|
تجمع
دانشجويي در دانشگاه علامه طباطبايي
دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي ظهر امروز اقدام به تجمع و راهپيمايي در
صحن اين دانشگاه کردند .
به دنبال عدم پاسخگويي مسئولان دانشگاه علامه طباطبايي و در اعتراض به
مسائل و مشکلات صنفي اين دانشگاه ، دانشجويان دانشکده هاي حقوق و علوم سياسي
و روان شناسي که از ابتداي امسال به مجتمع جديد دانشگاه در دهکده المپيک
انتقال يافته اند، ظهر امروز با تشکيل تجمعي و صرف غذا در مقابل ساختمان نيمه
کاره غذاخوري دانشگاه ، به سوي ساختمان مرکزي دانشگاه راهپيمايي و ضمن سر
دادن شعار « رياست پاسخگو ، حق مسلم ماست»، با تجمع در برابر اين ساختمان
خواستار حضور شريعتي، رييس دانشگاه علامه طباطبايي در ميان دانشجويان و
پاسخگويي نسبت به اعتراضات دانشجويي که طي روزهاي قبل در خوابگاه هاي سلامت و
طرشت جريان داشته است، شدند.
دانشجويان در بيانه اي که توسط يکي از آنها قرائت شد ، ساختمان نيمه کاره
و محيط کارگاهي غذاخوري دانشگاه که منجر به آلودگي غذاي دانشجويان شده است ،
فضاي امنيتي و پليسي حاکم بر جو دانشگاه که از مهرماه امسال ايجاد شده است ،
ايجاد مشکل و تعرض به دختران دانشجو به بهانه بدحجابي از سوي ماموران حراست ،
اعمال محدوديت بر فعاليت هاي تشکل هاي دانشجويي به ويژه انجمن اسلامي و شوراي
صنفي ، عدم تشکيل ۱۸ ماه کميته ناظر بر نشريات و عدم صدور مجوز نشريات
دانشجويي و وضعيت نامطلوب امکانات رفاهي در خوابگاه ها را از جمله موارد
اعتراضات خود بر شمردند و خواستار پاسخگويي هرچه سريعتر مسئولان نسبت به اين
مشکلات شدند .
در اين تجمع همچنين يکي از دانشجويان در سخناني نسبت به موج جديد اعمال
محدوديت نسبت به اساتيد دگرانديش در دانشکده حقوق و علوم سياسي اين دانشگاه
انتقاد کرد و از تلاش برخي نهادها براي اخراج تعدادي از اساتيد به ويژه «دکتر
مرتضي مرديها» خبر داد که با شعارهاي دانشجويان در حمايت از دکتر مرديها،
استاد علوم سياسي ، اين دانشگاه همراه شد .
دانشجويان همچنين نگراني خود را نسبت به احضار فله اي دانشجويان معترض در
خوابگاه ها طي روزهاي گذشته به کميته انضباطي اعلام کردند .
در پايان اين تجمع دانشجويان با اعلام اين که تنها خواستار حضور رييس
دانشگاه و پاسخگويي شخص وي هستند، اعلام کردند در هفته آينده نيز به اعتراضات
خود در خوابگاه ها و صحن دانشگاه ادامه خواهند داد .
همچنين گزارش ديگري از اين دانشگاه حاكي است كه دانشگاه علامه از آغاز سال
تحصيلي جديد فضاي به شدت امنيتي اي را تجربه مي کند. پس از برکناري فضاحت بار
رئيس حراست پيشين که فساد اخلاقي اش يک آبروريزي بزرگ براي دانشگاه به بار
آورد و روي کار آمدن رئيس حراست جديد با نظارت مستقيم رئيس دانشگاه کنترل
شديدي بر نوع پوشش و رفتار دانشجويان اعمال مي شود. اين مسئله به گونه ايست
که شخص رئيس دانشگاه در مواقع بيکاري به همراه افراد حراست در صحن دانشگاه مي
گردد و دانشجوياني که از نظرش مشکل دار باشند براي توبيخ به حراست برده مي
شوند. اين کنترل توسط افراد بي سيم به دست حراست که دائما در حال گردش در
محوطه دانشگاه اند به صورت شديد تري اعمال مي شود.
همچنين دانشجويان بساري به خاطر مسائل سياسي به حراست احضار شده اند
وتعدادي نيز توسط وزارت اطلاعات بازجوئي شده اند و همگي به شدت تهديد شده اند
تا چيزي از احضارشان به کسي نگويند. دانشجوياني نيز که به خاطر مسائل صنفي
اعتراض داشته اند بلافاصله به کميته انضباطي احضار شده اند. به گونه اي که پس
از اعتراضاتي که در طول ماه گذشته در خوابگاههاي سروستان سلامت و طرشت صورت
گرفته بيش از ۲۰ نفر از دانشجويان به کميته انضباطي احضار شده اند و همگي
تهديد شده اند که اگر يک بار ديگر نسبت به مسائل صنفي اعتراض کنند به صورت
غيابي حکم دو ترم تعليق براي آنها صادر خواهد شد. اين برخورد شديد دانشگاه با
اعتراضات صنفي به خاطر مشکلات بي شمار دانشجويان وضعيت اسف بار و غير قابل
تحمل دانشجويان (به خصوص دانشجويان خوابگاهي) است چرا که مسئولين دانشگاه بيم
دارند که اين اعتراضات دامنه دار تر شود و دانشجويان بيشتري وارد اعتراضات
صنفي شوند که مرتبا در خوابگاههاي مختلف سر برمي آورد و تبديل به معضلي براي
دانشگاه شده است.
وضعيت فرهنگي و سياسي دانشگاه علامه نيز به شدت بحراني است. دانشگاه به
صورت نامحسوسي در صدد پاکسازي انجمن هاي علمي، کانون هاي فرهنگي و شوراي صنفي
است تا با جايگزين کردن نيروهاي خود با منتخب دانشجويان تشکلهاي مطيعي در سطح
دانشگاه ايجاد کند. پيرامون انجمن اسلامي نيز شايعات بسياري در جريان است.
اما آنچه که مسلم است اين است که دانشگاه با دستور نهادهاي خارج از دانشگاه
در تلاش ست تا انجمن اسلامي را غيرقانوني اعلام کرده و با تشکيل انجمن بسيجي
اقدام به حذف كامل انجمن اسلامي از سطح دانشگاه علامه نمايد. از زبان يکي از
مسئولين دانشگاه شنيده شده است که وزارت علوم در تلاش است به هر نحو ممکن
انجمن دانشگاه علامه را به عنوان آخرين ضلع مثلث انجمن هاي مشکل دار (پس از
دانشگاه هاي تهران و امير کبير) تعطيل کند همچنين به گوش مي رسد که براي
تعدادي از مسئولين انجمن اسلامي پرونده سازي شده است تا پس از تعطيل شدن
انجمن اين دانشجويان محاکمه شوند.
----------------------------
اظهارات يك نماينده مجلس در خصوص دانشجويان ستاره دار: وزارت
علوم تخلف كرده، مجلس ضعيف عمل نموده، متاسفم!
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه تحصيل
حق همهي مردم است، اظهار داشت: در امر آموزش عالي اتفاقات خوبي رخ نداده
است، با وجود بالا رفتن ظرفيت پذيرش دانشجو، برخورد مناسبي با دانشجويان و
نخبگان انجام نميگيرد و در برخورد با دانشجويان سليقهاي عمل شده و قوانين
كشور زير پا گذاشته شده است.
شهريار مشيري در نشست خبري كه در دفتر وي در مجلس برگزار شد، در خصوص
پيگيريهاي خود در رابطه با مسالهي دانشجويان موسوم به «ستارهدار» گفت:
برخي از اين دانشجويان چندي پيش به بنده نيز مراجعه كرده بودند و در بررسي
پرونده مشاهده شد كه هيچ تخلف انضباطي وجود ندارد، با توجه به اينكه تنها
مرجع رسيدگي به تخلفات دانشجويي كميتهي انضباطي است، كسي نميتواند در خصوص
تخلف دانشجويان اعمال نظر شخصي كند. بنده ۱۵ سال رييس دانشگاه بودم و از
مقررات كاملا آگاه هستم.
وي با بيان اينكه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري عامل عدم ثبت نام
دانشجويان ستارهدار را وزارت اطلاعات ميداند، اظهار داشت: در جلسهاي كه
با نماينده ي وزارت اطلاعات داشتم از ايشان خواهش كردم كه در اين خصوص
سليقهاي عمل نشود و تنها بر اساس مستندات قانوني دانشجويان مدنظر از تحصيل
محروم شوند.
مشيري ادامه داد: اين كه گفته ميشود اين عده از دانشجويان برانداز هستند
و براساس قانون معاند به حساب ميآيند جاي سوال دارد. چطور اين افراد در
تشكلهاي قانوني كه مجوز نيز دارد فعاليت ميكنند، ولي معاند به حساب
ميآيند. اگر آنها عضو اين تشكل هستند نبايد ممنوعيتي براي فعاليتهاي سياسي
داشته باشند. دانشجويان پس از پايان دورهي كارشناسي خود به طور خودكار از
تشكلهاي خود خارج ميشوند و ديگر عضو هيچ تشكلي نيستند و نبايد به اين دليل
كه در گذشته عضو يك تشكل بودهاند از تحصيل محروم شوند.
وي ادعا كرد: اخيرا تعدادي از دانشجويان و اولياي آنها نزد من آمدند و
اعلام كردند كه در دورهي كارشناسي ارشد قبول شدهاند ولي سازمان سنجش اسامي
آنها را به عنوان قبولي اعلام نكرده است. من از سازمان پيگيري كردم و
كارنامههاي اين افراد را گرفتم و با تعجب ديدم كه آنها قبول شدهاند، ولي
اسامي آنها اعلام نشده است كه اين مساله در سيستم آموزشي كشور بيسابقه است.
مشيري اظهار داشت: اگر بنا باشد دانشجويان در دانشگاهها به جرم آنكه
معاند هستند تحصيل نكنند بايد اين مساله در يك دادگاه صالحه بررسي شود. ما
حتي در گذشته دانشجوياني داشتيم كه محكوميت عضويت در گروهكها را داشتند ولي
توانستند ادامهي تحصيل بدهند.
وي با اشاره به پيگيريهاي خود در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، وزارت
علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت اطلاعات، تصريح كرد: مدارك اين دانشجويان را
نزد برخي از نمايندگان مانند آقاي عباسپور فرستادم و در خصوص مشكل آنها با
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات صحبت كردم و حتي نزد آقاي غفوريفرد با توجه به
آنكه عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و چهرهاي فرهنگي و دانشگاهي هستند
مراجعه كردم و از وي خواستم تا اين مساله را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي
پيگيري كند.
وي خاطرنشان كرد: حتي نزد آقاي بادامچيان كه يك چهرهي سياسي و دانشگاهي
است رفته و از وي خواستم تا به عنوان فردي ذينفوذ در شوراي عالي انقلاب
فرهنگي تلاش كند تا در ضوابط و قوانين بازنگري شود تا ديگر دانشجويان خوف عدم
ثبت نام در دانشگاه به دليل فعاليتهاي سياسي را نداشته باشند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه مجلس در اين خصوص ضعيف
برخورد كرده است، اظهار داشت: اين مساله نه تنها وظيفهي اعضاي كميسيون آموزش
و تحقيقات است، بلكه همهي نمايندگان وظيفه دارند كه نگذارند كار غيرقانوني
صورت بگيرد.
مشيري در خصوص انتصابي بودن روساي دانشگاهها در طول يك سال گذشته،ابراز
عقيده كرد: به نظر ميرسد تغييراتي كه در دانشگاهها صورت گرفته بر اساس يك
ديدگاه سياسي انجام شده كه اين امر امروز به دانشجويان نيز كشيده شده است و
ترس من آن است كه در آينده به كارمندان دانشگاه نيز كشيده شود.
مشيري با اشاره به اينكه دلايل كنارگذاشتن اساتيد دانشگاه از برخي مسوليت
هاي آموزشي را نميداند، اظهارداشت: به ندرت كسي از اساتيد به بنده مراجعه
كرده تا اين مساله را پيگيري كنم، به همين جهت اطلاعي از دلايل اخراج آنها
ندارم. به نظر ميرسد ابتدا بايد اساتيد به بنده يا اعضاي ديگر كميسيون
مراجعه كنند تا تحقيقات لازم و پيگيريها انجام شود.
نمايند بندرعباس با بيان اينكه اين اتفاقات در آستانه برگزاري انتخابات
نشان از دخالت يك جريان سياسي در اين امر دارد، تصريح كرد: عدهاي ميخواهند
دانشگاهيان و دانشجويان را از سياست جدا كنند، به همين جهت آنها نبايد به
مسائل سياسي بيتوجهي كنند، اگر دانشجويان نسبت به مسايل سياسي بيتوجهي
كنند، يعني به خواستههاي اين عده عمل كردهاند به همين جهت بايد درانتخابات
حضوري فعال داشته باشند.
وي تصريح كرد: در انتخاباتهاي گذشته به واسطهي آنكه برخي از گروهها و
احزاب درانتخابات شركت نكردند موجب شد تا در طول چند سال اخير يك جريان سياسي
امور را به تنهايي به دست بگيرد و نشاني از تضارب آراء در جامعه نباشد.
مشيري افزود: زماني كه دانشگاهها دچار ركود سياسي شده بود مقام معظم
رهبري در بازديدي كه از دانشگاه تهران داشتند در جمع دانشجويان فرمودند كه من
از وضعيت دانشگاهها راضي نيستم و دانشجويان بايد سياسي باشند، اما امروز
كساني هستند كه ميخواهند اين امر اتفاق نيفتد. اولويت اول دانشجويان تحصيل
است و اولويت دوم آنها فعاليت سياسي، ولي بايد هر دو را در يك زمان انجام
دهند.
وي با اشاره به تعليق برخي از تشكلهاي دانشجويي به ويژه برخي انجمنهاي
اسلامي، اظهار داشت: گزارشات مفصلي در اين خصوص به بنده داده شده كه در طول
تابستان درب برخي از انجمنها بسته و حتي اموال آنها نيز برده شده است و
انجمنهاي فرمايشي اين دانشگاهها تشكيل شده است.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات با اشاره به انتقادات جديد رييسجمهوري به
شهريههاي دانشگاه آزاد خاطرنشان كرد: پرداختن دولت به دانشگاه آزاد كار غلطي
است، چون اين دانشگاه مربوط به بخش خصوصي و عامالمنفعه است و حتي افراد خير
براي تاسيس واحدهاي اين دانشگاه در استانهاي مختلف تلاش ميكنند. پول
شهريهي دانشگاه آزاد كه از دانشجويان گرفته ميشود يك هفتم هزينههاي
دانشگاه سراسري است، اگر دولت نسبت به اين مساله اعتراض دارد به وظيفه ي خود
عمل و شرايط تحصيلات و آموزش را تامين كند.
وي با بيان اينكه دولتهاي گذشته نتوانستند شرايط آموزشي مناسب را براي
جوانان تامين كنند، گفت: اين دانشگاه توسط آقاي هاشمي و با حضور عدهاي خير
تاسيس شده است. در زماني كه ميليونها ارز به واسطهي خروج جوانان از ايران
براي ادامهي تحصيل به خارج از كشور ميرفت، تاسيس اين دانشگاه باعث شد كه
ديگر اين مقدار ارز از كشور خارج نشود. در اين حال اگر اين دانشگاه شهريهي
خود را از دانشجويان نگيرد چه كسي هزينههاي دانشگاه را پرداخت ميكند.
مشيري ادامه داد: دولت اگر دلش براي اين جوانان ميسوزد هزينههاي اين
دانشجويان را پرداخت كند. در سال ۸۴ مجلس هفتم مصوبهاي را تصويب كرد تا ۶۰
ميليارد تومان به وزارت علوم و تحقيقات و فناوري و ۶۰ ميليارد به دانشگاه
آزاد براي تقويت صندوق رفاه دانشجويان پرداخت شود تا وام لازم براي پرداخت
شهريههاي دانشجويان به آنها داده شود حال سوال از دولت اين است كه چرا دولت
اين مصوبه را اجرا نكرده است؟
وي با ابراز اين عقيده كه دولت به جاي پرداختن به شعارهاي پوپوليستي به
واقعيتهاي جامعه بپردازد، گفت: آيا امروز دانشگاه آزاد به صلاح كشور است يا
خير؟ دانشگاه آزاد اسلامي تبلوري شفاف از عملكرد هاشمي رفسنجاني است و هر نوع
دهنكجي به اين دانشگاه به معني دهنكجي به هاشمي است.
مشيري برخورد سياسي با دانشگاهيان، دانشجويان و روساي دانشگاه را مهمترين
مشكل امروز دانشگاهها دانست و خاطرنشان كرد: علت عقب افتادگي علمي امروز
دانشگاههاي ما انتصابات سياسي و اعمال نظرهاي شخصي و سليقهاي در
دانشگاههاست. در هيچ دانشگاه غربي روساي دانشگاهها انتصابي نيستند و همواره
آنها توسط اعضاي هيات علمي انتخاب مي شوند، ولي عدم امكان چنين وضعيتي
درايران پيامدهاي سياسي و اجتماعي بسياري را به همراه داشته است.
وي با اشاره به اينكه مجلس بايد ازدولت در خصوص اين مسائل سوال كند،
خاطرنشان كرد: متاسفانه اين اتفاقات موجب شده تا روحيهي دانشجويان شكسته شود
و آنها احساس كنند كه ديگر مورد حمايت قرار نميگيرند و آزادي بيان وجود
ندارد و عدهاي به دنبال آن هستند كه تشكلهاي فرمايشي در دانشگاهها تاسيس
شوند. همين مسايل باعث ميشود تا به جاي اينكه نخبگان دردانشگاهها شكل
بگيرد، تملقگويي درميان دانشگاهيان رشد كند و دانشجويي براي گرفتن حتي يك
نمره به تملق استاد ويا رييس دانشگاه بپردازد .
نماينده بندرعباس به آنچه كه امنيتي شدن فضاي دانشگاهها خواند، انتقاد كرد
و گفت: دانشجويان مديران آينده اين نظام هستند و بايد با روح دموكراسي آشنايي
پيدا كنند. متاسفانه اين اتفاقات اخير بدعتهاي جديدي است كه رخ داده است.
--------------------
از اخبار روز
تشکل مرگ ندارد
مرتضی اصلاحچی
• دانشگاه،
دانشگاه است با مختصات وجودی اش ولو اینکه پادگان دوستان گمان کنند که
توانسته اند دانشگاه را تبدیل به پادگان کنند. بدون شک دانشگاه فضای
دشوار و سنگینی را از سر خواهد گذراند اما دیر یا زود دانشجویانی که با
تفکرات مختلف متشکل شده اند مجددا از زیر خاکستر برون خواهند آمد تا به
پادگان دوستان نشان دهند که نتیجه عملکرد آنها چیزی نبود جز انسجام و
انگیزه بیشتر برای پادگان ستیزان ... اخبار روز: http://www.akhbar-rooz.com/ چهارشنبه
۱۰ آبان ۱٣٨۵ - ۱ نوامبر ۲۰۰۶
سال
گذشته طی چند مقاله هشدار دادم که عده ای برآنند تا با محدود کردن فضای
دانشگاه این نهاد را به دبیرستانی بزرگ تبدیل کنند اما عملکرد وزارت
علوم در طول یکسال گذشته حاکی از تغییر رویکرد این وزارت خانه است
چراکه آنچه که اکنون در دانشگاه ها می گذرد نمایانگر پادگان است نه
دبیرستانی بزرگ. این سیاست پادگانی است که هر آنچه از جانب بالا ابلاغ
شود بی چند وچون لازم الاجراست و در "بفرموده" خللی وارد نمی شود. این
سیاست پادگانی است که زیردستان برای تصمیم گیری محلی از اعراب ندارند و
کوچک ترین نافرمانی مستحق اشد مجازات است. در پادگان هیچ کس هویتی
ندارد و همه باید لباسی یک فرم، چهره ای یک شکل و تفکری یکسان داشته
باشند و آن تفکر هم فقط و فقط از جانب بالا تزریق می شود. اما
تبدیل یک نهاد آکادمیک به محیطی شبه پادگانی مسلما با اعتراضاتی روبرو
می شود چرا که دانشجو برای راه یافتن به دانشگاه درس خوانده است واگر
می خواست به پادگان برود خیلی راحت قبای سربازی را برتن می کرد. در
