|
ارجاع پرونده
زهرا كاظمى به ديوان عالى كشور
گفتگو با محمدعلى دادخواه
”خانم زهرا کاظمی به قتل رسیده است و شهود و دلایل و ادله
آنقدر کافیست که بتوان عاملین قتل را بهراحتی بازشناخت“
خبرگزارى دانشجويان ايران
«ايسنا» به نقل از دكتر سيفزاده، يكى از وكلاى خانواده زهرا كاظمى، از
ارجاع اين پرونده به شعبه ۱۵ تشخيص ديوان عالى كشور خبر داد. زهرا
كاظمى خبرنگارعكاس ايرانى كانادايى در دوم تيرماه ۱۳۸۲ در حين
عكسبردارى از خانوادههاى زندانيان در برابر زندان اوين در تهران
دستگير شده و بنا به گفته وكلاى او، همان زمان در زندان مورد ضرب و شتم
قرار گرفته و به قتل رسيده بود.
آيا رفتن پرونده زهرا كاظمى به ديوان عالى كشور مىتواند
نشانهاى براى روشن شدن پروندهاى باشد كه اينك چند سال از گشوده شدن
آن مىگذرد. در همين رابطه، محمدعلى دادخواه يكى از وكلاى خانواده زهرا
كاظمى، به پرسشهاى ما پاسخ داده است.
مصاحبهگر: بهنام باوندپور
آقای دادخواه، آیا ارجاع پروندهی زهرا کاظمی به یکی از
مستشاران دیوان عالی کشور به معنای بازشدن و به جریان افتادن مجدد این
پرونده است؟
محمدعلی دادخواه: بله! تقریبا باید افاده این
استنباط را بکنیم که پرونده اکنون در معرض رسیدگی قرار گرفته است،
هرچند از نظر عرفی بسیار این امر با تاخیر اتفاق افتاده است. اما
امیدواریم با توجه به موازین قانونی استدلالها و استنتاجهایی که ما
برای دیوان عالی کشور ارائه داشتهایم به نتیجهی مثبت برسیم.
آقای دادخواه، آیا این مسئله نتیجهی فشارها و تلاشهای شما
و دیگر وکلای خانوادهی زهرا کاظمی بوده یا ابتکار خود قوه
قضاییه؟
محمدعلی دادخواه: نه! قاعدتا پرونده مدت
مدیدی همینطور تقریبا بدون هیچ اقدام قضایی فرومانده بود. باید بگوییم،
درخواستهای ما و حق قانونی اولیای دم این موضوع را ایجاب میکرد که
رسیدگی بکنند.
دکتر سیفزاده یکی از دیگر وکلای خانواده زهرا کاظمی اعلام
کردهاند که این پرونده جهت مطالعه و تهیهی گزارش در اختیار یکی از
مستشاران دیوان عالی کشور قرار گرفته است. این گزارش آقای دادخواه، چه
چیزی را روشن خواهد کرد؟
محمدعلی دادخواه: این گزارش هم روند گذشتهی
پرونده را مشخص میکند و به گونهای تهمید مقدماتی را برای اتخاذ تصمیم
شعبه دیوان عالی کشور فراهم خواهد ساخت.
از نظر حقوقی پروندهای مانند پروندهی مرگ زهرا کاظمی چه
هنگامی میتواند بسته بشود یا بسته اعلام بشود؟
محمدعلی دادخواه: قاعدتا یا رای قطعی بشود یا
نهایی بشود، یعنی یا به یک مرحلهای برسد که بیش از این مرحله دیگر
امکان طرح و تعقیب پرونده وجود نداشته باشد و یا به یک مرحلهای برسد و
ما دگر اعتراض و درخواست رسیدگی مرجع بالاتر را نداشته باشیم که این
پرونده تاکنون به هیچیک از این دو موضع نرسیده.
یعنی آقای دادخواه معنای این مسئله این است که از نظر قوه
قضاییه هم، پرونده زهرا کاظمی هنوز
بسته نیست؟
محمدعلی دادخواه: کاملا! باید بگوییم، با توجه به
قانون حاکم بر پرونده، این پرونده هنوز مفتوح است و باید قوه قضاییه
دربارهی آن اتخاذ تصمیم بکند.
حالا این امکان وجود دارد که در گزارش دیوان عالی کشور یا
مستشار دیوان عالی کشور این مسئله عنوان بشود که این پرونده دیگر بسته است، و یا اینکه جایی برای ادامهی
محکمه وجود ندارد؟ این امکان وجود دارد یا نه؟
محمدعلی دادخواه: قاعدتا نباید چنین امکانی وجود
داشته باشد، بهعلت اینکه اتخاذ تصمیم دادگاه تجدیدنظر بر این مبادی
نبود که ختم پرونده را اعلام بکند، بلکه اعاده به دادسرا بود. امری که
ما مخالف آن بودیم. ما میگفتیم، پرونده با توجه به قوانین حاکم باید
به دادگاه کیفری استان ارجاع بشود و مجددا تمام مواردی که ما اعلام
داشتهایم و رخدادهایی که در پرونده مزبور است مورد بررسی قضایی قرار
بگیرد.
اميد شما
چيست آقای
دادخواه؟ در این گزارش چه مسئلهای بايد مطرح بشود که خواست خانوادهی
زهرا کاظمی و وکلای خانوادهی زهرا کاظمی برآورده شود؟
محمدعلی دادخواه: من امیدوارم دادگاه در نهایت
بىطرفی و وجدان بیدار و توجه به این امر که در هر صورت هرکدام از ما
چند روزی در این دیار خاکی هستیم، حقیقت را و سره را از ناسره بازشناسد
و واقعیت تلخی را که رخ داده است کاملا بنگرد و اتخاذ تصمیم بکند.
و آن حقیقت چه میتواند باشد از نظر وکلای خانوادهی زهرا
کاظمی؟
محمدعلی دادخواه: خانم زهرا کاظمی به قتل رسیده
است و شهود و دلایل و ادله آنقدر کافیست که بتوان عاملین قتل را
بهراحتی بازشناخت.
|