انجمنهاي اسلامي دانشجويان 36 دانشگاه كشور با صدور بيانيه مشتركي از دانشجويان دانشگاه مازندران اعلام حمايت كرده و آزادي دانشجويان بازداشتشده را خواستار شدند.
در اين بيانيه آمده است: نظر به شكست برخوردهاي گسترده سال گذشته ــ احضار به كميتههاي انضباطي، ستارهدار شدن فعالان دانشجويي، انحلال و تعليق انجمنهاي اسلامي و شوراهاي صنفي و كانونهاي فرهنگي و توقيف نشريات دانشجويي ــ اين بار در سال 86 دامنه برخوردها در دانشگاهها گسترش يافته و با همكاري نهادهاي امنيتي شدت بيشتري پيدا كرده است.
در ادامه اين بيانيه آمده است: در ادامه برخوردهاي غيراصولي و اقتدارگرايانه با جنبشهاي دانشجويي، فرهنگيان، زنان و كارگران در ماههاي اخير، ناباورانه از بازداشت غيرقانوني 15 تن از فعالان دانشجويي در دانشگاه مازندران مطلع شديم. اخبار حاكي از تعرض، هتك حرمت و ورود غيرقانوني نيروهاي انتظامي و امنيتي به دانشگاه و حمله عدهاي به دفاتر انجمن اسلامي دانشكدههاي دانشگاه مازندران است.
اين بيانيه ميافزايد: انجمنهاي اسلامي دانشجويان دانشگاههاي صادركننده بيانيه حاضر، اين اعمال را در راستاي تهديدات اخير مقامات ارشد امنيتي عليه جنبش زنان و دانشجويان ارزيابي كرده و ضمن اعلام همبستگي و پشتيباني با دوستان دربند، اين اقدام را به شدت محكوم ميكند. همچنين از كليه نهادهاي مدني، سازمانها و احزاب سياسي و حقوقي، عموم دانشجويان و ملت آزاده ميخواهيم واكنشي مناسب به اين اقدام از خود نشان دهند.
اين بيانيه، مقصر اصلي اين حادثه و حوادث مشابه در دانشگاههاي ديگر كشور را مسؤولان وزارت علوم ميداند و ميافزايد: تنها با تغيير اين افراد است كه آرامش به دانشگاه باز خواهد گشت.
صادركنندگان بيانيه به برخي نهادهاي اقتدارگرا نيز هشدار دادهاند كه اصرار بر ادامه اين برخوردها كه در جهت تهديد و تحديد فضاي دانشگاهها و جامعه است، نهتنها به «اتحاد و انسجام ملي» منجر نخواهد شد بلكه با توجه به شرايط خطير فعلي كشور، به دوري بيش از پيش جامعه و حاكميت منجر خواهد شد.
در پايان دانشجويان دانشگاههاي خواهان «مشخص شدن وضعيت دانشجويان بازداشتشده»، «آزادي فوري و بدون قيد و شرط 15 فعال دانشگاه مازندران»، «شناسايي و دستگيري و محاكمه آمران و عاملان اين واقعه» و «تعهد رييس دولت مبني بر حفظ امنيت و صيانت از حريم مقدس دانشگاه» شدهاند.
انجمنهاي اسلامي دانشگاههاي صنعتي شاهرود، شيراز و علوم پزشكي، سيستان و بلوچستان، امور اقتصاد و دارايي، تربيت معلم تهران، شهركرد، علوم پزشكي شهركرد، زنجان، شهيد باهنر كرمان، علم و صنعت، الزهرا، علوم پزشكي كرمانشاه، لرستان، شهيد عباسپور، شهيد رجايي،علامه طباطبايي، علوم پزشكي ايران، تربيت معلم سبزوار، فردوسي مشهد، علوم پزشكي مشهد، اميركبير، ايلام، صنعتي شريف، بيرجند، كردستان، همدان، مازندران، دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي ساري، خواجه نصير، صنعتي اصفهان، گرگان، اروميه، محقق اردبيلي، اقتصاد زاهدان، صنعتي سهند تبريز، كاشان و مجمع اسلامي دانشگاه سمنان اين بيانيه را امضا كردند.
منبع:ایلنا