عدم پرداخت ماهها حقوق و حق بیمه کارگران کارخانه چوکا، کارخانه فولاد البرز، کارگران شهرداری اهواز و کارخانه سموم علف کش

پنجشنبه, 24ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

dastmozd

ربودن ،ضرب وشتم وحبس ۲کارگر کارگاه مبل سازی درملارد کرج بجای پرداخت مطالباتشان توسط کارفرما

بعد از انتشار خبر برخورد قهر آمیز با کارگران شهرداری اهواز و معادن طلای آقدره وسنگ آهن بافق این بار رسانهها از اقدام کارفرمایی که برای نپرداختن مطالبات دو کارگر آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده است، خبر میدهند.

به گزارش۲۳تیر ایلنا، هر دم از این باغ بری میسد؛ هنوز انعکاس استفاده ابزاری از قوه قهریه برای برخورد با کارگران معادن طلای آقدره و سنگ آهن بافق و شهرداری اهواز در افکار عمومی جامعه طنین انداز است که این بار خبر آمد، کارفرمایی برای فرار از انجام تعهدات قانونی خود، نسبت به ربایش و حبس دو کارگر اقدام کرده است.

آنطور که دیگر رسانهها در این مورد به تازگی خبر رسانی کردهاند، این ماجرا برای دو کارگری که تا پیش از شروع سال جاری در یک کارگاه مبل سازی به عنوان رویه کوب مشغول کار بوده اند؛ اتفاق افتاده است.

به نقل از این دو کارگر گفته شده که ارزش ریالی طلب آنها به ترتیب ۳ و ۸ میلیون تومان بوده است و به دلیل بدحسابی کارفرما آنها قصد داشتند از طریق قانونی شکایتی را مطرح کنند که با تماس تلفنی کارفرمای برای انجام تسویه حساب نزد او مراجعه کرده و در نهایت گرفتار میشوند.

برپایه این اطلاعات، در واپسین روز اسفند ماه سال گذشته این دو کارگر برای وصول طلب خود به کارگاهی که در آن مشغول کاربودند اما به جای آنکه بتوانند طلب خود و یا حتی وعده دریافت آنرا از کارفرمایی که در استخدام او بودهاند بگیرند، توسط عوامل کارفرما ربوده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و پس از انتقال به مکانی در منطقه جاجرود در نهایت برای مدت ۲۴ ساعت در فضایی که از آن به عنوان قفس سگ یاد شده؛ زندانی میشوند.

این کارگران پس از ۲۴ ساعت اقامت اجباری در محبس توسط کارفرما و عواملش به خوردو منتقل شده و سرانجام پس از یک صبح تا شب خیابانگردی به حالت سرگردان در منطقه کهریزک رها میشوند.

در ادامه خبر منتشر شده در مورد این حادثه اطلاعات خاصی نیست به غیر از آنکه پس از طرح شکایت و مراجعه ماموران پلیس به محل کارگاه مشخص میشود که کارفرما و عواملش متواری شده اند و از آن زمان تا لحظه انتشار این خبر ماموران انتظامی در جستجوی آنها هستند.

***
شکایت۷۲۰کارگر کارخانه چوکا از مدیرعامل مبنی برعدم پرداخت ماه ها مطالباتشان

این کارگران که از چند ماه گذشته به علت مشکلات شرکت چوکا و عدم دریافت حقوق و مزایا اقدام به برگزاری تجمعات اعتراض آمیز داشته اند، تعدادی اخراج و مابقی نیز به دادگاه احضار شده اند و پس از ارائه پاسخ های خود در رابطه با موارد شکایتی در محضر دادگاه فعلاً با قرار وثیقه آزاد گردیده اند.

به گزارش ۲۲تیررضوان خبر،صبح امروز (سه شنبه۲۲تیر ) ۱۵ تن از مدیران و کارگران شرکت چوکا به علت شکایت مدیرعامل این کارخانه مبنی بر مشارکت این افراد در بازداشتن مردم از کسب و کار به دادگاه رضوانشهر احضار شدند.

این کارگران که از چند ماه گذشته به علت مشکلات شرکت چوکا و عدم دریافت حقوق و مزایا اقدام به برگزاری تجمعات اعتراض آمیز داشته اند، تعدادی اخراج و مابقی نیز به دادگاه احضار شده اند و پس از ارائه پاسخ های خود در رابطه با موارد شکایتی در محضر دادگاه فعلاً با قرار وثیقه آزاد گردیده اند.
کارگران احضار شده به دادگاه گفتند: درخواست کارگران این شرکت از مقام قضائی و دادستان این است که ضمن رسیدگی به شکایت مدیرعامل شرکت چوکا ، بعنوان مدعی العموم به درخواست ۷۲۰ نفر از کارگران این شرکت که ماهها حقوق و مزایای خویش را از کار فرما طلب دارند نیز رسیدگی کند.

