|
رئیس
کنگره کار کانادا در نامه ای به رهبری سرکوب کارگران توسط دولت ایران را
محکوم کرد
نوامبر ۲۰۰۶ آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی
ایران جماران – تهران – ایرانآیت الله گرامی به نمایندگی از سوی بیش از
سه میلیون کارگر زن و مرد وابسته به کنگره کار کانادا (سی ال سی) به شما نامه
می نویسم تا به شدیترین وجه ممکن عملکرد دولت شما را نسبت به کارگران ایران و
حقوق انسانی آنان محکوم کنم. در ۱۹ اُکتُبر ۲۰۰۶ خبرنامه کنفدراسیون جهانی
اتحادیه های آزاد کارگری ( آی سی اف تی یو ) از قول علیرضا محجوب دبیر کل
خانه کارگر که یک نهاد وابسته به دولت می باشد گزارش داد: “نزدیک به دویست
هزار نفر کارگر در کارخانه ها ماه ها است که هیچ گونه دستمزدی دریافت نکرده
اند… بعضی از این کارگران ۵۰ ماه است که منتظر پرداخت دستمزد خود هستند.”
آقای محجوب گفت که مجلس باید موضوع دستمزدهای معوقه را در لایحه بودجه مورد
بررسی قرار دهد. به گفته ایشان حدود ۵ / ۱۸ درصد از جمعیت ۷۰ میلیونی ایران
در زیر خط فقر به سر می برند. در دو سال گذشته، علی رغم سرکوب های دولت
شما، ما شاهد هزار اعتراض در محل های کار در بخشهای مختلف بوده ایم. این
کارگران با شجاعت تمام از حقوق خود دفاع کرده اند و جامعه بین المللی از
مبارزات آنها حمایت می کند. هر اقدام کارگران با عکس العمل خشن نیروهای
انتظامی روبرو گردیده و به اخراج، زندان و شکنجه کارگران منجر شده است. ما
اطلاع داریم که پُلیس ضد شورش هر روز کارگرانی را که برای دفاع از حقوق اولیه
خود تجمع می کنند، مورد حمله قرار می دهد. اتهامات علیه کارگران گوناگون
است: تبلیغ علیه جمهوری اسلامی در محیط کار، انجام مصاحبه با رادیوهای معاند
و ضد انقلابی، سازماندهی تجمع، همکاری با گروه های اُپُوزیسیون و اخلال در
امنیت ملی از طریق ارتباط با کشورهای خارجی. شماری از کارگران مورد اتهام
قرار گرفته و با ضمانت مالی آزاد شده اند و منتظر محاکمه خود هستند و شمار
بیشتری بی آنکه اتهام آنان اعلام شده باشد در زندان بسر می برند. این
سرکوب ها فقط به کارگران محدود نمی شود بلکه اعضاء خانواده آنان را نیز در بر
می گیرد. از جمله فرزندان خرد سال و افراد مُسنی که از کارگران حمایت می کنند
نیز مورد اذیت و آزار، توهین و ضرب و شتم قرار می گیرند. در موارد زیادی
اعضای خانواده کارگران زندانی شده اند. تداوم اذیت و آزاراعضای سندیکای
کارگران شرکت واحد تهران و نیز۷ نفراز فعالین کارگری شهرستان سقز که در خطر
زندان بسر می برند، نمونه ایست از شرایطی که دولت و نهادهای امنیتی برای
کارگران ایجاد کرده اند. نقض حقوق اتحادیه ای کارگران ایران مرتبآ توسط
کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد کارگری و نیز عفو بین الملل، دیده
بان حقوق بشر، گزارش گران بدون مرز، انجمن بین امللی قلم و بین الملل آزادی
بیان و مراوده و سایر نهادهای بین المللی ثبت و ضبط شده است. علی رغم وعده
های وزارت کاربه سازمان هایی مانند کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد
کارگری و سازمان جهانی کار، وزارت خانه فوق به هیچ یک از شکایت های ما رسیدگی
نکرده است. بعنوان رهبرجمهوری اسلامی ایران، شما می دانید که حق همکاری
میان اتحادیه ها در جهان، از جمله یکی از بنیان های اصول همبستگی اتحادیه ای
است و تحت اصل آزادی تشکل از آن حمایت می شود. همان گونه که ما مکررآ به
اطلاع نهادهای مربوطه رسانده ایم، دولت ایران به دلیل عضویتش در سازمان جهانی
کار موظف است این اصل را محترم بشمارد. بیست و هفتمین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷
بزودی فرا می رسد. اصول اساسی آن انقلاب و اهداف اعلام شده اش، برقراری
دموکراسی، آزادی، عدالت و برابری بود. این اصول برای کارگران متحقق نشده است.
