|
ابراهيم مددى: اميدواری به آزادی هر چه زودتر اسانلو
جمال كريمي راد، سخنگوى
قوه قضاييه ديروز در نشست خبرى هفتگى خود گفت منصور اسانلو احضار شد،
نيامد، دستگير شد! وى افزود كه چه بسا اسانلو به زودى آزاد شود.
ابراهيم مددى سخنگوى سنديكاى كارگران شركت واحد نيز در گفتگو با دويچه
وله میگويد از قرار همكارش به زودى از اوين بيرون
مىآيد.
مصاحبه: مهيندخت مصباح
آقاى مددى وضعيت آقاى اسانلو را خبر داريد چگونه است؟ چه
كسى موضوع ايشان را پيگيرى مىكند؟
ابراهيم مددى: برابر توافقى كه آقای حداد از
مقامات دادستانى با خانم اسانلو روز گذشته داشتند امروز اين ملاقات
انجام شده و گفتهاند به زودى آقاى اسانلو آزاد مىشود و تلويحا از
نوعى اشتباه كارى در جريان دستگيری آقای منصور اسانلو صحبت كردهاند.
فرمودهاند كه آقاى اسانلو در داخل زندان اوين با كارشناسان وزارت
اطلاعات مشغول گفتگو هستند و موضوع بازداشت ايشان هرچه زودتر بر اساس
رايزنیها پايان خواهد گرفت. صحبتهايى هم كه آقای كريمی راد راجع به
منصور اسانلو كرده هم برداشت دوستان و خانواده و وكلاى آقاى اسانلو
اينست كه ايشان به زودى آزاد میشوند.
آقای اسانلو خودش در صحبتهايى كه هنگام آزادى با شما داشت،
اشاره نكرده بود كه تعهد از ايشان گرفته شده و اين شامل چه مواردى
مىشود؟
ابراهيم مددى: ديروز آقاى كريمی راد در صحبت
هايشان اشاره كردند كه آقاى اسانلو نسبت به بعضى كارها تعهد داده اما
به لحاظ حقوقى و قانونى اين ادعاها ميتوانند مورد چالش قرار گيرند چون
آقاى اسانلو نزديك هشت ماه در زندان اوين بودند و با شرايطى كه تعريف
میكردند، كاملا مصلوب الاختيار بودهاند. تصورشان بر اين بوده كه
فشارهای زيادى بر خانواده شان وارد شده است. ايشان در زندان با
گروههايى از جمله اعضاى القاعده زندانى بودهاند و خلاصه شرايط
عمومىشان در اوين طبيعى و آزاد نبوده كه بگوييم ايشان در آنجا تعهد
داده باشد و اصولا بايد بررسى شود كه شخص بازداشت شده درشرايط ناچارى
مىدهد، آيا قانونی است يا غير قانونى.
روزى كه آقاى اسانلو دستگير شد، شما هم مورد ضرب و
شتم واقع شديد. خودتان اعتراضى به اين رفتار نكردهايد؟
ابراهيم مددى:
بله! اينجانب مورد ضرب و شتم
قرار گرفتم و هنوز آثارش روى بدن من هست. آقای اسانلو هم مورد ضرب و
شتم واقع شد و موقع بازداشتاش تيراندازى شد. همه اينها از روال
قانونى خارج است و من نسبت به تعرضى كه به آقاى اسانلو شده و نسبت به
خودم اعتراض دارم و اميدوارم ماموران مسئول اين تخلف واضح را مورد
رسيدگی قرار دهند.
سوالى خارج از موضوع مصاحبه! اسم آقاى اسانلو از روزى كه
گرفتار شدند، هميشه باعث اختلاف بوده. اين اسم را با”ص“، يا با ”س“
مىنويسند و تازگى ديديم كه ايشان را ”اسالو“ مىنامند. بالاخره كدام
درست است؟
ابراهيم مددى: ايل اسانلو از ابلات معروف ايران
است اما به دليل اشتباهات اداره ثبت احوال بسياری ايرانيان هنگام ثبت
رسمى و صدور شناسنامه در دوره حكومت پهلوی اول اسامیشان اشتباه نوشته
شده و با اين اشتباه هم خيلىها تا امروز كنار آمدهاند. اسم اصلى آقاى
اسانلو كه در شناسنامه ثبت شده است، ” اسالو“ است اما چون ايل اسانلو
معروف است و مردم مىشناسند، ايشان در گفتار به همين اسانلو مورد خطاب
واقع میشود وگرنه در شناسنامه همان است كه گفتم.
خودشان با ”ص“ اسم شان را مینويسند يا با
”س“؟
ابراهيم مددى: خودشان مىنويسند: ”اسالو“. عين
شناسنامهاش. ولى همه ايشان را اسانلو صدا مىزنند.
حالا شما اميدوار هستيد ايشان با اين تفاصيل كه گفتيد، آزاد
شوند؟
ابراهيم مددى: بله! آدم بايد اميدوار باشد. ما اگر
اميد نداشتيم كه پاى در راه نمیگذاشتيم. ما هر آن به اميد تغيير شرايط
زندگى و سختىها را مىگذرانيم و اميد واريم كه كارها بهتر شود.در باره
آقای اسانلو هم اميدواريم هر چه زودتر ايشان آزاد شود و سنديكاهاى
كارگری در ايران به روال جارى در كشورهای ديگر، نه فقط در كشورهای
صنعتی و پيشرفته، بلكه همانطور كه در هند و تركيه و كشورهاى ديگر وجود
دارد جامه عمل بپوشد و كارگران ايرانی هم بتوانند از تشكل مستقل و
مقتدر خود بهره مند باشند.
--------------------
ربودن اوسالو بدست آدم ربایان
حاکم!
برهان دیوارگر
دوباره منصور اسالو دبیر سندیکای اتوبوس رانی شرکت
واحد در روز یکشنبه 28 آبان بدون هیچ اطلاع قبلی توسط نیروهای لباس شخصی با ضرب و
شتم وی و دو تن از همکارانش، ابراهیم مددی و منصور حیات غیبی از دیگر اعضای هیت
مدیره سندیکای شرکت واحد و با شلیک تیر هوائی و برخورد بسیار غیر انسانی بازداشت و
به مکان نامعلومی انتقال داده شد. آقای اسالو در زمان بازداشت همراه همکاران خود
قصد مراجعه به اداره کار را داشتند.ایشان تنها 4روز ار انجام عمل جراحی چشم وی که
در دوران زندان بدلیل ممانعت از مراجعه او به دکتر لطمات جدی خورده بود، میگذشت که
روانه زندانش کردند. قرار بود منصور اسالو طبق احظاریه شعبه 4 دادگاه تهران روز
دوشنبه 29 آبان به دادگاه مراجعه کند.
اسالو قبلا در دی ماه سال 84 در زمان اعتصاب
کارگران شرکت واحد به مدت 8 ماه در بند مخفوف 209 اوین بازداشت و مورد بازجوئی
قرار گرفت.
ایشان بعد از اعتراضات گسترده به دستگیری و
زندانی کردنش، در ایران و هم در سطح بین المللی با قرار وثیقه 150 میلیون تومان
آزاد شد.
بازداشت یا بهتر بگویم آدم ربائی توسط مامورین
وزارت اطلاعات در حالی صورت میگیرد که آقای منصور اسالو در طی مدتی که از زندان با
قرار وثیقه آزاد شده بود، بارها و بارها با تهدیدات تلفنی و احضار به دادگاه
بوسیله بازجو های وزارت اطلاعت قرار داشت. حتی همسر و پسر وی از این تهدید ها
مستثنی نبودند و انها هم بارها مورد تهدید قرار گرفته بودند. در دوران آزادی موقت
نیز خود و خانواده اش مورد شکنجه های روحی و روانی گسترده ای قرار داشتند.
بازداشت منصور اسالو توسط جلادان و شکنجه گران
وزارت اطلاعات و شلیک تیر هوائی در روز روشن در یکی از خیابانهای پر جمعیت تهران و
مجروح کردن همکاران وی بوسیله 8نفر مامور و با 3 ماشین همه و همه نشانه تلاشی
ارتجاعی و توحشی آشکار برای تسلیم و عقب راندن و کوتاه آمدن فعالین کارگری است.
