
پيمان عارف، دانشجوي دوره فوق ليسانس علوم سياسي در دانشگاه
تهران، از جمله دانشجويان سه ستاره اي است كه از تحصيل بازمانده؛ درزماني كه
نشانه هايي از نرمش دانشگاه در قبال ادامه تحصيل اوپس از حكم ديوان عدالت
اداري مشاهده شد به گفت و گو با وي پرداختيم. او به عنوان سخنگوي كميته پي
گيري وضعيت دانشجويان سه ستاره در اين گفت و گو شرکت کرده است.
*قرار
بود وضعيت ستاره دار ها تا عيد فطر حل شود، عاقبت نتيجه چه شد؟*
بله قرار
بود ما از رسانه اي كردن مساله بپرهيزيم و در عوض مساله به شكلي حل شود. در
واقع طي ديداري كه با يكي از افراد تاثير گذار جريان اصولگرا كه نقطه ثقل
آنها در دانشگاه امام صادق است داشتيم ايشان به ما قول دادند مشكل را حل
خواهند كرد اما وي روز يكشنبه به ما اعلام كرد علي رغم گفت و گو و رايزني با
وزارت اطلاعات و كميسيون گزينش استاد و دانشجوي وزارت علوم، متاسفانه موضع
وزارت اطلاعات همچنان بر عدم تحصيل ماست.
*اما انگار وضعيت شمافرق كرده؟*
بله، اين فرد هم اعلام كرده بود كه در
ميان ليست دانشجوياني كه ما در اختيارش گذاشته بوديم، وزارت اطلاعات تنها در
مورد من موضع نرم تري گرفته و وزارت علوم هم با ثبت نام من مشكلي نداشته است.
ديوان عدالت اداري هم بر اساس شكايتي كه ارايه كرده بودم حكم كميسيون گزينش
استاد و دانشجو را در مورد من نقض كرده و اكنون همه چيز به موضععباسعلي عميد
زنجاني، رئيس غير دانشگاهي دانشگاه تهران بستگي دارد. وي پيش از اين در موارد
متعدد، در قبال چنين آرايي از دستگاه قضايي ايستادگي كرده است.
*دانشجويان ديگري هم به ديوان عدالت اداري شكايت كرده اند؟*
بله، شكايت
آنها طي بيست روز اخير ارائه شده، در حالي كه من در ارديبهشت گذشته شکايت
کرده بودم.
*حالا چه واكنشي نشان خواهيد داد؟ برنامه شما چيست؟*
ما همچنان به
تداوم فضاي رسانه اي موجود دامن خواهيم زد. همچنين دو نامه با امضاهاي متعدد
در حال تهيه شدن است. يك نامه با بيش از هزار امضا در اعتراض به عملكرد وموضع
كميسيون گزينش استاد و دانشجو و در خصوص دانشجويان ستاره دار باز مانده از
تحصيل و نامه ديگري هم به امضاي اساتيد دانشگاهها. همچنين در آينده نامه
ديگري هم در خصوص وضعيت دانشجويان بازمانده از تحصيل تهيه خواهد شد تا افكار
عمومي را درجريان وضعيت خود قرار دهيم.
*به نظر شما اين نامه ها تاثير گذار خواهد بود؟*
به نظر ما فضاي رسانه
اي بسيار موثر است؛ چون لايه هاي عقلاني جناح راست به فضاي رسانه اي توجه
دارند. از اين رو ما اميد داريم كه لايه هاي عقلاني جناح راست در اين زمينه
پيشقدم شوند. آنها نفوذ بسياري دارند و يقينا مي توانند تاثير گذار باشند. ل
اين جناح حتي اگر نتوانند روي نومحافظه كاران تاثير بگذارند در قوه قضاييه و
ديوان عدالت اداري و ديگر مراكز مي توانند موضع گيري هاي قانوني داشته باشند.
*روي بدنه جنبش دانشجويي هم حساب كرده ايد؟*
ما دوست نداريم فضا به
سمتي برود كه بخواهيم در اعتراض به اين روند جنبش دانشجويي را وارد جريان
كنيم. قصد ما اين نيست كه كنش منتقدانه خودمان را از قالب كنش رسانه اي و كنش
حقوقي فراتر ببريم. در عين حال هم وقتي از كسي حقي اينچنين بديهي سلب مي شود
طبيعتا امكان هاي مختلفي را به عنوان گزينه هاي پيش رو مورد سنجش قرار مي دهد
و سعي مي كند از تمام امكانهاي خود بهره ببرد. جنبش دانشجويي از مهمترين
امكانهاي ما است اما به طور يقين از آخرين گزينه هايي خواهد بود كه ما از آن
بهره خواهيم برد. سعي ما اين است كه حتي الامكان چنين نكنيم.
*با آغاز انتخابات شوراها تمام اخبار ديگر از جمله همين مساله دانشجويان
ستاره دار تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. در آن صورت چگونه مي خواهيد اين فضاي
رسانه اي را حفظ كنيد؟ در دوران انتخابات شايد شما تيتر يك نشويد.*
به نظر
من اين مساله آنقدر عميق است كه بر وجدان جنبش دانشجويي تاثير گذار باشد.
