دفاع از جنایت علیه بشریت: تصمیم آیت‌الله خمینی ‘درست’ و ‘دوراندیشانه’ بود

یکشنبه, 7ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

مجلس خبرگان رهبری ایران با صدور بیانیه‌ای انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های دهه شصت را محکوم کرده و دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی در آن دوره را “تصمیم به موقع” و “دوراندیشانه” خوانده است.

در بیانیه مجلس خبرگان گفته شده که این نوار صوتی “غلط” و “تحریف” دارد و “نبش قبری چالش‌برانگیز پس از شکست منافقین خائن در عملیات مرصاد است.”

در این فایل صوتی که انتشارش واکنش‌های گسترده‌ای ایجاد کرده، صدای آیت‌الله منتظری شنیده می‌شود که در دیدار با کمیته چهارنفره به شدت از اعدام‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید: “می‌خواهم ۵۰ سال دیگر برای آقای خمینی قضاوت نکنند و بگویند آقای خمینی یک چهره خونریز، سفاک و فتاک بود”.
مجلس خبرگان در این بیانیه که امروز، هفتم شهریور، در سایت این نهاد منتشر شده، انتشار صدای جلسه آیت الله منتظری را “شیطنت” و “تجاهل” خوانده و گفته دلیل این کار “حقد و حسد” به آیت‌الله خمینی و “تلاش برای تطهیر خائنان به این ملت و میهن” است.

چکیده بخشی از بیانیه مجلس خبرگان رهبری چنین است: “شاید هنوز هم برای عده‌ای درک تصمیم تاریخی و انقلابی حضرت امام خمینی در برخورد جدی و بدون مسامحه با منافقین و محاکمه عادلانه سران و برخی اعضای گروهک منافقین در سال ۶۷ و نشان دادن فهم عمیق و دوراندیشانه آن مرد الهی در حفظ نظام اسلامی دشوار باشد. امام در آن برهه حساس، با آن تصمیم به موقع، چشم فتنه را کور نموده و فرصت خودنمایی و فتنه‌گری گروهکی را که دستش تا مرفق، آغشته به خون این ملت مظلوم و زجرکشیده است سلب کردند.”

منظور از تصمیمی که مجلس خبرگان آن را “تاریخی و انقلابی” توصیف می‌کند، فرمان آیت‌الله روح الله خمینی، رهبر وقت ایران است که در آن از مسئولان قضایی و امنیتی خواست تمام زندانیان “سرِموضع” این سازمان اعدام شوند.

به دنبال صدور آن فرمان، جمع زیادی از زندانیان گروه‌های مختلف که اکثر آنها از اعضای سازمان مجاهدین بودند و جمعی از زندانیان گروه‌های مارکسیست نیز در میان آنها حضور داشتند، به جوخه‌های اعدام سپرده شدند. در کتاب خاطرات آیت‌الله منتظری آمده است که بعد از صدور آن فرمان، بین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر از زندانیان اعدام شدند.

مجلس خبرگان رهبری در بیانیه خود نوشته است: “کدام انسان منصف و وجدان بیداری است که تصدیق نکند انتشار محتویات یک جلسه، پس از گذشت قریب سه دهه با اهداف شومی صورت می‌پذیرد.”

فایل صوتی که سایت آیت‌الله منتظری منتشر و سپس به درخواست وزارت اطلاعات آن را حذف کرد، بخشی از دیدار آیت‌الله منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران با کمیته چهارنفره هیات اعدام‌ها بود که در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ همزمان با “اعدام های گسترده و مخفیانه” در ایران برگزار شده بود.

در این دیدار حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) حضور داشتند و آقای منتظری به آنها در مورد قضاوت تاریخ در مورد این اعدام‌ها و خلاف شرع بودن عملکردشان هشدار داد.

در این میان تنها مصطفی پورمحمدی بعد از انتشار این فایل اظهارنظر کرده و بدون اشاره به اعدام‌ها، اعضای سازمان مجاهدین را با داعش مقایسه کرده است.

بعد از این اظهارات، علی مطهری، نماینده مجلس ایران در نامه‌ای به مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری فعلی و عضو هیئت چهار نفره از او خواست که درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ توضیح بدهد.
از: بی بی سی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.