تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد ۸۰۰کارگران معدن و کارخانه استحصال طلای آقدره کارگران ساختمانی

دوشنبه, 28ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

kargar-nassaji-brujerd

یورش شبانه به تجمع کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد وزخمی شدن وبازداشت تعدادی ازکارگران

درپی عدم تحقق وعده های مسئولین،کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد برای چندمین بار دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری لرستان زدند.
کارگران معترض از صبح روز شنبه ۲۶ تیرماه در این مکان حضور داشتند و به گفته خودشان بنا بود تا زمانی که به مشکلات آنها رسیدگی میکنند به تجمع خود ادامه دهند.

اما در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد روز۲۷تیرماه،نیروهای آتشنشانی با ریختن آب بر روی آنها سعی در متفرق کردن کارگران کردند که سبب درگیری و زخمی شدن برخی از کارگران شد و برخی از کارگران با دنده شکسته راهی کلانتری شدند.

به گزارش ۲۷تیرتسنیم کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد ۳۰ ماه حقوق معوقه دارند و در راستای مشکلات معیشتی خود بارها در مقابل استانداری لرستان به نشانه اعتراض تجمع کردهاند ولی تاکنون مطالبات آنها پرداخت نشده است.

کارخانه پارسیلون خرمآباد که قلب صنعت ۴۰ ساله لرستان به شمار میرود در یک برهه از زمان یکی از شرکتهای کمنظیر لرستان و بزرگترین تولیدکننده الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلیآمید بود و بیش از هزار نفر در آن اشتغال داشتند که به دنبال واگذاریهای غیراصولی دچار مشکلات جدی شد.

این کارخانه در دهه ۸۰ به علت واگذاری به بخش خصوصی دچار بحران شد و اکنون ۱۳ سال است با مشکلات عدیدهای روبهرو و بدهکاریهای چند میلیارد تومانی به بار آورده و به بانکها، دستگاههای خدمات رسان استان و سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است.

کارخانه ای که روزی هزار و ۵۰۰ نیرو داشته اکنون کارکنان آن به ۳۳۰ نفر کاهشیافتهاند و حتی توان پرداخت حقوق همین عده کم را نیز ندارد و باوجوداینکه جلسات زیادی توسط مسئولان لرستان برای رفع مشکلات این کارخانه برگزارشده ولی گویا مسائل این شرکت تمامشدنی نیست و همچنان زخمی بر پیکره صنعت لرستان است.

تجمع و اعتراضات پیدرپی کارگران کارخانه پارسیلون جهت دریافت مطالبات معوقه خود به سریال تکراری تبدیلشده، بهطوریکه حدود یک سال است بهصورت مکرر در خیابان و مقابل ساختمان استانداری لرستان جمع میشوند و شعار سر میدهند تا شاید مسئولان راه چارهای بیندیشند اما هر بار دستخالی به منزل بر بازمیگردند.

کارگران پارسیلون از بی پولی مینالند و علیرغم همه اعتراضهایی که داشتهاند اقدامی برای رفع مشکلات آنها صورت نگرفته که فشار مشکلات بارها و بارها سبب شده کارگران به خیابان بیایند و فریاد خود را به گوش مسئولان برسانند اما گویا کسی این فریادها را نمیشنود.

کارگران این کارخانه هر بار با وعده های جدید مسئولان مواجه میشوند، این در حالی است که آخرین بار استاندار لرستان در نهم خردادماه بیان کردند چون کارفرما به تعهدات خود عملنکرده کارفرمای کارخانه پارسیلون خلع ید و این کارخانه بهجایی دیگر واگذار و به زودی مشکلات این کارخانه برطرف میشود.

اما پس از گذشت ۵۰ روز گویا خبری از تحقق وعدهها نیست و بار دیگر کارگران در مقابل استانداری تجمع کردند و بیان میکنند مسئولان وعده دادند بهزودی کارخانه واگذار و مطالبات آنها پرداخت میشود ولی هنوز وعدههای دادهشده عملیاتی نشده و ۳۰ ماه مطالبه عقبافتاده و بیمه آنها پرداختنشده است.
شهاب پدرام کارگر کارخانه پارسیلون اظهار داشت: استاندار لرستان در چهار ماه پیش یک سری مصوبات تصویب کردند تا پیگیر مسائل شرکت و مطالبات کارگران باشند.

وی افزود: بعد از گذشت چهار ماه تاکنون هیچکس جوابگو نبوده و کارهایی که بنا بود انجام دهند و در صورتجلسات امضاءشده بود هنوز عملیاتی نشده است.

کارگر کارخانه پارسیلون عنوان کرد: قبل از سال جدید کارفرمای شرکت با کارگران قطع ارتباط کرد و با نیاوردن مواد اولیه سعی کرد شرکت را تعطیل کند.
وی بیان کرد: متأسفانه باوجوداینکه جلساتی برگزار میشود و وعده پیگیری مطالبات را میدهند اما هنوز بهصورت رسمی کسی اعلام نکرده کارفرما خلع ید واگذاری شرکت انجام شده است.

پدرام تصریح کرد: مشکل ما مطالبات است که تاکنون پرداختنشده است و عملاً هیچ کاری صورت نگرفته بهطوریکه بیش از ۲۹ ماه حقوق عقبافتاده داریم و هنوز بیمه پرداختنشده است.

فرهاد رستمی کارگر کارخانه پارسیلون خرمآباد اظهار داشت: بنا شد کارفرمای شرکت را خلع ید و شرکت واگذار شود که تاکنون وعدههایی که دادهاند فقط در حد خلع ید کارفرما عملی شده است.

وی افزود: ۱۹ خردادماه جلسهای با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل آتیه دماوند تشکیل شد و بیان کردند کارفرما خلع ید شده و بنا است هفته آینده به مشکلات کارگران رسیدگی و مطالبات آنها پرداخت شود.

کارگر کارخانه پارسیلون عنوان کرد: یک ماه از وعده دادهشده مسئولان در راستای رسیدگی به وضعیت کارگران میگذرد ولی هیچ خبری از عملی شدن وعده ها نیست.

وی بیان کرد: بنا بود هفته گذشته جلسه ای در تهران برگزار شود ولی معاون منابع انسانی و امور اقتصادی استاندار مخالفت کردند، چند هفته است در تهران جلساتی برگزار میشود و بیان میکنند به خاطر رسیدگی به مسائل کارگران است ولی این جلسات به خاطر اقتصاد مقاومتی برگزار میشود.

رستمی تصریح کرد: اگر کارفرما خلع ید شده چرا در حال حاضر دفتر مرکزی را در اختیار دارد، چرا به کارها رسیدگی نمیکنند و بانکها، تأمین اجتماعی و آتیه دماوند که سهامدار شرکت شدهاند حداقل چند ماه از مطالبات ما را پرداخت نمیکنند.

وی خاطرنشان کرد: چند ماه از حقوق معوقه ما را پرداخت کنند تا روال اداری طول میکشد به کارگران فشار نیاید؛ متأسفانه همه وعدههای مسئولان در حد حرف است، حتی برخی معاونان استاندار که به تأمین اجتماعی گفتهاند حداقل بیمه کارگران درست شود تا بتوانیم دفترچه درمانی را تمدید کنیم ولی هنوز تأمین اجتماعی اقدامی انجام نداده است.

یکی دیگر از کارگران اظهار داشت: وعده هایی که مسئولان در راستای تعیین تکلیف شرکت پارسیلون داشتهاند هیچکدام محقق نشده است.
وی افزود: مسئولان قول دادند حقوحقوق کارگران را پرداخت و بیمه را واریز کنند و چون کارفرما به تعهدات خود عملنکرده شرکت به کارفرمای جدید واگذار میشود ولی تاکنون هیچکدام از این وعده ها را عملی نکرده اند.

کارگر کارخانه پارسیلون عنوان کرد: بارها نمایندگان کارگران به مسئولان مراجعه کردهاند و وعدههایی که دادهاند مکتوب هستند ولی عملی نشدهاند؛ خواسته کارگران پرداخت مطالبات و بیمه شان است.

وی بیان کرد: حدود ۳۰ ماه حقوق عقبافتاده داریم و شش ماه است که بیمه پرداختنشده، در این مدت کارگران برای تأمین مخارج قرض گرفتهاند، همه بدهکار هستند و وامهایشان به تأخیر افتاده است.

مجتبی مهدوی اظهار داشت: حدود ۳۰ ماه است کارگران حقوق نگرفته اند و هفت ماه بیمه درمانی آنها پرداخت نشده است.

وی افزود: مصوب شد کارخانه پارسیلون به شرکت آتیه سازان دماوند و چند تا بانک واگذار شود ولی روال اداری این کار طولانی است و کارگران مشکلات مالی دارند.

کارگر کارخانه پارسیلون عنوان کرد: کارگران مشکلات درمانی دارند و از دی ماه سال گذشته تاکنون بیمه کارگران پرداخت نشده است، سیر اداری این کار ممکن است حتی یک سال طول بکشد کارگران در این وسط بلاتکلیف هستند.

وی بیان کرد: تا کارهای اداری انجام میشود حداقل حقوق و بیمه کارگران واریز شود؛ مسئولان بیان میکنند باید روال اداری کارها طی شود بعد ما بتوانیم به حقوحقوق خود برسیم که برای ما خیلی سخت است.

مهدوی تصریح کرد: خانوادهای که ۳۰ ماه حقوق نگرفته باشد نزدیک به فروپاشی است چراکه فقط هزینه های زندگی نیست قسط وام، دانشجو، کرایه منزل از یک طرف و دفترچه درمانی که نداریم از طرفی شرایط زندگی را خیلی سخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: چون کارفرمای قبلی خلع ید شده و کارفرمای جدید هنوز به صورت رسمی اعلامنشده تأمین اجتماعی لیست بیمه را قبول نمیکند و با وجود اینکه دفترچه نداریم هزینههای درمانی بالا است.

کارگر کارخانه پارسیلون گفت: از ۳۰ ماه حقوقی که مطالبه داریم ۲۱ ماه آن را شکایت کرده و حدود سه سال است حکم صادر و در اجرای احکام است که متأسفانه چون بحث حمایت از سرمایهگذار و تولید مطرح است اجرا نمیشود و احکام عملیاتی ما متوقف مانده است.

وی اظهار داشت: درخواست ما بیمه و حقوق است که مسئولان میتوانند تا کارهای اداری طی میشود مطالبات کارگران را پرداخت کنند.

***
تجمعات ۸۰۰کارگران معدن و کارخانه استحصال طلای آقدره دراعتراض به توقف تولید وبلاتکلیفی شغلی مقابل فرمانداری واداره کارتکاب

به دنبال اعلام تعطیلی ناگهانی دو واحد استحصال ومعدن طلای آق دره از سوی کارفرما،صبح امروز۲۷تیرماه، حدود ۸۰۰ کارگر این دو مجموعه برای مشخص شدن وضعیت شغلی شان مقابل فرمانداری واداره کار شهرستان تکاب تجمع کرده اند.

به گزارش۲۷تیرایلنا،تعدادی از کارگران این واحد معدنی با اعلام این خبر گفتند: از روز گذشته به دستور مدیریت فعالیت معدن و کارخانه استحصال طلای آق دره به دلایل نامعلومی متوقف شده است.

این کارگران میگویند در میان ما و همکارانمان این طور شایع است که این تصمیم به تعطیلی این واحد معدنی با اختلافی که روز گذشته میان تعدادی از کارگران به وجود آمده مرتبط است.

آنها در توضیح این ماجرا می گویند: از قرار معلوم روز گذشته میان شماری از کارگران که از اهالی روستاهای اطراف کارخانه هستند بر سر موضوعی اختلاف ایجاد میشود و در نهایت بروز این اختلاف به درگیری میان تعدادی از آنها منجر شد که پس از این ماجرا تعداد دو نفر از کارگران مرتبط با این درگیری به دستور مدیریت شرکت پویازرکان اخراج می شوند.

به گفته کارگران تصمیم مدیریت به جای آنکه خاتمه ماجرا را سبب شود باعث ایجاد درگیری دیگری در بیرون از محوطه کارخانه استحصال طلای آق دره شد و ظاهرا از همان زمان تاکنون به دستور کارفرما فعالیت معدن و کارخانه استحصال به صورت همزمان متوقف می شود.

برپایه این اطلاعات ظاهرا از لحظه توقف فعالیت معدن و کارخانه استحصال طلای آق دره تمامی ۸۰۰ کارگر شاغل در این دو مجموعه متوقف شده است و به همین دلیل صبح امروز تمامی آنها با تجمع در مقابل فرمانداری تکاب خواستار تعیین تکلیف وضعیت خود شدند.

تجمع کنندگان میگویند: از نظر ما درگیری روز گذشته هیچ ارتباط منطقی با تصمیمی که کارفرما در خصوص توقف فعالیت معدن و کارخانه استحصال طلا گرفته است ندارد، زیرا برای پایان دادن به این مسله راههای منطقی و عملیتر دیگری نیز وجود دارد.

***
تجمع اعتراضی کارکنان بیکارشده موسسۀ ثامن الحجج مقابل بانک مرکزی

ظهر امروز۲۷تیرماه، تعدادی از کارکنان بانک ثامن الحجج مقابل بانک مرکزی تجمع نموده و خواستار رسیدگی به حقوق از دست رفته خود شدند.

به گزارش۲۷تیروکیل ملت،این کارکنان که در اعتراض به بیکاری و عدم رسیدگی به مشکلاتشان از سوی مقامات دولتی مقابل بانک مرکزی گردآمده بودند، اعلام داشتند چیزی جز احقاق حقوق حقه خود و روشن شدن اوضاعشان و در آمدن از بلاتکلیفی نمی خواهند.

یکی از معترضین گفت: مگر ما آدم نیستیم؟ مگر ما ایرانی نیستیم؟ خانواده نداریم؟ چرا هیچکس به فریاد ما نمی رسد؟ حتما باید جزو سپرده گذاران باشیم تا حرفمان را بشنوند؟ کارمندان بانک مگر آدم نیستند؟! ما باید حق و حقوقمان را از که بگیریم؟ چطور می خواهند جواب خدا را بدهند؟ به خدا دیگه داریم دیوونه میشیم. این تجمع یک هفته ای هست برنامه ریزی شده. یکساله ما کارمندان درگیر حواشی این موسسه شدیم. یکساله فحش میخوریم بدون این که کسی بگه ما هم خودمان گرفتار شدیم.

امروز از همه جای ایران پاشده اند آمده اند اینجا، بعد مسئولین بهمان میگویند ما وظیفه ای در قبالتان نداریم! ما که ٧-٨ سال جوانیمان را در این موسسه گذاشتیم و الان سنمان بالا رفته و دیگر کسی بهمان کار نمیدهد هیچ حقی نداریم؟ الان چکار باید بکنیم؟ کارمندان بانک چند ماه است حقوق نگرفته اند.

***
تجمع کارگران ساختمانی در اعتراض به وضعیت حق بیمه مقابل مجلس

امروز ۲۷ تیرماه، جمعی از کارگران ساختمانی در اعتراض به وضعیت حق بیمه مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش۲۷تیر خبرگزاری مجلس،یکی از کارگران ساختمانی با انتقاد از پرداخت نشدن هیچ هزینه ای در زمان بیماری کارگران از سوی سازمان تامین اجتماعی، گفت:اگر در یک ساختمانی که پروانه کار نداشته باشد، هیچ حمایتی از کارگر صورت نمی گیرد، همچنین تمامی کارگران با ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه و در سن ۵۰ سالگی بازنشسته می شوند، اما متاسفانه کارگران ساختمانی با ۳۵ سال سابقه فعالیت و در سن ۶۵ سالگی بازنشسته می شوند که این تبعیض ها باید رفع شود.

***
تجمع بازنشستگان صنعت فولاد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان و برای همسان سازی حقوق و برقراری بیمه درمان ،عمر و حوادث مقابل مجلس

جمعی از بازنشستگان فولاد صبح امروز۲۷تیرماه، در اعتراض به وضعیت بیمه و حقوق و مزایای خود در مقابل درب ورودی مجلس تجمع کردند.
به گزارش ۲۷تیرایلنا، تعدادی از بازنشستگان صنایع فولاد با تجمع مقابل درب ورودی مجلس شورای اسلامی، خواستار برقراری بیمه درمان و همچنین بیمه عمر و حوادث خود شدند.

تجمع کنندگان همچنین درخواست دارند که ضریب حقوقی آنها همسان با سایر بازنشستگان کشوری تعیین شود و آنچنان که در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته به بازنشستگان فولاد توجه بیشتری صورت گیرد.

همچنین یکی از بازنشستگان صنعت فولاد با انتقاد از پرداخت نشدن مطالبات آنها از سال ۹۱ تاکنون گفت:اضافه حقوق بازنشستگان فولاد منظور نمی شود و همچنین حق بیمه آنها قطع شده است، بارها برای حل این مشکل وعده داده شده اما محقق نشده است.

***
تجمع دگرباره معلمان حق التدریسی دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

امروز(یکشنبه ۲۷ تیرماه) جمعی از معلمان حق التدریسی دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش۲۷تیرماه خبرگزاری مجلس،یکی از معلمان حق التدریسی تجمع کننده در مقابل مجلس با انتقاد از وضعیت استخدامی گفت:حقوقی که به معلمان حق التدری پرداخت می شود، حتی کفاف هزینه رفت وآمد آنها را ندارد، و اکنون پس از سال ها فعالیت در آموزش و پرورش در یک نهاد و ارگان دیگر نمی توانند فعالیت کنند، بنابراین باید در اسرع وقت در آموزش استخدام شوند

***
تجمع اعتراضی رانندگان در پایانه باربری استان قزوین نسبت به افزایش۸۰ درصدی ورودی به پایانه

بعد از ظهر امروز۲۷تیرماه، جمعی از رانندگان در اعتراض به افزایش ۸۰ درصدی ورودی به پایانه دست به تجمع در پایانه باربری استان قزوین،زدند.

به گزارش۲۷تیرفارس،دلیل تجمع رانندگان پایانه باربری در این استان به دلیل افزایش نجومی ورودی به پایانه است که چرا هنوز به کرایههای بار اضافه نشده و ولی ورودی پایانه چند برابر شده است.

بنابهمین گزارش بنقل از یکی از رانندگان،نظارت صحیحی در توزیع بار وجود ندارد و این مسئله وضعیت معشیتی رانندگان را به سختی وا داشته و این درحالی بوده که کامیونها در حال حاضر برای نگهداری دارای هزینه های فراوانی است.

یک کامیون برای بردن بار باید روزها به دلیل توزیع ناعادلانه آن در پایانه ها بخوابد.این مسئله موجب افزایش هزینههای نگهداری کامیونها میشود تا شاید بعد از هفته ها یک بار به قید قرعه به نام رانندگان در آید.

جای سؤال برای رانندگان و دیگران این است که دولت به چه استنادی این نرخها را آن هم به شکل نجومی بالا میبرد؟

شرکتهای حمل و نقل که متولی بهرهبرداری پایانه حمل و نقل هستند به طور ناگهانی ۸۰ درصد نرخ پارکینگ را بالا برده و ورودی پایانه را افزایش میدهند.
این حق طبیعی رانندگان است که به نسبت هزینه هایی که از رانندگان دریافت میشود به امکانات پایانهها اضافه شود این در حالی است که پایانههای قزوین فاقد هرگونه امکانات اولیه بوده و حتی از لحاظ امنیتی و جانی نیز دچار نقصان است.

در پایانه باربری استان قزوین نمیتوان یک مسؤول را پیدا کرد که به مشکلات رانندگان رسیدگی کند اما زمانی که یک بهره بردار پیدا شده، بر هزینه های رانندگان اضافه میشود و در این راستا مسؤولان از پشت ابر هویدا میشوند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.