بخصوص اگر انتخابات از سنخ انتخابات هايي باشد كه در چند سال اخير در ايران
شاهدش بوديم. بنابراين پيش بيني ما اين است كه اين مسئله نمي تواند از ميزان
حساسيت و وجدان دانشجويي بكاهد. هر چند كه به گمان من تا زمان برگزاري
انتخابات ها فاصله زماني قابل توجهي داريم و در اين فاصله مناسبت هايي را كه
به منزله هويت دانشجويي شده است در پيش داريم كه مي توانيم به همان مناسبت ها
اعتراض كنيم. مثل 18 آبان سالروز صدور حكم اعدام براي هاشم آغاجري، 16 آذر به
عنوان روز دانشجو. اعتراض در اين روز ها به منزله كنش تحول خواهانه جنبش
دانشجويي ايران قلمداد مي شود.
*منظور شما اين است كه در اين مناسبت ها توان تحميل هزينه هايي را به
جريان نو محافظه كار داريد؟*
طبيعتا همينطور است. هر چند كه دانشجويان سه
ستاره و ممنوع از تحصيل هم مستقيما وارد اين جريان نشوند، اين اتفاق خواه نا
خواه سبب مي شود جنبش دانشجويي اعتراض خودش را در اين روز ها نسبت به مساله
اي چنين مهم نشان دهد.
*به نظر شما اين نوع رفتار با دانشجويان مي تواند در رفتار آنها در قبال
انتخابات پيش رو تاثير گذار باشد؟*
بله، قطعا تاثير گذار خواهد بود. جنبش
دانشجويي و همچنين طبقه متوسط در ايران در دوران اصلاحات دچار نوعي توهم زدگي
شد. اين توهم که از آن تحت عنوان خط تحريم ياد شد يعني "بگذار خراب شود تا
بهتر شود"، در نهايت موجب انتخابات رياست جمهوري گذشته شد؛ اما فضايي كه پس
اين دوره حاكم شد دقيقا آنچيزي بود كه محمد خاتمي در تالار شهيد چمران
دانشگاه تهران در قبال اعتراض عده اي از همان دانشجويان توهم زده گفت: "بله
من نمي توانم به وعده هايم عمل كنم اما اميد وارم پس از من افرادي بيايند كه
بتوانند به وعده هايشان عمل كنند." در طول يك سال اخير جنبش دانشجويي ايران
با وضعيت بسيار سختي درجريان پروژه حذف خود از دانشگاه ها مواجه بود. اينها
همه موجب توهم زدايي از جنبش دانشجويي شد. به هر حال اين فضاي واقع بينانه
تري است كه بر جنبش دانشجويي حاكم مي شود. جنبش دانشجويي در حال فاصله گرفتن
از نگاههاي سابق خودش است و به مرور نگاه بهتري مي يابد. اين نگاه منطقي تر و
دانشجويي به هر حال در كنش هاي اجتماعي جنبش تاثير خواهد گذاشت. يكي از اين
تاثير ها تغيير نگاه دانشجويي از خارج به درون است. اما همچنان استراتژي دوري
از كانونهاي قدرت ادامه دارد.
*اين نگاه به درون تاكنون چه نتيجه هايي داشته است؟*
يكي از ملموس ترين
نتايج چنين نگاهي اين بود كه اكنون جنبش دانشجويي به سياست نگاه به داخل و
پتانسيل هاي داخل كشور روي آورده است. جنبش دانشجويي و كل نيروهاي تحول خواه
دانشجويي اكنون دستيابي به اهداف دموكراتيك و مردمي را در راهكارهاي داخلي
جستجو مي كند. اكنون تحليلهايي در اين جنبش پديدار شده است كه مهاجرت برخي از
ليدرهاي جنبش دانشجويي به خارج از كشور را خالي از شكست و ضرر ارزيابي نمي
كند. اين تحليل كارنامه چنين مهاجرتهايي را چندان قابل دفاع نمي داند. از اين
رو جنبش دانشجويي ديگر به دنبال استفاده از امكانهاي جهاني به آن معناي سابق
نيست.
*مي خواهي بگويي كه ديگر شاهد مهاجرت ليدرهاي جنبش دانشجويي به خارج از
كشور نخواهيم بود؟*
نه به شکل چند سال اخير. ليدر هاي جنبش اكنون با تمام
هزينه هاي احتمالي كه در ايران گريبانگير آنان خواهد بود، در کشور حضور
خواهند داشت. در اين راستا ممكن است به زندان بروند و يا سه ستاره شوند و از
تحصيل بازمانند و يا شايد در تامين معاش شخصي خود با مشكل مواجه باشند، اما
در ايران مي مانند.
*با اين جواب قصد داري به حاكميت هم پيامي داده باشي؟*
بله، پيام من هم
اين است كه ديگر از كشور خارج نخواهيم شد. در ايران مي مانيم حتي اگر از
بهترين دانشگاههاي جهان پذيرش داشته باشيم.