۲۴کارگرمعترض شهرداری اهوازکماکان زندانی هستند

پنجشنبه, 27ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

۲۴-kargar-ahwaz
کارگران شهرداری اهواز که در جریان تجمع اعتراضی روز دوشنبه بازداشت شده بودند، تا این لحظه آزاد نشده اند و کماکان در بازداشت به سر می برند.
به گزارش۲۶خردادایلنا،این کارگران که در جریان تجمع اعتراضی روز دوشنبه (۲۴ خرداد) بازداشت شده بودند، دو شب گذشته را در بازداشت به سربرده اند.

ظاهرا امروز صبح به خانواده های این کارگران اطلاع داده شده که قرار است این کارگران بازداشتی با قرار وثیقه و یا کفالت آزاد شوند.

به گزارش امروز رهیاب درهمین رابطه،شهردار منطقه ۴ اهواز باتایید بازداشت کارگران خدمات شهری منطقه ۴ اهواز افزود، این کارگران به ماشین جمع آوری زباله حمله کردند، شیشههای ماشین را شکستند و در روند خدمات شهری اختلال ایجاد کردند نیروی انتظامی وقتی دید که بحث در حال امنیتی شدن است و تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب میشود، این کارگران را بازداشت کرد.

محمدرضا فکوریان با بیان اینکه از تعداد کارگران بازداشت شده اطلاعی ندارم، اظهار داشت: این کارگران در حال حاضر بازداشت هستند و آزاد کردن آنها از عهده شهرداری خارج و مشروط به تصمیم مسئولان قضائی و شورای تأمین است.

***
جرم کارگران بازداشتی شهرداری اهواز و معدن البرز شرقی چیست؟

بر اساس خبری که امروز انتشار یافت، ۲۴ نفر از کارگران پیمانکاری شهرداری منطقه ۴ اهواز که روز گذشته در اعتراض معوقات مزدی خود تجمع کرده بودند، بازداشت شدند. کارگران دستگیر شده، شب گذشته را در بازداشت بسر بردند و امروز آنها را برای تشکیل پرونده به مقام های قضایی تحویل داده اند. این کارگران که حدود ۷۰ نفر هستند، از ابتدای سال جاری تاکنون دستمزد خود را دریافت نکرده اند و این امر، باعث برپایی تجمع اعتراضی آنها بوده است.

از سوی دیگر در تجمع روزهای گذشته کارگران معدن البرز شرقی در اعتراض به حقوق معوقه و واگذاری زمین کوی سازمانی، سه نفر بازداشت شده بودند که با قرار وثیقه، آزاد شدند. گفته می شود که معدن زغال سنگ البرز شرقی نزدیک به ۱۴۰۰ کارگر دارد که دو ماه از دستمزد و عیدی آنها پرداخت نشده است. علاوه بر این، کارگران به واگذاری زمین های ۴۲ هکتاری کوی کارگران به شهرداری شاهرود اعتراض دارند.

با نگاهی به خبرهای ذکر شده و دیگر خبرهای کارگری، این واقعیت بیشتر روشن می شود که پاسخ حاکمیت سرمایه داری ایران به خواسته ها و مطالبات کارگران، فقط بازداشت، محاکمه، زندان و شلاق است. براستی اتهام کارگر زحمتکشی که برای امرار معاش خود و خانواده، شبانه روزی به نظافت شهر می پردازد، چیست؟ چرا باید اعتراض به گرسنگی دادن فرزندان کارگران ” اخلال در نظم عمومی ” معنا کرد؛ اما در مقابل پیمان کاری که بدون هیچ زحمتی، نه تنها بخشی از حاصل دسترنج کارگر را به جیب می زند؛ بلکه حقوق او را به عقب می اندازد؛ تفهیم اتهام نمی شود!؟ چرا باید مدیران دولتی و خصوصی، حقوق و پاداش های چندین میلیونی دریافت کنند، اما کارگر شهرداری و یا معدن البرز، همان حداقل حقوق ۸۰۰ هزار تومانی را نیر با تاخیر و یا با تجمع اعتراضی، بتواند بازپس بگیرد؟ پاسخ را باید در منافع مشترک صاحبان سرمایه جستجو کرد. به عبارت دیگر سرمایه داران و نهادهای مدافع آنها، منفعت خود را در تحمیل بی حقوقی و فشار و سرکوب کارگران می بینند.

