تجمع کارگران معادن زغال سنگ کرمان و کارگران سد آریوبرزن در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان

پنجشنبه, 28ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

kargar

تجمع کارگران معادن زغال سنگ کرمان دراعتراض به خصوصی سازی

روز۲۷مرداد ماه، کارگران معادن زغالسنگ کرمان دراعتراض به خصوصیسازی دست به تجمع مقابل شرکت معادن زغالسنگ کرمان زدند.

به گزارش۲۷مردادصدای زرند،کارگران معادن پابدانا، کوهبنان و راور در اعتراض به خصوصیسازی معادن مقابل اداره زغالسنگ کرمان تجمع کردند و حسنزاده معاون مدیرعامل شرکت زغالسنگ در این تجمع حاضر شد.

یکی از کارگران حاضر در این حرکت اعتراضی میگفت دلیل این تجمع واگذاری معادنی از جمله پابدانا، هشونی و همکار به پیمانکار است که باعث تهدید امنیت شغلی کارگرانی میشود که حدود ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند.

به گزارش امروز کاروانسرا،صبح امروز۲۷مرداد، حدود ۴۰۰ نفر ازکارگران معادن همکار، هشونی و تونل چهار در اعتراض به خصوصی سازی این معادن در مرکز استان و مقابل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان دست به تجمع و اعتراض زدند.

به گزارش امروز مهر درهمین رابطه، امروز ظهر نیز صدها کارگر معدن زغالسنگ کرمان با تجمع مقابل شرکت زغالسنگ کرمان خواستار توجه مسئولان برای حل مشکلاتی شدهاند که رفع آنها نیاز به تصمیم مسئولان فرا استانی دارد.

بنابهمین گزارش،مشکلات کارگران معدن کرمان در معادن بزرگ زغالسنگ باوجوداینکه بارها مطرح و در جلسات مختلف دولت و مجلس بررسی و راهکار ارائه شده اما همچنان پابرجاست.

شمال کرمان به خصوص شهرستانهای راور، زرند و کوهبنان عمدهترین تولیدکنندگان زغالسنگ در کشور محسوب میشوند این معادن چند دهه قبل کار خود را آغاز کردند و طی مدتزمان سپریشده شهرهای شمالی کرمان ساختاری کارگری یافتند و اکثر زیرساختهای این مناطق برمبنای فعالیت معادن شکل گرفت در این مدت شرکت زغالسنگ به صنعت پاییندستی شرکت ذوبآهن اصفهان تبدیل شد.

همچنین معدن گل گهر سیرجان و جلالآباد زرند نیز بهعنوان بزرگترین سایتهای سنگآهن کشور راهی کارخانههای فولاد استانهای مختلف ازجمله ذوبآهن اصفهان شد.

اما حالا پس از گذشت سالها رکود و بیکاری بر معادن استان کرمان سایه افکنده است.

اکثر معادن زغالسنگ شمال کرمان تعطیل و یا با دپوی زغالسنگ مواجه هستند کارگران معادن بارها از مسئولان استان درخواست کردهاند برای حل این معضل چاره اندیشی شود و اگر سری به آرشیو رسانهها بزنید مملو از وعده هایی است که هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفته اند.

فروش نرفتن سنگهای استخراج شده از معادن، افت قیمت، تأخیر در پرداخت حقوق و بیکار شدن کارگران هماکنون به مشکلات اصلی کارگران تبدیلشده اند.

و درحالیکه نیاز به سیاستهای برنامه ریزی شده و مدون برای رفع این مشکلات وجود دارد اما همچنان افت جهانی قیمت زغالسنگ، واردات زغالسنگ از استرالیا و چین، عدم پرداخت مطالبات معادن زغالسنگ که عمدتاً از سوی شرکت ذوبآهن اصفهان است و عدم حمایت از کارگران همچنان این صنعت را در پیچ و خم مشکلات اسیر کرده است.

از سوی دیگر قدمت بالای معادن زغالسنگ کرمان و تونلهای طولانی معادن موجب شده کارگران با روشهای ابتدایی اقدام به استخراج سنگ کنند که هزینه های بالایی در برداشته و جان کارگران را نیز به خطر می اندازد.

عدم تجهیز به امکانات روز و بروز حوادث متعدد در معادن نیز ازجمله مشکلاتی است که امروز از کارگرانی که در تجمع امروز شرکت کرده بودند شنیده می شد، مشکلاتی که باوجود وعدهها اما برطرف نشده است.

احمد یکی از کارگران معادن زغالسنگ کرمان است که شش ماه حقوق دریافت نکرده است. وی که از ابتدای جوانی به کار در معدن مشغول بوده است حالا دو پسرش نیز به همین شغل مشغول شده اند اما برای تأمین نیازهای مالی خود با مشکل مواجه هستند.

وی میگوید: برای کار در معادن باید در عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری زمین فعالیت کنیم اما به دلیل عدم پرداخت معوقات از سوی خریداران ما هم حقوق نگرفته ایم و از کمترین امنیت شغلی برخورداریم.

وی به کار سخت و طاقتفرسای کارگران در معادن اشاره میکند و میافزاید: وضعیت ایمنی معادن نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز هم شاهد ریزش معادن و به خطر افتادن جان کارگران در اعماق زمین هستیم.

وی افزود: کار معدن یکی از سختترین کارهای جهان است اما ما هیچ ضریب سختی کاری دریافت نمیکنیم و مانند سایر کارگران به ما حقوق پرداخت میشود.

محمد کارگر دیگری است که از عدم اجرای طرح طبقهبندی مشاغل در کرمان سخن میگوید و از مسئولان میخواهد خود را به جای کارگری بگذارند که در تونلهایی در اعماق زمین که باید به حالت سینهخیز از آنها بگذرد کار میکند و آخر ماه هم حقوق نمیگیرد این در حالی است که نفس کشیدن هم در آن فضا برای یک فرد عادی در چنین مکانی سخت است.

وی گفت: وضعیت بیمه تکمیلی کارگران هنوز مشخص نیست این در حالیست که به دلیل تنفس در گردوغبار زغال اکثر کارگران در انتهای دوران کار با مشکل مواجه میشوند.

محمد افزود: در زمان بازنشستگی هم پرداخت حقوق با تأخیر مواجه است در ماههای اخیر حقوق بازنشستگان با تأخیر پرداخت شده است.
وی به قراردادهای کاری اشاره کرد و افزود: امنیت شغلی وجود ندارد چون ما قرارداد دائمی نداریم.

وی همچنین به عدم تجهیز معدن زغالسنگ اشاره کرد و افزود: تجهیزات بسیاری از معادن فرسوده است و در معادن کار استخراج با بیل و کلنگ و واگنهای باربر انجام میشود.

وی گفت: سؤال ما این است چرا باوجود کار شبانهروزی ما،در چنین وضعیتی زغالسنگ از کشورهای دیگر وارد میشود و سنگ استخراجی ما دپو میشود.
یکی دیگر از کارگران معدن زغالسنگ کرمان که خود را محمد محسن معرفی میکند میگوید: از زمان خصوصیسازی معادن مشکلات ما افزایشیافته است.

وی افزود: چرا معادن به افرادی واگذار میشود که توان مدیریت معدن را ندارند و درنهایت حقوق و دستمزد و شرایط استاندارد کار را نیز نمیتوانند تأمین کنند.
این کارگر معدن ادامه داد: زغالسنگ کرمان به ذوبآهن فروخته میشود اما این شرکت مدتهاست در پرداخت معوقات بدقولی میکند چرا نباید این مسئله مدیریت شود و هر زمان که حقوق ما به تعویق میافتد همین بحث مطرح میشود.

وی گفت: از زمانی که معدن خصوصی شده است مشکلات کارگران چند برابر شده است و کارفرماها در مقابل کارگران احساس مسئولت نمیکنند.

***

مسدود کردن مسیر منتهی به کارگاه سد آریوبرزن توسط کارگران دراعتراض به عدم پرداخت۵ماه حقوق

تعدادی از کارگران سد آریوبرزن مسیر منتهی به کارگاه سد آریوبرزن و سدمارون را مسدود کردند.

به گزارش ۲۷مرداد دانا ، تعداد ۷۰ نفر از کارگران سد آریوبرزن بدلیل عدم دریافت حقوق ۵ ماهه و پاداش عیدی از ساعت شش ونیم صبح مسیر منتهی به کارگاه سد آریوبرزن و سدمارون را مسدود کردند.

سد آریوبرزن در ۱۴ کیلومتری شهرستان بهبهان و چهار و نیم کیلومتری پایین دست سد مخزنی مارون در محل تنگ تکاب واقع شده است.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.