تراز تجاری ایران در بهار ۹۵ بیش از یک میلیارد دلار بهبود یافت

سه شنبه, 8ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

gomrok

گزارش رسمی گمرک ایران حاکی است که تراز تجارت غیرنفتی ایران در بهار سال ۹۵ نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار بهبود یافته است.

آمارهای گمرک که روز دوشنبه هفتم تیرماه در سایت رسمی این نهاد دولتی منتشر شده، حاکی است که در سه ماهه اول سال کل صادرات غیرنفتی ایران به ۱۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون رسیده است. واردات کشور نیز کمی بیش از ۹ میلیارد دلار بوده است. به عبارتی تراز تجارت غیرنفتی کشور مثبت ۱ میلیارد و ۴۷۱ میلیارد دلار شده است.

این در حالی است که تراز تجارت خارجی ایران در سه ماهه سال ۹۴ حدود ۵۲۰ میلیون دلار بود. به عبارت دیگر، این رقم در سال جاری سه برابر بهبود یافته است.

با این حال، هم صادرات و هم واردات ایران در بهار امسال کاهش یافته است.

صادرات ایران در بهار پارسال ۱۰ میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار و واردات نیز ۱۰ میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار بود.

مهمترین اقلام صادراتی ایران در این مدت، برخی محصولات نفتی است که ایران آنها را در سبد غیرنفتی قرار می‌دهد. بر این اساس، صادرات میعانات گازی که نوعی نفت خام فوق سبک است، در سه ماهه اول امسال به ۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

در این میان صادرات گاز طبیعی مایع شده نیز حدود ۱.۷ میلیارد دلار و صادرات سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع به ارزش ۴۳۴ میلیون دلار رسیده است. ایران همچنین ۳۴۳ میلیون دلار گاز پروپان مایع شده و ۲۹۱ میلیون دلار صادرات روغن‌های سبک داشته است. ایران همچنین ۳.۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشته است.

در سه ماهه اول امسال‌، ذرت دامی با ۲۷۲ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۲۲۱ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۲۱۵ میلیون دلار، برنج با ۱۹۷ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ۱۶۰ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران بوده‌اند.

چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و هند پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی بودند.

همچنین چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و فدراسیون روسیه پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بوده‌اند.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.