نهادهای مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !
در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:
بين اللملی :
۱ـ مدير بخش خاورميانه سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه ای اعلام کرد: « حکومت ايران بطور موثری فعالان حقوق بشر را تحت بازداشت خانگی در اين کشور قرار داده است.» به گفته خانم سارا ليه ويتسون ، جمهوری اسلامی پس از ساکت کردن فعالان سياسی در ايران ، امکان بيان ديدگاههای اين افراد در خارج از کشور را نيز از آنها گفته است. در اين بيانيه بازداشت علی فرحبخش روزنامه نگار پس از بازگشت از سفر به هندوستان و همچنين ضبط پاسپورت و بازجويی سوسن طهماسبی فعال حقوق زنان پس از بازگشت از يک سفر به ايران انتقاد شده است. همچنين در اين بيانيه با اشاره به اسامی تعدادی از افراد ممنوع الخروج همچون هاشم آقاجری ، عبدالله مومنی ، فاطمه گوارايی، منصوره شجاعی ، طلعت تقی نيا ، فرناز سيفی ، تقی رحمانی، عماالدين باقی ، احمد قابل و عيسی سحر خيز از دولت ايران خواسته است که به آزار و اذيت فعالان اجتماعی از طريق ممنوع کردن آنها از سفر به خارج از کشور پايان دهد. (بی بی سی ۱۹/۱۱/۸۵ )
۲ـ بدنبال اعتصاب غذای عباس لسانی سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه ای خواستار آزادی وی از زندان شد . در اين بيانيه آمده است : ماموران اداره اطلاعات اردبيل ، در تاريخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۶ در جلوی چشم همسر و فرزندان خردسالش او را کتک زده و در مقابل اعتراض همسر وی ، به همسرش توهين کرده اند . مامورين اطلاعات گفته اند که حق تير دارند و می توانند لسانی را به قتل برسانند . مامورين امنيتی ـ اطلاعاتی حکومت ايران کامپيوتر شخصی ، کتابها ، CD و موبايل وی را توقيف کرده اند . در بخش ديگر اين بيانيه با اشاره به سوابق دستگير يها و محاکمات مکرر لسانی آمده است : عفو بين الملل اعتقاد دارد که اتهاماتی نظير تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی که بخاطر شرکت ” عباس لسانی ” در مراسم قلعه بابک طی سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به وی نسبت داده شده است . از نظر قانونی فاقد ارزش است .(سازمان عفو بين الملل ۱۲/۱۱/۸۵)
دانشجويان: بازداشت
۳ـ حسين اسدی دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه آزاد اردبيل توسط اداره اطلاعات اردبيل بازداشت گرديد . ( ادوارنيوز ۲۲/۱۱/۸۵ )
دانشجويان: احضار و بازجويی
۴ـ وحيد عابدينی ، بهنام سپهرمند ، مرتضی خسروی ، عيسی عادلی ، مصطفی کوهی و سعيد سعيدی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دمکراسی خواه دانشکده مديريت دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع روز دانشجو جهت بازجويی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شدند. ( ايلنا ۲/۱۱/ ۸۵ )
۵ـ حسين دباغ عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دمکراسی خواه دانشکده مديريت دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع روز دانشجو جهت بازجويی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شد.
( ايلنا ۳/۱۱/ ۸۵ )
۶ـ سميرا رزاقی و احمدی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شيراز به اتهام برهم ريختن نظم دانشگاه در کميته انضباطی محاکمه شدند. همچنين علی مسيحی دانشجوی دانشکده فيزيک دانشگاه تهران به کميته انضباطی احضار شد. ( ايسنا ۴/۱۱/۸۵ )
۷ـ در طی دو ماه اخير بيش از ۸۰ نفر از فعالان دانشجويی به کميته های انضباطی احضار و حکم مجازات برايشان صادر شده است. تعداد دانشجويان محکوم در هر دانشگاه به اين شرح است: دانشگاه تهران ۱۷ دانشجو، علوم پزشکی شهر کرد ۱۱ دانشجو، صنعتی سهند تبريز ۱۰ دانشجو، تربيت معلم سبزوار ۹ دانشجو، آزاد سنندج ۸ دانشجو، فنی مازندران ۵ دانشجو، چمران اهواز ۴ دانشجو، دانشگاه بيرجند ۴ دانشجو، دانشگاه علم وصنعت ۳ دانشجو، علوم پزشکی شيراز ۲ دانشجو، دانشگاه علامه طباطبايی ۲ دانشجو، دانشگاه امير کبير ۱ دانشجو، بوعلی سينای همدان ۱ دانشجو، فردوسی مشهد ۱ دانشجو ، دانشگاه سيستان و بلوچستان ۱ دانشجو و دانشگاه شاهرود ۱ دانشجو.(ايسنا ۶/۱۱/۸۵)
۸ـ آزاده فرقانی دانشجوی دانشگاه تهران از بازداشت شدگان تجمع روز ۲۲ خرداد ماه سال جاری در تهران ، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(ايلنا ۶/۱۱/۸۵ )
۹ـ علی قلی زاده عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شاهرود و مدير مسئول نشريه دانشجويی توقيف شده « فرهنگ مبارزه » به اتهام توهين به نيروی مقاومت بسيج با شکايت سپاه پاسداران در شعبه چهارم دادسرای عمومی شاهرود مورد بازجويی قرار گرفت. ( ايلنا ۱۳/۱۱/۸۵ )
۱۰ـ ميلاد اسدی مدير مسئول نشريه دانشجويی «درنگ » به اتهام ترويج فساد و فحشاء ، خدشه دار کردن عفت عمومی و توهين به مقامات کشور در کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه خواجه نصير مورد بازجويی قرار گرفت. (ادوارنيوز ۱۴/۱۱/۸۵ )
۱۱ـ يک دانشجوی دانشگاه يزد به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی مرتبط با کيفيت غذا و شيوع بيماری به کميته انضباطی اين دانشگاه احضار شد. ( خبرنامه امير کبير ۱۶/۱۱/۸۵ )
۱۲ـ حميد رضاپور دبير انجمن اسلامی دانشجويان مستقل دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی اعلام کرد: تعدادی از دانشجويان اين دانشگاه به کميته انضباطی احضار شدند. ( ايسنا ۱۸/۱۱/۸۵ )
۱۳ـ گيتا آذری ، نيکی مولانا ، ضياالدين نبوی ، صادق خوشحال ، سعيد يعقوبی نژاد ، بيژن صباغ ، آرش پاکزاد و يک دانشجوی دانشکده کشاورزی دانشگاه مازندران به اتهام نشر عقايد مارکسيستی و کمونيستی ، برگزاری کلاسهای تربيون آزاد فلسفی ، شرکت در مراسم روز دانشجو ، توهين به حراست و بسيج دانشجويی جهت بازجويی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شدند. (ادوارنيوز ۱۹/۱۱/۸۵ )
۱۴ـ نسرين سلطان بيگی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی تهران ، از بازداشت شدگان تجمع روز ۲۲ خرداد ماه سال جاری در تهران ، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( ادوارنيوز ۱۹/۱۱/۸۵ )
۱۵ـ پريسا نصرت آبادی ، شاهو رستگاری و محمد کريم آسايش از فعالين دانشجويی دانشگاه تهران به اتهام شرکت در مراسم روز دانشجو به کميته انضباطی دانشگاه تهران احضار شدند. ( ايلنا ۲۰/۱۱/۸۵ )
۱۶ـ يونس زارعيون دبير سابق تشکل « آرمان دانشجو » دانشگاه آزاد اسلامی تبريز به اتهام اخلال در نظم دانشگاه جهت بازجويی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شد. ( ايسنا ۲۳/۱۱/۸۵ )
۱۷ـ مسعود هاشمی مدير مسئول نشريه دانشجويی « تخته سياه » به علت چاپ عکس رضا عباسی و روز شمار زندان وی جهت بازجويی به کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه زنجان احضار شد.
(ايلنا ۲۳/۱۱/۸۵)
۱۸ـ احمد نور حسينی ، حسن سهيلی فرد ، سعيد قربانيان ، و کاظم حسين زاده دانشجويان دانشگاه سبزوار به علت اعتراض به قتل توحيد غفارزاده جهت بازجويی به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سبزوار احضار شدند. همچنين احمد نور حسينی و مصطفی صداقت جو از فعالان دانشجويی اين دانشگاه به اتهام توهين به نهاد مقدس بسيج و تشويش اذهان عمومی به کميته انضباطی احضار شدند. ( ادوارنيوز ۲۳/۱۱/۸۵ )
۱۹ـ اسماعيل سلمانپور ، سروش برزو ، بيژن پوريوسفی و آرمان صداقتی دانشجويان دانشگاه امير کبير به اتهام شرکت در حوادث خرداد ماه و درگيری در روز ورود دانشجويان ممنوع الورود به دانشگاه امير کبير به کميته انضباطی دانشگاه احضار شدند. ( ايلنا ۲۴/۱۱/۸۵ )
۲۰ـ مريم مهرآذر، مهسا نقانی و فريدون نظری از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه سبزوار به علت اعتراض به قتل توحيد غفارزاده به اتهام تخريب چهره بسيج و نظام با شکايت مدعی العموم جهت محاکمه به دادگاه احضار شدند.(ايلنا ۲۶/۱۱/۸۵)
۲۱ـ نعمتی و پنج عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اصفهان به علت اعتراض به اخراج يک دانشجو به کميته انضباطی دانشگاه احضار شدند . ( ايسنا ۲۸/۱۱/۸۵ )
دانشجويان: ممانعت از تحصيل
۲۲ـ رضا قاضی نوری از دانشجويان دمکراسی خواه دانشگاه تهران که ترم گذشته به حکم کميته انضباطی از تحصيل محروم بود ، در ترم جديد نيز از ادامه تحصيل محروم شد. (ايلنا ۲۵/۱۱/۸۵ )
دانشجويان: احکام صادر شده
۲۳ـ شهرام حسينی ، حميدرضا ربانی و شهرام علی دوستی دانشجويان دانشگاه بيرجند در کميته انضباطی دانشگاه محاکمه شدند. شهرام حسينی به محروميت از فعاليت فرهنگی و حميد رضا ربانی به توبيخ کتبی با درج در پرونده محکوم شدند. ( ايسنا ۱/۱۱/۸۵ )
۲۴ـ يک دانشجوی دانشکده علوم دانشگاه سيستان و بلوچستان به اتهام برهم زدن جلسه و فرياد کشيدن به حکم انضباطی به يک ترم تعليق از تحصيل محکوم شد. ( ايسنا۲/۱۱/۸۵)
۲۵ـ ده دانشجوی دانشگاه صنعتی سهند تبريز به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی به اتهام خسارت به اموال دانشگاه در کميته انضباطی به توبيخ کتبی همراه با درج در پرونده محکوم شدند. نام يکی از اين دانشجويان بهمن خبيری دانشجوی مقطع کارشناسی سال سوم رشته پتروشيمی می باشد.
( مهر ۱۴/۱۱/۸۵ )
۲۶ـ مصطفی رئيسيان فرد و امين خسروی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و بهادر فکرآزاد و ياسر محمودی از اعضای سابق شورای صنفی دانشگاه در کميته انضباطی به يک ترم تعليق از تحصيل محکوم شدند. همچنين ده دانشجوی اين دانشگاه به توبيخ کتبی با درج در پرونده محکوم شدند.(ايلنا ۱۵/۱۱/۸۵ )
۲۷ـ فاروق معروفی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم به اتهام شرکت در تحصن صنفی سال گذشته در کميته انضباطی به منع موقت از تحصيل به مدت نيم سال ، توبيخ کتبی با درج در پرونده ، محروميت از امکانات رفاهی و جبران خسارت اموال دانشگاه محکوم شد. ( ايسنا ۲۳/۱۱/۸۵ )
۲۸ـ عنايت الله همايی راد فعال دانشجويی دانشکده امور اقتصادی تهران گفت : چهارنفر از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشکده در کميته انضباطی به تذکر کتبی محکوم شد. ( ايسنا ۲۳/۱۱/۸۵ )
۲۹ـ سعيد يعقوبی نژاد ، سيد ضياالدين نبوی و بيژن صباغ فعالان دانشجويی دانشگاه مازندران به اتهام شرکت در مراسم روز دانشجو ، اعتراض به مشکلات صنفی دانشگاه و حضور در جلسات بحث بدون مجوز در کميته انضباطی دانشگاه به يک ترم تعليق با احتساب سنوات محکوم شدند. (ايلنا ۲۵/۱۱/۸۵ )
توقيف نشريات دانشجويی :
۳۰ـ نشريه دانشجويی «فرهنگ مبارزه » به مدير مسئولی علی قلی زاده به دليل چاپ مقاله ای با عنوان « فتح آخرين سنگر » با شکايت بسيج دانشجويی بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه شاهرود توقيف دايم گرديد. ( ايلنا ۳/۱۱/۸۴۵ )
۳۱ـ امتياز نشريه دانشجويی « طعم آزادی » به مدير مسئولی علی کارگر به اتهام انکار نظريه ولايت فقيه و توهين به رئيس جمهور محمود احمدی نژاد بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه امير کبير لغو گرديد.(ايلنا ۱۱/۱۱/۸۴۵)
۳۲ـ مجوز انتشار نشريه دانشجويی« تخته سياه » نشريه رسمی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويی به حالت تعليق در آمد.(ايلنا ۲۷/۱۱/۸۵)
جلوگيری از فعاليت تشکلهای دانشجويی :
۳۳ـ هيات نظارت بر تشکل های دانشجويی دانشگاه شاهرود با سخنرانی دکتر احسان نراقی با عنوان « بررسی ايدئولوژی انقلاب های بزرگ دنيا و انقلاب اسلامی » مخالفت کرد.( ايلنا ۱۸/۱۱/۸۵ )
توقيف فيلم، کتاب ، سايت و نهاد مدنی :
۳۴ـ کتاب ” شرف النبی ” نوشته بوسعيد خرگوشی نيشابوری در قرن چهارم که در قرن هفتم به فارسی ترجمه شده ، با تصحيح محمد روشن که توسط انتشارات ” سلسله ” چاپ شده بود . با اعتراض علما بدستور دادسرای قم اين کتاب جمع آوری شد . ( بارتاب ۲۹/۱۱/۸۵ )
بازداشت روزنامه نگاران :
۳۵ـ عدنان حسن پور عضو هيئت تحريريه هفته نامه توقيف شده « آسو » توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. (ايلنا ۷/۱۱/۸۵ )
مطبوعات: توقيف
۳۶ـ روزنامه « سياست روز » به مدير مسئولی علی يوسف پور به اتهام درج مطالب موهن بدستور هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقيف گرديد. ( ايلنا ۱۴/۱۱/۸۵ )
