|
تاریخ : 22/7/85
شماره : 138 – 85
به نام آزادی
فراخوان برای نجات جان زندانیان
بند 209 زندان اوین
در طی سالیان اخیر بسیاری از مردان و زنان آزادی
خواه و مبارز در بند 209 زندان اوین تحت شکنجه های طاقت فرسا و قرون وسطائی قرار
گرفتند و تعداد زیادی از آنها در زیر شکنجه جان باختند . و همچنین تعداد زیادی از
آنها از این بند روانه جوخه های تیرباران و حلق آویز شدند و تا به امروز فعالین
زنان ، دانشجویان ، حقوق بشری ، کارگری و سایر اقشار جامعه از نقاط مختلف کشور به
آنجا آورده می شوند و در سلول های انفرادی و تحت بازجویی های مستمر که توام با
شکنجه های جسمی و روحی است مورد اذیت و آزار قرار می گیرند در طی سالیان اخیر شاهد
بودیم پس از هر حرکت اعتراضی که انجام می گرفت رژیم حتی افراد مسن و کودکان و
خانواده ها را دستگیر و به این بند منتقل می کرد ( دستگیری خانواده در مقابل دفتر
سازمان ملل ) این بند همیشه مملو از آزادی خواهان و دموکراسی طلبان بوده است
بند 209 تحت نظارت مستقیم وزارت اطلاعات قرار دارد
و هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی گیرد و بازجویان وزارت اطلاعات مجاز به استفاده
از هر گونه شکنجه علیه زندانیان سیاسی در این بند می باشند .
از جمله این افراد آقایان
-
مهندس موسوی خوئینی
-
دکتر سعید ماسوری (حدود 2 سال در
این بند نگهداری می شوند )
-
کیوان رفیعی
-
احمد باطبی
-
کیانوش سنجری
-
آیت الله کاظمی بروجردی
-
دکتر کیوان انصاری
-
ابوالفضل جهاندار
-
خیرالله درخشندی
-
مازن (شاهد قتل زهرا کاظمی )
-
عبدالله المنصوری (تبعه هلند ،
توسط دولت سوریه به ایران استرداد شده است )
-
تعداد زیادی از هواداران آیت
الله بروجردی ،
برخی از شیوه های شکنجه که در این بند بکار می رود
عبارتند از :
1- شکنجه های روحی علیه زندانیان سیاسی که تحت
نظرات فردی به نام سعید شیخان (معروف به سربازجوی طلایی وزارت اطلاعات در این بند )
2- شکنجه های جسمی که اکثرا توسط شکنجه گری به نام
ستوده همراه با تعداد دیگری از بازجو ها انجام میگیرد .
3- قرار دادن زندانیان سیاسی برای مدتی در سلول های
انفرای با پابند و دستبند
4- عدم اجازه به زندانی برای استفاده از دستشویی
5- بازجویی های مستمر از زندانی که اکثرا در نیمه
های شب انجام می شود .
6- اعمال فشار بر زندانی برای گرفتن توبه نامه
7 – در اثر شکنجه های جسمی اکثر زندانیان دچار
بیماری های مختلفی هستند ، از جمله آنها بیماری پوستی ، گوارشی ، درد مفاصل و غیره
...
8- استفاده از بیماری های زندانی برای تحت فشار
قرار دادن آنها
9- مورد اهانت قرار دادن زندانی
10 – قرار دادن زندانی در کنار زندانیان شرور که در
آن بند قرار دارند و عاملین وزارت اطلاعات هستند که با زندانیان سیاسی درگیری
فیزیکی ایجاد می کنند و در پاره ای از گزارشات زندانیان را به مرگ تهدید می کنند .
11- بلاتکلیف قرار دادن زندانی در سلول های انفرادی
به مدت طولانی
و شکنجه های دیگر ...
فشارها و جنگ روانی که علیه خانواده زندانیان
سیاسی بکاربرده می شود
1-
اظهار بی اطلاعی از
دستگیر شدن زندانی برای ایجاد نگرانی در خانواده
2-
برخورد های اهانت
آمیز و تحقیر کننده با خانواده زندانی
3-
بی خبر نگه داشتن
خانواده از وضعیت و شرایط زندانی
4-
ملاقات با محدودیت
زمانی و در حضور بازجو ها
5-
علاوه بر حضور
بازجو در زمان ملاقات مکالمات آنها ضبط می شود
6-
اعمال فشار بر
خانواده برای جلوگیری کردن از انتقال اخبار و شرایط زندانی به رسانه ها
7-
دادن وعده وعید های
غیر واقعی به خانواده زندانی
8-
اعمال فشار و تهدید
برای ممانعت از گرفتن وکیل برای زندانی
و موارد متعدد دیگر ...
این بند از مخوف ترین بند های زندان های ایران می
باشد در آنجا شرایط وحشتناکی علیه زندانیان سیاسی و امنیتی حاکم است ، لذا از تمامی
سازمان های حقوق بشری و انسان دوست و فعالین آن می خواهیم که برای اعتراض علیه
جنایت های که در این بند بر روی زندانیان انجام می شود دست به اقدامات جهانی بزنند
و خواهان اعزام یک هیات بین المللی برای تحت نظارت قرار دادن مستمر این بند شوند .
Human Rights Activists in Iran
Hra.Iran@Gmail.Com
www.Hra-Iran.Blogfa.Com
Tel: 0031620720193
|