بازگشت به صفحه اول

از سايت سنديكای کارگران شركت واحد اتوبوسرانی

 
 

گزارش ساليانه به كارگران

 با تبريك فرارسيدن عيد نوروز و آرزوي سعادت و خوشبختي شما همكاران زحمتكش و عموم كارگران

احتراما" به آگاهي مي رساند :

پيرو اعتراضات كارگري ماه هاي زمستان 1384 كارگران شركت واحد حدود چهارصد نفر به صورت كاملا" غير قانوني بازداشت ، زنداني و اخراج از كار شدند ، در جريان اين سركوبها همسران و فرزندان فعالان سنديكايي نيز مورد تعرض و ضرب وشتم قرار گرفتند . در ادامه اعتراضات ، مراجعات وپي گيريهاي بسيار كه باز هم منجر به دستگيري و زنداني شدن و ضرب و شتم شد ، به جز يك گروه پنجاه و سه نفره ، بقيه كارگران البته با تحميل شرايط غير قانوني از طرف حراست شركت واحد مجددا"شاغل به كار گرديدند .بقيه افراد معلق از كار در طول سال 1385 در حالي كه آقاي اسالو رئيس هيئت مديره سنديكا مجموعا"نزديك به نه ماه زنداني و تعداد ديگري از اين كارگران به تناوب در جريان اعتراضات بازداشت و زنداني شدند ، آنان از ادامه حق خواهي وپي گيري حق بازگشت به كار خود دست بر نداشته ومرتبا" به ادارات مربوطه و مراجع مختلف مراجعه و در نهايت وزارت كار پس از يازده ماه عدم رعايت قانون كار در پذيرش و ثبت شكايات كارگران بالاخره شكايت كارگران را پذيرفته و براي آنان رسيدگي هاي قانوني را مقرر نمود ،در اين تلاش ها ،حمايت سازمانهاي كارگري بين المللي و حمايتهاي داخلي بسيار مؤثر و كارساز بوده است .

با تمام كار شكني ها و قانون گريزي هاخوشبختانه ده نفر از اين كارگران در مرحله اول رسيدگي در اداره كار حق بازگشت به كار شان مورد تاييد قرار گرفت . اما متاسفانه تعداد سي و هفت نفر از كارگران كما كان در ادارات كار و مراجع رسيدگي به شكايات در حال احقاق حق خود و بازگشت به كار هستند .

در ادامه اين حق طلبي ها كارگران معلق از كار توانستند با ارائه شكوائيه هايي به هيئت نظارت به حقوق شهروندي موفق به اجراي تبصره ماده 18 قانون كار از طريق اعمال قانون توسط مقامات قضايي مربوطه گرديدند .كه البته مديريت و برخي از مسئولان شركت واحد در مقابل اجراي قانون مقاومت كرده كه در نهايت با پي گيري مكرر مراجع قضايي ««50% از دستمزد دوران تعليق از كار خود را دريافت نمايند »» كه باز هم براي سه نفر از اين كارگران از طرف مديريت اشكال تراشي هاي غير قانوني شد، كه پيرو مراجعه به مراجع قضايي ، درباره اين سه نفر نيز دستور مساعد با توجه به ماده 17 قانون كار صادر وبراي اجرا به مديريت شركت واحد اعلام شد . نامه مذكور هم اكنون در دفتر مديريت شركت واحد جهت اجرا در دستور كار قرار دارد .

با آرزوي همكاري و گسترش اتحاد سنديكايي كارگران شركت واحد در سال نو 

سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه

29 اسفند 1385

---------------

«« زندگي شايسته حق مسلم ماست »»

در حالي حداقل دستمزد ماهيانه كارگران براي سال آينده يكصد و هشتاد و سه هزار تومان اعلام شده است كه :

1 ـ طبق ماده 41 قانون كار حداقل دستمزد كارگران بايد هزينه زندگي يك خانوار كارگري شامل خوراك ، پوشاك ، مسكن ، بهداشت ، آموزش وديگر نيازهاي ضروري يك زندگي عادي را تامين كند .

2 ـ بنا بر اعلام مقامات رسمي مربوطه خط فقر براي سال 1384 ماهيانه چهارصد هزار تومان اعلام شده است، بنابراين عموم كارگران و ديگر دستمزد بگيران در زير خط فقر زندگي مي كنند .

3 ـ بنا بر گفته مقامات اقتصادي شكاف طبقاتي در ايران در حال گسترش و افزايش است ، كارگران و ديگر دستمزد بگيران بيشترين سهم منفي را از اين شرايط بايد تحمل نمايند .

4 ـ بنا بر اخبار اقتصادي منتشره در رسانه ها در سال 1386 ، تورم و گراني باز هم افزايش خواهد يافت و مجددا" دستمزد بگيران به ويژه كارگران بايد بار زندگي سخت تري را به دوش بكشند .

5 ـ ادعاي وزير كار وديگر مسئولان مبني بر اينكه در تصميم گيري هاي سرنوشت ساز عمومي كارگري ، كه تعيين حداقل دستمزد از مهمترين آنهاست ، نماينده كارگران حضور داشته و به همراه نمايندگان كارفرمايان و دولت اصل سه جانبه گرايي رعايت گرديده ، بدليل عدم رعايت استانداردهاي حقوق كارگري و مغايرت كامل قانون شوراهاي اسلامي كار با حق آزادي انتخاب نمايندگان واقعي كارگران و مغايرت فاحش اين قانون با مقاوله نامه 87 سازمان بين المللي كار و اصل 26 قانون اساسي به هيچ وجه حقيقت نداشته و ادعاي رعايت سه جانبه گرايي كاملا" خلاف واقع است .

لذا با توجه به موارد ارائه شده سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوس راني تهران و حومه ، به عنوان يك نهاد مستقل كارگري مراتب اعتراض شديد خود را نسبت به  تعيين حداقل دستمزد ناكافي كارگران در سال 1386 اعلام مي كند .و در اين رابطه از مسئولان مربوطه مي خواهد فاصله حداقل دستمزد تا  تامين هزينه يك زندگي شايسته را به هر طريق ممكن جبران نمايد .

با توجه به اين واقعيات تلخ ، بديهي است اعتراضات جامعه كارگري با درخواست و شعار (( زندگي شايسته حق مسلم ماست !)) از سوي سنديكاي كارگران شركت واحد مورد تاييد ، تاكيد و پشتيباني قرار دارد .

با اميد به گسترش صلح ، عدالت اجتماعي و آزادي

سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه

27  اسفند 1385

 

 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه