بازگشت به صفحه اول

 

 
 

80 ميليون وثيقه برای 3 دانشجوی اميرکبير

گفت وگو با محمد علي دادخواه
اميد‎ ‎معماريان
o.memarian@roozonline.com

روز: محمدعلي دادخواه، وکيل سه دانشجوي زنداني دانشگاه اميرکبيردر گفت وگو با روز در خصوص تبرئه موکلين ‏خود از بخشي ازاتهامات منتسب گفت:‏‎ ‎‏"هيچ مقام رسمي و اداره دولتي نمي تواند حکم دادگاه را تغيير دهد و يا از ‏اجراي آن جلوگيري کند." وي افزود به دليل پرونده ديگري که اين افراد دردادگاه انقلاب دارند، قرار بازداشت ‏موقت فک شده و براي هريک هشتاد ميليون تومان قرار وثيقه صادر شده است. متن اين مصاحبه در پي مي آيد. ‏malidadkhah.jpg

دادخواه درخصوص تبرئه اين سه دانشجو، احسان منصوري، مجيد توکلي و احمد قصابان گفت:‏‎ ‎‏"موکلينم طبق ‏راي دادگاه از اتهاماتي که اعلام شده برائت حاصل کردند منتها چون دادگاه معتقد بود نبايد اين موارد را به برخي ‏از گروه هاي دانشجويي منتسب مي کردند، براي آنها چهار ماه زندان تعيين کرد که با توجه به اينکه بيش اززماني ‏که براي آنها تعيين شده درزندان مانده اند ودادگاه درراي خود، صراحتا مدت ايام بازداشت را درمحکوميت ‏احتساب کرده، بايد آزاد شوند." دادخواه درخصوص علت آزاد نشدن اين سه دانشجوگفت: "به علت پرونده ‏ديگري، دادگاه قراربازداشت موقت را فک وبراي هرکدام هشتاد ميليون قراروثيقه صادر کرده که اميدواريم اينها ‏بتوانند اين وثيقه را تعيين کنند واز زندان آزاد شوند."‏

پس از اعلام راي دادگاه در مورد تبرئه دانشجويان ياد شده، روابط عمومي دادگستري تهران اعلام کرد: "متهمان، ‏احسان منصوري، مجيد توکلي و احمد قصابان داراي دو پرونده‌ي مجزا در شعبه‌ي ۱۰۴۳ دادگاه عمومي تهران ‏واقع در مجتمع قضايي شهيد قدوسي (ره) و همچنين شعبه‌ي ششم دادگاه انقلاب اسلامي بوده‌اند."‏

در اطلاعيه دادگستري تهران آمده بود: "طبق اعلام روابط عمومي و ارتباطات دادگستري کل استان تهران در ‏نخستين پرونده، نامبردگان مطابق با اعلام نظر قضايي توسط شعبه‌ي ۱۰۴۳ دادگاه عمومي تهران از اتهام توهين ‏به مقدسات برائت حاصل نموده وليکن در خصوص رديف اتهامي با عنوان نشر اکاذيب عليه نيروهاي بسيج ‏دانشجويي دانشگاه اميرکبير و نيروهاي امنيتي با عنايت به اقرار و اعتراف صريح و بي‌شائبه‌ي متهمان موصوف ‏در محضر دادگاه مبني بر اينکه هيچگونه دليلي بر اثبات اظهارات خود در خصوص توزيع نشريه‌ي حاوي توهين ‏به مقدسات به شرحي که بدان اشاره شد از سوي بسيج دانشجويي و نيروهاي امنيتي ندارند لذا هر يک از آنان به ‏چهار ماه حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي محکوم گرديده‌اند که حکم صادره بدوي، غير قطعي بوده و ‏برابر مقررات قانوني قابل تجديدنظر خواهي است."‏

در اين ارتباط دادخوه تصريح کرد پرونده اي که دادگاه از آن سخن گفته، جدا ازپرونده اي است که از آن برائت ‏حاصل شده: "اين پرونده از قبل بود، منتها يک قسمت از اتهامات در صلاحيت دادگاه انقلاب نبود به همين جهت ‏دادگاه عمومي رسيدگي کرد و ما اميدواريم باتوجه به اين راي برائت، بتوانيم دردادگاه تجديد نظر راي مبني ‏بربرائت اين جوانان را بگيريم."‏

به گفته وکيل مدافع سه دانشجوي دانشگاه امير کبير، که تاکنون هشت ماه را درزندان سپري کرده اند، اتهاماتي که ‏بايد دردادگاه تجديد نظر ازآن دفاع کنند "توهين به رهبري واقدام عليه امنيت کشور" است. تاکنون زمان دادگاه ‏تجديد نظر مشخص نشده است.‏

دادخواه درخصوص وضعيت ادامه تحصيل موکلين خود که تاکنون دو ترم تحصيلي را از دست داده اند گفت: ‏‏"قاعدتا چون تبرئه شده اند، نهايتا اتهامي ندارند که درتحصيلشان تاثيري بگذارد."‏

وي درپاسخ به اين سئوال که برخي از زنداني ها بيشتر ازمدتي که برايشان حکم صادر شود درزندان مي مانند، ‏درچنين شرايطي چه اقداماتي مي توانند صورت دهند، گفت: "چون دراين مواقع حقوق شهروندي شان ناديده گرفته ‏شده است حق دارند نسبت به اين خسارت، که هم مادي وهم معنوي تلقي مي شود، طرح دعوي کنند وبه علت حفظ ‏حقوق شهروندي ومسئوليت مدني ناشي ازاين موارد، خسارات آن مدت را احتساب وازبانيان امر دريافت کنند." او ‏البته اضافه کرد تاکنون سابقه اي ندارد که چنين اقدامي صورت گرفته باشد. ‏

دادخواه درمورد برخي تلاش ها که گفته مي شود ازسوي دادسراي تهران براي محکوميت سه دانشجوي ياد شده ‏صورت مي گيرد اظهار داشت: "طبق ماده 8 قانون آيين دادرسي مدني هيچ مقام رسمي واداره دولتي نمي تواند ‏حکم دادگاه را تغيير دهد و يا از اجراي آن جلوگيري کند. دادسرا نه توان صدور حکم دارد ونه تغيير حکم. جرم ‏جديدي را هم دراين مرحله نمي توان اعلام کرد چون اين بچه ها مدت هشت ماه در زندان بوده اند وچنين چيزي ‏ممکن نيست."‏

وکيل مدافع سه دانشجوي زنداني گفت آخرين باري که موکلين خودرا ملاقات کرده درزمان دادگاه بوده که درآن ‏هنگام روحيه بسيارخوبي داشته واميدوار بوده اند که دادگاه برائت آنها را اعلام کند چون هيچ خطايي انجام نداده ‏بودند. ‏

--------

تجربه مکرر: دخالت از بالا پس از تبرئه

دانشجويان به جاي آزادي، دوباره متهم شدند
شهرام رفيع زاده

روز: دادگستري تهران دو روز پس از انتشار خبر تبرئه مجيد توکلي، احسان منصوري و احمد قصابان سه دانشجوي ‏بازداشت شده دانشگاه امير کبير از سوي شعبه 1043 دادگاه عمومي تهران، طي اطلاعيه اي تبرئه دانشجويان از ‏اتهام انتشار نشريات توهين آميز را تائيد، اما همزمان اعلام کرد که براي اين دانشجويان پرونده اي در دادگاه ‏انقلاب به اتهام‎ ‎‏"تبليغ عليه نظام و جرائم امنيتي" تشکيل و هر يک از آنان به دو تا سه سال زندان محکوم شده اند.‏daneshjoyantabrae.jpg

‎اطلاعيه سياسي يا قضايي‎

محمد علي دادخواه وکيل مجيد توکلي، احسان منصوري، و احمد قصابان روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد "شعبه ‏‏1043 دادگاه عمومي تهران" حکم احسان منصوري، مجيد توکلي و احمد قصابان سه دانشجوي بازداشتي در ‏رابطه با انتشار مطالب موهن در برخي نشريات دانشجويي دانشگاه اميرکبير را صادر کرده و "اين سه دانشجو از ‏اتهامات توهين به مقدسات ديني و مذهبي، توهين به حرم اهل بيت مطهر، توهين به مردم شهرستان قم و شهر قم، ‏توهين به مراجع عظام، توهين به عموم جوانان متشرع و زنان محجبه و توهين به مسوولان برائت حاصل کردند".‏

