|
به نام خدا
اعتراض
شورای فعالان ملی_مذهبی به دور جدید اعمال فشار بر
جامعه مدنی
در مقطعی بس حساس و پرمخاطره از
تاریخ سیاسی معاصر ایران _که وحدت ملی را
بهگونهای مضاعف، ضروری و حیاتی میسازد_ دور
جدیدی از اعمال فشار و محدودیت بر فعالان جنبش
جامعه مدنی آغاز شده است. به بند کشیدن آقای
عمادالدین باقی، روزنامهنگار و فعال برجستهی
حقوق بشر، نمادی بارز از موج جدید و تلاشهای اخیر
تمامیتخواهان برای گسترش سلطه و تحدید بیش از پیش
فضای تنفس و تحرک کوشندگان جامعه مدنی است.
صرفنظر از مغایرتهای آشکار این
برخوردها با اصول متعدد قانون اساسی و اعلامیه
جهانی حقوق بشر، و مستقل از ایرادات حقوقی وارد
بر این رفتارهای تاسفبرانگیز _که بارها از سوی
صاحبنظران حقوق مورد تاکید قرار گرفته است_ باید
عنوان کرد که دشمنان آزادی و دموکراسی، میکوشند
با تکیه بر ارعاب و سرکوب، نه تنها مخالفان و
منتقدان و دگراندیشان، که فعالان جامعه مدنی را به
انزوا و سکوت تحمیلی وادار کنند. آشکار است که
چنین پروژهی تمامیتخواهانهای، گرهگشای
سوءمدیریت و ناکارآمدیهای موجود نخواهد بود، و
نه تنها به جریان مسلط در حکومت برای غلبه بر
بحرانهای روبه تزاید کنونی یاری نخواهد رساند،
که موجب فاصلهی هرچه بیشتر جامعه مدنی و حکومت
خواهد شد؛ وضعی که به معنای تشدید بحرانهای
گوناگون ساختار قدرت _بهویژه در مناسبات
منازعهآلود کنونی با غرب_ نیز خواهد بود.
آزادی فوری آفای عمادالدین بافی،
رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، نویسندهی منصف
و پژوهشگر صادق و دینمدار، و تجدیدنظر در
اقدامات مشابه(موج جدید بازداشت فعالان
جنبشدانشجویی، صدور احکام قابل تامل حبس برای
پیگیران سندیکا و کوشندگان حقوق زنان، و برخورد با
اهالی قلم و مطبوعات و نهادهای مدنی) خواست تمامی
آزادیخواهان؛ و پرهیز از آن، بهمعنای پافشاری بر
پروژههای تمامیتخواهانه و ضد
حقوق
بشری تهدیدکنندگان جنبش جامعه مدنی است؛ رفتارهایی
که فرجام آنها را تاریخ _به وضوح و بارها_
بهتصویر کشیده است.
شورای فعالان ملی_مذهبی
18آبانماه1386
|