تجمع اعتراضی کارگران به عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان

دوشنبه, 31ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

eteraz-kargaran

ششمین روزاعتصاب کارگران شرکت زراعی دشت نازبرای امنیت شغلی و قرارداد دائمی!

روزیکشنبه۳۰خردادماه،برای ششمین روزاعتصاب کارگران قرارداد موقت شرکت زراعی دشت ناز ساری وابسته به بنیاد مستضعفان برای داشتن امنیت شغلی وقرارداد دائمی ادامه پیدا کرد.

به گزارش۳۰خردادایرنا،کارگران قرارداد موقت شرکت زراعی دشت ناز ساری وابسته به بنیاد مستضعفان خواستار دائمی شدن قراردادشان با این شرکت پس از حدود ۱۵ سال کارکردن شدند.

این کارگران همچنین از مسئولان این که شرکت در سال جاری با گذشت سه ماه با آنان قرارداد موقت نیز نبستند ، انتقاد کردند.

کارگران قراداد موقت در روزهای اخیر انتقادشان را از وضعیت موجود در محل شرکت و با دست کشیدن موقت از کار ابراز داشتند و اعلام کردند که برای داشتن امنیت شغلی لازم است قرارداد دائمی با آنان امضاء شود.

آنان همچنین گفتند که شرکت در سال جاری تاکنون با آنان حتی قرارداد موقت هم امضاء نکرد و به صورت روزمزدی آنان را به کار می گیرد.

بخشی از این کارگران افزودند به مدت حدود ۱۵ سال با شرکت کار می کنند ، امضا قرارداد دائمی سبب می شود تا در هر فصل و سال مدیران شرکت به صورت سلیقه ای با آنان برخورد نکنند.

کارگران اضافه کردندکه حق بیمه آنان با قرارداد موقت فقط برای شش ماه از سال پرداخت می شود و با این شرایط آنها باید ۶۰ سال کار کنند تا بازنشسته شوند.

شرکت زراعی دشت ناز دارای سه هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی مرغوب و مکانیزه کشاورزی است که در این اراضی گندم، جو، کلزا، و برنج کشت کشت می شود.

این دشت کشاورزی که هم اکنون در اختیار بنیاد مستضعفان است از چند سال پیش با اجرای قانون خودگرانی دچار مشکل شد.

این واحد زراعی در حالی در سال های اخیر با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می کند که در دهه ۸۰ یکی از واحدهای مهم تامین بذر کشاورزی در ایران و حتی خاورمیانه بود.

در این مجتمع زراعی حدود ۴۰۰ کارگر اشتغال دارند که نیمی از آنان قرارداد موقت هستند.

نماینده کارگران قرارداد موقت روز یکشنبه گفت که همکارانش از این که پس از ۱۰ تا ۱۵ سال کارکردن برای شرکت زراعی دشت ناز همچنان امنیت شغلی ندارند ، ناراحتند.

وی افزود : از ابتدای امسال با ما قرارداد موقت هم امضاء نکرده اند و به صورت روزمزد به ما حقوق پرداخت می کنند .

وی دستمزد هر کارگر را در این فصل بسته به نوع کاری که انجام می دهد روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد .

***
تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه کاشی حافظ!

امروز۳۰خردادماه،جمعی از کارگران کارخانه کاشی و سرامیک حافظ، در اعتراض به اظهارات علی همتی، مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در مقابل این سازمان تجمع کردند.

برخی از کارگران معوقات خود را دریافت نکردند؛ حق بیمهشان پرداخت نشده و بازنشستگان هم مطالباتی دارند.۱۴۰ نفر اخراج شدند و مابقی هم درانتظار اخراج شدن هستند درصورتی که همچنان محصولات کارخانه به فروش میرسد و ما اطلاعی از درآمد و هزینه کردها نداریم.

