|
ابتدا
فیلتر، سپس حذف
وریا محمدی
دیروز پس از آنکه
تصمیم گرفتم نوشته کوتاهی را در وبلاگم قرار دهم، با پیغام مداوم خطا روبرو شدم.از
آنجا که فکر کردم شاید پسورد وبلاگ را اشتباه وارد کرده ام ، چندین بار برای ورود
به وبلاگم تلاش کردم اما گویا بی فایده بود. خواستم یکبار وبلاگ را ویزیت کنم که
نکند هک شده باشد که پس از باز شدن صحفه با پیغام چندش آور زیر روبرو شدم :
این وبلاگ بدلیل
عدم رعایت قوانین سایت بلاگفا مسدود است
[ بلاگفا ]
حدود
دوسال پیش در ادامه به راه افتادن موج وبلاگ نویسی در ایران ، من هم به نوبه خود
تصمیم گرفتم که در این راه گامی برداشته و نظرات خود را پیرامون رویدادهای
سیاسی_اجتماعی کشورم مکتوب کنم و به سهم خود تلاشی بر کوششهای بی پایان دوستان و
دیگر سیاسیون افزوده باشم.
از
این نظر بود که تصمیم به ایجاد وبلاگی با عنوان "
نوری بر کورسوهای تاریک (وب نوشته های وریا محمدی)
" به آدرس "
http://www.koorso.blogfa.com/
" گرفتم.
گذشته از فراز و نشیب هایی که در این مدت بر من گذشت حدود شش ماه پیش بود که از
طریق دوستانم در داخل ایران مطلع شدم که وبلاگم را موج وسیع فیلترینگ در امان
نگذاشته و در لیست سیاهی که بانیان فیلترینگ تهیه کرده بودند ، قرار گرفته است.
بازهم گفتم وبلاگ من هم یکی از هزاران سایت فیلتر شده ، اما دیروز و هنگامی که پی
بردم وبلاگم را از سرور سایت بلاگفا حذف کرده اند ، اگر چه برای لحضاتی از حدف
نامسئولانه آن آزرده خاطر شدم اما به سرعت بر این احساس چیره شدم و به ابعاد
هدفمند این سیاست نفرین فرستادم.
هر
کاربری که برای ساعاتی در اینترنت گشتی زده باشد و با مجموعه وبلاگهای فارسی نیز
آشنا باشد ، به آسانی تشخیص خواهد داد در این وبلاگها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
برای بینندگان عرضه شده است.
سایت
بلاگفا در مجموعه قوانین و مقرراتی که برای کابران و سرویس گیرندگان سایت خود تعریف
کرده است ، به نکاتی جالب اشاره دارد. مدیران سایت نوشته اند : مدیریت سایت
BLOGFA.COM
ضمن دفاع از
آزادی بیان و قلم
از کاربران خود می خواهد تا شرایط و قوانین کشور ایران و کانادا را نیز در نظر
داشته باشند تا از این جهت برای وب سایت و یا وبلاگ نویسنده مشکلی بوجود نیاید.
مدیریت سایت در ادامه مینویسد : وبلاگهایی که اقدام به انشار تصاویر یا مطالب
مستهجن کنند و یا به مقامات ایران ، ادیان و اقوام و نژادها توهین کنند مسدود
خواهند شد. یکی دیگر از بندهای این قوانین متذگر شده است که : وبلاگ کاربرانی که به
هر شکلی (مانند صرف بیهوده منابع سایت ،هک، حذف آگهی و...) منافع مالی یا امنیت
سایت را دچار خطر کنند برخورد و وبلاگ آنها مسدود خواهد شد.و در پایان آمده است که
در جهت حفط منابع سایت و همچنین جلوگیری از سوء استفاده وبلاگهای آزمایشی و
وبلاگهای غیر فعال و بدون محتوا حذف خواهد شد.
به
راستی در وبلاگ من جز نگاهی انتقادی به مسائلی که زندگی روزمره مردم کشورم را در
تار و پود خود تنیده است، چیز دیگری درج نمیشد. حتی آزادی بیان و قلمی که در بخش
قوانین آمده بود را به طور کامل طی نکرده بودم و آنچه که بیان حقایق بود را به
پروسه ای زمانی سپرده بودم که با تحقیق و کنکاشی فراتر به بررسی آنها بپردازم. پس
چرا وبلاگ من حدف شد؟
هیچکدام از قوانین را زیر پا نگذاشته بودم، چس چرا وبلاگ من حذف شد؟
جالب
اینجاست که سرور سایت بلاگفا گویا تحت فشار نیروهای امنیتی که روانکاوی هم بخشی از
اقدامات کاریشان محسوب میشود و حتی شاید به دلخواه خود وبلاگ من را حذف کردند.
من
در همان حال که به آزادی قاطع و بی قید و شرط بیان و قلم معتقدم و از آن پاسداری
میکنم، پرسشم از مسئولان محترم سایت بلاگفا این است که آیا آنهمه که وقت خود را
برای بررسی نوشته های سیاسی و در نتیجه حذف چنین وبلاگهایی گذاشته اید ، در پی
وبلاگهای به قول خوتان مستهجن بوده اید؟
آیا
تا کنون وبلاگهایی را که نهایت توهین را به منتقدان سیاستهای حاکمیت فعلی در ایران
داشته اند از سرورتان حذف کرده اید؟
این
سوال ها را تا بی شمار و کاملاً مستند میتوان ادامه داد. اما به راستی متاسفم که
میبایست از سرور یک سایت ایرانی اجازه استفاده نداشته باشم و به ناچار به یک سرور
خارجی نقل مکان کنیم.
این
بار هم از خدمات یک سایت ایرانی بهره میگیرم به امید آنکه آزادی بیان و قلم را با
حذف پاسخ ندهند.
آدرس
جدید وبلاگ من "
http://koorso.blogsky.com/
" . لطفاً در صورت امکان به این آدرس جدید لینک بدهید.
سخن
بسیار است و ...
با
تشکر فراوان از همه دوستان و مدیران سایت های ایرانی
وریا محمدی
2007-03-01
|