انقلاب بجای رهایی کارگران از فلاکت، به سرکوب بی رحمانه و مداوم آنها منجر
شده است. ما به همراه جنبش بین المللی کارگری به حمایت خود از اتحادیه های
مستقل ادامه خواهیم داد و شرایط مربوط به حقوق کارگران ایران را همچنان زیر
نظر خواهیم داشت.من از شما درخواست می کنم که اقدامات فوری جهت رعایت
استانداردهای بین المللی را به عمل آورده و سرکوب کارگرانی که به فعالیت
اتحادیه ای می پردازند را پایان دهید. با احترام: ک .و . جورجتی :رئیس
کنگره کار کانادا رونوشت به: CLC Officers CLC Executive
Committee Guy Ryder, General Secretary,ICFTU David Cockroft, General
Secretary ITF Neil Keamey, General Secretary ITGLWF The Honourable,
Peter Mackay. Minister of Foreign Affairs The Honourable, Jean- Pierre
Blackburn, Minister of Labour Ahmadinejad, President of Iran Iran
Minister of Labour and Social Affairs Embassy of Iran in Ottawa
ترجمه و تکثیراز: اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران iinfo@workers.iran.org alliance@workers-iran.org
---------------------
موج
جديد برخورد با دانشجويان عضو اتحاديه دفتر تحکيم وحدت
برخورد با دانشجويان عضو اتحاديه دفتر تحکيم از طريق صدور احکام کميته هاي
انضباطي در دومين ماه سال تحصيلي جديد شدت بيشتري به خود گرفته است. به گزارش
خبرنگار ادوارنيوز در هفته گذشته حسين جاوداني دبير انجمن اسلامي دانشجويان
دموکراسي خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکي به دو ترم محروميت از تحصيل با
احتساب سنوات محکوم شد. همچنين وحيد عابديني دبير سياسي اين انجمن نيز به
همراه احمد خداداد عضو شوراي مرکزي دانشکده ادبيات دانشگاه تهران به توبيخ
کتبي و درج در پرونده محکوم شدند. احکام صادره در پي احضار ۵۴ دانشجوي
دانشگاه تهران به دليل اعتراضات دانشجويي خرداد ماه گذشته در اين دانشگاه
صادر شده اند.
همچنين حامد توفيق دانشجوي دانشگاه تبريز و عضو انجمن اسلامي دانشگاه
تبريز و علوم پزشکي نيز به يک ترم محروميت از تحصيل به همراه محروميت از
امکانات رفاهي دانشگاه تا پايان دوران تحصيل محکوم شده است.
در ادامه تلاشهاي نهادهاي امنيتي براي مهار اعتراضات دانشجويي دانشگاه پلي
تکنيک تهران ، به محض صدور حکم تعليق فعالان دانشجويي از سوي کميته انضباطي ،
انتظامات اين دانشگاه از ورود دانشجو به محيط دانشگاه جلوگيري مي کند.
انتظامات دانشگاه پلي تکنيک همچنين اجازه ورود به اعضاي سابق انجمن اسلامي
اين دانشگاه که برخي از آنها از اعضاي هيئت امناي جامعه فارغ التحصيلان اين
دانشگاه هستند نمي دهد.
------------------------
صدور
حکم دو سال حبس تعليقي براي مرتضي حسين زاده
شعبه يک دادگاه انقلاب استان همدان به رياست قاضي خزايي مرتضي حسين زاده
عضو اسبق شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاههاي بوعلي سينا و علوم
پزشکي همدان را در رابطه با اعتراضات دوره دانشجويي به دو سال حبس که به مدت
چهار سال تعليق مي باشد محکوم نمود .
اتهامات نامبرده توهين به رهبري، اقدام عليه امنيت ملي و تشکيل گروه جهت
اغتشاش بوده است که بر اساس اين اتهام حکم فوق براي ايشان صادره شده است.
مرتضي حسين زاده دانش آموخته گياه پزشکي از دانشگاه بوعلي سيناي همدان است
که در حال حاضر عضو سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحکيم
وحدت)شعبه استان همدان مي باشد. |