به گزارش۳۰خرداد شیرازه، علی همتی در نشست خبری اعلام کرده بود: وقفه ایجاد شده در فرایند تولید کارخانه کاشی و سرامیک حافظ، به خاطر دوره زمانی تنفسی است که مدیران این کارخانه برای نوسازی خط تولید خود با هدف ارائه فناوری جدید تولید کاشی در شرایط رکود بازار مسکن مطالبه کرده اند.

یکی از کارگران معترض حاضردرتجمع با بیان اینکه انتظار داریم مدیر کل سازمان واقعیتها را ببیند، گفت: صحبتهای آقای همتی درست نیست؛ کدام کارخانه شش ماه اول سال را تنفس اعلام میکند در حالی که اوج تولید در شش ماه نخست و شش ماه دوم زمان بازار یابی و فروش محصولات است.

وی ادامه داد: کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ دارای مدرنترین دستگاها و تکنولوژی به روز است که حتی در خاورمیانه هم نمونه هستند اما به بهانه نو سازی خط تولید کارخانه را تعطیل میکنند.

وی با بیان اینکه قبول داریم در بازار مسکن رکود است اما مدیران استانی ضعف بازار یابی و فروش دارند افزود: با وجود اینکه استان باید از تولیدات خود استفاده کند، از استان یزد کاشی و سرامیک وارد میکنند. چطور می گویند بازار مسکن فارس دچار رکود شده اما از استانهای دیگر کاشی و سرامیک میخرند؟

وی تصریح کرد: برخی از کارگران معوقات خود را دریافت نکردند؛ حق بیمهشان پرداخت نشده و بازنشستگان هم مطالباتی دارند.۱۴۰ نفر اخراج شدند و مابقی هم درانتظار اخراج شدن هستند درصورتی که همچنان محصولات کارخانه به فروش میرسد و ما اطلاعی از درآمد و هزینه کردها نداریم.

یکی دیگر از کارگران درادامه گفت: سهامدار کارخانه میگوید؛ کارخانه فروش ندارد و ضرر میدهیم، دستگاهها به روز نیست و کارخانه سودی ندارد. ایشان میگفت که کارخانهای که ورشکست بشود و نیرو نداشته باشد بهتر به فروش میرسد. در واقع قصدشان فروش و تغییر کاربری کارخانه است تا به سودهای کلان خود برسند.

گویا مشکلات کارخانه کاشی و سرامیک حافظ و درد و رنجهای کارگران و خانواده های ایشان که چندین سال از این راه ارتزاق میکردند تمامی ندارد، و وعدههای مسئولان استانی تا اراده و خواست جدی پشت آن نباشد گره گشا نخواهد بود.

***
تجمع کارگران بیکارشده آدنیس دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل کارخانه!

صبح امروز۳۰خردادماه،جمعی از کارگران کارخانه لوازم خانگی آدنیس در مشهد، در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مطالباتشان در مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش۳۰خردادایلنا،یکی از کارگران معترض با اشاره به اشتغال حدود ۳۰۰ کارگر پیش از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: تجمع کنندگان کارگرانی هستند که بعد از اعلام تعطیلی کارخانه (اسفند ماه ۹۳) بیکار شده وهنوز نتوانسته اند مطالبات معوقه مزدی خودرا دریافت کنند.

این کارگر با بیان اینکه بعد از تعطیلی کارخانه حدود ۵۰ نفر از همکارانش با قرارداد دائمی و سوابق بالای ۲۰ سال سال بعد از یکسال دوندگی توانستند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شوند افزود: این کارگران که از یکسال ونیم پیش به مروراز این واحد بازنشسته شدهاند اما هنوز نتوانستهاند سنوات پایان خد مت خود را از کارفرما دریافت کنند.

به گفته یکی از کارگران اخراجی، کارفرما در زمان اخراج کارگران مرتبا وعده پرداخت مطالباتشان را میداد اما بعدا به بهانههای مختلف از جمله مشکلات مالی از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

این کارگر درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالباتشان خود وسایرهمکارانش میگوید، بعد از بدقولی کارفرما همه کارگران به صورت مجزابه اداره کار مشهد شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

این کارگر «آدنیس» میگوید پس از پیگیریهای حقوقی سرانجام توانستند حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبشان بگیرند اماپیش از کارگران اموال شرکت در مصاده بانکها واداره مالیات و.. قرار گرفته بود.

او بابیان اینکه در حال حاضرتنها راه وصول مطالبات همکاری مسئولان در توقیف اموال شخصی کارفرماست؛ درباره جرئیات مطالبات کارگران بازنشسته واخراجی کارخانه آدنیس گفت: میانگین سنوات پایان خدمت هر یک از بازنشستگان بر اساس سوابق کاری بین ۱۵ تا ۲۵میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

به گفته وی کارگران بازنشسته آدنیس علارغم دریافت نکردن سنوات، چندین ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان میشود.

به گفته این کارگر کارخانه لوازم خانگی آدنیس، همچنین ۲۵۰ کارگر قراردادی کارخانه که از سوی کارفرما همزمان با تعطیلی کارخانه اخراج شدهاند به طور میانگین هر کارگر از ۲ تا ۶ ماه مزد دریافت نکرده طلب دارند.

به گفته وی مجموع مطالبات کارگران بازنسته وشاغل کارخانه حدود ۸۰۰ میلیون تومان میشود.

***
یکهزار و ۷۰۰خانواده کارگران شهرداری بروجرد چشم انتظار ۶ ماه حقوق معوقه

در حال حاضر یکهزار و ۷۰۰ خانواده کارگران شهرداری بروجرد چشم انتظار ۶ ماه حقوق معوقه هستند . شش ماه حقوق معوقه کارگران شهرداری بروجرد ماه هاست که خبر ساز شده و چرخ زندگی این کارگران به سختی می چرخد و انگار معمایی است که راه حلی ندارد و باید انتظار پشت انتظار بکشند تا شاید حقوقی واریز گردد.

به گزارش۳۰خرداد بازتاب بروجرد،مشکلات شهرداری بروجرد تمامی ندارد و روز به روز نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه بر مشکلات این نهاد افزوده می شود.

شش ماه حقوق معوقه کارگران شهرداری بروجرد ماه هاست که خبر ساز شده و چرخ زندگی این کارگران به سختی می چرخد و انگار معمایی است که راه حلی ندارد و باید انتظار پشت انتظار بکشند تا شاید حقوقی واریز گردد.

وقتی که افرادی هیچگاه درد بی حقوقی نکشیده اند پس نمی توانند کارگران را با خانواده هایشان در این شرایط دشوار درک کنند.

کارگران شهرداری بروجرد مدتهاست که به جای حقوق فقط وعده دریافت می کنند، وعده هایی که خبر از پرداخت حقوق در هفته آینده را دارد و هیچکسی از کارگران تا کنون این هفته را به چشم ندیده است.

کارگران شهرداری بروجرد هفته گذشته در تجمعی در مقابل شورای شهر خواستار رسیدگی به مشکلات خود بودند و از مسئولین خواستند تا حقوق معوقه آنها را پرداخت کنند اما پس از نشستن کارگران و خانواده هایشان در پارک مقابل شورای شهر بدون دریافت کوچکترین مطلبی محل را ترک کردند و دست خالی به خانه بازگشتند.

همه این مشکلات یک طرف و اختلاف نظر اعضای شورای شهر بروجرد از طرف دیگر مشکلی به مشکلات اضافه می کند و به نظر می رسد این اختلاف ها شکاف مشکلات را بیشتر می کند به طوری که عده ای موافق دریافت وام شهرداری هستند و عده ای مخالف چون بازپرداخت وام هم به نظر مشکل می رسد.

وقتی در این میان هر کسی اصرار بر روی حرف خود داشته باشد نتیجه همین می شود اما نیاز است که برای رفع مشکلات برنامه ریزی اساسی شود که هنوز تا کنون برنامه مشخصی برای رفع این همه مشکلات شهرداری اندیشیده نشده است.

