|
۳ مرگ
در يك هفته هفته منتهي به شنبه چهارم آذر ماه، براي دانشجويان ايران هفته پر ضايعه اي
بود؛ مرگ دانشجويان و افزايش فشار و محدوديت.اولين حادثه از اين دست به قتل
رسيدن “توحيد غفارزاده” دانشجوي دانشگاه آزاد واحد سبزوار از سوي يکي از
اعضاي بسيج دانشگاه تربيت معلم سبزوار به نام “پ، ايلدرم” بود.
و به گفته يكي از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزوار “مسوولين دانشگاه
سعي دارند قاتل را مظلوم نشان دهند.” وي مي افزايد: “ضارب عضو بسيج دانشگاه
تربيت معلم بود و كارت فعال بسيج نيز داشت اما اكنون مسوولين با ايجاد جو
مصنوعي سعي دارند او را فردي رواني بنمايانند. او هم اكنون در بازداشتگاه خود
را به ديوانگي زده است.”
شنيده ها حاكي از اين است كه اين تنها موردي نبود كه قاتل اقدام به درگيري
و تهديد با چاقو كرد. او پيش از اين نيز موارد متعددي در اين مورد داشت.
“شيوا دستگير” تنها شاهد قتل نيز كه اظهارات وي مي توانست گره اصلي را در
اين اتفاق بگشايد اكنون از دادن هر گونه توضيح به مطبوعات خودداري مي
كند.
او به هر حال دو روزمتوالي و براي ساعت هايي طولاني در دادگاه سبزوار مورد
بازجويي قرار گرفته است. و در اين حال، سيد محمد حسيني، معاون پارلماني
وزارت علوم، مي گويد: “حوادثي نظير قتل يك دانشجو در سبزوار در جمع سه ميليون
نفري دانشجويان كشور اجتناب ناپذير است”.
وي همچنين مي افزايد: “شخص قاتل نه بسيجي بوده و نه عامل امر به معروف و
نهي از منكر. برخي ميخواهند از هر حادثهاي بهرهگيري سياسي كنند در حالي كه
قتل يك دانشجو در سبزوار هيچ جنبه سياسي ندارد.”
حسيني اضافه مي کند: “اين ماجرا از ايستگاه اتوبوس شروع ميشود كه يك
دانشجوي دانشگاه آزاد سبزوار براي دانشجوي دختري مزاحمت ايجاد ميكند و
دانشجوي دانشگاه تربيت معلم سبزوار در دفاع از اين دانشجوي دختر با وي درگير
ميشود كه متاسفانه با استفاده از چاقو منجر به قتل دانشجوي دانشگاه آزاد
سبزوار ميشود .. به همين علت خانوادهها بايستي ارتباطشان با فرزندانشان
بيشتر باشد. اينكه همه چيز را رها كنند، درست نيست.”
معاون وزير علوم سپس تاكيد كرده است: “اين قتل مسالهاي است كه خارج از
دانشگاه اتفاق افتاده و ما كار ويژهاي نميتوانيم انجام دهيم.”
خودشان دنبال آمبولانس بروند
به دنبال اين مساله دو روز قبل، “محمد مشكات راد” دانشجوي دانشگاه علم و
صنعت در حالي كه برنامه عملي درس “تربيت بدني ۲″ را در سالن استخر شهيد رجايي
دانشگاه مي گذراند به علت مشکل قلبي در گذشت.
به گفته يكي از دانشجويان همين دانشگاه: “در حالي كه دانشجويان به همراه
استاد تربيت بدني، كه مسووليت واحد تربيت بدني دانشگاه را نيز بر عهده دارد،
در حال تمرين شنا بودند، محمد مشكات راد، كه چند روز قبل از آن عمل حجامت
انجام داده بود دچار ضايعه شد.”
وي مي افزايد: “پس از اين حادثه ديگر دانشجويان موفق مي شوند وي را از آب
بيرون بكشند اما مسوولين دانشگاه براي گرفتن آمبولانس هيچ اقدامي نمي كنند و
به قضيه اعتنايي نشان نمي دهند.”
