|
به مناسبت سالگرد
واقعه خونين پارک اوستا در 16
مهرماه 85
بنا به گزارشات
منتشره از سوي ديده بان حقوق بشر سازمان ملل
در ايران آيت ا... سيد حسين کاظميني بروجردي
مرجع بزرگ شيعي و از مخالفان
سرشناس
حکومت اسلامي که به جرم اعتقاد به جدايي دين و
سياست از سال گذشته در بند 209 اوين در بازداشت به
سر مي برد، سرانجام به حکم اوليه دادگاه ويژه
روحانيت به 10 سال حبس و تبعيد در زندان يزد محکوم
گرديد.
آيت الله
بروجردي که دوبار ديگر در سالهاي گذشته در
زندانهاي توحيد و اوين به علت مخالفت با نظريه
حکومت اسلامي بازداشت شده بود ، اين بار ، در هشتم
اکتبر 2006 مطابق با 16 مهر 85
در
منزلش به همراه 300 تن از يارانش با حمله ي غير
انساني نيروهاي امنيتي و گارد ويژه حکومتي دستگير
شد. در اين واقعه دهشتناک و دلخراش که در شب 15
ماه رمضان سال گذشته در حوالي پارک اوستاي خيابان
آزادي اتفاق افتاد بعد از به راه افتادن موجي از
خون در سطح خيابان سرو ،
آيت الله بروجردي به همراه
خانواده وي
(همسر،
فرزندان و نوه 6ماهه)
دستگير و به زندان اوين منتقل شدند . مادر 80 ساله
وي نيز از جمله دستگير شدگان بود که چند ماه بعد
از آزادي از بند به علت شکنجه هاي روحي و رفتارهاي
خشونت آميز مسئولان زندان دار فاني را وداع گفت.
بنا به گزارش ديده بان حقوق
بشر سازمان ملل ، آيت الله بروجردي از زمان
دستگيريش تاکنون در زندان اوين بازداشت
بوده و
تحت شکنجه هاي شديد در بند 209 بسر برده و از
بيماريهاي پارکينسون ، ديابت ، افزايش فشار خون و
بيماريهاي قلبي رنج مي برد و طبق گزارشات ، وي حق
هيچ گونه استفاده از تجهيزات پزشکي در زندان را
ندارد. همچنين تمامي جلسات دادگاه وي به صورت
غيرعلني و بدون حضور وکيل
درخواستي
انجام شده که اين امر خارج ازعرف محاکمات عادلانه
قضايي مي باشد .
وضعيت نا
بسامان جسمي وي ، محاکمات غير علني و شکنجه شديد
ايشان براي تهيه فيلمهاي ساختگي اعترافات،بارها
مجامع مدافع حقوق بشر و محافل بين المللي را به
اعتراضات شديد واداشته است به طوريکه ،
سازمان عفو بين الملل
در اين زمينه بارها با بياينه هاي متعدد رفتار غير
انساني مسئولين جمهوري اسلامي در برابر ايشان را
محکوم کرده و خواستار آزادي وي به عنوان يک متفکر
مذهبي و آزاديخواه ايراني شده است.(منابع خبري و
متن لاتين بيانيه هاي جهاني در پايان مقاله ذکر
شده است)
|