حالا شهرداری علاوه بر عدم پرداخت حقوق کارگران بدهی های میلیاردی هم دارد که هر ماه باید ۴۵۰ میلیون تومان به حساب تامین اجتماعی واریز نماید اما به دلیل بدهی هایی که روی هم انباشته شده بدهی ها به حدود ۳۲ میلیارد تومان رسیده که ۱۵ میلیارد تومان از این بدهی فقط جریمه است.

گرچه بارها و بارها گفته شده که شهرداری پروژه های عمرانی بسیاری را انجام می دهد اما بهتر است در کنار این برنامه ها مشکلات کارگران هم مرتفع گردد.

حالا چند ماهی است که دودندگیها برای دریافت تسهیلات شهرداری انجام می شود تا بتوانند بخشی از مشکلات را حل کنند اما انگار دریافت وام برای این نهاد به یک رویا تبدیل شده است.

در این میان هر از چند گاهی مبلغی به عنوان بیمه کارگران به تامین اجتماعی واریز می شود که هم اکنون تعدادی از نیروهای شهرداری در انتظار بازنشستگی بوده و با مشکل بیمه روبرو هستند.

“عباش شمس الدینی “ر ئیس شورای شهر بروجرد گفت: حقوق دیماه برخی از کارگران پرداخت شده اما به طور کامل همه نیروهای شهرداری حقوق دریافت نکرده اند.

***
عدم پرداخت۴ماه حقوق ۵۰۰کارگر معدن منگنز ونارچ!

کارگران معدن منگنز ونارچ، بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه در حالی عمق ۴۰۰ متری زمین را میکاوند که چهار ماه است حقوق نگرفته اند.

حرف و حدیثها درباره اعتراض کارگران معدن طلای آقدره در آذربایجانغربی و دادن حکم شلاق در ملأ عام در پاسخ به اعتراض این کارگران در حالی در سطح کشور انعکاس پیدا کرده که بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه در قم چندان حال و روز بهتری ندارد.

۵۰۰ کارگر معدن منگنز ونارچ قم درحالی چهار ماه است حقوق نگرفتهاند که این معدن بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه است و مشتری معتبری مانند ذوب آهن اصفهان دارد.

معادن منگنز ونارچ در جنوب غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن ۳۰ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن جاده اصلی قم – نیزار و ۱۲ کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است.

این معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستای ونارچ در دو کیلومتری معدن واقع شده و تعداد زیادی از ساکنان آن در این معدن فعال هستند. در فاصله چند کیلومتری معدن شاهد خاک و گرد و غبار سرخ هستیم که نشان از فعال بودن این معدن دارد.

روزانه چندین اتوبوس از قم و روستاهای اطراف کارگرانی را به سوی معدن ونارچ میبرند تا خوراک یکی از بزرگترین صنایع کشور را فراهم کنند اما این معدن پرسود، نه تنها برای این کارگران سودی نداشته که با تأخیر در پرداخت حقوقها خستگی را به تنشان گذاشته است.

نصرالله بازوند، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان قم ، مشکلات کارگران این معدن را تأیید میکند. او میگوید جلساتی با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار و نمایندگان هیئت مدیره این معدن برگزار کرده تا این مشکل را برطرف کند.

بازوند خبرهایی مبنی بر اعتصاب، تجمع، اعتراض و حتی آسیبدیدگی برخی کارگران این معدن در جریان این اعتراضات را تأیید نمیکند و میگوید این معدن همچنان فعال است و کارگران با وجود مشکلات به کار خود ادامه میدهند.

احمد ذاکری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اما معتقد است در هیئت مدیره این معدن عزمی برای حل مشکلات کارگران وجود ندارد و بعید است این جلسات به این راحتی به نتیجه برسد.