یکی از مدیران کارگری این شرکت که بعنوان نماینده کارگری نیز انتخاب شده بود در ادامه افزود : ماه گذشته با دعوت رسمی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فرمانداری دعوت شدم که ضمن بررسی مشکلات کارخانه از جمله : تمدید قرارداد پرسنل ، حل مشکلات بیمه ، پرداخت حقوق کارکنان ، بازگشت ۵ تن از کارگران اخراجی ، راه اندازی خط تولید و جلوگیری از هرگونه اقدامات تنش زا ، این اعتراضات خاتمه یابد؛ که در طی این مدت و پس از جلسه نه تنها هیچ کدام از این موارد برطرف نشده ، بلکه اقدامات تنش زایی نیز از طرف مدیرعامل انجام شده است که آخرین مورد آن نیز قطع سرویس های ایاب و ذهاب کارگران می باشد .

وی در ادامه گفت : کارگران احضار شده از طرف دادگستری شهرستان ضمن حضور در دادگاه ، صورتجلسه شکایت بیش از ۷۲۰ نفر از کارگران را نسبت به اقدامات مدیرعامل کارخانه به محضر دادستان تقدیم نموده و تأکید نمودند که هیچ یک از کارگران کارخانه چوکا هیچگونه خللی در کسب و کار مردم ایجاد نکرده و صرفاً جهت احقاق حقوق خود و بازگشایی مجدد کارخانه اقدام به تجمعات مسالمت آمیز نموده اند.

لازم به ذکر است تعدادی از کارگران نیز امروز۲۲تیرماه، جلوی درب ورودی شرکت جهت مشخص شدن وضعیت همکاران خود تجمع نمودند که با مراجعت نامبردگان بازگشت به کار نمودند.

***
فشارمعیشتی به کارگران معترض شهرداری اهواز، عدم پرداخت حقوق خردادماه کارگران شهرداری اهواز

کارگران شهرداری اهواز که به دلیل برپایی اجتماع اعتراضی در مقابل ساختمان شهرداری این شهر از ماه گذشته تاکنون تحت تعقیب قضایی قرار گرفتهاند میگویند که هنوز مطالبات مزدی خرداد ماه آنها و سایر همکارانشان پرداخت نشده است.

به گزارش۲۳تیرایلنا،این کارگران گفتند: از زمانی که با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدهاند، پیمانکار مطالبات مزدی مربوط به ماههای فروردین و اردیبهشت را پرداخت کردهاست اما تا این لحظه هیچ خبری از وضعیت پرداخت دستمزد خردادماه آنها نشده است.

آنها همچنین گفتند که پیمانکاری که مسئولیت ادراه آنها را دارد حاضر نیست به اندازه سایر پیمانکاران شهرداری به آنها مزایای حق اولاد پرداخت کند چرا که از در حالی که آنها به صورت ماهانه نهایتا بابت دو فرزند حق اولاد میگیرند، سایر همکارانشان در مناطق مجاور بابت تمامی فرزندان خود حق اولاد میگیرند.

در عین حال آنها با یادآوری اینکه زمانی قصد داشتند تا برای پیگیری مطالبات مزدی خود شکایتی را در اداره کار ثبت کنند؛ افزودند: به دلیل آنکه هنوز پرونده قضایی که با شکایت شهرداری اهواز برعلیه ما تشکیل شده، مفتوح است از طرف پیمانکار و کارفرمای اصلی به گفته شده است که از طرح این شکایت صرف نظر کنیم.

در تاریح ۲۴ خردادماه سال جاری تعداد ۲۱ نفر از کارگران پیمانکاری شهرداری اهواز تصمیم گرفتند تا در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه از معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان اصلی شهرداری تجمع کنند که در نهایت پس از برپایی این اجتماع اعتراضی با شکایت شهرداری زندانی شدند.

اگرچه هر یک از این کارگران پنج روز بعد با سپردن وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد و به کار سابق خود بازگشتهاند اما به دلیل پرونده قضایی که در حال حاضر برای آنها تشکیل شده است منتظر تشکیل دادگاه هستند.

از سوی دیگر کارگران مورد نظر میگویند که از زمان بازگشت به کار خود مشاهده کردهاند که ساعات کاری آنها توسط پیمانکار مربوطه جابجا شده است و زمان شروع آن از ساعت ۴ صبح به ساعت ۵ صبح منتقل شده است.

از قرار معلوم این اقدام کارفرما در راستای پرداخت نکردن مزایای شب کاری صورت گرفته است؛ چرا که به استناد ماده ۵۸ قانون کار در ساعات شبانه (۱۰ شب تا ۶ بامداد) باشد باید به کارگر تا سقف ۳۵ درصد مزد بیشتر پرداخت کرد.

کارگران پیمانکاری شهرداری اهواز میگویند فارغ از اینکه در نتیجه این جابه جایی مزایای مزدی آنها تاحدودی کاهش مییابد، آنها دیگر نمیتوانند از فرصت خلوت بودن معابر و خیابانها برای نظافت شهر استفاده کنند.

***
عدم پرداخت۴ماه حقوق و۸ماه حق بیمه کارگران کارخانه سموم علف کش

کارگران کارخانه سموم علف کش ساوه میگویند که کارفرما این واحد صنعتی هنوز بابت مطالبات مربوط به دستمزد چهارماه گذشته حدود ۲۵ کارگر هنوز با آنها تسویه حساب نکرده است.

به گزارش۲۳تیرماه ایلنا،تعدادی از کارگران سموم علف کش افزودند: بهصورت مشخص حدود ۲۵ نفر از کارگران این واحد صنعتی از بهمن ماه سال ۹۴ بجز دستمزد اردیبهشت ماه حقوقی دریافت نکردهاند. این کارگران علارغم دریافت نکرده عیدی وپاداش پایان سال ۹۵ هنوز بابت حدود ۸ ماه بیمه خود به تامین اجتماعی از کارفرما طلبکارند.

به نقل از کارگران سموم علف کش گفته میشود تقریبا اواخر تیر ماه جاری قرار است مجمع عمومی انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید کارخانه برگزار شود وما هنوز برای دریافت مطالبات خود از یکسال پیش دچار مشکل هستیم.

به صورت مشخص این کارگران میگویند تعداد سه نفر از کارگران با استفاده از قانون مشاغل سخت وزیان آور ودو نفردیگر به صورت عادی در شرف بازنشستگی هستند اما به دلیل بدهیهای مالی کارفرما به تامین اجتماعی این امکان برای بازنشسته شدن آنان وجود ندارد.

***
عدم پرداخت۱۴ماه حقوق وحق بیمه۱۴۸کارگر کارخانه فولاد البرز

قرارداد کاری کارگران این کارخانه یک ماهه است

۱۴۸ کارگر کارخانه فولاد البرز نزدیک به ۱۴ ماه مزد و حق بیمه معوقه طلبکارند.

به گفته کارگران کارخانه فولاد البرز، کارگران این واحد با قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه کار میکنند و در پایان هر ماه نگران از دست دادن شغلشان هستند.

به گزارش۲۳تیرایلنا،کارگران این واحد تولیدی در شهرستان تاکستان گفتند: بهصورت مشخص حدود ۱۴۸ کارگر در این واحد صنعتی به صورت قرار دادی مشغول کارند؛ که ازفروردین ماه سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند.

به گفته این کارگران کارفرمای آنها مدعی است که به دلیل مشکلات مالی قادر به تادیه مطالبات آنها نیست و در حال حاضر غیر از پرداخت دستمزد خردادماه سال جاری کار دیگری نمیتواند انجام دهد.

کارگران کارخانه فولاد البرز با بیان اینکه کارفرمای این کارخانه همزمان مالک دههاکارخانه بزرگ وکوچک در کشور است؛ ادامه دادند: از قرار معلوم در دیگر واحدهایی که متعلق به این فرد است نیز وضعیتی کما بیش مشابه حاکم است.

کارگران شرکت فولاد البرز درباره معوقات بیمهای خود میگویند علاوه بر طلب مزدی، حق بیمه آنها نیز از ۱۴ ماه پیش تاکنون پرداخت نشده است و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی دیگر حاضر به تمدید دفترچه بیمههای آنها نیست.

به گفته کارگران کارخانه فولاد البرز، کارگران این واحد با قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه کار میکنند و در پایان هر ماه نگران از دست دادن شغلشان هستند.

همچنین به نقل از کارگران گفته میشود طی یکی دوسال گذشته تا کنون نزدیک به ۲۰۰ کارگر شاغل در این کارخانه به سبب مشکلات بوجود آمد خود خواسته ویا به دستور کارفرما از محل کار خود بیرون رفته اند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.