بازگشت به صفحه اول

از صدای آلمان

 
 

پرويز خورشيد: وضعيت پرونده منصور اسانلو و ديگر فعالان سنديكاى كارگران

پرويز خورشيد و يوسف مولايى، وكيلان مدافع منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديكاى كارگران شركت واحد اتوبوسرانى تهران و حومه، كه در روز ۲۸ ابان ماه بازداشت و روانه زندان شد، در بيانيه‌اى بازداشت موكلشان را غيرقانونى خوانده و به آن اعتراض كردند. منصور اسانلو همراه با چند عضو ديگر سنديكاى كارگران شركت اتوبوسرانی تهران در اواخر آبان ماه بازداشت شدند، بدون اينكه دليلى قانونى براى بازداشت آنها عنوان گردد.
مصاحبه‌گر: كيواندخت قهارى

آقاى خورشيد، آخرين بارى كه موكلتان آقاى اسانلو را ملاقات كرديد كى بود؟

پرويز خورشيد: پريروز بود كه ايشان را در محل دادسراى انقلاب ديديم.

حالشان چطور بود؟

پرويز خورشيد:  روحيه‌اش كه خوب بود. ولى از ناراحتى چشم گلايه داشت، بسيار شاكى بود از اينكه موقع دستگيرى ايشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. چند نفر ريختند چشمش را كه زير بخيه بود و در حالت درمان بود، زدند. ايشان اظهار مى‌داشت كه اين مسائل را در بهدارى زندان هم ثبت كردند. به محض اينكه دستگيرش كردند، او را به بهدارى بردند و در آنجا معاينه شد. اين ضرب و شتم آنجا ثبت شد. بعدش ايشان آمد و بقيه مراحل بازجويى طى شد. از اين بابت گلايه‌مند بود.

وضعيت پرونده‌ى آقاى اسانلو الان به چه صورت است؟

پرونده خورشيد:  اين بار كه ايشان را گرفتند ما به پرونده دسترسى نداريم. ظاهرا اتهامش را هم نمى‌دانيم، فقط از زبان آقاى سخنگوى قوه قضائيه كه وزير دادگسترى هم هستند، طى يك مصاحبه‌اى در روزنامه‌ها درج شد، عناوينى را به عنوان اتهام به آقاى اسانلو نسبت داده بودند كه اين بحث غير حقوقى بود. مواردى را كه اتهام قلمداد كرده بودند، من و آقاى دكتر مولايى جوابش را داديم. بيانيه‌اى داديم كه در روزنامه‌ها چاپ شد. اينها هيچكدامشان جرم نيست. از طرف مقامات قضايى كه ايشان را بازداشت كردند هم اتهام او را نشنيديم و از آنجايى كه پرونده ايشان در اختيار ما قرار نگرفته، فعلا ما نمى‌دانيم ايشان چه اتهامى دارند. خود ايشان هم كه پريروز ملاقاتش كرديم متعجب بود، مى‌گفت كه به خودم من هم هنوز تفهيم اتهام نشده. يعنى ظاهرا ايشان مطلقا بى‌گناه هستند. با قوانينى كه ما الان داريم، اتهامى فعلا نمى‌شود متوجه ايشان كرد. چون اعمال و رفتارى هم مرتكب نشده كه تحت اتهام قرار بگيرد.

سخنگوى قوه‌ى قضائيه چه چيزى را به عنوان دليل دستگيرى ايشان مطرح كردند؟

پرويز خورشيد: سخنگوى محترم قوه قضائيه طى مصاحبه‌اى اعلام كردند كه ايشان به تعهداتش عمل نكرده. تعهد در تمام نظامهاى حقوقى جهان يك امر حقوقى است، بار كيفرى ندارد. كسى كه به تعهدش عمل نكند، مجازاتش نمى‌كنند. براى روشن شدن موضوع خبرنگارها سئوال مجددى از ايشان كرده بودند كه چه نوع تعهدى؟ ايشان در جواب حتى نوع اين تعهد را در اختيار افكار عمومى قرار نداده بودند. گفته بودند، در پرونده موجود هست كه ما از موضع حقوقى از رسالت انجام وظيفه‌ى حرفهايمان كه مسئله‌ى دفاع از حقوق انسانهاست، در پاسخ سخنگوى قوه‌ى قضائيه گفتيم كه مواردى كه ايشان اعلام مى‌كنند، جرم نيست. غير از اينها عنوان خاصى را به عنوان اتهام براى ايشان هنوز مطرح نكردند. استنباط خود آقاى اسانلو اين بود كه چون سنديكاى اينها با ILO يا سازمان جهانى كار ارتباط دارد، با نهادهاى كارگرى جهان ارتباط دارد، نهادهاى كارگرى كشورهاى مختلف از آنها حمايت مى‌كنند، استنباطش اين بود كه شايد در رابطه با اين مسائل ايشان را دستگير كردند كه اين هم تعريف قانونى ندارد. چون خود ايران عضو سازمان جهانى كار است. اين كه سازمان جهانى كار كه وابسته به سازمان ملل است از يك سنديكايى حمايت مى‌كند، نمى‌تواند از موارد اتهام باشد.