او باهم چنين خبر داد که "حکم شعبه 1043 دادگاه عمومي تهران مبني بر برائت دانشجويان از احکام انتسابي در ‏‏18 صفحه روز چهارشنبه به وي ابلاغ شده است".‏

وکيل مجيد توکلي، احمد قصابان و احسان منصوري همچنين گفت "بر اساس رأي صادره آنان در رابطه با‎ ‎اتهام ‏نشر اكاذيب عليه نيروهاي بسيجي و امنيتي در دانشگاه تهران به 4 ماه حبس‏‎ ‎تعزيري با احتساب و كسر ايام ‏بازداشت‌هاي قبلي محكوم شدند كه با توجه به اين‌كه بيش‎ ‎از 8 ماه است در زندان به سر مي‌برند، اكنون آزاد تلقي ‏مي‌شوند".‏

دادخواه در عين حال به خبرنگاران گفت که به دليل تعطيلي دادستاني در روز پنج شنبه آزادي دانشجويان به روز ‏شنبه موکول شده است.‏

اما دادگستري تهران يک روز بعد، اطلاعيه اي را به خبرگزاري ها ارسال کرد که عنوان "توضيحات دادگستري ‏تهران‎ ‎درباره‌ي برخي ابهامات پرونده دانشجويان دانشگاه اميركبير" را بر خود داشت.‏

در اين توضيحات تائيد شده بود که دانشجويان از اتهام الي و اوليه اي که منجر به بازداشت آن ها شده بود، يعني ‏اتهام انتشار نشريات توهين آميز تبرئه شده اند اما همين اطلاعيه در بخش ديگري از "مفتوح بودن پرونده ‏دانشجويان در دادگاه انقلاب" خبر داد و اعلام کرد که "افراد مذكور سابقا از‎ ‎طريق شعبه‌ي ششم دادگاه انقلاب ‏اسلامي تهران نيز در خصوص اتهام تبليغ عليه نظام و‎ ‎جرايم امنيتي پس از رسيدگي به مجازات‌هاي حبس ‏تعزيري از دو الي سه سال متناسب با‎ ‎جرايم ارتكابي محكوم گرديدند كه متعاقب اعتراض محكوم عليهم به راي ‏صادره مراتب به‎ ‎جهت رسيدگي به محاكم تجديدنظر استان تهران ارسال شده است".‏

دادگستري تهران در حالي اتهام "تبليغ عليه نظام و‎ ‎جرايم امنيتي" را به دانشجويان نسبت داده که اين دانشجويان از ‏‏10 ارديبهشت 86 تاکنون در بازداشت به سر مي برند و احتمال "تبليغ عليه نظام" به دليل نگهداري آنان در سلول ‏هاي انفرادي ممکن نبوده است.‏

تاکيد دادگستري تهران بر اين که "جرائم امنيتي" علت مفتوح ماندن پرونده ديگري بر عليه دانشجويان در دادگاه ‏انقلاب است، به گفته کارشناسان حقوقي حاکي از اراده اي غير قضائي در انتشار اين اطلاعيه است، چرا که ‏براساس قوانين جاري در کشور تا اثبات مجرميت در تمام مراحل دادرسي مي بايست از عناوين کلي "متهم" و ‏‏"اتهام" استفاده کرد و اين درحالي است که براساس اطلاعيه دادگستري تهران پرونده مفتوح در دادگاه انقلاب بر ‏عليه اين 3 دانشجو به دنبال اعتراض آن ها و وکيل شان به دادگاه تجديد نظر ارسال شده است.‏

