|
|
|||
احمد زيدآبادی در ميزگرد "حقوق بشر" گذار از جهان
تكليف":
بدون آزادي بيان، دمكراسي تحقق نمييابد
زيدآبادي, گفت: تا زماني كه آزادي بيان تحقق نيابد, فساد از جامعه رخت
نميبندد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا", اين روزنامهنگار و تحليلگر مسائل سياسي طي سخناني در سمينار "حقوق بشر, گذار از جهان تكليف" كه توسط انجمن اسلامي دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد, آزادي بيان را لازمه حقوق بشر دانست كه بدون تامين آن دموكراسي تحقق نمي يابد و با بيان اينكه آزادي رسانهها، تبلور آزادي بيان است, افزود: بدون آزادي بيان، امكان توليد هيچ فكر و انديشهاي در جامعه نخواهد بود. وي تصريح كرد: در جامعهاي كه آزادي بيان وجود دارد, امكان كنترل فساد نيز هست. چرا كه هر فردي احساس كند در زير نگاه روزنامهنگاران و اهل قلم قرار دارد، به همين دليل از ريسك انجام فساد پرهيز ميكند. اين روزنامهنگار با تأكيد بر اينكه حتي اگر يك نهاد از انتقاد مصون باشد، فساد گسترش مييابد, بدون تحقق آزادي مطبوعات مبارزه با فساد را امكانپذير ندانست. به گفته وي, تحريم نقد و آزادي بيان عامل به خطر افتادن امنيت ملي است. زيدآبادي, با بيان اينكه آزادي بيان در هيچ نقطهاي از دنيا مطلق نيست و حدودي دارد، چرا كه اگر انديشه مسموم در جامعه گسترش يابد، باعث مسموم شدن كل جامعه مي شود, تصريح كرد: اما اين عامل نبايد سبب شود كه به صورت غيرمنطقي بر فضاي رسانهاي سانسور حاكم شود، به طوري كه روزنامهها به خود سانسوري بپردازد. وي افزود: سانسور به قدري گسترش يافته كه حتي انتشار مطلبي در مورد روز عاشورا، اهانت به مذهب و دين تلقي ميشود, اين امر سوء استفاده از قدرت نيست؟ گزارههايي مانند مطابقت حقوق بشر با اسلام، بايد مورد بازبيني قرار بگيرند. به گزارش خبرنگار "ايلنا", اين استاد دانشگاه در سمينار "حقوق بشر" گذار از جهان تكليف" كه توسط انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده مديريت دانشگاه تهران در اين دانشكده برگزار شد, با عنوان "حقوق بشر از ذهن تا عمل" سخنراني كرد، به طرح ديدگاههايش در مورد بشر و حقوق پرداخت. وي با بيان اينكه دو ديدگاه كلان در مورد انسان وجود دارد، ديدگاهي ديني، معتقد است انسان مخلوق خداوند است و تعريف ثابتي از انساني دارد و روايتي كه در علوم مطرح ميشد مبني بر اينكه بشر يك دوره تحولي تكاملي را طي ميكند، تعريف بشر و بشريت را براساس اين دو ديدگاه مهم دانست و گفت: عقل, روح, توليد نسل و صورت و چهره آدمي به عنوان شاخصه مميزه انسانها جهت تعريف بشر در علوم، بيان ميشود كه به دليل ابهام در اين شاخصهها، همچنان تعريف بشر نيز در ابهام مانده است. قادري با طرح اين سوال كه آيا انسان كه در رابطه ديالكتيكي با حقوق ميخواهم مورد بررسي قرار گيرد، سوژهاي ثابت است يا متحول و در حال تغيير؟، توجه به اين مساله را براي تعريف حقوق بشر الزامي دانست. وي ادامه سخنانش را به بررسي نسبت اديان و حقوق بشر اختصاص داد و با بيان اينكه تعبيري وجود دارد در بين دينداران، مبني بر اينكه چون انسان مخلوق خداوند است و وضعيت يگانه و ثابتي را دارد با توجه به آن يگانگي داراي حقوق يكساني را نيز هستند كه به اين ترتيب نتيجه گرفته ميشود كه اين دين و حقوق بشر ملازمت وجود دارد. وي افزود: معمولاً در اديان يك گزاره صريح و يا كتمان شده وجود دارد كه معمولاً تصورش اين است كه يك فرقه ناجيه وجود دارد كه اين فرقه به يك مذهب با يك تعريفي از مذهبي بر ميگردد و اين امر از مهمترين موانع تحقق حقوق بشر است. اين استاد دانشگاه با تصريح, اينكه دينداران بايد به اين سئوال اساسي پاسخ دهند كه آيا انسان از نظر دين و با دين اسلام ميتواند محق باشد كه كافر و يا بتپرست باشد, ادامه داد: در صورتي ميتوان دعوي مطابقت دين با حقوق بشر را پذيرفت، كه حتي گفته شود انسانها حق بتپرستي هم دارند. وي با اشاره به الهيات اديان، اين الهيات را ناظر به گروه, قوم، ملت ناجيه