شما و آقاى مولايى وكلاى آقاى اسانلو هستيد. آيا از وضعيت بقيه دستگيرشدگان اطلاع داريد؟

پرويز خورشيد: بله، وكالت بقيه را هم ما به عهده داريم.

پرونده‌ى بقيه را هم شما هنوز نديده‌ايد؟

پرويز خورشيد:  يك مقدار پرونده براى بقيه اعضاى هيأت مديره كه پارسال دستگير شدند، تشكيل شده، هنوز وقت رسيدگى تعيين نشده كه رسما براى ما و خود متهمين احضاريه بيايد كه بروند در محكمه و از موارد اتهامى‌شان دفاع كنند. بله، اعضاى هيأت مديره‌ى سنديكا كلا به ما دو نفر در دفاع از مسائلشان وكالت دادند.

وقتى وكلا پرونده‌ى موكلشان را نديدند، چطورى مى‌توانند از آن دفاع كنند. آيا راهى وجود دارد، براى اينكه بشود از اين بن‌بست درآمد؟

پرويز خورشيد:  در نظام حقوقى ما طبق قانون در مرحله‌ى بازپرسى و تحقيقات اوليه ورود وكيل با اجازه مقامات قضايى است. اگر مقام قضايى كه پرونده را در اختيار دارد، اجازه ندهد، وكيل نمى‌تواند از محتويات پرونده خبر داشته باشد. فقط اگر خود قاضى اجازه بدهد، مى‌تواند در حين بازپرسى حضور داشته باشد. فقط در اخذ آخرين دفاع از متهم مى‌تواند اظهار نظر كند كه در اين جور مسائل و اتهاماتى كه اين آقايان داشتند، پرونده‌هايى هم كه براى اين آقايان تشكيل شده، هيچ وكيلى حضور نداشت. آخرين دفاعشان را هم بدون وكيل اخذ شد و پرونده براى رسيدگى نهايى به دادگاه رفت.

چه چشم‌اندازى را هم اكنون در رسيدگى به پرونده آقاى اسانلو و ديگر فعالان سنديكايى كه دستگير شدند، مى‌شود ديد؟

پرويز خورشيد:  برداشت شخصى من اين است - البته برداشت است، چون به پرونده‌ها دسترسى نداريم نمى‌توانيم دقيقا، مستند و حقوقى اظهارنظر كنيم-  برداشت من اين است كه سنديكاى كارگران شركت واحد و خود كارگران كه متهم به اخلال نظم و يا تشكيل سنديكا و غيره هستند به آن صورت نمى‌توانند، تحت اتهام قرار بگيرند. چون در تمام دفاعياتشان مدعى شدند كه تابع نظم‌اند، خواهان منافع كشورند و مى‌خواهند با تشكيل سنديكا به مسائل اقتصادى به سامان حمل و نقل و ترافيك بپردازند و در جهت بهبود اوضاع و شرايط كارگرى همكارى كنند. نابسامانى‌هايى كه الان وضعيت كارگران ايران با آن مواجه هست، اينها مى‌خواهند در جهت بهبودش دخالت كنند و مقامات قضايى متوجه خود اين مسئله هستند كه اينها حضورشان جنبه‌ى منفى ندارد. ولى به هر حال به خاطر حفظ امنيت جامعه به باور خودشان، با اينها برخورد مى‌شود. اين ضرورتى ندارد كه با توجه به اينكه فعاليت اينها علنى و شفاف است و سنديكا يك امر قانونى است، ضرورتى ندارد با اينها خشن برخورد شود و دائم دستگير و بازداشت بشوند. خودشان هم نپذيرفتند كه سياسى عمل مى‌كنند، فقط گفتند كه از سنديكا و منافع صنفى و وضعيت كارگرى خودشان م‌خواهند دفاع كنند.

و اميدواريد كه با اين استدلال در دادگاه حكم برائت براى موكلانتان بگيريد؟

پرويز خورشيد:  بله، مطمئنا برخورد توأم با مهربانى و عطوفت با اينها خواهد شد. با قوانينى كه الان در نظام قضايى ما اجرا مى‌شود، برد قضايى وجود ندارد كه اينها بتوانند محكومشان بكنند. چون اينها هيچ كدامشان از نظر من كه يكى از وكلاى پرونده‌شان هستم مخالف نظم عمومى، مخالف نظام سياسى مملكت حركت نكردند. يعنى عملكردشان در بازجويى‌هايشان و موضعى كه دارند در جهت بهبود وضعيت كارگرى ايران و خيرخواهانه است و خواستهايى غير از مسائل صنفى و كارگرى ندارند.

آقاى پرويز خورشيد، بسيار سپاسگزارم كه وقتتان را در اختيار ما  گذاشتيد.

-----------------------

از اخبار روز

اتحادیه اروپا
خواستار آزادی منصور اسالو شد

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه سیزدهم دسامبر، بازداشت مجدد منصور اسالو رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را محکوم کرد. اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران خواست که به حق آزادی بیان و حق ایجاد تشکل های آزاد کارگری، احترام بگذارد. ریاست اتحادیه اروپا گفت بازداشت منصور اسالو رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، هیچ توجیه معتبر و قانونی ندارد ...
اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
چهارشنبه  ۲۲ آذر ۱٣٨۵ -  ۱٣ دسامبر ۲۰۰۶

رادیو فردا: اتحادیه اروپا روز چهارشنبه سیزدهم دسامبر، بازداشت مجدد منصور اسالو رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را محکوم کرد .
اتحادیه اروپا در بیانیه روز چهارشنبه ۱٣ دسامبر از ایران خواست که به حق آزادی بیان و حق ایجاد تشکل های آزاد کارگری، احترام بگذارد .
ریاست اتحادیه اروپا گفته است بازداشت منصور اسالو رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، «هیچ توجیه معتبر و قانونی ندارد ».
در این بیانیه همچنین آمده است: «اتحادیه اروپا عمیقا از گزارش بازداشت منصور اسانلو توسط لباس شخصی ها و بدون حکم بازداشت و بدون   انکه آقای اسانلو از امکانات حقوقی برخوردار بوده باشد، ابراز نگرانی می کند ».
منصور اسالو چندی پیش به همراه چند تن از همکارانش مورد حمله و ضرب و شتم لباس شخصی ها قرار گرفت و بازداشت شد .
وکیل آقای اسالو گفته است که موکلش در سلول انفرادی زندان اوین بسر می برد .
منصور اسالو نخستین بار در دی ماه سال گذشته در پی اعتراض های صنفی بازداشت و زندانی شد. این اعتراض ها با برخورد شدید نیروهای انتظامی همراه بود .
آقای اسالو   پس از گذراندن هشت ماه زندان، ماه گذشته با پرداخت وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شد .
منصور اسالو در حدود دو هفته پیش، توسط لباس شخصی ها، بازداشت شد. او از ملاقات با خانواده و وکلایش محروم است .
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای آزادی آقای اسالو، قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی دیگری صادر کرده است .
این در حالی است که آقای اسالو هنوز تفهیم اتهام نشده است .
منصور اسالو در پی اعتراض های سال گذشته، صدها کارگر و فعال سندیکایی شرکت واحد، از اشتغال محروم شدند و از بازگشت به کار در حدود ۵۰ تن از آنها همچنین جلوگیری به عمل می آید .
  پس از آزادی، آقای اسالو اخراج خود را غیر قانونی توصیف کرد و خواستار بازگشت به کار شد .
  فعالان حقوق بشر و اتحادیه های کارگری ضمن اعتراض به بازداشت آقای اسالو گفته اند بازداشت وی تنها به دلیل ابرازعقایدش صورت گرفته است .
کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی بارها مورد انتقاد کشورهای غربی و گروه های مدافع حقوق بشر قرار گرفته است .
منصور اسالو چندی پیش در نامه ای به دفتر رسیدگی به نقض حقوق شهروندی در ایران، در اعتراض به رفتار بازجوها توشت :
«   آنها با تغییر دادن گروه بازجویان، فشار زیادی از نظر روانی برمن وارد می کردند. سوال هایی می کردند که ابدا ربطی به اتهام وارد شده   بر من نداشت. اتهام من این بود که عنوان سندیکا را برای تشکیلات کارگری مان   غصب کرده ام و علیه امنیت کشور اقدام کرده ام .»

------------------------

از اخبار روز

بیانیه وکلای منصور اسالو

هر گونه تخلف از مقررات آیین دادرسی و تداوم بازداشت آقای اسالو ، نقض اصل برائت – نقض قانون حقوق شهروندی و سیاست های توسعه قضایی و نقض تعهدات ریاست جمهوری در خصوص مهرورزی و بسط عدالت و حمایت از اقشار زحمتکش و آسیب پذیر جامعه است، ...
اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
چهارشنبه  ۲۲ آذر ۱٣٨۵ -  ۱٣ دسامبر ۲۰۰۶

آقای منصور اسالو رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه از تاریخ ۱/۱۱/٨۴ تا ۱٨/۵/٨۵ در بازداشت بوده و پس از سپری کردن مدت ۲٣۱ روز بازداشت دربند ۲۰۹ اوین با قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد هزار ریالی آزاد شده ¬ است. متاسفانه مدت آزادی وی بسیار کوتاه بود و مجددا درتاریخ ۲٨/٨/٨۵ به صورت غیرقانونی و با اعمال خشونت و ضرب و شتم و بدرفتاری، بازداشت و روانه ¬ ی بند ۲۰۹ اوین شد .
اینجانبان وکلای وی تاکنون به پرونده متشکله علیه موکل خود دسترسی نداشته و از علت و دلایل اتهامات بی ¬ اطلاع ¬ ایم. سخنگوی قوه قضاییه طی مصاحبه ¬ ای درتاریخ ۱/۹/٨۵ علت بازداشت را عدم تمکین به احضاریه و عدم ایفای تعهد ذکر کرده است. بیانات غیر حقوقی سخنگوی محترم قوه قضاییه باعث شگفتی و نگرانی بیشتر ما شد، چرا که موارد اعلامی فاقد وصف مجرمانه است و بازداشت غیرقانونی موکل را توجیه نمی کند. شگفت آور این که موکل نیز از اتهامات وارده و دلایل آن به درستی آگاه نیست. با ملاقاتی که درتاریخ ۲۰/۹/٨۵ با وی داشتیم استنباط آقای اسالو ازعلت بازداشتش، فعالیت صنفی وی و ارتباط سندیکا با سازمان های بین المللی مانند ILO و سازمان ملل و نهاد های کارگری جهانی است .
عدم دسترسی به پرونده به ما اجازه نمی ¬ دهد که درجهت دفاع از موکل و احقاق حق وی، وظایف حرفه ای خود را به شایستگی انجاه دهیم. به رغم پیگیری های مستمر توفیق خود را در این خصوص بسیار ناچیز ارزیابی می کنیم. تحت این شرایط، بازداشت غیر موجه موکل را در مسیر ایجاد نظم و آرامش و حفظ منافع ملی ارزیابی نمی کنیم. براین باور هستیم که با عنایت به فعالیت شفاف و قانونی و علنی و صنفی   سندیکای کارگران شرکت واحد، بازداشت و بازجویی رییس هیات مدیره و تعداد کثیری از اعضای آن هیچ ضرورتی را به انجام تحقیقات بیشتر و اعمال مواد ٣۲ و٣۵ قانون آیین دادرسی کیفری ایجاب نمی کند .
هر گونه تخلف از مقررات آیین دادرسی و تداوم بازداشت آقای اسالو ، نقض اصل برائت – نقض قانون حقوق شهروندی و سیاست های توسعه قضایی و نقض تعهدات ریاست جمهوری در خصوص مهرورزی و بسط عدالت و حمایت از اقشار زحمتکش و آسیب ¬ پذیر جامعه است، شرایط حساس کشور ایران ایجاب می ¬ کند که نسبت به رعایت حقوق شهروندان و احترام به موازین قانونی احساس مسوولیت کنیم و هزینه ¬ های بی ¬ مورد به جامعه تحمیل نکنیم .
 
۲۱/۹/۱٣٨۵
یوسف مولایی و پرویز خورشید
وکلای آقای منصور اصانلو
 

 

 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه