بازگشت به صفحه اول

 از ايران امروز

 
 

سخنان شیرین عبادی در سفر وی به نروژ:

افزایش سرکوب آزادی بیان و حقوق بشر در ایران

انجمن قلم نروژ/ برگردان: نریمان رحیمی

جمعه ی گذشته (14 سپتامبر) شیرین عبادی، برنده ی جایزه ی صلح نوبل، در ملاقات با تعدادی ‏از سازمان های مدنی و غیر دولتی در محل خانه ی حقوق بشر در اسلو، گزارش تازه ای از ‏اوضاع ایران را برای خبرنگاران و فعالین حقوق بشر ارائه کرد. ‏

شیرین عبادی می گوید: "وضعیت هر روز بدتر می شود. تعداد اعدام ها افزایش داشته و از جمله ‏اعدام شهروندان زیر 18 سال". او اضافه می کند که خودش اکنون در تلاش برای جلوگیری از ‏اعدام دو نوجوان 15 ساله است. شیرین عبادی قوانین "بد" و سیستم قضایی را در ایجاد این ‏وضعیت مقصر می داند. او در همین رابطه کمپینی را در مرکز حقوق بشر در تهران که تحت ‏نظارت خودش اداره می شود، به راه انداخته است. فعالان این کمپین خانه به خانه می روند و ‏برای اعتراض به دستگاه قضایی سرکوب گر امضا جمع آوری می کنند. شیرین عبادی خواستار ‏توجه بیشتر بین المللی به اعدام های اخیر است و می گوید که مسئولین قضایی نوجوانان 15 ساله ‏را به اعدام محکوم می کنند و سپس اجرای حکم آنها را تا وقتی که 18 ساله شوند نگاه می دارند. ‏

عبادی همچنین درباره ی سفر اخیر لوئیز آربور کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد به تهران در ‏ماه گذشته می گوید. مقامات ایرانی به روزنامه ها دستور داده بودند که درباره ی این سفر چیزی ‏ننویسند چون از این هراس داشتند که مردم و سازمان های غیر دولتی خواهان ملاقات با خانم ‏آربور شوند. ولی کسانی بودند که از موضوع این سفر با خبر شده بودند و هنگامی که آربور در ‏راه رفتن به دفتر سازمان ملل متحد در تهران بود، خانواده های 12 زندانی سیاسی بیرون از ‏ساختمان دست به تظاهرات زدند. پلیس همانطور که تظاهرات کنندگان را در خارج ساختمان ‏سازمان ملل کتک می زد، بسختی تلاش می کرد تا جلوی حرکت اتوموبیل خانم آربور را به سمت ‏دفتر بگیرد. سرانجام کارکنان دفتر سازمان ملل دخالت کردند، شیرین عبادی موضوع را به لوئیز ‏آربور اطلاع داد و ایشان قول داد که مسئله را با مقامات ایرانی در میان بگذارد.‏

وضعیت خود شیرین عبادی دشوار شده است و روزانه مورد تهدید قرار می گیرد. او مقداری از ‏پول جایزه ی صلح نوبل را به ایجاد دفاتری در مرکز مدافعان حقوق بشر که زیر نظر خودش ‏اداره می شود اختصاص داده است. و این علیرغم اخطارهایی است که از طرف مقامات ایرانی ‏برای این موضوع دریافت کرده که این مرکز غیرقانونی است. مرکز حقوق بشر زیر نظارت ‏شیرین عبادی هیچ کمک مالی را از منابع داخلی یا خارجی نمی پذیرد. فعالیت های این مرکز بر ‏اساس کار داوطلبانه و همچنین حق عضویت اعضا انجام می شوند.‏

مخالفت مردم هم زمان با گسترش فقر، هر روز گسترده تر می شود. ‏
شیرین عبادی بعهده گرفتن هر گونه رهبری سیاسی را رد می کند و می گوید که نقش او، فقط ‏بعنوان یک مدافع حقوق بشر است. ‏

 

 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه