اعتصاب وتجمعات کارگران دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت ماه ها حقوقشان

دوشنبه, 11ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

kargar

عکس از آرشیو

اعتصاب وتجمعات کارگران پلی اکریل دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت ۴ماه حقوقشان

امروز به نیمه مرداد نزدیک میشویم در حالی که بیش از ۲ هزار کارگر کارخانه پلیاکریل ایران حقوق اردیبهشت ماه خود را نیز دریافت نکرده اند. وضعیت نابسامان مالی شرکت پلیاکریل سبب شده تا در ماههای اخیر فرمانداری مبارکه چندین بار شاهد اعتصاب کارگران باشد، کارگرانی که در گفتههای خود وضعیت کارخانه را نگرانکننده دانسته و عنوان میکنند اگر هرچه زودتر به داد این شرکت نرسند، بهزودی شاهد تعطیلی مطلق و بیکاری همه کارگران این کارخانه باید بود.

علی اصغر ذاکری فرماندار مبارکه که در ماههای اخیر شاهد بیشترین تجمع کارگران پلیاکریل در مقابل ساختمان محل کارش بوده از تلاشها برای رفع مشکلات پلیاکریل صحبت میکند.

وی میگوید: «شخص وزیر صنعت و معدن و مدیرکل نساجی وزارتخانه بهصورت جدی پیگیر موضوع هستند. این موضوع در سطح ملی و نه استانی در حال بررسی است اما چون نتیجه قطعی نشده از عنوان آن معذور هستم».

فرماندار مبارکه اما از تشکیل کمیتهای ویژه برای رفع بحران مالی پلیاکریل خبر میدهد و میگوید: «هدف از تشکیل این کمیته افزایش تولید، رونق اقتصاد و رفع مشکل کارگران است، البته زمان خاصی را نمیتوانیم برای رفع مشکلات این شرکت عنوان کنیم و باید پیگیریها انجام شود».

وی ادامه میدهد: «این کمیته با حضور وزیر صنعت و معدن، مدیرکل نساجی، نمایندگان استانداری اصفهان و سهامدار کارخانه تشکیل شده و همه چیز در این کمیته مورد بررسی قرار میگیرد، وظیفه ما ارائه گزارشها و مدارک موردنیاز به کمیته است که امیدوارم نتایج کار هم برای صنعت و هم برای کارگران مثبت باشد».

شرکت پلیاکریل ایران یکی از چندین و چند کارخانهای است که بیتدبیریهای اقتصادی کمر آن را خم کرده است، بزرگترین واحد تولید الیاف کشور صدای پای محصولات خارجی را میشنود و کارگرانش چند ماهی است چشمانتظار وعدهها هستند.

شرکت پلیاکریل ایران در سال ۱۳۵۳ با مشارکت بخش خصوصی، تعدادی از بانکها و شرکت “دوپان دونمور” آمریکا تأسیس شد. پلیاکریل در ۴۲ سال فعالیت خود، بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نخ و الیاف پلیاستر و همچنین تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک کشور معرفی شده و تأمین کننده مواد اولیه حدود ۴۰۰ واحد کوچک و بزرگ نساجی کشور است.

ظرفیت اسمی تولید شرکت پلیاکریل ایران معادل ۱۲۵هزار تن در سال است که تولیدات آن شامل نخ و الیاف پلیاستر، نوار، الیاف اکریلیک، تاپس پلیاستر و چیپس پلیاستر و الیاف شیشه در صنایع ریسندگی، بافندگی، فرش، پوشاک، پتو و فاستونی کاربرد دارد.

با وجود حجم عظیم فعالیت شرکت پلیاکریل ایران، اما این کارخانه در سالهای اخیر بهدلیل برخی مشکلات از جمله واردات محصولات مشابه از خارج و تأثیر حضور پشتپرده دلالها، دچار بحران مالی شده و تشدید این وضعیت، پلیاکریل را تحت ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار داده است، یعنی چیزی شبیه ورشکستگی!

خارج شدن از ماده ۱۴۱ قانون تجارت هدف اصلی مدیران شرکت پلیاکریل است، هرچند کارگران این کارخانه عنوان میکنند اتفاقات دیگری بهدست دلالها در حال رقم خوردن است، با این حال پلیاکریل در چشمانداز خود، شعار سال ۲۰۱۸ را «شرکتی سودده، بازاری گسترده، کسب و کاری متنوع و کیفیتی برتر» عنوان کرده و کارگران این کارخانه که چند ماهی است در انتظار پرداخت حقوقهای خود نشستهاند، برای رسیدن به این چشمانداز نیز چشمانتظار اتفاقاتی ویژه هستند.

بخشی ازیک گزارش تسنیم بتاریخ۱۰مردادماه

***
تجمعات اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه کاشی خزر برای بازگشت بکار ودریافت مطالبات معوقه شان

با گذشت ۶ ماه از توقف فعالیت کارخانه کاشی خزر (۲۸ دی ماه ۹۴) در استان گیلان، هنوز برای پرداخت معوقات مزدی کارگران این واحد صنعتی اقدامی صورت نگرفته است.

کارگران با بیان اینکه کارفرما مرتبا به کارگران وعده پرداخت مطالبات کارگران را میدهد در ادامه اظهار داشتند: بیتوجهای کارفرما به پرداخت مطالبات کارگران باعث شد تا طی شش ماه گذشته چندین بار کارگران مقابل کارخانه و سایرنهادهای مختلف دولتی شهرستان رشت تجمع اعتراضی نسبت به بی توجه ای کارفرمادر پرداخت مطالباتشان داشته باشند.

طبق اظهارات کارگران پس از توقف فعالیت کارخانه و بیکار شدن کارگران کاشی خزر ، مسئولان شهرستان رشت واستانداری گیلان وعده پی گیری بازگشت بکار وپرداخت مطالبات کارگران را دادند اما تا کنون اتفاقی رخ نداده و کارگران همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرند.

به گزارش۱۰مردادایلنا،کارگران این واحد صنعتی گفتند: تعطیلی محل کار آنها اواخر دی ماه سال گذشته (۹۴) و در زمانی اتفاق افتاد که کارفرما به دلیل مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی، فعالیت خود را در خطوط تولید متوقف کرد و از آن زمان تاکنون تعداد زیادی از همکاران آنها بدون دریافت معوقات مزدی بیکار شدهاند.

آنها میگویند: کارفرما در سال ۹۴ از مجموع کارگران این کارخانه تعداد حدود ۳۰۰کارگر را پس از اتمام قرارداد کاراخراج کرد که هم اکنون این کارگران از مقرری بیمه بیکاری استفاده می کنند.

به گفته آنان تعداد حدود ۷۵کارگر نیز پیش از اعلام تعطیلی کارخانه با اتمام قرار داد کار از این واحد اخراج شده بودند که هرکدام هنوز بین سه تا ۷ میلیون تومان از مطالبات مربوط به زمان اشتغالشان را از کارفرما طلب دارند.

به نقل از کارگران کاشی خزرگفته میشود بجز دستمزد دی ماه سال گذشته کارفرما بابت اضافه کاریها و حق سنوات سالهای گذشته بدهکار است و در همین رابطه به تعدادی از آنها بابت بدهی خود مقداری از محصولات کارخانه را واگذار کرده است.

از قرار معلوم کارگران مورد نظر پس آنکه برای فروش این کاشیها اقدام میکنند، متوجه بدحسابی کارفرمای خود از طریق گرانفروشی میشوند.

کارگران با بیان اینکه کارفرما مرتبا به کارگران وعده پرداخت مطالبات کارگران را میدهد در ادامه اظهار داشتند: بیتوجهای کارفرما به پرداخت مطالبات کارگران باعث شد تا طی شش ماه گذشته چندین بار کارگران مقابل کارخانه و سایرنهادهای مختلف دولتی شهرستان رشت تجمع اعتراضی نسبت به بی توجه ای کارفرمادر پرداخت مطالباتشان داشته باشند.

به گفته این کارگران وضعیت پیش آمده درحالی ادامه دارد که این واحد تولید کننده انواع کاشی های دیواری وکف،بدهی های مالی زیادی به اداره گاز ،برق وسایر نهاد های مختلف دارد.

طبق اظهارات کارگران پس از توقف فعالیت کارخانه و بیکار شدن کارگران کاشی خزر ، مسئولان شهرستان رشت واستانداری گیلان وعده پی گیری بازگشت بکار وپرداخت مطالبات کارگران را دادند اما تا کنون اتفاقی رخ نداده و کارگران همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرند.

***
تجمعات اعتراضی کارگران پیمانکاری شرکت حمل و نقل ریلی رجاءنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

جمعی از کارگران پیمانکاری شرکت حمل و نقل ریلی رجاء از تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گفته این کارگران دستمزد جمعی از کارگران پیمانکاری فنی که حدود چند صد نفر هستند، در ماههای گذشته پرداخت نشده است.

این کارگران در روزهای پایانی هفته گذشته تجمعات اعتراضی در اعتراض به این تاخیر برپا کرده اند که این تجمعات با وعده های مسئولین مبنی بر قول پرداخت در هفته جاری خاتمه یافته است.

به گزارش۱۰مردادایلنا،این کارگران که سابقه کار طولانی در شرکت رجاء دارند می گویند برخی از کارگران پیمانکاری این شرکت تا سه ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند.

از قرار معلوم، مسئولان شرکت رجاء تقصیر را متوجه مدیران شرکت های پیمانکاری می دانند و عدم پرداخت معوقات مزدی کارگران را نتیجه اهمال پیمانکاران عنوان کرده اند.

***
عدم پرداخت۹ماه حقوق کارگران زه کشی پروژه قطار شهری شیراز

این کارگران خواستارعقد قراردادمستقیم هستند!

کارگران زه کشی پروژه قطار شهری شیراز(شرکت پیمانکاری ارسا ساختمان)میگویند که کارفرمای آنها از ۲۷۰ روز قبل تاکنون بابت مطالبات مزدی معوقه تسویه حساب نکرده است.

کارگران پیمانی بخش زه کشی متروی شیراز خواستار آن هستند تا مدیریت قطار شهری و شهرداری شیرازدر مقام کارفرمای اصلی در راستای اجرای طرحهای مستقیم شدن قراردادهای کاری کارگران پیمانکاری با آنها قرارداد مستقیم کار منعقد کند و در عین حال در خصوص پرداخت مطالبات آنها اقدام موثری انجام دهند.

به گزارش۱۰مردادایلنا، کارگران پروژه زه کشی قطار شهری شیراز افزودند: بهصورت مشخص حدود ۶۰کارگر در بخش زه کشی به صورت پیمانکاری با سوابق بالای ۸سال مشغول کارند که هنوز بابت دستمزد آبان، آذر، دی، بهمن واسفند ۹۴و نیز مطالبات مزدی فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر ماه سال جاری طلبکارند.

به گفته این تعداد کارگر پروژه زه کشی، سالهاست که آنها زیر نظرشرکت پیمانکاری«ارسا ساختمان» به صورت روزانه تا ۱۲ ساعت مشغول کارند اما در حال حاضر دستکم بابت ۲۷۰ روز معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکارند.

کارگران پیمانی بخش زه کشی متروی شیراز خواستار آن هستند تا مدیریت قطار شهری و شهرداری شیرازدر مقام کارفرمای اصلی در راستای اجرای طرحهای مستقیم شدن قراردادهای کاری کارگران پیمانکاری با آنها قرارداد مستقیم کار منعقد کند و در عین حال در خصوص پرداخت مطالبات آنها اقدام موثری انجام دهند.

***

عدم پرداخت۳ ماه حقوق کارگران خدماتی شهرداری اسلام آبادغرب!

کارگران خدماتی شرکت های طرف قرارداد شهرداری اسلام آبادغرب در حالی سرکار خود میروند که چندین ماه حقوق معوقه دارند که ترس از بیکاری مهر خموشی بر لب آنها زده و مشکلات اقتصادی برسر آنها سایه گسترانیده است.

به گزارش۱۰مرداد اسلام آباد خبر، انتشار مطالب متعدد در شبکه های اجتماعی شهرستان، مبنی بر عدم پرداخت حقوق ۵ ماهه کارگران شهرداری اسلام آبادغرب واکنش افکار عمومی را نسبت به این موضوع را در پی داشت که از مسئولین خواسته اند این موضوع سریعا”رفع مشکل و حقوق کارگران مظلوم پرداخت گردد.

این پایگاه خبری بنا به خواسته برخی از کارگران خدماتی شهرداری جهت حقوق معوقه ایشان پیگیری هایی را از مسئولین ذیربط انجام داده است.

همایون نوری شهردار اسلام آبادغرب در این رابطه گفت: کارگران خدماتی که طرف قرارداد پیمانکاران شهرداری هستند، ۳ ماه حقوق معوقه دارند.

در این رابطه، رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اسلام آبادغرب اظهار کرد: طبق قانون ما با شرکت های خدماتی که حقوق کارگران را پرداخت نمی کنند دو نوع برخورد داریم؛ آنها را به دادگاه معرفی می نمائیم، بعد به کمیته تأئید صلاحیت شرکت های خدماتی استان معرفی می شوند.

بهمن صفری با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ کارگر برای شرکت های خدماتی طرف قرارداد شهرداری کار می کنند، افزود: طی بازرسی های بعمل آمده توسط بازرسان این اداره تخلفاتی از جانب برخی شرکت های خدماتی مشاهده شده که به استناد قانون وظایف خود را در قبال ایشان انجام داده ایم و گزارش عدم صلاحیت برای برخی از شرکت ها ارسال شده است.

وی اضافه نمود: شهرداری اسلام آبادغرب به برخی از شرکت های خدماتی نامه داده که قصور از جانب این شرکت ها نیست و معوقات کارگران بخاطر این است که شهرداری پول پیمانکاران را پرداخت نکرده است.

صفری خاطرنشان کرد: خیلی از کارگران با وجود ظلم هایی که در حق آنها می شود شکایت نمی کنند، اما در مواردی برخی از کارگران نیز که از دست ظلم پیمانکاران به ستوه آمده و دردسر اخراج و بیکاری را بجان خریده اند، از دست برخی شرکت های خدماتی شکایت نموده اند که منجر به صدور حکم به نفع کارگر و محکومیت شرکت خدماتی مربوطه شده است.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.