|
نامه انجمن بین المللی مطالعات ایرانی ( ISIS )به مسوولين جمهوري اسلامي درباره تداوم بازداشت باقي
کمیته آزادی علمی و فکری ( CAIF ) «انجمن بین المللی مطالعات ایرانی» ( ISIS ) در سال 1967 به عنوان یک انجمن علمی و آکادمیک برای حمایت و ارتقای حوزه مطالعات ایرانی در سطح بین الملل تأسیس شد . این انجمن که عضو مرتبط « انجمن مطالعات بین المللی خاورمیانه » است سازمانی خصوصی ، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است و متشکل از افرادی است که علاقه مند به مطالعات ایرانی به گسترده ترین شکل ممکن هستند . این انجمن بوسیله شورای منتخب و شورای اجرائی اداره می شود . اهداف این انجمن فقط ترویج و ارتقای معیارهای بالای علمی و بورسیه ای در این حوزه جهت تشویق تدریس مطالعات ایرانی در سطوح مختلف ، و تشویق و تسهیل تبادلات علمی میان اعضای بین المللی خود است . این انجمن بین المللی بیش از 500 استاد، دانشجو، محققین آکادمیک و غیر آکادمیک را در بر دارد و معتقد به تبادل ایده ها، آزادی بیان و مطبوعات و آزادی کامل محققین بدون ترس و واهمه است. اين انجمن در نامه اي به مسوولان جمهوري اسلامي ايران چنين آورده است: آیت الله سید علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی ایران دکتر محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور اسلامی ایران آیت الله محمود هاشمی شاهرودی ، رئیس قوه قضائیه ایران آقای محمد حسن ضیائی فر ، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی غرض ما از نگارش این نامه اعلام نگرانی عمیق خود در مورد دستگیری آقای عمادالدین باقی در 14 اکتبر 2007 ( 22 مهر 1386 ) و تداوم بازداشت ایشان است . آقای باقی که دارای چهره موجه بین المللی است روزنامه نگار ، نويسنده و متفکری معروف و شناخته شده و مدافع نامدار حقوق بشر در داخل ایران و نیز بنیانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان ( 2003 ) – سازمان پیشگام در نوع خود در ایران – است که مدافع حقوق اساسی و حیثیت انسانی تمام زندانیان بوده و حامی لغو مجازات شکنجه و اعدام است . در میان جوایزی که نشانگر معاضدت وسیع او در دفاع از حقوق بشر و ترویج و ارتقای آزادی بیان است ، آقای باقی از جمله دریافت کنندگان جایزه بنیاد پارکینسون « جایزه شجاعت مدنی » (2004 ) و جایزه حقوق بشر کمیسیون مشورتی ملی فرانسه است (2005 ) است . پیش از دستگیری اخیر ایشان ، اقای باقی سه سال از سال 2000 تا 2003 را به دلیل فعالیت های روزنامه نگارانه اش در زندان گذرانده بود و سپس در معرض تهدیدات و اذیت و آزارهای دائمی از سوی مقامات حکومتی بود . این اذیت وآزارها طیفی از اقدامات از مصادره پاسپورت او گرفته تا روال ها و فرایندهای " قانونی " علیه او و خانواده اش را شامل می شود . آقای باقی مصراً مخالفت خود را با تغيیرات اجتماعی خشن در عین حالی که در صدد ترویج آزادی بیان و حقوق وسیع دموکراتیک بوده است اعلام كرده. در حمایت های خستگی ناپذیر او از آزادی بیان در ایران ، باقی دائماً مداخلات دولتی خارجی آشکار یا پنهان در امور داخلی ایران را محکوم کرده است . این شامل سرزنش شدید و آشکار باقی در مورد اختصاص بودجه ایالات متحده برای گروههای « حامی دموکراسی » و نهادهای حقوق بشری در داخل ایران نیز می شود . باقی معتقد است این اختصاص بودجه چیزی بیش از نیرنگ واشنگتن برای ارتقای برنامه های خود خواهانه اش نیست که در این فرایند آگاهانه یا نا آگاهانه مدافعان حقوق بشر و حامیان آزادی بیان در داخل ایران بعنوان کسانی که حامی و همراه سیاست آمریکا هستند را به افتضاح می کشد . بر اساس اطلاعات در دسترس ، آقای باقی از سوی مقامات ایرانی برای گذراندن یک سال حبس تعلیقی که در سال 2004 به دلیل فعالیت های روزنامه نگارانه اش برای او بریده شده است دستگیر گردیده و علاوه بر این یک حکم سه ساله با اتهاماتی همچون « تبلیغ علیه نظام » دارد ودر حال بازجويي در مورد اتهام « افشای عمومی اسرار محرمانه » ( که ناشی از فعالیت های او در حمایت از حقوق زندانیان و فعالیت های روزنامه نگارانه اش است )مي باشد . او در سلول انفرادی در زندان اوین نگاه داشته می شود – بندی مشهور در زندان که از سوی وزارت اطلاعات اداره می شود – و حقوق اساسی وی از جمله حق دیدارهای منظم ، خواندن و نوشتن و.... دستگیری آقای باقی از سوی سازمان های مهم بی طرف ، سازمان های مستقل حقوق بشری و سازمان هائی که در صدد ترویج ازادی بیان هستند مثل عفو بین الملل ، دیده بان حقوق بشر ، انجمن بین المللی قلم ، گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی حقوق بشر ( FIDH ) محکوم شده است . همراه با آنان ما – انجمن بین المللی کمیته مطالعات ایرانی برای آزادی علمی و فکری - نیز بعنوان یک سازمان بیطرف ، مستقل و علمی که درگیر در مطالعات ایران و مسائل ایران هستیم به جمع این سازمان ها پیوسته و دستگیری و بازداشت آقای باقی را محکوم می کنیم و از مقامات ایرانی می خواهیم که آزادی فوری و بدون قید و شرط را به او بازگردانند . همچنین از مقامات ایرانی می خواهیم که دسترسی کامل آقای باقی به وکیل قانونی ، رفتار مناسب و نیز حق ملاقات و تماس های تلفنی منظم وی با خانواده و دوستان او را در زمان بازداشت تضمین و رعایت کنند . عالی جنابان ، ما بسیار امیدواریم که شما اقدامات مقتضی را برای آزادی بی قید و شرط و فوری آقای باقی و سایر روزنامه نگاران زندانی صلح طلب ، اساتید دانشگاه ، دانش جویان و حامیان حقوق بشر اتخاذ خواهید کرد و البته می دانیم که شما حقوق اساسی مربوط به آزادی تفکر ، تحقیق و بیان در جمهوری اسلامی ایران را تضمین خواهید کرد .
--------
انتقال مجدد
سعید متین پور وجلیل غنی لو به بند ۲۰۹ زندان
اوین
سعید متین پور "
و"جلیل غنی لو" دو زندانی سیاسی، روز گذشته ۱۳
آذر از زنجان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده
اند.
عطیه طاهری همسر
سعید متین پور ضمن اعلام این خبر گفت: "دیروز
همراه خانواده دیگر زندانیانیان برای گرفتن
ملاقات حضوری به دادسرا مراجعه نمودیم اما
مسئولین خبر از انتقال سعید متین پور و جلیل
غنی لو به بند ۲۰۹ زندان اوین دادند."
وی افزود: "ساعت
۱۱ صبح روز سه شنبه سعید از زندان اوین با من
تماس گرفت و گفت که ما را به بند ۲۰۹ زندان
اوین آورده اند."
طاهری تصریح کرد
در صدد است تا نقض حقوق شهروندی سعید متین پور
را در ملاقات حضوری با رئیس قوه قضائیه به
اطلاع وی برساند.
همچنین وی از
ملاقاتش در زنجان با اکبر اعلمی نماینده تبریز
در مجلس شورای اسلامی خبر داد.
بیش از ۶ماه این
دو فعال ترک آذربایجانی است که در بازداشت بسر
می برند،و دیروز برای چندمین بار از زنجان به
بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند. نامبردگان
۲ ماه قبل از بند ۲۰۹ اوین به بازداشتگاه
اطلاعات زنجان انتقال داده شده بودند.
اتهامات این دو
فعال ترک با گذشت۶ ماه از مدت بازداشت موقتشان
هنوز مشخص نیست و خانواده هایشان دائم تحت
فشارهای امنیتی قرار دارند.
سعید متین
پور،فعال حقوق بشر و جلیل غنی لو از فعالین
فرهنگی در زنجان می باشند.
----------
پاسداشت روز دانشجو
فعالان حقوق بشر در ايران:
گرامي
باد 16 آذر ماه روز دانشجو ، روز فرياد بلند آزادي و روزي كه در تداوم
تاريخ به سمبل مدنيت و دفاع ازحقوق انساني تبديل شد . جنبش دانشجويي به
عنوان قشر پيشرو و روشنفكر حقيقت خواه با تقديم بالاترين هزينه ها ثابت
نمود كه در راه احقاق حق استوار و پايدار بوده و است.
اعتراضی که
با تقدیم 3 دانشجوگلگون كفن: احمد قند چی ، آذر شریعت رضوی و مصطفی
بزرگ نيا در مقابل ديكتاتوري و ظلم زمانه آغاز گرديده بود امروز نيز و
بالاخص در زمان حاضر به بارزترين شكل در جريان است . بي حرمت نمودن
مكان مقدس دانشگاه و پادگانيزه كردن آن از سوي دستگاه امنيتي، به بند
كشيدن دهها دانشجوي آزاديخواه و اساتيد مستقل همچنان ادامه دارد و اين
ملت ايران است كه از فرزندان شرافتمند خود دفاع خواهد نمود.