همین چند روز گذاشته ما شاهد احکام زندان برای محمود صالحی و جلال حسینی و شخص من
از طرف دادگاه سقز بودیم. روزانه دهها اتفاق مختلف علیه فعالین و رهبران کارگری می
افتد. مخالفین رژیم و مدافعان آزادی از زندان اوین تا دانشگاه تهران و شرکت واحد و
کرمان و سنندج، به شیوه های مختلف مورد تهاجم قرار میگیرند. اینها همگی در یک راستا
و تلاشی است برای تحمیل بردگی و بندگی به طبقه کارگر و مردم آزادیخواه. ربودن منصور
اسالو را باید در کنار تلاش برای زندانی کردن محمود و جلال، در کنار حمله اوباشان
رژیم در زندان اوین به زرافشان و هم بندیهاش در کنار حمله و ترور دانشجوی دانشگاه
سبزوار از جانب مزدور بسیج دانشجویی و در کنار دستگیری بیش از 30 نفر جوان درمجلس
جشن و در کنار دستگیری تعدادی از فعالین زن در تهران و تلاش ارتجاعی برای پادگان
کردن دانشگاهها و تهدید فعالین دانشجویی گذاشت.
اینکه جمهوری اسلامی سیاست ترور و ربودن و سر به
نیست کردن مخالفین خود را دارد امر تازه ای نیست. این را از امام راحلشان تا
رفسنجانی و خامنه ای و خاتمی، تا سرکار پاسدار احمدی نژاد، با تمام دم و دستگاه
سرکوب خود پیش برده اند. اگر امروز شاهد قتل و عام سالهای 60 نیستیم به این دلیل
ساده است که از ترس اعتراض و طغیان مردم جرات آن را ندارند. دوست دارند ما را قتل و
عام کنند، میترسند سرشان بریزیم و کشتی اسلام را برای همیشه واژگون کنیم.
اینها هرچه توانسته اند علیه کارگر و زن و جوان
دریغ نکرده اند. بیش از2 میلیون انسان محروم را میخواهند به نام خارجی روانه جهنم
طالبان کنند.
اما سوال این است که آیا این جنایت در روز روشن و
در مقابل چشمان همگی ما به سرانجام خواهد رسید؟ آنها که همیشه شمشیر از رو بسته و
علیه طبقه کارگر و مردم آزادیخواه ماشین تحمیق و کشتارشان کار کرده است. آیا ما
اجازه خواهیم داد؟ آیا منصور اسالو در سکوت کارگران نفت و ذوب آهن و ماشین سازی و
اتوبوسرانی و دهها مرکز کارگری دیگر در اوین و زیر شلاق و تحقیر و توهین حرمت و
شخصیت و کرامت انسانیش را در هم خواهند شکست؟ آیا این سکوت را نباید در هم شکست و
بر این دنیا و قانون و زندان و قاضی و دادگاهش تف کرد؟ فردا نوبت مددی و حیات غیبی
و صدها انسان شریف دیگر است. اوسالو را میدزند تا من و شما را سرافکند و تسلیم شده
زیر فقر و تحقیر و توهین خرد کنند. او را ربوده اند تا نسل جوان و مدافع حقوق کودک
و زن مبارز و معترض و هر کس که تنفری از آنان دارد و صدایش در میاد را خفه کنند. ما
نباید این تحقیر و سرافکندگی را قبول کنیم. ما کارگران مراکز کارگری، کارگران شرکت
واحد، ایران خودرو و بقیه باید از حرمت انسانی خود دفاع کنیم. اسالو باید فوری آزاد
شود و تحقیر و اهانت و تحمیق و شکنجه بس است. حل مشکل و جواب مسئله در دست طبقه
کارگر و فعالین کارگری است. رفقا سکوت مجاز نیست در اعتراض به این بربریت آشکار اگر
یک روز در تهران و مراکز اصلی کار را تعطیل کنیم، مرجع تقلیدشان مجبور است اعلام
کند که غلط کرده اند.
برهان دیوارگر
30آبان 84
borhandivargar2006@yahoo.com
|