مراسم یادبود اعدامیان ۱۳۶۷ در گورستان خاوران برگزار شد

شنبه, 6ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

marasem-khavaran
شماری از اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام‌شده در سال ۱۳۶۷ می‌گویند که توانسته‌اند مراسم یادبود اعدام‌شدگان را در گورستان خاوران، در جنوب تهران، برگزار کنند. گفته شده است که ده‌ها نفر از اعضای خانواده‌های اعدام‌شدگان در این مراسم حضور داشته‌اند و شعر و سرودهای سیاسی خوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، این اولین بار در چند سال اخیر است که ماموران امنیتی به خانواده‌های زندانیان اعدام‌شده اجازه برگزاری این مراسم را می‌دهند.

گفته شده است که ماموران امنیتی در محل حضور داشته‌اند و مانع از عکاسی و فیلمبرداری از مراسم شده‌اند، اما برخلاف رویه چند سال اخیر جلوی ورود افراد به گورستان را نگرفته‌اند.

در مرداد و شهریور سال ١٣۶۷ چند هزار نفر از زندانیان سیاسی عضو یا هوادار سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپگرا، در حالی که دوران محکومیت حبسشان را می‌گذراندند با دستور آیت‌الله خمینی اعدام شدند.

به تازگی فایلی صوتی از جلسه آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی، با هیئت قضایی مسئول اعدام‌ها منتشر شده است.
آقای منتظری در این جلسه اعدام‌های سریع و دسته‌جمعی زندانیان را “بزرگترین جنایت” می‌خواند و می‌گوید وزارت اطلاعات چند سال به دنبال اجرای چنین اعدام‌هایی بوده و از حمله سازمان مجاهدین خلق به کرمانشاه به عنوان فرصتی برای عملی کردن اعدام‌ها استفاده می‌کند.

تصور می‌شود که تعداد زیادی از اعدام‌شدگان در گورهای جمعی در خاوران دفن شده‌اند.

گروهی از خانواده‌های اعدام‌شدگان در اولین جمعه شهریور مراسم یادبودی در گورستان خاوران برگزار می‌کنند که البته در چند سال اخیر ماموران امنیتی مانع از برگزاری این مراسم می‌شدند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.