وی ، با اشاره به اینکه ما معدن ونارچ را به عنوان یکی از معادن بزرگ استان میشناسیم که حتی در خاورمیانه تک است، اظهار کرد: با این حال در نحوه مدیریت این معدن آسیبهایی وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با تأکید بر اینکه هیئت مدیره این معدن باید طوری مدیریت کنند که با ظرفیتی که در این معدن وجود دارد ما مشکل کارگری در آن نداشته باشیم، گفت: یکی از آسیبهایی که در این معدن وجود دارد این است که معدن در قم است اما تمام امور اداری آن در اصفهان صادر میشود.

وی افزود: آسیب دیگر این است که این معدن تک مشتری است و محصول خود را تنها به کارخانه ذوب آهن میفروشد. در نتیجه اگر کوچکترین مشکلی در ذوب آهن وجود داشته باشد خودش را در معدن نشان میدهد.

ذاکری با اشاره به اینکه معدن تولیدات خوبی دارد و مشکل خاصی در تولید ندارد، تصریح کرد: معدن ونارچ نزدیک به ۱۱ و نیم میلیارد تومان از ذوب آهن طلبکار است .

وی میگوید به نظر میرسد که سهامداران و مدیرعامل ونارچ هیچ همتی در این موضوع ندارند که این مطالبات را پیگیری کرده و حقوق کارگران را بپردازند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: ما به طور قاطع میگوییم که اگر این همت در هیئت مدیره و سهامداران معدن ونارچ نباشد، نسبت به اعمال ماده ۲۰ قانون معادن در سلب صلاحیت ورود پیدا کرده و معدن را به مزایده میگذاریم.

وی با بیان اینکه معدن از نظر تولید و جذب مشتری مشکلی ندارد اما عزمی از ناحیه اعضا نسبت به رفع مشکل کارگری نیست، گفت: این معدن تقریباً چهار ماه حقوق به کارگران بدهکار است که رقم کل میشود دو میلیارد تومان که برای شرکت این رقم چندان زیاد نیست.

ذاکری افزود: به این نتیجه رسیدیم که عزم برای رسیدگی به مشکلات کارگران در این معدن نیست و به همین دلیل به دنبال سلب صلاحیت از این معدن هستیم چرا که این منطقی نیست که معدن ونارچ در قم باشد، گرد و خاکش را قمیها بخورند و کارگران قمی در آنجا بدون حقوق کار کنند اما سود و گردش مالی برای مجموعه دیگری و استان دیگری باشد.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ۳۰خرداد

***
عدم پرداخت ۳ماه حقوق کارگران شهرداری مرند!

پرداخت دستمزد بیش از ۳۵۰ کارگر شهرداری مرند در استان آذربایجان شرقی دست کم سه ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش۳۰خردادایلنا،این کارگران که در شهرداری مرند و سازمانهای وابسته به آن به صورت رسمی وقرار دادی مشغول کارند؛ دست کم سه ماه حقوق معوقه طلب دارند.

کارگران با بیان اینکه مهمترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است افزودند: با تغییر شهردار که در ماهای پایانی سال گذشته انجام شده باز هم کارگران با مشکلات معیشتی ناشی از عدم دریافت مزد مواجه اند.

بر پایه این اطلاعات، سال گذشته شهردار سابق به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر مرند به اتهام انجام جرائم مالی دستگیر وعزل از کارشده اند.

به گفته آنها، علاوه بر به تاخیر افتادن کارگران رسمی وقرار دادی تحت مسئولیت شهرداری مرند تعداد حدود ۵۰۰ کارگر نیز به صورت پیمانی در شهرداری کار می کنند که مسئولان شرکتهای پیمانکاری به بهانه پرداخت نشدن به موقع صورت وضعیتهای مالی امکان به موقع پرداخت حقوق کارگران را ندارند.

کارگران در خاتمه تصریح کردند: مشکلاتی که در زمینه پرداخت دستمزد بوجود آمده باعث نگرانی شده وآنان نیازمند دریافت همه معوقات حقوقی خود هستند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.