اما کارگران نباید در برابر بازداشت و زندانی کردن همکاران و نماینده های خود سکوت کنند. باید همبسته و متحد به دستگیری ها اعتراض کرده و خواهان آزادی کارگران زندانی و منع تعقیب قضایی آنها شوند. هیچ کارگر معترضی نباید به دلیل اعتراض به شرایط فلاکت بار زندگی اش، محاکمه و مجازات شود، بلکه کسانی که حقوق و خواسته های آنها را پایمال می کنند، باید پای میز محاکمه قرار بگیرند. نباید هیچ کارگر و فعال کارگری را با اتهام های امنیتی و قضایی زندانی کرد. جای کارگران در زندان نیست.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ۱۳۹۵/۰۳/۲۵

***
تجمع کارگران بیکار شده کاشی حافظ مقابل کارخانه دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان وبرای بازگشت بکار

صبح امروز۲۶خرداد، کارگران بیکار شده کارخانه کاشی حافظ دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان وبرای بازگشت بکاردست به تجمع مقابل کارخانه زدند.
به گزارش۲۶خرداد فارس،کارگران بیکار شده کارخانه بزرگ و معروف کاشی حافظ که چند ماه از دریافت حقوق خود محروم مانده و یا حق بیمه آنان واریز نشده و اخراج شدهاند، از ساعات نخستین صبح امروز در مقابل این کارخانه تجمع کرده و خواستار احقاق حقوق خود شدند.

بنابهمین گزارش،از سال گذشته این کارخانه بهدلیل ضعف شدید مدیریتی با بحرانهایی مواجه شده به طوری که تاکنون سه بار شورای تأمین استان فارس در این مورد تشکیل جلسه داده است.

تاکنون هیچ یک از مصوبات شورای تأمین استان فارس در مورد این کارخانه اجرایی نشده و سهامداران و مدیریت آن به خاطر نفوذ و قدرتی که دارند نسبت به مصوبه های این شورا بیاعتنایی کرده اند.

با توجه به پیگیریهای مستمر و طولانی تنها تعدادی از کارگران توانستهاند حقوق اسفندماه سال گذشته خود را دریافت کنند اما تعدادی کثیری از کارگران از همین حقوق سال پیش نیز محروم مانده اند.

مدیران این کارخانه در شورای تأمین استان فارس متعهد شده بودند که حداکثر تا پنجم اردیبهشتماه گذشته نسبت به راهاندازی خطوطی از تولیدات این کارخانه اقدام کنند که تاکنون این امر محقق نشده است.

برپایه این گزارش،کارگران این کارخانه تا دریافت دستمزد و دیگر حقوق قانونی خود همچنان به طور متناوب به تجمع خود ادامه خواهند داد.

***
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی معدن زغال سنگ بلده

به گفته کارگران پیمانکاری معدن زغال سنگ بلده، به دستور کارفرمای اصلی این واحد معدنی قراردادهای کاری آنها پنج روز زودتر از خاتمه فسخ شده است.

اخراج پیش از موعد این کارگران در حالی است که پیشتر آنها از طلب ۶ ماهه مزدی خود و ناتوانی کارفرما در پرداخت این طلب خبر داده بودند.

این کارگران پس از اطلاع از قطعی شدن خبر اخراجشان در مقابل این واحد معدنی تجمع کردند که در نهایت این اجتماع اعتراضی به صحنه برخورد لفظی آنها با عوامل پیمانکار و کارفرمای اصلی معدن تبدیل شد.

به گزارش ۲۶خردادایلنا،این کارگران که تعداد آنها در حدود ۸۰ نفر بوده و طبق آخرین قرارداد منعقد شده تا پایان خرداد ماه سال جاری در استخدام معدن بلده هستند.

آنها میگویند: براساس دستوری که از سوی کارفرمای اصلی معدن در روز گذشته (۲۵ خرداد ماه) در مورد توقف فعالیتهای استخراج معدن بلده منتشر شده است در حال حاضر همگی آنها بیکار شدهاند.

اخراج پیش از موعد این کارگران در حالی است که پیشتر آنها از طلب ۶ ماهه مزدی خود و ناتوانی کارفرما در پرداخت این طلب خبر داده بودند.

کارگران اخراجی معدن بلده که پیش از این شاهد ناکامی همکاران اخراج شده خود در دست یابی به مقرری بیمه بیکاری بودند؛ میگویند: روز گذشته پس از اطلاع از قطعی شدن خبر اخراجشان در مقابل این واحد معدنی تجمع کردند که در نهایت این اجتماع صنفی به صحنه برخورد لفظی آنها با عوامل پیمانکار و کارفرمای اصلی معدن تبدیل شد.

برپایه این اظهارات پس از آغاز این جدال لفظی گروهی از عوامل انتظامی با تماس تلفنی پیمانکار در محل شکل گیری تجمع کارگران معترض حاضر میشوند و در نهایت کارفرما و پیمانکار در حضور ماموران انتظامی صورت جلسهای امضا میکنند که در آن بر پرداخت شدن تمامی مطالبات کارگران تا خاتمه خرداد ماه سال جاری (۶ روز دیگر) تاکید شده بود.

از قرار معلوم پس از بالا گرفتن این درگیریها رئیس کلانتری با مدیرعامل شرکتی که امتیاز استخراج این معدن را دارد تماس گرفته و مدیرعامل به وی قول داده که دستمزد کارگران را تا اوخر خرداد پرداخت میشود.

این کارگران میگویند به دنبال امضا این صورت جلسه، کارفرما و پیمانکار به تهیه یک دستگاه اتوبوس آنها را روانه محل سکونتشان می کند اما در میانه راه راننده خودروی حامل کارگران تمامی آنها را پیاده میکند.

در عین حال این کارگران افزودند: بعد از ماجرای روز گذشته آنها در تماس با اداره کار شهرستان نور خواستار حضور بازرسی برای رسیدگی به وضعیت قبلی و کنونی خود شدند.

برپایه این اظهارات مسئولان اداره کار از این کارگران خواسته اند تا درخواست خود را بصورت مکتوب برای این اداره فکس کنند اما چون در نزدیکی محل اقامت آنها امکان دسترسی به فکس وجود ندارد هنوز موفق به ارسال خواسته خود نشده اند.

آنها میگویند وضعیت پیش آمده در حالی است که تا پیش از این در محل معدن که ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا است و از نظر شرایط ایمنی در وضعیت مناسبی نیست مشغول کار بوده اند.

***
بیکاری۱۰۰ کارگرصنایع آجر ماشینی فیروزآباد در پی تعطیلی کارخانه!

در ماههای گذشته تولید در کارخانه صنایع آجر ماشینی فیروز آباد متوقف شده و۱۰۰ کارگر آن بیکار شده اند.

به گزارش۲۶خردادایلنا،کارگران کارخانه صنایع آجر ماشینی فیروزآباد واقع در کیلومتر ۷ جاده ورامین از تعطیلی کامل این کارخانه خبر دادند.

به گفته این کارگران بیستم اسفند ماه سال گذشته تولید متوقف شده و پس از آن فقط در فروردین ماه، این واحد صنعتی حجم اندکی تولید داشته است که پس از آن نیز تولید به صورت کامل متوقف شده و در حال حاضر کارخانه در حال تخریب است.

از قرار معلوم این واحد تولیدی ۷۵ نفر کارگر ثابت و ۴۰ نفر کارگر پیمانکاری داشته است که پس از توقف تولید فقط حدود ۱۰ نفر از کارگران ثابت جهت نگهداری از تجهیزات و نگهبانی باقی مانده اند و بقیه کارگران بیکار شده اند.

به گفته کارگران سهام این کارخانه که کلیه آن متعلق به بانک مسکن است، در سال های گذشته بارها جهت واگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشته شد که هرگز به فروش نرسید.

***
کارخانه شیردونه بافت تعطیل وکارگرانش بیکارشدند

به دنبال تعطیلی معنا دار کارخانه های مختلف در شهربافت، چند روز گذشته شاهد آگهی فروش کارخانه شیر” شیردونه” شهر بافت بودیم. کارخانه ای که به گفته مدیر عامل آن، یک ماه است کرکره آن پایین کشیده شده و کارگران آن بیکار شده اند.

به گزارش۲۵خرداد اقطاع، رستگار مدیر عامل کارخانه شیردونه بافت در خصوص علت تعطیلی این کارخانه اظهار داشت: این کارخانه در آمدزایی خوبی دارد، که ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۵۰-۶۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این کارخانه مشغول به کار بودند، اما بنده سرمایه گذار غیر بومی بودم و به علت مشکلات رفت و آمد نمی توانستم کارخانه را به خوبی مدیریت کنم .

وی در ادامه عوامل تعطیلی این کارخانه، افزود: شیر مورد نیاز این کارخانه در شهرهای بافت، ارزوئیه و همچنین صوغان وجود دارد اما چون ایستگاه جمع آوری شیر وجود ندارد و ساماندهی نشده دامداران آن را گرانتر از شهرهای دیگر به فروش می رسانند و ما مجبوریم از شهرهای همجوار شیر مورد نیاز کارخانه را تامین کنیم.

وی یکی دیگر از علل تعطیلی کارخانه را عدم حمایت ارگانهای دولتی عنوان کرد و گفت: اکنون مقادیر زیادی از تولیدات ما به دلیل قطع برق و گاز فاسد شده است، بنده در شهر سیرجان حضور داشتم که از قبض برق و گاز اطلاع پیدا کردم و امکان واریز سریع قبض را نداشتم و مسئولین ذیربط بدون اخطار گاز و برق کارخانه را قطع و شیر ها ی کارخانه در مخزن فاسد شد.

وی خاطر نشان کرد: در این یک ماه که ما به مشکل برخوردیم و کارخانه تعطیل شده حتی فرماندار نیز به این کارخانه سر نزد.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.