‎‎دانشجويان آزاد نشدند، متهم شدند‎‎

با آن که محمد علي دادخواه وکيل مجيد توکلي، احمد قصابان و احسان منصوري روز چهارشنبه و همزمان با ‏اعلام خبر تبرئه اين 3 دانشجو از "اتهامات توهين به مقدسات ديني و مذهبي، توهين به حرم اهل بيت مطهر، ‏توهين به مردم شهرستان قم و شهر قم، توهين به مراجع عظام، توهين به عموم جوانان متشرع و زنان محجبه و ‏توهين به مسوولان" از آزادي آن ها در روز شنبه خبر داده بود اما روز شنبه نيز دانشجويان آزاد نشدند. در ‏عوض خبرگزاري ايسنا اعلام کرد که اين 3 دانشجو به رغم تبرئه از اتهامات منجر به بازداشت از سوي "ششم ‏دادگاه‎ ‎انقلاب تهران در خصوص اتهام تبليغ عليه نظام مجيد توكلي، احمد قصابان و احسان‎ ‎منصوري را به سه، ‏‏‌2.5 و دو سال حبس تعزيري محكوم شده اند".‏

وكيل مدافع احسان منصوري، مجيد توكلي و احمد قصابان ديروز علت تاخير در آزادي اين 3 دانشجو را تعيين ‏وثيقه 80 ميليون توماني براي هر يک از دانشجويان و تلاش براي تهيه آن عنوان کرد. او در عين گفت "در تلاش ‏هستيم تا با تامين اين مبلغ، زمينه‌ي آزادي موكلانم را فراهم كنيم". اين خبرگزاري همزمان از "ارجاع پرونده ‏توكلي، قصابان‎ ‎ومنصوري به شعبه 44دادگاه تجديدنظر" خبر داد و نوشت "پرونده‌ي مجيد‎ ‎توكلي، احمد قصابان و ‏احسان منصوري با اتهام اقدام عليه امنيت ملي كه پيش از اين از‎ ‎سوي شعبه‌ي ششم دادگاه انقلاب، رسيدگي و ‏محكوميت حبس آنها صادر شده بود، پس از‎ ‎تجديدنظرخواهي، براي رسيدگي به شعبه‌ي ‌٤٤ دادگاه تجديدنظر استان ‏تهران ارجاع شد".‏

بنا بر همين گزارش "با ارجاع اين پرونده، قاضي ساعدي رييس شعبه ‌44‏‎ ‎دادگاه تجديدنظر استان تهران به‌زودي ‏رسيدگي به آن را آغاز خواهد كرد".‏

سايت رجا نيوز وابسته به دولت، که پيش و پس از بازداشت اين 3 دانشجو اتهامات سنگيني را به انان وارد کرده ‏و تلاش کرده بود تا انتشار نشريات دانشجوئي جعلي را به دانشجويان نسبت دهد، با وجود سکوت در مورد اعلام ‏تبرئه دانشجويان روز گذشته و پس از انتشار اطلاعيه دادگستري تهران، به انتقاد از صدور حکم تبرئه از سوي ‏دادگاه عمومي تهران پرداخت و قوه قضائيه متهم کرد که با بازداشت دانشجويان و سپس تبرئه، از آنها قهرمان ‏ساخته است.‏

‎اراده غير قضايي در پرونده هاي قضائي‎

مواردي مشابه پرونده 3 دانشجوي بازداشت شده دانشگاه امير کبير که در بخشي از روند دادرسي متهمان از ‏اتهامات وارده تبرئه و به محض انتشار خبر آن اتهامات ديگري به آنان وارد شده و يا با فشار بيروني تغييرات ‏ديگري در روند دادرسي به وجود آمده است.‏

نزديک ترين مورد مشابه پرونده حسين موسويان عضو ارشد تيم سابق مذاکره کننده در مورد بحران هسته اي ‏جمهوري اسلامي است.‏

موسويان 10 اردبهشت در تهران بازداشت شد.همزمان رسانه هاي نزديک به دولت اتهامات سنگيني را به او وارد ‏کردند و از جمله او را متهم به "جاسوسي هسته اي" کردند.‏

پس 10 روز قرار اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي با تعيين وثيقه به طور موقت آزاد شد.اما چندي پيش و در ‏آستانه اعلام نتيجه تحقيقات محمود احمدي نژاد طي سخناني در دانشگاه علم و صنعت قاضي پرونده وي را متهم ‏کرد که تحت فشار برخي از رقباي سياسي دولت قرار گرفته است. وزير اطلاعات نيز ساعتي بعد به خبرگزاريها ‏اعلام کرد که "جرم موسويان از نظر وزارت اطلاعات محرز است". اين اظهار نظر در حالي صورت گرفت که ‏محسني اژه اي که سابقه قضاوت را نيز دارد ضمن آشنايي با قوانين حقوقي بي شک مطلع بوده که وزرا نمي ‏توانند بر عليه متهمان هيچ پرونده اي "احراز جرم" کنند.‏

به رغم همه اين ها سخنگوي قوه قضاييه چند روز بعد اعلام کرد که بازپرس پرونده موسويان وي را در دو اتهام ‏بي گناه دانسته و در يک مورد هم قرار تعليق تعقيب صادر کرده است.‏

تنها يک روز کافي بود تا دادستان تهران با نظر بازپرس مخالفت کرده و همسخن با دولت ضمن مخالفت با نظر ‏بازپرس پرونده را به بازپرسي ديگر ارجاع دهد.‏

در مورد مشابه ديگر اکبر گنجي روزنامه نگار ايراني در 2 ارديبهشت سال 79 به اتهام شرکت در کنفرالنس ‏برلين و سخنراني در آن بازداشت شد.پس از رسيدگي طولاني توام با بازداشت گنجي دادگاه که رياست احمدي ‏مقدس برگزار شد، او را به 10 سال زندان و 5 سال تبعيد به بشاگرد محکوم کرد.‏

پس از اعتراض گنجي به اين حکم دادگاه تجديد نظر به رياست قاضي علي بخشي اکبر گنجي را از اغلب اتهامات ‏وارده تبرئه کرد و تها وي را به 6 ماه زندان محکوم کرد.‏

يک روز بعد از اعلام اين خبر، عباسعلي عليزاده رئيس وقت دادگستري استان‏‎ ‎تهران به عنوان مدعي العموم به ‏راي صادره اعتراض کرد و خود نيز به عنوان رئيس شعبه‎ ‎يک دادگاه تجديد نظر تهران اقدام به نقض حکم قاضي ‏بخشي کرد.عليزاده اکبر گنجي را به اتهام در اختيار داشت بريده جرايد به 6 سال زندان محکوم کرد تا گنجي تا ‏آخرين روزهاي اسفند سال 84 در زندان باقي بماند.‏

اکنون به احمد قصابان، احسان منصوري و مجيد توکلي نيز پس از ماه ها بازداشت موقت، با اتهامات جديدي ‏مواجه شده اند، اتهاماتي که به نظر مي رسد ناشي از دادخواهي آنان و انتشار نامه هايي است که در ان به مقامات ‏ارشذد قضايي اعلام کرده بودند که در زندان تحت شکنجه قرار گرفته اند.‏

--------

بازداشت های دانشجویان ادامه دارد
نویسندگان ایران اعتراض کردند

• گروهی از نویسندگان برجسته ی ایران از جمله سیمین بهبهبانی، علی اشرف درویشیان، انور خامه ای و ناصر زرافشان با انتشار نامه ای به ادامه بازداشت دانشجویان اعتراض کردند. در این نامه آمده است: امضاکنندگان این نامه ضمنِ ابراز نگرانی شدید از وضعِ ناروشن این دانشجویان و برخوردهای امنیتی و پلیسی با مقوله­ ی فرهنگ و دانشگاه و دانشجو، بر آن اند که خواستِ آزادی نه ویژه­ ی دانشجویان که خواستِ همه ­ی مردمی است که از سانسور و سرکوب و آزار به جان آمده­ اند ...
اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
روشنفکران! زنان و مردان آزاده!
روز ۱۱ آذر و روزهای بعد بیش از ٣۰ تن از فعالان دانشجویی به بهانه ­ی "قصدِ" برگزاری مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو، بازداشت شدند و تا امروز هم­ چنان در بازداشت به سر می­برند.
امضاکنندگان این نامه ضمنِ ابراز نگرانی شدید از وضعِ ناروشن این دانشجویان و برخوردهای امنیتی و پلیسی با مقوله­ ی فرهنگ و دانشگاه و دانشجو، بر آن اند که خواستِ آزادی نه ویژه­ ی دانشجویان که خواستِ همه ­ی مردمی است که از سانسور و سرکوب و آزار به جان آمده­ اند.
امضاکنندگان زیر خواهانِ پایان بخشیدن به این وضع ناگوار در همه ­ی عرصه­ های فردی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، و آزادی فوری و بی ­قید و شرطِ دانشجویانِ دربند اند.