دانست و گفت: رستگاري دعوت اديان در نهايت مربوط ميشود به يك قوم ناجيه. بنابراين در اديان فرقه ناجيه بودن در ذات دين تنيده شده است، چرا كه دعوت پيامبران دعوت به خويشتن است نه يك دعوت عام. به گفته قادري اديان الهي معمولاً يا تكليف محور هستند و يا ايمانمحور و بحث پاداش و عقوبت در اديان را مانع تحقق دموكراسي دانست و ادعا كرد: انسانشناسي اديان, در گذشته بر اين فرض بوده كه رستگاري و گناه و خير و شر يا موهبتي است از مواهب الهي و يا مربوط به كوششهاي روحي انسان كه چنين انسانشناسي بر گرفته از اخلاق است و با نگاه امروز كه انسانها متفاوت است. وي افزود: امروز اخلاقيات برخاسته از وضعيت فيزيولوژيكي وضعيت سياسي، اجتماعي و اقتصادي و بافتي كه انسانها در آنها پرورش مييابند و موقعيتهاي انسان در آن دچار يك وضعيت اخلاقي ميشود، است. به گفته اين استاد دانشگاه، اگر بخواهيم بين حقوق بشر و اديان نسبتي ايجاد كنيم، بايد بين هسته ايماني معناجويي خلقت و بين هسته كلي تكاليف و تكليفگرايي خلقت، تفاوت قائل شويم. استاد دانشگاه مفيد قم، گفت: حقوق بشر بهترين دستاورد مدرنيته است كه با فقه اسلام تعارضي ندارد. محمدتقي فاضل ميبدي, در سمينار "حقوق بشر, گذار از جهان تكليف" كه در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد, سخنانش را به بيان نسبت ميان دين و حقوق بشر اختصاص داد و با بيان اينكه يكي از خواستگاهها و ملاكهاي صدور اعلاميه جهاني حقوق بشر، متعارض با دين قرون وسطايي حاكم بر كشورهاي اروپاي بوده است، خاطرنشان كرد: به دليل اين خواستگاه كه به صورت غير علني در متن اعلاميه وجود داد, پس از صدور آن برخي از عالمان دين بيان كردند كه نبايد اين اعلاميه را پذيرفت. وي افزود: امروز نيز برخي از عالمان دين در ايران بيان ميكند كه حقوق بشر امري غربي و در تقابل و تعارض با امر دين قرار دارد و نبايد در ايران به اجرا در آيد. ميبدي, با طرح اين سئوال كه آيا به واقع دين در تقابل با حقوق بشر است؟، بيان كرد: حقوق بشر براي اين آمده است تا حقوق هيچ انساني پايمال نشود و ارزش و كرامت انسان حفظ شود, از سويي ديگر روح متون اديان و قرآن در اين راستاست كه انسان در اين جهان عزتمند و سربلند باشد. وي با طرح اين مطلب كه آيا در متون دين و قرآن، انسان از آن جهت عزتمند است كه انسان است، يا از آن جهت كه مومن است و بايد ايمان داشته باشد، اعتقاد به عزتمندي انسان به دليل ايمانش را، مغاير با حقوق بشر دانست. وي تصريح كرد: در ديدگاه خداوند و پيامبر، انسان به جهت انسان بودن ارزشمند است و هيچگاه انسان فاقد ايمان، از درجه كرامت و عزت ساقط نيست. اين محقق با بيان اينكه در فقه اسلام تفاوتهايي در مورد حقوق زن و مرد, ارباب و برده و ... وجود دارد كه اجتهاد پويا ميتواند اين قوانين را اصلاح كند, خاطرنشان كرد: فقه اسلام اين انعطاف را دارد كه يك اجتهاد مجدد در آن قرار گيرد و چون فقه اسلام براي انسان است و امروز بسياري از مسائل مربوط به انسانها تغيير كرده است, با تعريف مجدد، به احكامي مطابق با حقوق بشر خواهيم رسيد. ميبدي, تصريح كرد: انساني كه در حقوق بشر مطرح است، يك مقام و مفهوم امروزي دارد، در حاليكه انساني كه در فقه مطرح است، معناي متفاوتي دارد, اما از آنجا كه فقه اسلام در بستر عقلانيت عمل ميكند, حقوق بشر با فقه اسلام تعارضي نخواهد داشت. وي افزود: عقل امروزي اين امكان را ميدهد كه نگاه جديدي به انسان داشته باشد و احكامي مطابق با حقوق بشر در مورد انسان بيان كرد. ميبدي با بيان اينكه تا 15 سال پيش زنان نميتوانستند كانديدا و يا قاضي شوند، اما امروز اين احكام تغيير كرده است, تأكيد كرد: بنابراين امروز ميتوان بين احكام و حقوق بشر تلازم ايجاد كرد. وي تصريح كرد: چگونه است كه شيوه حكومتي دنياي مدرن از جمله پارلمان و انتخابات رياست جمهوري را ميپذيريم،اما حقوق بشر را نميپذيريم، در حاليكه اين شيوه حكومت تنها در صورت تأمين حقوق بشر امكان به اجرا درآمدن دارد.
|
||||
|