بازگشت به صفحه اول

 

 
 

کمیته کارگری پویا : بيماري چشم منصور اسانلو که نزديک به سه ماه است در بند مخوف 209 زندان اوين نگهداري مي شود، وخيم تر شده و بينائي او را تا حد زيادي کم کرده است. پزشکاني که منصور اسانلو را در زندان معاينه کرده اند به مسئولان بند گفته اند که او مي بايست در اسرع وقت مورد عمل جراحي قرار گيرد. ولي بازجويان اجازۀ درمان به او نمي دهند

-------------

خودکشی دانشجوی پزشکی در بازداشتگاه امر به معروف و نهی از منکر

ز.ب. دانشجوی 27 ساله رشته پزشکی خود را در بازداشتگاه امر به معروف شهر همدان حلق آویز کرد و در همان جا جان داد.

 

قاضی مهدی الماسی ، معاون تحقیقات و آموزش دادگستری همدان با تایید این خبر گفت: این دانشجو که در دانشگاه علوم پزشکی همدان مشغول به تحصیل بوده روز جمعه 21 مهرماه جاری( 1386 (در حین ارتکاب جرمی مشهود در یکی از پارکهای همدان توسط ضابطین قضایی دستگیر و به بازداشتگاه امر به معروف انتقال یافت.

 

وی افزود :این دختر 48 ساعت یعنی روزهای جمعه و شنبه (عید فطر) در بازداشتگاه به سر برده و در فرصت به دست آمده با استفاده از یک پرده تبلیغاتی خود را حلق آویز کرد.الماسی اطلاعات بیشتری در رابطه با این پرونده ابراز نکرد و گفت به دلیل حفظ آبروی خانوادگی این فرد از گفتن جزئیات پرونده معذوریم.

 

این در حالی است که بر اساس قانون مراکز امر به معروف و نهی از منکر تنها می توان فرد دستگیر شده را تا حداکثر 24 ساعت در بازداشت نگه داشت و پس از آن باید وی را تحویل مراجع قضایی داد.همچنین اطلاعات ضد و نقیضی درباره این پرونده در سطح شهر همدان به گوش می رسد و هنوز ابهامات زیادی در رابطه با این پرونده وجود دارد. بر اساس شنیده های موجود این دختر سالهای پایانی تحصیل خود در رشته پزشکی را سپری می کرده و در یکی از روستاهای استان کردستان به عنوان اینترن مشغول به کار بوده است. هم چنین گفته می شود وی صبح روز جمعه با فردی که نامزدش بوده در حوالی پارک همدان چادر زده بوده اند که منجر به دستگیری آنها می شود و به دلیل اینکه رسما به عقد هم درنیامده بودند به بازداشتگاه منتقل می شوند

منبع:سایت کمیسیون زنان تحکیم

------------

از روز

در خواست کمک فرزندان زنداني: معلم شکنجه شده را دريابيد

سامناک آقايي

بيش از چهارده ماه از بازداشت خودسرانه فرزاد کمانگر، عضو انجمن صنفي معلمان استان کردستان و دو ‏تن از همکاران او با نام هاي فرهاد وکيلي و علي حيدريان مي گذرد. آخرين خبرهاي به دست آمده از ‏وضعيت و سرنوشت اين سه معلم دربند حاکي از آن است که هر سه نفر علاوه بر اينکه تحت فشارها و ‏شکنجه هاي شديد جسمي قرار گرفته اند، هنوز در سلول هاي انفرادي نگهداري مي شوند. طي روزهاي ‏گذشته خانواده فرزاد کمانگر چندين بار از سازمان ها و نهادهاي حقوق بشري و دفاع از حقوق زندان براي ‏مداواي فرزندشان که گفته مي شود از چندين قسمت به شدت آسيب ديده، درخواست کمک کرده اند. ‏

در گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در خصوص وضعيت فرزاد کمانگر آمده است:‏‎ ‎‏"بيش از 14 ‏ماه از بازداشت فرزاد کمانگر مي گذرد و در طول اين مدت وي در زندان هاي کامياران، سنندج، کرمانشاه و ‏بند 209 زندان اوين زنداني بوده است. وي هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سنندج زنداني است و تحت بي ‏رحمانه ترين شکنجه هاي جسمي قرار دارد و به ناراحتي هايي همچون سوختگي دست و ران چپ ناشي از ‏آب جوش، ناراحتي کليه ها و عفونت و خونريزي مجراي ادرار، دچار شده است."‏

