وحيد ثابتيان
شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل و رييس کانون مدافعان حقوق بشر درگفت وگو با "روز" تاکيد کرد "اگر پيگيري پرونده هاي حقوقي توسط مراجع داخل کشور با بي توجهي روبرو شود، چاره اي جز مراجعه به مراجع بين المللي وجود ندارد". وي همچنين از رسانه ها مي خواهد که به موضوع اعدام کودکان در ايران توجه بيشتري کنند.
عبادي که اخيرا همراه با مادربرخي دانشجويان زنداني که گفته مي شود درزندان شکنجه شده اند دريک کنفرانس خبري شرکت کرده بود به روزگفت: "متاسفانه وقتي يک زنداني مورد اذيت وآزار قرارمي گيرد، هنگامي که اززندان بيرون مي آيد با توجه به اينکه آثار جرم ازبين مي رود اثبات اين مساله دشوار است. اما ازسوي ديگر شکنجه فقط، شکنجه جسمي وکتک نيست. نگهداري درسلول انفرادي نوعي شکنجه است وروانشناسان به آن شکنجه سفيد مي گويند."
عبادي مي گويد روش هاي مختلفي براي پيگيري نقض هاي حقوق بشر وقانون حقوق شهروندي وجود دارد: "درداخل ايران مراجعي ازجمله دادگاه انتظامي قضات پيش بيني شده است و دربرخي موارد هم شکايت به مراجع داخلي مثمرثمر بود. ازجمله درمورد تعدادي از وب لاگ نويسان که با شکنجه ازآنها اقرارگرفته بودند وآقاي شاهرودي دستور رسيدگي به آن را دادند و به نتيجه هم رسيد. هر چند برخي ادعاها چون ازجهت قضايي دلايل اثباتي نداشت، به رسيدگي وصدور حکم منجر نشد."
به گفته اين وکيل دادگستري، وکالت دانشجويان را کانون مدافعان حقوق بشر برعهده دارد و کانون، وکالت اين پرونده را به محمد علي دادخواه ارجاع کرده و وي نيز آن را تقبل کرده است. با اين وجود او مي افزايد: "مانند پرونده خانم هاله اسفندياري، ازکليه راه حل هايي که درقوانين پيش بيني شده، براي آزادي اين دانشجويان استفاده خواهد شد وطبيعي است که اگر به نتيجه نرسد چاره اي نداريم جز اينکه دست به دامن مراجع بين المللي بشويم."
وي درخصوص موثربودن اين روش مي گويد: "طبق ساختار سازمان ملل متحد، اين سازمان و ديگر ارگان هاي آن حق ندارند مستقيما دستور آزادي يک زنداني ويا زنداني کردن کسي را بدهند، اما مي توانند وبايد توصيه هايي درجهت رعايت حقوق بشر به حکومت ها بکنندو اگر حکومتي به اين توصيه ها عمل نکند طبيعتا درپرونده حقوق بشر آن کشور درج خواهد شد وبه موقع در زمان هاي مناسب به آن رسيدگي مي شود."
به اعتقاد عبادي البته با نظارت کامل بردادسراها وزندان ها مي توان چنين مسائلي را کاهش داد.
عبادي همچنين از رسانه ها مي خواهد به موضوع اعدام افراد زيرهجده سال توجه کنند: "حکم اعدام براي بچه ها همين طوري صادر مي شود. من پرونده قتلي را که درشهرساوه رخ داده است دردست دارم که موکلم موقع ارتکاب جرم فقط پانزده سال داشته اما به او حکم اعدام داده اند و اين حکم دردادگاه تجديد نظر هم قطعي شده است. ما درحال تلاش هستيم جلوي اين حکم را بگيريم اما نمي دانم تا چه اندازه مي توانيم موفق باشيم."