اعتراض به انتقال آب در چهار محال و بختیاری به خشونت کشیده شد

سه شنبه, 29ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

chahar mahal bakhtiari 1

گزارش ها از شهر بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری از بروز درگیری بر سر انتقال آب و دخالت پلیس در آن حکایت دارد که با خشونت همراه شده است.

خبرگزاری فارس در صفحه توییتر خود از آتش گرفتن ساختمان دادگاه بلداجی در جریان درگیری ها خبر داده و می گوید که چند مأمور پلیس زخمی شده اند.

شاهدان عینی می گویند که دست کم ۵۰ نفر بازداشت و ده ها نفر زخمی شده اند.

گزارش های تأیید نشده ای از کشته شدن یک یا دو مأمور پلیس منتشر شده که بی‌بی‌سی نمی تواند مستقلا آنها را تأیید کند.

درگیری پس از آن آغاز شده است که گروهی از ساکنان محل با تجمع در نزدیکی تالاب چغاخور قصد داشتند مانع از آغاز عملیات لوله گذاری پروژه انتقال آب به کارخانه فولاد سفیددشت شوند.

مأموران پلیس ضد شورش ایران برای حفاظت از کارکنان پروژه انتقال آب و تأمین امنیت این پروژه در محل حاضر شده اند که میان آنها و معترضان درگیری ایجاد شده است.

ناصر کرمی، اقلیم شناس و استاد دانشگاه برگن نروژ در این مورد می گوید: چهارمحال و بختیاری از جمله پرآب ترین مناطق ایران بوده، اما اکنون گفته می شود که به بیش از ۵۰۰ روستا در این استان با تانکر آبرسانی می شوند.

این مشکل سه عامل اصلی دارد: اول اینکه در حال حاضر سالانه دو میلیارد متر مکعب آب از زاگرس به دشت های ایران و شهرهایی مانند اصفهان، یزد، کرمان و قم منتقل می شود. دوم اینکه حفر بی رویه چاه های عمیق در سال های اخیر سفره های زیر زمینی را به شدت آسیب زده است و سوم اینکه میزان بارندگی کاهش یافته است.

مجموعه این عوامل باعث ایجاد نگرانی عمومی در منطقه در مورد آب شده است و زمینه روانی درگیری اخیر تا حدود زیادی تحت تأثیر این نگرانی است.

به گفته آقای کرمی، پروژه بزرگ فولاد سفیددشت فاقد سیستم بازچرخانی آب است و عملا آب را می بلعد، به همین دلیل مسئولان آن به انتقال آب از منابع دیگر منطقه، از جمله تالاب چغاخور متوسل شده اند.

تصاویر زیر را مخاطبان بی‌بی‌سی برای ما فرستاده اند:

chahar mahal bakhtiari 2

chahar mahal bakhtiari 3

chahar mahal bakhtiari 4

از: بی بی سی

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.