۳۷ـ بدستور معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعاليت سايت « بازتاب » به سردبيری سيد عمار کلانتری غير قانونی و ممنوع اعلام گرديد. ( ايلنا ۲۴/۱۱/۸۵ )
۳۸ـ هفته نامه ” وراوی ” به مدير مسئولی سليم زحمت کش چاپ مشکين شهر به بهانه تغيير لوگوی اين نشريه و عدم انتشار مداوم بدستور هئيت نظارت بر مطبوعات اداره ارشاد اسلامی استان اردبيل توقيف گرديد . ( وبلاگ ساولان سسی ۲۵/۱۱/۸۵ )
مطبوعات: احضار روزنامه نگاران
۳۹ـ سيد محسن اشرفی مدير مسئول روزنامه توقيف شده « بنيان » به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع ، تبليغ عليه نظام ، توهين و افتراء با شکايت مدعی العموم جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد.(ايلنا ۶/۱۱/۸۵ )
۴۰ـ عبدالله سهرابی مدير مسئول هفته نامه توقيف شده « روژهلات » جهت بازجويی به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای سنندج احضار شد. ( ادوارنيوز ۸/۱۱/۸۵ )
۴۱ـ محمد نعيمی پور مدير مسئول روزنامه توقيف شده « ياس نو » به اتهام نشراکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی ، تبليغ عليه نظام ، توهين و افتراء با شکايت مدعی العموم جهت محاکمه به شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران احضار شد. ( ايلنا ۱۳/۱۱/۸۵ )
۴۲ـ نعمت الله شهبازی مدير مسئول و احد علوی خبرنگار روزنامه ورزشی « گل» به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی ، توهين و افتراء با شکايت سازمان تربيت بدنی جهت بازجويی به شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت احضار شدند. ( ايسنا ۱۶/۱۱/۸۵ )
۴۳ـ مديران مسئول نشريات « شرق» ، « سايبان » ، « سپيدار ششم» و « يا لثارات الحسين» به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی ، توهين و افتراء با شکايت مدعی العموم جهت محاکمه به دادگاه احضار شدند. ( ايلنا ۱۶/۱۱/۸۵ )
۴۴ـ فرزانه خرقانی مدير مسئول روزنامه توقيف شده « روزگار » جهت بازجويی به شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت احضار شد. ( ايلنا ۱۷/۱۱/۸۵ )
۴۵ـ علی فرحبخش خبرنگار روزنامه توقيف شده « شرق » که از ۸۰ روز پيش به اتهام « جاسوسی » در بازداشت موقت به سر می برد جهت محاکمه به شعبه ۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( ايلنا ۲۵/۱۱/۸۵ )
۴۶ ـ سامان سليمانی ، فرهاد امين پور و رضا عليپور از اعضای هيئت تحريريه هفته نامه توقيف شده «روژهلات » به اتهام اقدام عليه امنيت ملی جهت محاکمه به دادگاه کيفری استان کردستان احضار شدند. (ايلنا ۲۵/۱۱/۸۵ )
مطبوعات: بازجويی روزنامه نگاران
۴۷ـ مجتبی لطفی روزنامه نگار و عضو واحد اطلاع رسانی دفتر آيت الله منتظری به اتهام توهين به خمينی ، توهين به مسئولان نظام ، احياء نام دکتر شريعتی ، مهندس بازرگان و آيت الله منتظری در شعبه يک دادسرای ويژه روحانيت قم مورد بازجويی قرار گرفت و با قرار کفالت ۵ ميليون تومانی آزاد شد.(وبلاگ طنين سکوت ۲۲/۱۱/۸۵)
۴۸ ـ علی يوسف پور مدير مسئول روزنامه توقيف شده ” سياست روز ” به اتهام دامن زدن به مسايل قومی در شعبه هشتم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مورد بازجويی قرار گرفت . ( ايسنا ۲۹/۱۱/۸۵ )
مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران
۴۹ـ جواد غلام تميمی روزنامه نگار و وبلاگ نويس متهم رديف سوم پرونده وبلاگ نويسان به اتهام مشارکت در تشکيل گروه و جمعيت هايی در داخل کشور با هدف بر هم زدن امنيت، خيانت به کشور از طريق ارتباط با گروههای خارجی و ارسال اطلاعات محرمانه و در اختيار قرار دادن اسرار و اسناد راجع به سياست داخلی و خارجی کشور با هدف جاسوسی و ايراد خسارت برای کشور، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و به نفع گروههای مخالف نظام از طريق درج مقالات در روزنامه و مصاحبه با راديوهای بيگانه و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی در شعبه ۱۰۵۹ مجتمع قضايی بهشتی به رياست قاضی مسعودی مقام محاکمه شد. اميد معماريان روزنامه نگار و وبلاگ نويس متهم رديف چهارم پرونده وبلاگ نويسان به اتهام تشکيل گروه و جمعيت در داخل کشور با هدف بر هم زدن امنيت کشور، عضويت در جمعيت های غير قانونی داخل و خارج کشور با هدف بر هم زدن امنيت کشور، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی از طريق نگارش و درج مقالات در سايتهای اينترنيتی و مصاحبه با راديوهای بيگانه و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و فراهم کردن موجبات فساد و ارتباط نامشروع و نگهداری آلات قمار به علت تحصيل در خارج از کشور به طور غيابی در شعبه ۱۰۵۹ مجتمع قضايی بهشتی به رياست قاضی مسعودی مقام محاکمه شد.(ايسنا ۳/۱۱/۸۵)
۵۰ـ مدير مسئول هفته نامه «نوای وقت» چاپ کرمانشاه به اتهام نشراکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت معاونت اطلاعات سپاه کرمانشاه ، دانشگاه پيام نور ، الهياری و کرمی نمايندگان پيشين مجلس شورای اسلامی در شعبه ۱۱ دادگاه کيفری کرمانشاه به رياست قاضی دامغانی محاکمه شد.
( وبلاگ موکريان ۱۹/۱۱/۸۵ )
۵۱ ـ غلامحسين کرباسچی مدير مسئول روزنامه توقيف شده ” هم مهين ” به اتهام تبليغ عليه نظام ، چاپ مطالب خلاف واقع ، تحريک افراد به ارتکاب اعمالی عليه منافع کشور و ايراد افتراء به مقامات ، نهادها و ارگانهای دولتی با شکايت مدعی العموم در شعبه ۱۰۸۳ به رياست قاضی حسين حسينيان محاکمه شد .