جنبش
دانشجويي اصيلترين، ريشهدارترين و مردميترين پايگاه بيان و پيگيري
آرمانهاي مترقي ملت ايران است. تلاش دانشجويان در جهت منافع ملي و
رسيدن به ايراني
آزاد، مستقل و آباد ميباشد و مقابله با اين جنبش در راستاي منافع
دشمنان ملت و
سرزمين است. دستگيريهاي اخير هيچ تأثيري بر عزم و ارادهي استوار جنبش
دانشجويي در
پيگيري مطالبات مترقي ملت ايران نخواهد داشت و باعث آبديده شدن و
فزوني تجربيات
اين جنبش و رسوايي و شناخته شدن دشمنان جنبش دانشجويي كه همان دشمنان
ملتند، خواهد
شد. حمله به جنبش دانشجويي مستقل و آرمانخواه معنايي جز دشمني و عناد
با آزادي و تفكر حقوق بشر ندارد و اين ملت ايران است كه از فرزندان خود
در دانشگاه حمايت خواهد نمود.
مجموعه
فعالان حقوق بشر در ایران
رفتارهاي تجاوزكارانهي اخير به حريم دانشگاه و جنبش دانشجويي را محكوم
نموده و خواستار محاكمه و مجازات عاملان اين برخوردها مي باشد و
با
یاد دانشجویان در بند كه به لحاظ تعداد زياد حتي نام آنان نيز در اين
مختصر مقال نميگنجد 16 آذر و روز دانشجو را به تمامی دانشجویان و
دانشگاهیان عزیز تبریک گفته و همچنین اعتراض خود را به روند سرکوب
دانشجویان و نقض فاحش حقوق بشر در ایران اعلام می دارد و خواستار آزادي
آزاديخواهان دانشجو مي باشيم .
واحد دانشجويي مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
----------
فعالان حقوق بشر در ايران
بر اساس آخرين اخبار دريافتي
زندانيان فعال ترك آقايان سعيد
و عليرضا متين پور ، بهروز صفري و جليل غني لو به
همراه خانم ليلا حيدري كه بيش از 9 ماه است در
بازداشتگاههاي مختلف به صورت بلاتكليف به سر برده
اند روز سه شنبه مورخه 14/9/86 از زندان مركزي
زنجان به بازداشتگاه 209 زندان اوين جهت آغاز
بازجويي هاي جديد در قالب اتهامات جديد منتقل
گشتند .
گفتني است مادر آقاي جليل غني
لو كه جهت پيگيري وضعيت فرزندش به زندان مركزي
زنجان مراجعه نموده بود با نقل اعدامي بودن فرزندش
از سوي مسئولين زندان دچار نارسائي قلبي گرديد .
فعالان حقوق بشر در ايران ضمن
محكوم نمودن اساس وجود زندانيان عقيدتي و وجداني
در زندانهاي جمهوري اسلامي بدينوسيله نقض حقوق
انساني اين روزنامه نگاران و فعالان مدني را محكوم
و از تداوم وضعيت غيرقانوني و بلاتكليفي اين افراد
و فشار بر خانواده هاي آنان ابراز تاسف مي نمايد.
--------
فعالان حقوق بشر در ايران:
امروز شنبه مورخه 86/9/17
هادي آماده باش به اتهام بدعت در دين از طريق
انكار ضروريات به شش ماه حبس تعزيري از سوي شعبه
3 دادگاه ويژه روحانيت محكوم گرديد.
وي در تيرماه سال جاري توسط
مامورين وزارت اطلاعات بازداشت و دادگاه رسيدگي به
اتهامات اين زنداني عقيدتي در تاريخ 86/7/23
برگزار گرديده بود .
گفتني است او فاقد وكيل
مدافع بوده است و بيش از 50 روز نيز در سلول
انفرادي در بازداشتگاه 209 اوين به سر برده است ،
وي در زمان استقرار در بازداشتگاه 209 به دفعات
مورد ضرب وشتم و شكنجه قرار گرفته است به طوريكه
هم اكنون از ناراحتي هاي مفصلي بالاخص درد كمر رنج
ميبرد و عليرغم سپري شدن مدت زمان طولاني از
بازداشت وي ، هنوز آثار و علايم شكنجه بر روي بدن
وي قابل روئيت ميباشد ، وي هم اكنون در سالن شش
اندرزگاه هفت زندان اوين نگهداري به سر مي برد.
|