اين دانشجو ادامه مي دهد: “در پي اين اقدام به فاصله چند دقيقه دوستان وي
به مادرش اطلاع مي دهند ومادرش اقدام به آوردن آمبولانس و انتقال او به
بيمارستان مي كند در حالي كه ديگر دير شده بود.”
وي در خصوص كمك هاي اوليه در دانشگاه مي گويد: “در دانشگاه علم و صنعت هيچ
امكانات اوليه اي وجود ندارد و ساختمان مربوط به بهداري دانشگاه را نيز به
محل برگزاري كلاسهاي رشته مهندسي پزشكي تبديل كرده اند.”
وي در خصوص واكنش مسوولين دانشگاه در چند روز اخير گفت: “آنها هيچ اقدامي
جز تكذيب نكرده اند. بلافاصله پس از اين ضايعه هم درمجتمع امام خميني مجلس
ختم برگزار و خود را مبرا از اتهام اعلام كردند.”
دست نزنيد مسووليت دارد
“محمد شفيع رضايتي” دانشجوي سال اول دانشگاه علامه نيز صبح ديروز به علت
حمله قلبي درگذشت. او كه به تازگي تحصيل در دانشگاه را آغاز كرده بود صبح
ديروز پس از احساس ضعف براي گرفتن “آب قند” به سلف سرويس دانشگاه مراجعه کرد،
اما كاركنان آنجا به بهانه نداشتن ليوان از دادن “آب قند” خودداري کردند.
در همين فاصله، وي از حال رفت و بيهوش شد و تلاش دوستانش نيز براي رساندن
او به بيمارستان به جايي نرسيد.
مرتضي اصلاحچي، دبير انجمن اسلامي علامه در اين باره مي گويد: “دوستانش
وقتي مي خواستند او را به بيمارستان دي كه ديوار به ديوار علامه است ببرند با
ممانعت خانمي كه به گمانم مسوول اداره آموزش بود روبرو شدند. اين خانم تهديد
كرد که دست زدن به او كه اكنون در حال بيهوشي است مسووليت دارد بنابراين بايد
تا هر زمان كه باشد منتظر آمبولانس ماند؛اما اين دانشجو قبل از رسيدن
آمبولانس به علت سكته قلبي درگذشت.”
اصلاحچي در ادامه مي گويد: “اين بي تفاوتي در حالي كه دانشگاه علامه در
چند هفته اخير با اعتراض دانشجويان روبرو بوده، نشان دهنده عمق فاجعه در اين
دانشگاه است، آن هم در حالي كه بخش از اين اعتراضات به نحوه اداره و امكانات
سلف سرويس برمي گردد.”
متعاقب مرگ “محمد شفيع رضايتي” دانشگاه علامه بار ديگر با اعتراض
دانشجويان و تعطيلي كلاسها مواجه شد. دانشجويان خواهان حضور “حجت الاسلام
شريعتي” رئيس دانشگاه و توضيح در اين باره شدند كه طبق معمول وي از حضور
درميان دانشجويان خودداري كرد.
دانشجويان دانشگاه علامه نيز اعلام كرده اند به اعتراضات خود همچنان ادامه
مي دهند و همچنان خواهان حضور رئيس دانشگاه براي اداي توضيحات هستند.
آنان در آخرين بيانيه خود ضمن تاکيد بر تداوم اعتراضات خود از مسوولين
دانشگاه و وزارت علوم خواسته اند با ديد امنيتي به دانشگاه نگاه نكنند و
بودجه هاي كلاني را كه براي برنامه هاي بيهوده و نيز پژوهشهاي بسيج و نهادهاي
شبه نظامي بكار مي برند براي رفاه دانشجويان هزينه کنند.
----------------------
پلی
تکنيک صحنه درگيری و اعتراض دانشجويان امروز سه
تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اميرکبير در اعتراض به ممنوع
الورود شدن و دريافت حکم منع موقت از تحصيل جلوی درب دانشگاه تحصن کردند. علی
عزيزی، نايب دبير انجمن، عباس حکيم زاده، عضو شورای مرکزی و مديرمسئول نشريه
واژه نو و مجيد توکلی، عضو شورای عمومی انجمن و مديرمسئول نشريه خط صفر، در
اعتراض به عملکرد غيرقانونی مديريت دانشگاه در خصوص صدور احکام سنگين انضباطی
برای دانشجويان و همچنين ممنوع الورود نمودن ايشان به دانشگاه ساعت
۱۰ صبح جلوی درب دانشگاه و مقابل
دفتر انتظامات دست به تحصن اعتراض آميز زدند.
گفتنی است بلافاصله پس از شروع
تحصن توسط اين سه عضو انجمن، انتظامات دانشگاه از ايشان خواست به تحصن خود
پايان دهند. مسئول انتظامات دانشگاه اميرکبير تهديد کرد در صورتی که اين
افراد بخواهند به تحصن خود ادامه دهند از نيروهای انتظامات دانشگاه خواهد
خواست ايشان را به زور از دانشگاه بيرون کنند. مسئول انتظامات تهديد کرد با
خبر کردن نيروی انتظامی خواهد خواست دانشجويان معترض را دستگير
کنند.
ادامه تحصن عزيزی، حکيم زاده و
توکلی موجب شد دانشجويان پلی تکنيک در اطراف محل تحصن ايشان به صورت خودجوش
تجمع کنند. انتظامات دانشگاه از بيم اين که با ازدياد جمعيت، کنترل اوضاع از
دستش خارج شود، با حمله به جمع متحصنين خواست ايشان را از دانشگاه بيرون کند.
دانشجويان معترض با ايجاد ديوار انسانی دورتادور دانشجويان متحصن مانع از آن
شدند که انتظامات دانشگاه به هدف خود برسد. در جريان حمله به جمع معترض، بعضی
از نيروهای انتظامات اقدام به ضرب و شتم چند تن از دانشجويان
کردند.
انتظامات پس از آن که موفق نشد
دانشجويان را متفرق کرده و به اين تحصن خاتمه دهد، اقدام به پاره کردن
پلاکاردهايی نمود که در اطراف محل تحصن نصب شده بود. اين اقدام انتظامات با
اعتراض شديد دانشجويان مواجه شد. در پاسخ به اين اقدام انتظامات که به دستور
رياست دانشگاه انجام شد، جمع ۵۰ نفره دانشجويان تصميم گرفتند
در اقدامی نمادين سه دانشجوی ممنوع الورود را به صحن دانشگاه ببرند. اين حرکت
با ممانعت و برخورد شديد انتظامات مواجه شد و برای دقايقی صحن دانشگاه
اميرکبير شاهد اغتشاش و زد و خورد شديد دانشجويان و انتظامات دانشگاه بود.
اين حرکت موجب شد جمع زيادی از دانشجويان و اساتيد دانشگاه را به صحن دانشگاه
بکشاند. شدت برخورد انتظامات دانشگاه با دانشجويان تا حدی بود که يکی از
دانشجويان به بيمارستان منتقل شد و انگشت يکی ديگر از دانشجويان معترض در اين
درگيری به شدت آسيب ديد. پس از زد و خورد شديد نيروی های انتظامات دانشگاه با
دانشجويان و پس از آن که ايشان بار ديگر موفق نشدند با جمع ۲۰۰ نفره معترضين
مقابله کنند، دانشجويان تجمع اعتراض آميزی در صحن دانشگاه و با حضور سه
دانشجوی ممنوع الورود شده، ترتيب دادند.
لازم به ذکر است عطايی پور،
معاونت دانشجويی دانشگاه، که به صورت اتفاقی در همين لحظه از صحن دانشگاه
عبور می کرد با مواجه شدن با جمع دانشجويان سعی نمود به سرعت از ميان
دانشجويان عبور نمايد. دانشجويان از وی خواستند در خصوص اقدامات مسئولين
دانشگاه، به دانشجويان پاسخ دهد، اما وی با امتناع از پاسخگويی به دانشجويان،
با اعتراض شديد ايشان مواجه شد.
در اين تجمع عباس حکيم زاده،
يکی از دانشجويان ممنوع الورود شده، گفت: بنده مديرمسئول نشريه واژه نو هستم
و آقای توکلی مدير مسئول نشريه خط صفر که هر دوی ما به علت انتشار مواضع
انتقادی مان نسبت به مديريت دانشگاه و دولت احمدی نژاد حکم منع از تحصيل
دريافت کرديم و به دانشگاه ممنوع الورود شده ايم. حکيم زاده در ادامه با
اشاره به اين که کليه تخلفات نشريات بايستی در کميته ناظر بر نشريات رسيدگی
شده و کميته انضباطی حق ندارد در خصوص انتشار نشريات برای دانشجويان محدوديتی
ايجاد نمايد، اظهار داشت: اما مديريت دانشگاه در اقدامی غيرقانونی برای خفه
کردن صدای مخالفين و منتقدين اقدام به تسويه حساب با اين دانشجويان در کميته
انضباطی نموده است. حکيم زاده در پايان گفت: ما امروز با کمک و پشتوانه
دانشجويان دانشگاه و به پشتوانه اراده دانشجويان داخل دانشگاه آمديم تا به
مديريت دانشگاه اثبات کنيم که اينجا پلی تکنيک، قلب تپنده جنبش دانشجويی است،
اينجا دانشجو است که حرف اول و آخر را می زند و اگر مديريت دانشگاه نخواهد به
رای و نظر دانشجويان احترام گذارد دانشجويان رای خود را بر وی تحميل خواهند
کرد.
در ادامه علی عزيزی، نايب دبير
انجمن اسلامی، که پس از شکايت از بسيج دانشگاه به قوه قضاييه در خصوص «اراذل
و اوباش» خواندن وی و ديگر اعضای انجمن توسط بسيج، حکم تعليق از تحصيل دريافت
نموده اقدام به سخنرانی برای دانشجويان حاظر در اين جمع کرد. عزيزی در سخنان
خود گفت ما تاکنون بارها خواستيم با مديريت دانشگاه مذاکره کنيم و در مذاکرات
خود از وی خواسته ايم تا انجمن اسلامی دانشجويان را به رسميت بشناسد و
اقدامات غيرقانونی خود را اصلاح کند. اما وی با امتناع از اين امر اقدام به
صدور احکام سنگين انضباطی برای اعضای انجمن کرده است. عزيزی در ادامه با
اشاره به انتخابات شورای صنفی که قرار است هفته آينده در پلی تکنيک برگزار
شود، افزود: مديريت دانشگاه قصد دارد همان برخوردی که با انجمن اسلامی در
خردادماه کرد، اکنون در خصوص شوراهای صنفی انجام دهد. عزيزی با اشاره به اين
که دانشگاه اعلام کرده شوراهای صنفی فعلی را به رسميت نمی شناسد و بايستی
مديريت دانشگاه انتخابات را با کانديداهايی که خودش صلاح می داند برگزار
نمايد، گفت: با اين اقدام مديريت دانشگاه قصد دارد افرادی همسو با خود را به
شوراهای صنفی بفرستد و شوراها که مانند انجمن اسلامی همواره نهادی مدافع و
پشتيبان مطالبات بوده اند را از بين ببرد. عزيزی در پايان با اشاره به قتل
يکی از دانشجويان در سبزوار به دست يک بسيجی گفت: ما تا امروز صبر کرديم و به
مديريت دانشگاه فرصت داديم تا رويه غيرقانونی خود را تغيير دهد. اما اکنون
آذرماه است، ماه فرياد زدن مظلوميت دانشجو، و در اين ماه ما قصد داريم عليه
تمام ظلم هايی که اين روزها بر دانشجو می رود اعتراض نماييم.
در ادامه تجمع مجيد توکلی، علی
صابری و سامان خسروی طی سخنانی اعتراض خود را نسبت به روند غيرقانونی مديريت
دانشگاه اعلام کردند. همچنين در طول اين تجمع بيانيه انجمن اسلامی در اعتراض
به قتل مرحوم توحيد غفارزاده، دانشجوی دانشگاه آزاد سبزوار به دست يکی از
دانشجويان بسيجی، در دانشگاه پخش شد.
لازم به ذکر است در طول اين
تجمع خودجوش دانشجويان پلی تکنيک، حضور نيروهای امنيتی در اطراف دانشگاه
چشمگير بود.
گزارش تصویری متعاقبا ارسال
خواهد شد.
--------------------
آخرین اخبار از دانشکده پلی تکنیک :
مصاحبه خبر
نگار آذر پرس با عباس حکیم زاده ( عضوی شورای مرکزی )
به نقل از عباس حکیم
زاده : مدتی است که دانشجویان در پی فعالیت های دانشجویی خود از سمت حراست
دانشگاه و عوامل وابسته به شدت تحت فشار هستند و در این بین 16 تن از دانشجویان حکم
تعلیق دریافت کرده اند . این کار خود سرانه دانشگاه کاملا غیر قانونی بوده و در
حالی انجام میگیرد که سران دانشگاه حتی از ثبت نام دانشجویانی که به حکم دیوان
عدالت اداری باید ثبت نام میشدند خودداری نموده .
از بین این شانزده نفر
حکم تعلیق سه تن از این افراد صادر شده که به شرح زیر میباشد : 1- عباس حکیم
زاده : (عضوی شورای مرکزی ) یک ماه و نیم پیش حکم تعلیق اعلام شده . 2- علی
عزیزی : ( نایب دبیر انجمن ) دو هفته پیش حکم تعلیق اعلام شده . 3- مجید توکلی
: ( عضو شورای عمومی ) یک هفته پیش حکم تعلیق اعلام شده .
ماجرا از انجا شکل
میگیرد که این سه تن در اعتراض به این بی عدالتی مقابل دانشگاه دست به تحصن زده و
رفته رفته این جمع سه نفره با حمایت دانشجویان پلی تکنیک به حدود 30 تا 50 نفر
رسیده . انتظامات دانشگاه با نا مساعد دیدن فضا ، متوجه این امر میشود که در هنگام
حمایت دیگر دانشجویان نمیتوانند به این سه تن نزدیک شده از دور نظاره گر این حرکت
خود جوش بوده و این سه تن موفق میشوند که به داخل دانشگاه راه پیدا کرده در این
هنگام این تجمع به حدود 200 نفر میرسد و این حرکت خود جوش دانشجوی با دخالت عناصر
کاملا آموزش دیده به درگیری می انجامد و در این درگیری یکی از دانشجویان به
بیمارستان منتقل میشود و یکی دیگر از دانشجویان نیز از ناحیه دست صدمه میبیند .
آقای عباس حکیم زاده به خبرنگار آذر پرس گفت :
هم اکنون
دانشگاه در حالت عادی خود به سر میبرد . ایشان یاد آور شدند در ابتدای صبح تلفنی
مشکوک به ایشان شده است ، که دوستان آقای حکیم زاده به این تلفن پاسخگو بوده اند
فرد مربوطه خود را مقتدایی نامی معرفی می نماید و با حالتی غیر طبیعی درخواست میکند
که با آقای حکیم زاده صحبت نماید که دوستان ایشان میگویند زمانی دیگر تماس بگیرند (
احتمال میرود از عناصری باشد که تصمیم به تحدید ایشان را داشته باشد ) اقای
حکیم زاده یاد آور شدند که همچنان به فعالیت در چهار چوب انجمن اسلامی ادامه خواهند
داد . http://tabriznews.net/news.php?readmore=2503
|