آتش‌سوزی به یک‌سوم پارک ملی کرخه در خوزستان خسارت زد

یکشنبه, 27ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

atash-suzi-park-karkheh

رئیس اداره محیط زیست شوش از آتش‌سوزی ۶۲ هکتار از پارک ملی کرخه در استان خوزستان خبر داد و خسارات ناشی از این آتش‌سوزی را «سنگین» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، فیروز حاجی‌کلی روز یکشنبه ۲۷ تیر، گفت که در این آتش‌سوزی سه هزار درخت، هزار و ۵۰۰ نهال از نوع «گز و پده» و هزار بوته در سطحی معادل ۶۲ هکتار در آتش سوخته است.

وی خسارت ریالی ناشی از این آتش‌سوزی را بیش از ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

این مقام سازمان محیط زیست گفت که احتمال وقوع این آتش‌سوزی از سوی دامداران محلی در دست بررسی است اما گرما و خشکی هوا در گسترش آن نقش داشته است.

فیروز حاجی‌کلی همچنین گفت که این آتش‌سوزی روز جمعه مهار شده بود، اما دوباره شعله‌ور شد و در نهایت بامداد شنبه مهار شد.

پارک ملی کرخه (منطقه حفاظت‌شده کرخه) به مساحت حدود ۲۰۰ هکتار محل زیست گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.

در ماه‌های گذشته نیز تعداد زیادی از جنگل‌های ایران آتش گرفته‌اند. از جمله آتش‌سوزی در ارتفاعات «پاسارگاد» در استان فارس در روزهای پایانی خرداد ماه منجر به از بین رفتن حداقل سه هزار هکتار از پوشش گیاهی منطقه از جمله تعدادی از درختان با قدمت «۲۰۰ تا ۵۰۰ سال» شده بود.

سال گذشته نیز گزارش‌های زیادی درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران منتشر شده بود.

خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، در اردیبهشت‌ماه خبر داده بود که سال گذشته بیش از ۴۴ هزار هکتار از جنگل‌های ایران آتش گرفته که این میزان در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی ایران، اما آمار متفاوتی را ارائه کرده و گفته است که سال گذشته ۱۸ هزار هکتار اراضی ایران در معرض حریق قرار گرفته‌اند که کمتر از ۳۰ درصد آن در جنگل‌ها و مراتع بوده است.

نبود هواپیما و هلی‌کوپتر آب‌پاش از جمله دلایل کندی در خاموش کردن آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران اعلام شده است.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.