اين گزارش در ادامه مي افزايد که سلامتي وي در معرض خطر جدي و اکنون سه هفته است که ممنوع ‏الملاقات مي باشد و بيم آن مي رود که هنوز تحت شکنجه باشد.‏

مراجع قضائي و امنيتي استان کردستان اتهامات اين معلم دربند را "محاربه" و "اقدام عليه امنيت ملي" ‏عنوان کرده اند، اما تا کنون فرزاد کمانگر هيچ يک از دو اتهام وارده به خود را نپذيرفته است.‏

خانواده اين معلم زنداني در مورد وضعيت فرزندشان مي گويند:‏‎ ‎‏"بعد از بيش از 14 ماه سرگرداني و پيگيري ‏ها و مراجعات مستمر به مراکز قضائي و امنيتي در چهار شهر کشور هنوز فرزندمان تحت فشار و شکنجه ‏هاي بيرحمانه قرار دارد. او اکنون از چند ناحيه به شدت آسيب ديده که آسيب ديدگي دست و ران چپ و ‏همچنين عفونت و خونريزي مجراي ادرار او کاملا جدي است و او به مداواي سريع و مراقبت هاي ويژه ‏پزشکي و هر روزه احتياج دارد. اين درحالي است که نه نتها مسئولين زندان هيچ توجهي به وضعيت وخيم و ‏نگران کننده فرزندمان ندارند و او را ممنوع الملاقات کرده اند، بلکه از مداواي او جلوگيري به عمل آورده و ‏همچنان او را با اين وضعيت در سلول انفرادي نگه داشته اند".‏

خانواده کمانگردر ادامه همچنين مي گويند که وضعيت جسمي پسرشان چنان وخيم و نگران کننده است که ‏چاره اي ندارند جز آنکه از نهادها و سازمان هاي دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق زندانيان درخواست ‏کمک کنند. خانواده اين زنداني از سازمان ها و نهادهاي حقوق بشري خواسته اند براي نجات جان فرزندشان ‏تلاش کنند و از مقامات قضائي بخواهند که هر چه سريعتر اين معلم شکنجه شده را تحت مداواي پزشکي قرار ‏دهند. ‏

از سوي ديگر برخي خبرها حاکي از آن است که فرهاد وکيلي و علي حيدريان، دو تن از همکاران فرزاد ‏کمانگر که تقريبا همزمان با او دستگير شده اند نيز تحت فشار و شکنجه هستند و همچنان در سلول انفرادي ‏بسر مي برند. ‏

دادگاه انقلاب سنندج چند روز پيش اعلام کرده بود که هنوز مشخص نيست اين سه معلم دستگير شده در کدام ‏شهر محاکمه خواهند شد. همچنين گفته شده که دادستاني کل کشور در حال بررسي پرونده آنان است و بزودي ‏محل برگزاري دادگاه آنان را اعلام خواهد کرد. در اين ارتباط هفته گذشته خليل بهراميان، وکيل مدافع فرزاد ‏کمانگر گفته بود که از سرنوشت و وضعيت موکل خود هيچ خبري ندارد.‏

فرزاد کمانگر سال گذشته در منزل شخصي خود توسط نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي دستگير و به مکان ‏نامعلومي انتقال داده شد. دست کم 4 ماه هيچ کس از محل نگهداري و علت دستگيري وي اطلاعي بدست ‏نياورد. با گذشت بيش از 4 ماه خانواده او با مراجعه هاي پي درپي به مراکز قضائي و امنيتي شهرهاي ‏کامياران، سنندج و کرمانشاه سرانجام دريافتند که وي را به همراه دو معلم ديگر بازداشت شده به بند 209 ‏زندان اوين تهران انتقال داده اند.‏

خانواده اين زنداني پس از گذشت هفت ماه توانستند براي اولين بار با وي ملاقاتي حضوري داشته باشند. او در ‏اولين ملاقات خود مي گويد در مدت 4 ماهي که در زندان اوين بوده سه بار براي بازجوئي به کرمانشاه و ‏سنندج انتقال داده شده است.‏

بعد از اين نيز او به همراه هر دو همکار خود به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه انتقال داده شد و به مدت دو ‏ماه در آنجا نيز تحت بازجوئي و شکنجه هاي بي رحمانه قرار گرفت. اين سه معلم بازداشت شده هم اکنون در ‏سلول انفرادي بازداشتگاه اطلاعات سنندج بسر مي برند و روزبروز وضعيت جسمي آنان وخيم تر و نگران ‏کننده تر مي شود. ‏

تاکنون که بيش از 14 ماه از بازداشت اين سه معلم استان کردستان مي گذرد هيچ گونه دادگاهي براي ‏رسيدگي به اتهامات انتسابي آنان برگزار نشده است. خليل بهراميان وکيل مدافع فرزاد کمانگر هنوز موفق به ‏ملاقات با وي نشده و به پرونده وي نيز دسترسي پيدا نکرده است.

------------

بنا بر گزارشات رسیده  سه تن از فعالان کرد منتقل شده به اداره اطلاعات سنندج همچنان ممنوع الملاقات هستند .

آقای فرزاد کمانگر فعال حقوق بشری و عضو کانون صنفی معلمان همچنان باگذشت هفته ها از انتقال تامبرده به  اداره اطلاعات سنندج در سلول انفرادی  و تحت شکنجه های روحی و جسمی قرار دارد .

خانواده وی تا کنون موفق به کسب خبر از وضعیت نامبرده نشده اند و کلیه اقدامات ایشان با عدم پاسخگویی مسئولین زندان مواجه شده است .

وی که متهم ردیف سوم پرونده می باشد به دلیل مقاومت و خودداری از تن دادن به خواسته های وزارت اطلاعات مورد غضب مامورین وزارت اطلاعات قرار گرفته است و تلاش تیم های بازجویی برای درهم شکستن این زندانی توسط مامورین اطلاعات کرمانشاه ، بند 209 اوین و اداره اطلاعات سنندج به جایی نرسیده است . 

از سوی دیگر آقایان علی حیدریان و فرهاد وکیلی که هم اکنون در بند 4 زندان مرکزی سنندج  نگهداری می شوند ممنوع الملاقات هستند و خانواده وی با مراجعه به دادگاه انقلاب و زندان و اداره اطلاعات موفق به دریافت خبر از وضعیت ایشان نشده اند ،دادگستری سنندج قرار ملاقات را منوط به رای دیوان عالی کشور مبنی بر مشخص شدن محل محاکمه این سه فعال کرد کرده است .

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نسبت به سلامت آقایان فرزاد کمانگر ، علی حیدریان و فرهاد وکیلی شدیدا اعلام نگرانی می کند و از سازمان های حقوق بشری می خواهد برای نجات جان فرزاد کمانگر اقدامت فوری به عمل رساند.

-----------

بنا بر گزارشات رسیده از زندان اوین آقای دکتر سید مصطفی علوی جدائی  رئیس کانون نخبگان ایران که مدت 23 در بی خبری کامل به بند 325 ویژه موقت روحانیت منتقل شده بود و اخیرا به سلول های انفرادی بند 2 الف سپاه انتقال یافته است وی شب گذشته به علت وخامت حال جسمانی به بهداری زندان اوین انتقال یافت .

آقای دکتر علوی جدایی نویسنده 7 اثر علمی (1- مبانی بیماریهای قلب و عروق 2- مبانی بیماریهای کلیه3- مبانی بیماریهای ریه4- آناتمی انسانی دو جلد5- اثر بلوکر ها 6- هفت مقاله7- نقش شرکتهای فرا ملیتی در توسعه جهانی 8- نهایت المعمول و مقالات متعدد علمی و سیاسی و اجتماعی که درمجلات و روزنامه های معتبر کرارا منتشر گردیده و عضویت در بیست و چهارمین مجمع علمی و بین المللی ) می باشد وی در طی دوران حبس در بند 209 زندان اوین به علت بیماری های چون دیابد حاد فشار خون نارسایی حاد کلیه بیماری ریه و قلب ، به بیمارستان قمر بنی هاشم متعلق به وزارت اطلاعات منتقل و حدود یک هفته در icu وccu  بستری و پس از ترخیص ، مستقیما به بند 209 اعزام شده است .

پزشکی قانونی طی حکمی زندان را برای وی مخاطره آمیز تشخیص داده است از سوی دیگر در ماه های اخیر و پس از انتقال نامبرده از بند 209 به بند 7 وی را بارها به بند های مختلف زندان اوین انتقال داده اند.

لازم به ذکر است بند 2 الف زندان اوین خارج از سازمان زندان ها و زیر نظر قوه قضائیه ، سپاه پاسداران ، ناجا ، وزارت اطلاعات اداره می شود

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نسبت به سلامت جسمی این زندانی اعلام نگرانی می کند و از سازمان های حقوق بشری برای نجات جان این زندانی استمداد می طلبد .

-------------

بازداشت یاسر گلی دانشجوی ستاره دار در سنندج

یاسر گلی،فعال دانشجویی و دانشجویان ستاره دار سنندجی توسط نیروهای امنیتی در مقابل دانشگاه آزاد سنندج بازداشت شد.

 

یاسر گلی،فعال دانشجویی و دبیر سابق اتحادیه ی دموکراتیک دانشجویان کرد صبح امروز در مقابل دانشگاه آزاد سنندج بازداشت شد.به دنبال بازداشت این فعال دانشجویی،نیروهای امنیتی به منزل وی مراجعه کردند و پس از تفتیش خانه،کیس کامپیوتر و دفترچه ی یادداشتهای شخصی وی را با خود بردند.یاسر گلی چند ماه قبل از حق ادامه ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده بود و جزو دانشجویان ستاره دار محسوب می شد.از مکان نگهداری این فعال دانشجویی هیچ اطلاعی در دست نیست و خانواده ی وی به دلیل ناراحتی قلبی وی شدیدا نگران وضعیت فرزندشان هستند.نامبرده سال گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی مدت کوتاهی را در زندان بسر برده بود. دلیل بازداشت و مکان نگداری وی هنوز مشخص نیست

منبع:خبرنامه امیرکبیر

-------------

اطلاعیه

دو شهروند سنندجی توسط نیروهای امنیتی اعدام شدند!

کیومرث محمدی ونادر محمدی دوشهروند سنندجی توسط نیروهای امنیتی اعدام شدند. نیروهای امنیتی کیومرث و نادر را به اتهام اقدام مسلحانه علیه نیروهای امنیتی واطلاعاتی دستگیر نموده بودند.آنها درطول بازداشت ممنوع ملاقات بودند. دادگاه انقلاب ونیروهای امنیتی ازدخالت وکیل انتخابی خانواده آنان برای دفاع از این دوزندانی ممانعت کردند.

به گفته خانواده ومردم محل کیومرث و نادر محمدی این دو زندانی تحث شکنجه قرار داشته اند وحکم صادره غیرعادلانه بوده است زیرا این دوزندانی هیچوقت اتهامات وارده رامبنی براقدام مسلحانه علیه نیروهای امنیتی نپذیرفته اند.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر، عدم رعایت حقوق شهروندان و ممانعت از دسترسی به وکیل ،شکنجه کردن واعدام کیومرث ونادر محمدی را توسط دستگاه امنیتی وقضایی جمهوری اسلامی رامغایر با رعایت مفاد حقوق بشر وکنوانسیون های بین المللی میداند و محکوم می کند

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران

20 مهرماه 1386

----------

اطلاعیه ی دبیرخانه بین المللی حزب سوسیالیست فرانسه

به مناسبت سالروز جهانی بر ضد مجازات اعدام

بنظر میرسد که ایده توقف قانونی مجازات اعدام در میان بسیاری از دولت ها و افکار عمومی جهان پیشرفت کرده است. حزب سوسیالیست از اینکه شورای اروپا ابتکار از سرگیری این پروژه و کوشش در الغای جهانی حکم اعدام بسیار خشنود است.

با اینحال وقایع اخیر نشان میدهد که مبارزه بر علیه مجازات اعدام می بایستی با قدرت هرچه تمامتر ادامه پیدا نماید. حزب سوسیالیست بسیار متاسف است که لهستان با خواست شورای اروپا مبنی بر برقراری یک روز اروپایی بر علیه مجازات اعدام، مخالفت نمود.

یکشنبه 7 اکتبر 2007 ، 3 روز قبل از سالروز جهانی بر ضد مجازات اعدام، 15 نفر در افغانستان اعدام شدند  و این در حالی است که این کشور حدود دو سالی است که به حکم اعدام متوسل نشده است.

در ایران اعدام قضایی و غیر قضایی ادامه دارد. درطی 9 ماه اخیر ایران 210 اعدام در ملا عام انجام داده است.

برای ابراز حمایت خود از تمامی فعالینی که برای لغو مجازات اعدام مبارزه میکنند، حزب سوسیالیت امروز ساعت 14 مقابل اپرای پاریس در کنار انجمن ها حضور خواهد داشت تا بار دیگر حمایت خود از لغو مجازات اعدام در ایران و سایر ممالک اعلام دارد.

چهارشنبه 10 اکتبر 2007

 

 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه