مخالفت با آزادی عبدالفتاح سلطانی علیرغم گذراندن یک سوم دوران حکمش

دوشنبه, 25ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

Soltani2

دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری با اظهار تاسف از اینکه هنوز با درخواست آزادی مشروط این وکیل موافقت نشده است گفت طبق گفته وکلا شرایط قانونی برای آزادی مشروط این وکیل مهیا است اما به دلایل نامشخصی تاکنون مقامات قضایی هیچ پاسخی به این درخواست نداده اند و از آزادی این وکیل حقوق بشری در پنجمین سال حبسش جلوگیری می کنند. …

دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری با اظهار تاسف از اینکه هنوز با درخواست آزادی مشروط این وکیل موافقت نشده است به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت طبق گفته وکلا شرایط قانونی برای آزادی مشروط این وکیل مهیا است اما به دلایل نامشخصی تاکنون مقامات قضایی هیچ پاسخی به این درخواست نداده اند و از آزادی این وکیل حقوق بشری در پنجمین سال حبسش جلوگیری می کنند.

مائده سلطانی، دختر این وکیل دادگستری که از شهریور ماه ۱۳۹۰ در زندان است گفت: «مادرم این درخواست را بارها پیگیری کرده و رییس کانون وکلای تهران نیز طی نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشته که توانایی های قانونی در پرونده پدرم وجود دارد تا بر اساس آن او مشمول حال آزادی مشروط شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ پاسخی از مسوولان نشنیده ایم.»

طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی دادگاه صادره کننده حکم می تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و یا پس از تحمل یک سوم مدت مجازات حکم آزادی مشروط را صادر کند. طبق این ماده شرایط آزادی مشروط حسن اخلاق و رفتار زندانی در مدت حبس است، محکوم قبلا از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

مائده سلطانی با اظهار اینکه پدرش در وضعیت روحی و جسمی مناسبی نیست گفت: «پدرم پنج سال است که در زندان به سر می برد. او دچار بیماری های گوارشی، دیسک کمر، نوسان فشار خون و بیماری قلبی است. یکبار دچار حمله قلبی شد که به خیر گذشت، اما هر بار امکان این به خیر گذشتن نیست. ما واقعا می خواهیم طبق قانون پدرم که شرایط آزادی مشروط را دارد هر چه زودتر آزاد شود.»

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل مال حرام از طریق دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس با تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال کاهش یافت و مدتی پیش با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی(قانون تجمیع مجازات) به بیشترین اتهام خود به ۱۰ سال حبس و دو سال محرومیت از وکالت محکوم شد.

این وکیل دادگستری طی سالهای زندان بارها به دلیل بیماری قلبی و فشار خون به بهداری زندان مراجعه کرده و در سال ۱۳۹۲ برای ۴۱ روز در بیمارستان بستری بود که قبل از بهبودی کامل به زندان برگردانده شد. همچنین این وکیل طی پنج سال حبس فقط دو بار از حق مرخصی برخوردار بوده، اولین بار او در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۴ به مرخصی آمد و دومین بار پس از فوت مادرش در ۲۸ اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ برای چند روز از زندان مرخص شد.

آقای سلطانی با توجه به گذراندن بیش از یک سوم حکم خود می تواند بر اساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی شامل حال آزادی مشروط شود با این حال مقامات قضایی در برابر این درخواست قانونی سکوت کرده اند.

از: کلمه

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.