جواب این اعتراضات برای اینکه دانشجویان درک کنند در کشور پادگانی
دانشگاه هم پادگان است کمیته های انضباطی (بخوانید دادگاه نظامی) فعال
می شوند و در فرآیندی وارونه دانشجویان مسئله دار ستاره دار می شوند و
از ادامه تحصیل محروم می گردند و از آنجا که در محیط پادگانی تکثر گناه
کبیره است و دگراندیشان مستحق عقوبت، تشکل های دانشجوئی یک به یک تعطیل
می شوند و اجازه داده نمی شود تا تفکرات مختلف مجالی برای بروز پیدا
کنند تا بی هویتی، بی شکلی و یکسانی پادگانی در فضائی تک صدائی به
گسترش اندیشه رسمی که در صورت داشتن رقیب نه تنها گسترش پیدا نمی کند
بلکه اندک طرفدارانش را نیز از دست می دهد، کمک کند. اکنون با
تعطیل شدن انجمن های اسلامی که تنها تشکل رسمی دانشجوئی در دانشگاه
هاست آخرین قدم ها برای تبدیل دانشگاه به پادگان برداشته می شود
اما این دوران گذار مستلزم تحمل دردی بسیار برای پادگان دوستان و
پادگان ستیزان است که نهایتا پس از این درد زایمان، نوزادی افلیج به
دنیا می آید. اگرچه ممکن است در ظاهر امر اینگونه به نظر رسد که پادگان
دوستان به خواسته خویش نائل شده اند و توانسته اند با تصفیه اساتید و
دانشجویان مسئله دار پادگانی مطیع و گوش به فرمان ایجاد کنند اما در
باطن و لایه های زیرین، دنیائی دیگر وجود دارد. چه بسا پس از تعطیلی
انجمن های اسلامی، پادگان دوستان با این خیال که تنها چتر موجود بر سر
دانشجویان را جمع کرده اند آسوده به بستر بروند اما انبوه دانشجویانی
که به ناچار زیر این تنها چتر موجود قرار می گرفتند هنوز وجود دارند و
از این پس هرکدام به دنبال ایجاد چتری متناسب با خود خواهند بود.
مسلما پس از تعطیلی انجمن های اسلامی برای مدتی فضائی مرده بر
دانشگاهها حاکم خواهد شد اما دانشجویان با تفکرات گوناگون که در غالب
انجمن های اسلامی فعالیت می کرده اند هریک به شکلی متفاوت به فعالیت
های خویش ادامه خواهند داد. شاید پادگان دوستان بر من خشمگین شوند
که دانشجویان را تشویق می کنم تا به هر نحو ممکن فعالیت خویش را در
اشکال گوناگون ادامه دهند اما این خام اندیشی اینان است چراکه من فقط
حقیقتی را که پس از تعطیلی انجمن ها به وقوع خواهد پیوست بیان می کنم.
این حقیقتی است که دانشجویان فعال تحت هر شرایطی به دنبال هویت
یابی خویش هستد و تلاش می کنند با متشکل کردن دانشجویان فضای دانشگاه
را از حالت بی شکلی و توده وار خارج کنند و این یک واقعیت است که
دانشگاه، دانشگاه است با مختصات وجودی اش ولو اینکه پادگان دوستان گمان
کنند که توانسته اند دانشگاه را تبدیل به پادگان کنند. بدون شک
دانشگاه فضای دشوار و سنگینی را از سر خواهد گذراند اما دیر یا زود
دانشجویانی که با تفکرات مختلف متشکل شده اند مجددا از زیر خاکستر برون
خواهند آمد تا به پادگان دوستان نشان دهند که نتیجه عملکرد آنها چیزی
نبود جز انسجام و انگیزه بیشتر برای پادگان ستیزان.
Morteza_che@yahoo.com www.eslahchi.blogfa.com
|