( ايسنا ۲۹/۱۱/۸۵ )
اخبار مربوط به فعالين سياسی، فرهنگی، اجتماعی :
۵۲ ـ انجمن دفاع از حقوق زندانيان در نامه ای به رئيس قوه قضائيه خواستار شد تا محاکم قضايی تکليف قرارهای وثيقه صادره بسيار سنگين ، برای ۷۳ نفر از فعالان ملی مذهبی ، اعضای نهضت آزادی ، فعالان سياسی و کارگری را مشخص کنند. ( ايلنا ۲/۱۱/۸۵ )
۵۳ ـ دکتر حسام فيروزی فعال حقوق بشر به جرم معالجه دانشجوی زندانی احمد باطبی ، که ۱۸ روز پيش بدستور شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای انقلاب تهران بازداشت شده بود با قرار وثيقه ۵۵ ميليون تومانی از زندان آزاد شد. ( ايلنا ۶/۱۱/۸۵ )
۵۴ ـ سخنرانی مهندس عزت الله سحابی رئيس شورای فعالان ملی مذهبی تحت عنوان «دين در دنيای معاصر » در مسجد حجت اصفهان بدستور وزارت اطلاعات لغو گرديد. ( ميزان نيوز ۱۴/۱۱/۸۵ )
۵۵ـ دکتر هاشم آقاجری عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران و عبدالله مومنی عضو سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی که برای سخنرانی در دانشگاه m I t عازم امريکا بودند در فرودگاه مهرآباد ممنوع الخروج اعلام شدند.( ايلنا ۱۵/۱۱/۸۵)
۵۶ـ انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ايران به مناسبات سالگرد پيروزی انقلاب با انتشار بيانيه ای اعلام کرد: در تمام اين سالها و به ويژه در سالهای اخير امنيت شغلی شمار زيادی از روزنامه نگاران و خانواده مطبوعات ايران ، در مخاطره جدی بوده و گذران زندگی برای چندين هزارتن از اصحاب مطبوعات و خانواده آنان با دشواريها و سختی های فراوان همراه شده است. ضمن اين که حق دسترسی آزاد مردم به اخبار و اطلاعات و حق فعاليت امن و مطمئن و مستقل روزنامه نگاران با خدشه های فراوان و مکرر مواجه گرديده است. نه تنها سانسور و مميزی و فشار بر خبرنگاران و تحليل گران و اهل قلم تداوم و شدت يافته ، بلکه نوعی خودسانسوری متاثر از فشارهای مستقيم و غير مستقيم و تهديدها و محدوديتهای گوناگون بر مطبوعات کشور سايه افکنده و القا شده است. در بخش ديگر اين بيانيه آمده است : حدود سه دهه از پيروزی انقلابی می گذرد که در پی آزادی و برابری بود، اما اهالی مطبوعات و روزنامه نگاران همچنان ناچارند که در ميدان مين و با تهديدها و تحديدهای فراوان ، به فعاليت خود ادامه دهند. در پايان اين بيانيه آمده است : متاسفانه محدوديتها و فشارهای تحميلی عليه روزنامه نگاران مستقل و مطبوعات غير خودی ، در اشکال گوناگون و به گونه ای روزافزون ادامه يافته است. حکومت بی اعتنا به ضرورت تامين آزاديها ی اساسی و مدنی در جامعه ، با ابزارها و شيوه های گوناگون، مانع از شکل گيری جريان آزاد اخبار و اطلاعات ، تبادل نظر و گفتگو ، تکوين اصولی و صحيح افکار عمومی و در نهايت ، تامين منافع ملی می شود. (ادوارنيوز ۲۱/۱۱/۸۵ )
۵۷ ـ مهدی امينی زاده عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت که در تاريخ ۲۹/۳/۸۲ در جريان اعتراضات دانشجويی بازداشت شده بود پس از آزادی در مهرماه ۸۲ طی نامه ای خطاب به محمد خاتمی رئيس جمهور وضعيت خود را در زندان تشريح کرده است. پس از تاييد حکم محکوميت ۲ سال زندان وی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجديد نظر استان تهران وی نامه ذکر شده را منتشر کرد. نامبرده نوشت : بازجويی مرحله اول به مدت ۲ هفته رو به ديوار و همراه با ضرب و شتم و شکنجه بوده است . تهديد بازجويان به بازداشت خواهر وی و قتل نامبرده پس از آزادی از زندان بوده است . در بازجويی مرحله دوم به مدت ۱۷ روز در سلول انفرادی همراه با تهديد به بازداشت همسر وی و فشار بر او جهت پذيرفتن اين مسئله که در راه اندازی تظاهرات دانشجويی خرداد ۸۲ نيروهای ملی ـ مذهبی ، جبهه مشارکت ، نمايندگان جنبش دانشجويی در مجلس نقش داشته اند. مهدی امينی زاده می نويسد : در مرحله سوم بازجويی که مدت ۴ شبانه روز ادامه داشته با ريختن آب بر سر و روی او و شکنجه ، مانع از خواب وی می شدند . ايجاد صحنه اعدام و تهديد به مسايل جنسی برای پذيرش سناريوی بازجويان از جمله موارد مرحله سوم يازجويی بوده است . در بازجويی مرحله چهارم و پنجم پس از تحمل ۷۰ روز سلول انفرادی بازجويان مرا وادار کردند تا بپذيرم که انجمن ” سپهر انديشه نوين ” با شرکت آقايان تقی رحمانی ، رضا عليجانی و هدی صابر اعتراضات دانشجويی خرداد ماه ۸۲ را راه انداخته اند . ( ادوار نيوز ۲۷/۱۱/۸۵ )
احضار فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی :
۵۸ـ دلارام علی از بازداشت شدگان تجمع روز ۲۲ خرداد ماه سال جاری در تهران ، به اتهام شرکت در تجمع غير قانونی جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. (ايلنا ۱۶/۱۱/۸۵ )
۵۹ـ کيانوش سنجری وبلاگ نويس و فعال حقوق بشر به دادگاه ويژه روحانيت احضار شد. وی در جريان دستگيری آيت الله بروجردی و هوادارانش در تاريخ ۱۶/۷/۸۵ توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد و پس از ۸۰ روز با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. ( ادوارنيوز ۱۸/۱۱/۸۵ )
۶۰ ـ ابراهيم جعفر زاده از فعالين حرکت ملی آذربايجان و از اعضای هئيت موسس انجمن فرهنگی ” اورين خوی ” ، به اتهام حضور در قلعه بابک در تير ماه ۷۴ به دادگاه تجديد نظر تبريز احضار شد . وی در دادگاه بدوی به ۵ ماه حبس تعزيری محکوم شده بود . ( کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر ۲۰/۱۱/۸۵ )
۶۱ـ پروين اردلان و نوشين احمدی از فعالين جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع روز ۲۲ خرداد ماه سال جاری در تهران ، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و شرکت در تجمع غير قانونی جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. (ايلنا ۲۳/۱۱/۸۵ )
۶۲ـ عاليه اقدام دوست فعال جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع روز ۲۲ خرداد ماه سال جاری در تهران ، به اتهام شرکت در تجمع غير قانونی و اقدام عليه امنيت ملی جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(ايلنا ۲۴/۱۱/۸۵)
۶۳ـ خليل بهراميان وکيل دادگستری به اتهام توهين و افتراء به مسئولان زندان اوين در جريان مرگ اکبر محمدی جهت بازجويی به شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضارشد .(ايلنا ۲۴/۱۱/۸۵)
۶۴ـ پيمان يازيان ، ليلا مدنی و محمد علی توفيقی از اعضای هئيت موسس کانون نويسندگان کرد به اداره اطلاعات کردستان احضار شدند . ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۹/۱۱/۸۵ )
بازجويی فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی :
۶۵ـ محمد محمدرضايی نماينده بيجار در مجلس ششم به اتهام افشای اسرار محرمانه و نشراکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت محمدعلی مقنيان نماينده بيجار در مجلس هفتم و رئيس دادگستری بيجار در شعبه دهم دادسرای کارکنان دولت مورد بازجويی قرار گرفت . ( ايلنا ۳/۱۱/۸۵ )
۶۶ ـ دکتر پرويز ورجاوند دبيرکل جبهه ملی ايران به اتهام تبليغ عليه نظام در شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت مورد بازجويی قرار گرفت. ( ايلنا ۴/۱۱/۸۵ )
محاکمه فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی :
۶۷ ـ شيرکو جهانی روزنامه نگار و عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به اتهام نشر اکاذيب در شعبه اول دادگاه عمومی مهاباد به رياست قاضی اصل کمر بدون حضور وکيل محاکمه شد. همچنين اين زندانی سياسی به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی در شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد به رياست قاضی عباس زاده بدون حضور وکيل و بصورت غير علنی محاکمه شد. ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۴/۱۱/۸۵ )
۶۸ ـ سعيد نيسی وکيل مدافع « م ـ ل »، « ح ـ ب »، « ا ـ م » و « ر ـ ح » گفت : موکلين وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی ، تبليغ عليه نظام ، تشکيل جمعيت غير قانونی و نگهداری اسلحه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اهواز محاکمه شدند. اين متهمين به مدت ۳ ماه در بازداشت موقت بوده اند و سپس با قرار وثيقه از زندان آزاد شده اند. ( ايلنا ۱۶/۱۱/۸۵ )
دستگيری فعالين سياسی فرهنگی و اجتماعی :
۶۹ ـ منصوره شجاعی، فرناز سيفی و طلعت کريم نيا از فعالان جنبش زنان که برای شرکت در يک دوره آموزش روزنامه نگاری عازم کشور هلند بودند در فرودگاه خمينی تهران توسط ماموران امنيتی بازداشت شدند. منازل اين فعالان جنبش زنان توسط ماموران امنيتی مورد بازرسی دقيق قرار گرفت. کامپيوتر، موبايل، کتابها و جزوات شخصی آنها ضبط گرديد.(ايلنا ۸/۱۱/۸۵)
۷۰ ـ حيدر قلی سلطانی ۷۵ ساله حقوقدان بازنشسته توسط مامورين وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد. وی پس از ۲ هفته با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. نامبرده ۲ ماه پيش پس از اتمام دوران محکوميتش از زندان آزاد شده بود. (کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر ۱۸/۱۱/۸۵ )
۷۱ ـ داود محمدی ، حسين محمدی و پيمان بهرامی از فعالان حرکت ملی آذربايجان در تبريز و از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی حمايت از عباس لسانی ( زندانی سياسی که اعتصاب غذا کرده بود) در مقابل زندان اردبيل توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(ادوارنيوز ۲۲/۱۱/۸۵)
۷۲ ـ سيد ابراهيم بروندی به جای فرزندش جلال بروندی ۲۵ ساله توسط پاسگاه ۱۳ مهاباد بازداشت گرديد . ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۹/۱۱/۸۵ )
فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی: احکام صادره شده توسط دادگاه ها
۷۳ـ بهروز عليزاده ۲۰ ساله فعال حرکت ملی آذربايجان به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام و تشويش اذهان عمومی در يک جلسه غير علنی و بدون حضور وکيل در شعبه ۱۰۴ دادگاه جزايی اردبيل به يکسال حبس تعزيری محکوم شد. ( وبلاگ حق ۱۳/۱۱/۸۵ )
۷۴ـ جهاندار محمدی ۳۰ ساله به اتهام فعاليت سياسی و ارتباط با احزاب کرد مخالف دولت در دادگاه انقلاب سنندج به ۱۵ سال حبس محکوم شد. نامبرده در اوايل سال جاری توسط نيروهای امنيتی در تهران دستگير و به زندان سنندج منتقل گرديد. ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۸/۱۱/۸۵ )
۷۵ـ مهدی امينی زاده عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تشکيل جمعيت غير قانونی در شعبه ۳۶ دادگاه تجديد نظر استان تهران به ۲ سال حبس تعزيری محکوم شد. ( ايلنا ۲۴/۱۱/۸۵ )
۷۶ـ ميکائيل غلامی اهل کامياران به اتهام ارتباط با احزاب کرد مخالف حکومت در دادگاه انقلاب سنندج به ۳ سال زندان محکوم شد . وی از ۴ ماه پيش در زندان بسر می برد . ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۳۰/۱۱/۸۵ )
اخبار مربوط به زندانيان سياسی :
۷۷ـ رقيه محمدعليزاده همسر عباس لسانی گفت : همسرش در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است . مسئولان زندان نامبرده را با يک پتو به سلول انفرادی منتقل کرده اند و دمای هوای سلول زير صفر می باشد. (ادوارنيوز ۱/۱۱/۸۵ )
تبليغات خبرنامه گويا
advertisement at gooya dot com
کتاب جدید اسد مذنبی
مجموعه طنز “بره های بوالهوس چوپان های بی صواد”
email: asad۲۲@rogers.com
ایران کار
کمپانی استخدامی و نفرگیری تخصصی
www.irankar.ir
چه کسی بهتر تخته نرد بازی می کند؟
بازی سر پول يا برای تفريح
www.play۶۵.com
خرید و فروش ملک در سندیاگو
FREE MLS Search
www.house.sc
۷۸ـ سمکو قادر پور ۲۶ ساله از زندانيان سياسی زندان بوکان در اعتراض به حکم دادگاه انقلاب و فشار دستگاههای امنيتی از روز سوم بهمن دست به اعتصاب غذا زده است. نامبرده به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در دادگاه انقلاب به ۱۱ سال زندان محکوم شده و از سه سال پيش در زندان بسر می برد.
( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۴/۱۱/۸۵ )
۷۹ـ صالح نيکبخت سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانيان اعلام کرد: عباس لسانی از زندانيان سياسی زندان اردبيل که به اتهام اقدام عليه امنيت کشور در زندان بسر می برد ، در اعتراض به رد درخواست مرخصی ، دست به اعتصاب غدا زده است. ، نامبرده در سلول انفرادی نگهداری می شود. (ايسنا۶/۱۱/۸۵ )
۸۰ـ زهرا عليقلی ۶۲ ساله که برای ديدار با فرزندان خود به عراق سفر کرده بود به اتهام همکاری با سازمان مجاهدين خلق ايران به ۳ سال زندان محکوم و در بند نسوان زندان اوين بسر می برد.(پيک ايران ۱۳/۱۱/۸۵)
۸۱ـ ناصر خيراللهی زندانی سياسی که از ۳ سال پيش به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و ارتباط با بيگانگان بدون محاکمه بصورت بلاتکليف در زندان رجايی شهر نگهداری می شود، در اعتراض به شرايط نامناسب و بلاتکليفی دست به اعتصاب غذا زده است . ( کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر ۱۹/۱۱/۸۵ )
۸۲ـ سعيد محمدی فعال حرکت ملی آذربايجان که به اتهام شرکت در تظاهرات خردادماه ۸۵ به يکسال زندان محکوم شده و در زندان شهرستان اهر به سر می برد ، در حين ملاقات با خانواده اش توسط مامورين زندان مورد ضرب و شتم و بد رفتاری قرارگرفت. نامبرده به همراه يک زندانی سياسی ديگر بنام سعيد بيدخت در اعتراض به اقدامات مسئولين زندان دست به اعتصاب غذا زده اند. ( ادوارنيوز ۲۴/۱۱/۸۵ )
۸۳ـ احمد باطبی دانشجو زندانی که از تير ماه ۷۸ در زندان بسر می برد ، پس از ريختن ماموران به بند برای جمع آوری وسايل شخصی وی از قبيل هيتر ، وسايل پخت و پز و ديگر وسايل شخصی مجدد دچار تشنج شد و بيهوش گرديد. بدنبال وخيم شدن حال احمد باطبی ، ۶ مامور مسلح و تعداد زيادی از ماموران امنيتی وی را با پابند به بيمارستان تجريش منتقل کردند . ( ادوار نيوز ۲۹/۱۱/۸۵ )
۸۴ ـ فرزاد کمانگر فعال حقوق بشر که در مرداد ماه سال جاری در زندان اداره اطلاعات بسر می برد ، مدت ۴۵ روز است که ممنوع الملاقات می باشد و هيچ گونه تماسی با خانواده خود نداشته است .
( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۳۰/۱۱/۸۵ )
اخبار کارگری :
۸۵ـ محمد عباسپور ، روح الله بازيار و اکبر رنجبريان کارگران شرکت « ايران صدرا » به علت شرکت در اعتصاب به اتهام اخلال در نظم عمومی به دادگاه عمومی بوشهر احضار شدند. همچنين روح الله بازيار توسط ماموران انتظامی بازداشت گرديد.(ايلنا ۱۳/۱۱/۸۵ )
۸۶ـ مرتضی مختاری فر دبير اجرايی خانه کارگر استان لرستان گفت : بيش از هزار کارگر کارخانه «پارسليون » خرم آباد در اعتراض به عدم دريافت حقوق برای چند روز اعتصاب غذا کردند. کارگران پيمانی و قراردادی ۳ الی ۸ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.(ايلنا۱۷/۱۱/۸۵ )
۸۷ـ اسماعيل گورکی رئيس کانون شوراهای اسلامی کار استان بوشهر گفت : هزاران کارگر در منطقه عسلويه به صورت پيمانکاری برای چندين شرکت کار می کنند و نيمی از آنها ۵ تا ۶ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند.(ايلنا ۱۷/۱۱/۸۵ )
۸۸ ـ علی غياثی دبير اجرايی خانه کارگر استان ايلام گفت : شرکتهای توليدی « معياد نخ » ، « ديبا نخ » ، « آرام نخ » و « مونا نخ » تعطيل و ۷۰ کارگر با سابقه اين شرکتها از کار بيکار شدند. اين کارگران ۶ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند. (ايلنا ۱۷/۱۱/۸۵ )
۸۹ـ مهدی زمانی نوری دبيراجرايی خانه کارگر ساوه اعلام کرد: ۴۰ کارگر شاغل در شرکت « چوب و صنعت ايران» ۶ ماه است که حقوق و مزايای قانونی خود را دريافت نکرده اند. ( ايلنا ۱۸/۱۱/۸۵ )
۹۰ـ علی غياثی دبيراجرايی خانه کارگر استان ايلام گفت : طی ۲ ماه گذشته شرکت شيميايی رفاه ، صابون سازی کوير ، سفيد عمران ، سفيد گچ ايلام ، ايلام تيرچه و پويا نخ تعطيل و ۲۰۰ کارگر شاغل در اين واحدها از کار اخراج شده اند. ( ايلنا ۱۸/۱۱/۸۵)
۹۱ـ محمد يعقوبی دبيراجرايی خانه کارگر استان گيلان گفت :کارخانه « زگال شمال » در رشت تعطيل و ۱۸ کارگر شاغل در اين کارخانه از کار اخراج شدند. اين کارخانه از رشت به کرج منتقل گرديد.(ايلنا ۱۸/۱۱/۸۵)
۹۲ـ ۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانجات الکترونيک دماوند ، الکترونيک سعادت ، الکترونيک مدرن و الکترونيک مختاری از ۶ ماه تا ۱۵ ماه حقوق و مزايای معوقه خود را دريافت نکرده اند. (ايلنا ۱۸/۱۱/۸۵)
۹۳ـ مهدی زمانی نوری دبيراجرايی خانه کارگر ساوه اعلام کرد: ۱۰۰ کارگر شاغل در شرکت « نار ايران» توليد کننده انواع آب ميوه ۲ ماه است که حقوق و مزايای قانونی خود را دريافت نکرده اند. ( ايلنا ۱۸/۱۱/۸۵ )
۹۴ـ علی اکبر رحيمی دبيراجرايی خانه کارگر استان گلستان گفت: ۱۵ نفر از کارگران شاغل در شرکت « توسعه دانه های روغنی ايران » در شعبه استان گلستان از کار اخراج شدند. اين واحد توليدی از مجموعه شرکتهای زير پوشش بنياد شهيد می باشد. ( ايلنا ۲۰/۱۱/۸۵ )
۹۵ـ علی دهقانی دبيراجرايی خانه کارگر استان يزد گفت: ۱۳۰ کارگر شاغل در کارخانه « نساجی درخشان يزد » مدت ۸ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند. ( ايلنا ۲۰/۱۱/۸۵ )
۹۶ـ ۶۰۰ نفر از کارگران ، کارمندان و تکنسينهای شاغل در شرکت « ايران برک » مدت ۳ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند. ( ايلنا ۲۲/۱۱/۸۵ )
۹۷ـ صديق کريمی عضو هيات موسس اتحاديه سراسری کارگران اخراجی و بيکار جهت بازجويی به اداره اطلاعات سنندج احضار شد. ( وبلاگ موکريان ۲۲/۱۱/۸۵ )
۹۸ـ ابراهيم مددی نماينده کارگران تعليقی سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت : هيات های تشخيص و حل اختلاف ادارات کار غرب و جنوب تهران حکم اخراج ۱۶ نفر از کارگران را صادر کرد. اسامی کارگران اخراج شده عضو سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران عبارتنداز : داود رضوی ، اکبر پير هادی ، حسن کريمی ، جميل بهادری ، صادق خندان ، يوسف مرادی ، امير تاخيری ، حسن محمدی ، غلامرضا خمش مرام ، محمود هژيری ، غلامرضا حسينی ، وهاب محمدی ، غلامرضا ميرزايی ، علی زاد حسين ، غلامرضا خانی و حميد رضا يی فرد. گفتنی است که جرم اين کارگران شرکت در اعتراضات کارگری می باشد. (ايلنا ۲۲/۱۱/۸۵)
۹۹ ـ عطاالله صدری دبيراجرايی خانه کارگر خرمدره گفت: ۱۴۲ کارگر شاغل در کارخانه نساجی « اطهر بافت » مدت ۴ ماه است که حقوق و مزيای خود را دريافت نکرده اند. ( ايلنا ۲۳/۱۱/۸۵ )
۱۰۰ـ محمد عمارلو دبير اجرايی خانه کارگر نيشابور گفت: ۸۰ کارگر شرکت توليدی « نوشين صنعت » بيش از ۴ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند. وی افزود : اين کارگران بيش از يکسال است که بيکار و سرگردان هستند. ( ايلنا ۲۳/۱۱/۸۵ )
۱۰۱ـ حسن بهرامی مسئول کانون هماهنگی شورای اسلامی کار در غرب تهران گفت: ۴۰۰ کارگر شاغل در شرکت « ويتانا » مدت ۶ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. ( ايلنا ۲۳/۱۱/۸۵ )
۱۰۲ـ ۶۲۰ کارگر شاغل در معدن « سنگرود گيلان » ۱۷ ماه حقوق معوقه خود را دريافت نکرده اند.
(ايلنا ۲۳/۱۱/۸۵)
۱۰۳ـ خليل علی عسگری زمانی رئيس شرکت « سپاهان پخت » گفت : ۲۴ کارگر شاغل در اين شرکت از کار اخراج شدند. وی افزود : شرکت « همپا » که در منطقه ويژه عسلويه مستقر است از پرداخت ۵۸ ميليون تومان بدهيهايش به شرکت « سپاهان پخت » خودداری می کند.(ايلنا ۲۳/۱۱/۸۵)
۱۰۴ـ حسين طاهرزاده دبير اجرايی خانه کارگر استان سمنان گفت : بيش از ۳۰۰ نفر از کارگران شرکت « کاشی سمند سمنان » مدت ۶ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند. اين کارگران به علت دريافت نکردن حقوق معوقه خود برای چندمين بار اعتصاب کرده اند. (ايلنا۲۴/۱۱/۸۵)
۱۰۵ـ بابانظر هدايتی دبير اجرايی خانه کارگر استان خراسان شمالی گفت : ۵۰ کارگر شرکت « دهکده رضوی » از کار اخراج شدند. اين شرکت زير پوشش کميته امداد خمينی می باشد. (ايلنا۲۴/۱۱/۸۵)
۱۰۶ـ محمدتقی جعفر بيگلو عضو هيئت اجرايی خانه کارگر شرق تهران گفت : ۹۵ کارگر شاغل در شرکت « صندوق نسوز خرم » مدت ۶ ماه است که مطالبات معوقه خود را دريافت نکرده اند. (ايلنا۲۴/۱۱/۸۵)
۱۰۷ـ اکبر بهشتی زاده رئيس انجمن کارگران کوره پزخانه های قرچک و ورامين گفت : با تعطيلی ۲۵ کوره آجر پزی در اين منطقه ۲۰۰۰ کارگر شغل خود را از دست داده اند. (ايلنا۲۴/۱۱/۸۵)
۱۰۸ـ بيش از ۷۰ کارگر با سابقه ۱۵ تا ۲۵ سال سابقه در کارخانه « ايران کلاچ » قزوين ۲ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند. ۳۵ نفر از اين کارگران برای اعتراض در مقابل نهاد رياست جمهوری در تهران تجمع کردند. اين کارخانه زير پوشش بانک ملت می باشد. (ايلنا۲۴/۱۱/۸۵)
۱۰۹ـ بدنبال اعتراض يک هفته ای ۲۲۰۰ کارگر در کاشان، جمعه شب مامورين امنيتی بيش از ۲۰ کارگر معترض را دستگير و با اتوبوس به بازداشتگاه منتقل کردند. ( صدای عدالت ۲۵/۱۱/۸۵ )
۱۱۰ـ عيدعلی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين گفت: ۲۰۰ کارگر شرکت توليدی « پارسانيک » با تاخير ۴ تا ۵ ماهه حقوق خود را بصورت چک دريافت می کنند. وی افزود: ۹۸ در صد کارگران اين شرکت را نيروی کار قرار دادی تشکيل می دهند و اين کارگران بدليل ترس از اخراج اعتراض نمی کنند. (ايلنا ۲۵/۱۱/۸۵ )
۱۱۱ ـ عباس سالاری دبير اجرايی خانه کارگر پاکدشت گفت : ۲۴۰ کارگر شرکت « سازمايه » مدت ۳ سال است که حقوق خود را دريافت نکرده اند. (ايلنا ۲۵/۱۱/۸۵)
۱۱۲ـ علی فارسيانی رئيس کانون شوراهای اسلامی کار استان گلستان گفت: بدستور مديريت شرکت کشاورزی « لاله باغ » ۱۶۰ کارگر شاغل در اين شرکت بازخريد و يا از کار اخراج شدند. اين شرکت با هزار هکتار زمين زراعی زير پوشش بنياد مستضعفان می باشد. ( ايلنا ۲۵/۱۱/۸۵ )
۱۱۳ـ ابراهيم مددی نماينده کارگران تعليقی شرکت واحد گفت : برای ۳۵ کارگر تعليقی شرکت واحد از سوی هيات های تشخيص ادارات کار شهر تهران رای اخراج صادره شده است . ( ايلنا ۲۵/۱۱/۸۵ )
۱۱۴ ـ حسن زندی رئيس شورای اسلامی کار کارخانه “مازير ايران” گفت: ۵۳ کارگر شاغل در اين کارخانه از کار اخراج شدند. وی افزود: ۱۷۰ کارگر شاغل در اين کارخانه چند ماهی است که بيکار و بلاتکليف هستند. اين کارگران هيچگونه حقوق و مزايايی دريافت نکرده اند.(ايلنا ۲۷/۱۱/۸۵)
۱۱۵ ـ حسن بابايی سر پرست خط توليد کارخانه «حرير قائمشهر» گفت: ۱۲۰ کارگر شاغل در اين کارخانه مدت ۲۸ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند.(ايلنا ۲۷/۱۱/۸۵)
۱۱۶ ـ فرامرز نقش افکن رئيس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار اروميه گفت: ۸۰ کارگر شاغل در کارخانه”ارومدشت” اروميه مدت ۵ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند.(ايلنا ۲۸/۱۱/۸۵)
۱۱۷ ـ قادر داد آزادی دبير اجرايی خانه کارگر خاش گفت: ۲۰۰ کارگر شرکت کشت و صنعت” گوهر کوه” مدت ۲ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند.طی سالهای گذشته ۴۰۰ کارگر شاغل در اين شرکت از کار اخراج شده اند.(ايلنا ۲۸/۱۱/۸۵)
۱۱۸ ـ محمد حسن قوامی دبير اجرايی خانه کارگر شهرستان لارستان گفت : مديريت شرکت توليدی ” دامکو ” ۱۶ کارگر با سابقه را از کار اخراج کردند . ( ايلنا ۲۹/۱۱/۸۵ )
۱۱۹ـ حسين باقريان دبير اجرايی خانه کارگر شهريار گفت : بيش از ۱۲۰ کارگر شرکت توليدی ” ام – ک بتن ” شهريار مدت ۳ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند . ( ايلنا ۲۹/۱۱/۸۵ )
۱۲۰ ـ کارگران شرکت ” فرش البرز ” بابلسر در اعتراض به عدم دريافت ۱۵ ماه حقوق معوقه دست به تجمع زدند که با دخالت نيروی انتظامی خاتمه يافت . ( ايلنا ۲۹/۱۱/۸۵ )
۱۲۱ ـ فرامرز نقش افکن رئيس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار اروميه گفت : کارگران آجر ماشين اروميه بيش از ۵ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند . (ايلنا ۲۹/۱۱/۸۵ )
۱۲۲ـ علی دهقانی دبير اجرايی خانه کارگر استان يزد گفت : کارگران شاغل در شرکت “فولاد گوزين” يزد مدت ۴ ماه است که حقوق و مزايای خود را در يافت نکرده اند . ( ايلنا ۳۰/۱۱/۸۵ )
۱۲۳ـ يک هزار کارگر شاغل در شرکت ” صنايع فلزی ايران ” مدت ۴ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند . ( ايلنا ۳۰/۱۱/۸۵ )
۱۲۴ـ حسين باقريان دبير اجرايی خانه کارگر شهريار گفت : اداره کار شهريار حکم اخراج ۷۰ کارگر رسمی مرغداری “فدک” را صادر کرد ( ايلنا ۳۰/۱۱/۸۵ )
محکومين به اعدام:
۱۲۵ ـ علی ۳۱ ساله به جرم قتل روح الله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد. ( ايران ۱/۱۱/۸۵ )
۱۲۶ ـ آمنه سلام ۲۱ ساله اهل روستای ميرآباد نقده به اتهام رابطه جنسی خارج از روابط خانوادگی و قتل فرزندش در دادگاه محکوم به اعدام شد. وی از ۳۰ ماه پيش در زندان بسر می برد.
( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۴/۱۱/۸۵)
۱۲۷ ـ يک مرد ۲۳ ساله به اتهام تجاور به عنف و نواميس مردم در شعبه ۱۶ دادگاه تجديد نظر و کيفری استان اصفهان به رياست قاضی محمدرضا حبيبی محکوم به اعدام شد. ( ايران ۴/۱۱/۸۵ )
۱۲۸ ـ کيوان احمدی ۱۸ ساله و عبدالله اميری ۲۴ ساله به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه سنندج محکوم به اعدام شدند. ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۱/۱۱/۸۵ )
۱۲۹ ـ صغری ۲۶ ساله به جرم قتل مادرش طاهره ۵۵ ساله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد. ( اعتماد ملی ۱۶/۱۱/۸۵ )
۱۳۰ ـ علی ۲۴ ساله به جرم قتل ندا طالبی ۲۱ ساله و اعظم سام دليری ۲۷ ساله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی به دو بار اعدام محکوم شد. ( ايران ۱۶/۱۱/۸۵ )
۱۳۱ ـ قاسم ف ۲۴ ساله به جرم قتل پدر زنش رجب م در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی کوه کمره ای محکوم به اعدام شد. ( ايسنا۱۷/۱۱/۸۵ )
۱۳۲ ـ يک مرد به جرم قتل محمد ۳۰ ساله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد. (ايران ۱۸/۱۱/۸۵ )
۱۳۳ ـ سجاد ۱۸ ساله به جرم قتل دوستش در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد. (ايران ۲۵/۱۱/۸۵ )
۱۳۴ ـ قاسم ۳۵ ساله به جرم تجاوز به عنف به ۱۴ پسر بچه دانش آموز در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد. (ايران ۲۶/۱۱/۸۵ )
۱۳۵ ـ دل آرا دارابی ۱۷ ساله به اتهام قتل رقيه ۶۵ ساله در شعبه ۱۰۷ دادگاه ويژه اطفال رشت و با تائيد شعبه ۳۳ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(کيهان ۲۸/۱۱/۸۵)
۱۳۶ ـ فراز به جرم قتل آنديا ۱۶ ساله در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران و با تاييد ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد . اين حکم جهت اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای تهران ارجاع شد .( ايران ۲۹/۱۱/۸۵ )
قتل مردم توسط نيروهای انتظامی :
۱۳۷ ـ بهمن مرادی ۱۸ ساله بر اثر تير اندازی نيروی انتظامی به تجمع مردم مهاباد کشته شد. سه نفر مجروح و چندين نفر نيز دستگير شدند.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۸/۱۱/۸۵)
زندانيان سياسی اعدام شده :
۱۳۸ ـ چهار نفر از متهمين بمب گذاريهای اهواز ، به اتهام محاربه و اقدام عليه امنيت کشور به حکم دادگاه انقلاب اهواز و با تائيد ديوانعالی کشور در زندان اهواز در ملاء عام به دار آويخته شدند. ( ايلنا ۴/۱۱/۸۵ )
عماالدين باقی رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان گفت:عبدالامير فرج الله چعب موقع اعدام در اعتصاب غذا بسر می برده، نامبرده از لحظه بازداشت تا روز اعدام در سلول انفرادی بسر می برده. ( راديو فردا ۴/۱۱/۸۵ ) اسامی و مشخصات اعدام شدگان عبارتند از : محمد چعب پور ۲۸ ساله دانشجوی دانشگاه شوشتر ، عبدالامير فرج الله چعب ۲۶ ساله دانشجوی دانشگاه شوشتر، عليرضا عساکره ۲۴ ساله و خلف خضيراوی ۳۴ ساله.
( سازمان حقوق بشر اهواز ۵/۱۱/۸۵ )
۱۳۹ ـ سه نفر از متهمين بمب گذاريهای خوزستان به حکم دادگاه انقلاب و با تائيد ديوانعالی کشور در زندان اهواز در ملاء عام به دار آويخته شدند. ( فارس ۲۵/۱۱/۸۵ ) اما عماالدين باقی و صالح نيکبخت رئيس و سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانيان اعلام کردند: چهار نفر از متهمين بمب گذاريهای خوزستان به اسامی ماجد آلبوغيش ۳۰ ساله ، قاسم سلامات ۴۱ ساله ، عبدالرضا سنواتی ۳۴ ساله و ريسان سواری به حکم دادگاه انقلاب و با تائيد ديوانعالی کشور در زندان اهواز در ملاء عام به دار آويخته شدند. ( راديو فردا ۲۵/۱۱/۸۵ )
۱۴۰ـ نصرالله شنبه زهی پسر دايی عبدالمالک ريگی به اتهام ترور پرسنل نيروهای انتظامی ، انفجار خودروی حامل سپاه پاسداران ، سرقت بانک رفاه کارگران و مشارکت در قتل عمدی دو نفر از شهروندان و همکاری با گروه ” عبدالمالک ريگی ” ( جنبش مقاومت مردم ايران ) به حکم دادگاه انقلاب در بلوار زاهدان در ملاء عام به دار آويخته شد . ( ايسنا ۳۰/۱۱/۸۵ )
احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها :
۱۴۱ ـ تورج سياه کمری به اتهام خريد و حمل مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب اسلامی ايرانشهر و با تائيد دادستان کل کشور در ملاء عام به دار آويخته شد. ( جمهوری اسلامی ۲/۱۱/۸۵ )
۱۴۲ ـ نجم الدين ۲۴ ساله به جرم قتل مرتضی ۲۶ ساله در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی کوه کمره ای و با تائيد شعبه ۳۷ ديوانعالی در زندان اوين به دار آويخته شد. محمود به جرم قتل جعفر در شعبه ۱۶۰۶ دادگاه جزايی تهران و با تائيد شعبه ۳۲ ديوانعالی در زندان اوين به دار آويخته شد. بهروز ۲۷ ساله به جرم قتل حميد رضا مرادی در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی و با تائيد شعبه ۳۹ ديوانعالی در زندان اوين به دار آويخته شد. رضا به جرم قتل حسن تاج علی در شعبه ۱۱۵۴ دادگاه جنايی تهران به رياست قاضی جعفرزاده و با تائيد شعبه ۴۰ ديوانعالی در زندان اوين به دار آويخته شد.
(ايران ۲۵/۱۱/۸۵ )
اخبار اجتماعی :
۱۴۳ ـ علی اکبر باغانی دبيرکل کانون صنفی معلمان ايران در تجمع اعتراضی معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در وزارت آموزش و پرورش ۷۰۰۰۰۰ نفر از معلمان کشور حدود ۱۳۰ تا ۲۵۰ هزارتومان حقوق می گيرند يعنی در خط مطلق فقر زندگی می کنند.(سرمايه ۱۵/۱۱/۸۵ )
۱۴۴ ـ عبدالله حاجيانی مشاور عالی مدير عامل منطقه آزاد عسلويه اعلام کرد : هم اکنون در منطقه ، ۵ فاز عمليات استخراج نفت و گاز مشغول به فعاليت اند که هر فاز دارای ۴ شعله روشن و تعدادی اگزوزهای خاموش است و اين شرايط موجب شده آلودگی هوای منطقه عسلويه به مراتب بيشتر از تهران باشد . چنانچه بعضی شبها حتی نيمه های شب به علت احساس خفگی شديد تحمل وضعيت دشوار می شود.(ايسنا ۱۸/۱۱/۸۵)
“فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی”
ihrnena@gmail.com
۳۰/۱۱/۱۳۸۵ برابر با ۱۹/۰۲/۲۰۰۷
انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا : FaalanHRC@yahoo.ca
siterahaei@yahoo.com : انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران – فرانسه
اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا : adhri۱@yahoo.com
انجمن مدافعين حقوق بشر در ايران ـ بلژيک : kanon۲۵۳m@yahoo.com
info@vzvmiran.de :کانون دفاع از حقوق بشر در ایران - آلمان
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان :
HRIRNL@gmail.com : کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند
info@komitedefa.org : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com :کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا
komitenoran@yahoo.noکمیته نوران ( کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ) :
yebarak@yahoo.ca : سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا
kupg_iran@yahoo.de : کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین
demokrasi۵@yahoo.deکمیته دفاع از آزادی و دمکراسی در ایران – اطریش :
mnrecht@hotmail.com فعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:
اتحادیه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا : updi@libero.it
فعالان دفاع از حقوق بشر : Irantestimonyinfo@irantestimony.com