علت شکست سیاست‌های فرهنگی حکومت از زبان دادستان تهران

جمعه, 22ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

دادستان تهران ناهماهنگی میان دستگاه‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی را عامل ناکامی سیاست‌های فرهنگی حکومت اعلام کرد. او از رئیس جمهور و وزیر ارشاد به خاطر اظهاراتشان درباره استفاده از ماهواره انتقاد کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در جلسه با مسئولان دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی، پلیس و نهادهای سیاست‌گذار در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی ابراز امیدواری کرد که با ادامه چنین نشست‌هایی مبارزه با این آسیب‌ها هدفمند شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا این نشست روز جمعه، ۲۲ مرداد و زیر عنوان “آسیب‌های اجتماعی و در معنای اخص، عفاف و حجاب” برگزار شد.

دادستان تهران رفتار و گفتار مسئولان را در آموزش مردم موثر دانست و گفت: «وقتی برخی مسئولان به مردم می‌گویند ماهواره منشأ بی‌عفتی است اما برخی دیگر از مسئولان فرهنگی بر خلاف قوانین موجود اعلام می‌دارند که استفاده از ماهواره بلامانع است؛ طبیعی است که مردم با تردید مواجه می‌شوند.»

انتقاد تلویحی از جنتی و روحانی

عباس جعفری دولت‌آبادی در این نشست بدون نام بردن از فرد خاصی از کسانی که با این توجیه که “جهان، جهان تمدن و اینترنت است” خواهان یافتن راهکارهای جدید برای استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای شده‌اند به شدت انتقاد کرد.

او تاکید کرد که البته کسی با راهکارهای جدید مخالف نیست، اما مسئولان فرهنگی نباید طوری سخن بگویند که گویی استفاده از ماهواره مجاز شده و “چنین وانمود سازند که باید در برابر تهاجم ماهواره تسلیم شد”.

ظاهرا این انتقادها به طور مشخص متوجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی و رئیس جمهور حسن روحانی است که به تازگی درباره استفاده از ماهواره سخن گفته‌اند.

جنتی ۲۲ تیر ماه با اشاره به قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره گفته بود که با در نظر گرفتن این قانون دست‌کم ۷۰ درصد مردم ایران خلاف قانون رفتار می‌کنند.

وزیر ارشاد با توجه به غیرقانونی بودن پخش تبلیغ فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای به خبرگزاری مجلس گفت: «می‌توان از ماهواره برای تبلیغ کالای فرهنگی بهره برد اما این مسئله در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که استفاده از ماهواره قانونا مجاز شود.»

انتقاد روحانی از ممنوعیت‌ها

جنتی چند ماه پس از تشکیل دولت یازدهم نیز با اشاره به این که “ضریب استفاده از ماهواره ۷۱ درصد مردم تهران را شامل می‌شود، گفته بود در آینده نزدیک دو هزار شبکه ماهواره‌ای از طریق تلفن‌های همراه قابل دریافت خواهند بود و باید برای مقابله با آسیب‌های این شبکه‌ها به دنبال راهکارهای جدید بود.

او با بیان این که پنج سال پیش استفاده از ویدئو ممنوع بود اما امروز مسئله خنده‌داری به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد که شاید پنج سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز در مورد ماهواره “همین احساس را داشته و به آن بخندیم”.

رئیس جمهور حسن روحانی نیز دو روز پیش (چهارشنبه ۲۰ مرداد) در مراسم پایانی اجلاس مدیران آموزش و پرورش با یادآوری همین مثال، جمع‌آوری تمام گیرنده‌های ماهواره را ناشدنی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا روحانی گفت: «آیا می‌توانیم بگوییم فضای مجازی، دنیای دیجیتال و ارتباط اینترنتی ممنوع است و باید تمام شبکه‌های اجتماعی فیلتر شود؟ می‌توانیم با فیلتر و ممنوعیت در دنیای امروز زندگی کنیم؟»

اعتراف به “بدتر شدن وضعیت حجاب”

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنانش بدون نام بردن از فائزه هاشمی به اظهارات اخیر او “مبنی بر این که نظام دینی زمینه‌ساز مقاومت مردم در مقابل الزامات عفاف و حجاب است” واکنش نشان داد.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.