سیمین بهبهانی- علی­ اشرف درویشیان- ابراهیم یونسی- انور خامه­ ای- پرویز بابایی- بابک احمدی- ضیاء موحد- مجید امین ­موید- قطب ­الدین صادقی- ناصر زرافشان- فریبرز رییس ­دانا- سیدعلی صالحی- محمد محمدعلی- محمود استادمحمد- محمد خلیلی- فرج­ الله شریفی- حسن مرتضوی- فرزانه طاهری- جاهد جهانشاهی- محمد شریف- قاسم روبین- عباس مخبر- محمد قائدشرفی- فریبا وفی- شیوا ارسطویی- ناهید فروغان- یونس تراکمه- مهین خدیوی- ناهید موسوی- احمد باطبی- مظفر درفشی- علی صداقتی ­خیاط- رضا خندان (مهابادی)- علی ایرانلو- حمیدرضا نجفی- فرخنده حاجی­زاده- یوسف­ عزیزی ­بنی ­طرف- کامران جمالی- فاطمه سرحدی­ زاده- علی­رضا ثقفی- حسین حضرتی- منیژه عراقی- حمید یزدان­پناه- علی­ اصغر شیرزادی- علیرضا جباری- فلامک بردایی- حسین افشار- علی عبداللهی- ری­را عباسی- فرامرز سه­دهی- حسین صفاری­دوست- فریدون چمنی- فرزانه آقایی­پور- محمد زندی- شمس آقاجانی- محمد رئوف­ مرادی- رضا مرادی­ اسپیلی- رضا عابد- ناهید سرشکی- بهنام ناصری- آرش عندلیب- رحیم رسولی- محمد حیدر- هژیر پلاسچی- انوش صالحی- حسن صانعی- مریم آموسی- مه­آ محقق- اکبر معصوم ­بیگی- نسترن موسوی.

--------

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی تحکیم خواستار پاسخگویی مقامات قضایی در خصوص وضعیت سعید حبیبی شد

ادوارنیوز: بهاره هدایت مسئول کمیته حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت با ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت سعید حبیبی عضو سابق شورای مرکزی این اتحادیه حواستار پاسخگویی مقامات مسئول در مورد وضعیت وی و سایر بازداشت شدگان شد.

هدایت با اشاره به عدم پاسخگویی دادگاه انقلاب به پدر سعید حبیبی در مورد وضعیت فرزندش گفت:مسئولان امنيتي و قضايي بيشرمانه از پذيرفتن مسئوليت بازداشت سعيد حبيبي سر باز ميزنند در حاليکه بيش از سه هفته از بازداشت وي مي گذرد و عليرغم وجود اخبار بسيار نگران کننده در مورد سلامت و وضعيت نگهداري وي مسئولان ذيربط از بازداشت وي اظهار بي اطلاعي مي کنند
هدایت ادامه داد: سعيد حبيبي از فعالين خوشنام و با سابقه ي درخشان فعاليت در جنبش دانشجويي است که صداقت و شهامت وي در دفاع از آرمانهاي اصيلي چون آزادي و برابري مثال زدني است و حذف و سرکوب چنين نيروهايي از ميان فعالين دانشجویی و سیاسی يقينا بي پاسخ نخواهد ماند.

هدایت بااشاره به اینکه بسیاری بازداشت شدگان در تماسهای تلفنی تاکید کرده اند که در زندان انفرادی نگهداری می شوند ،مسئوليت هر گونه فشار، و آسيب احتمالي به بازداشت شدگان اخير جريانات دانشجويي را مستقيما متوجه مسئولان امنيتي و قضايي دانست و گفت: ما مصرانه خواستار روشن شدن وضعيت بازداشت شدگان ، رفع اتهامات واهي منتسب شده و آزادي هر چه سريع آنان هستيم
عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم گفت: بايد روشن بشود که اتهام اين افراد جز اينکه دل در گرو انديشه اي دارند که حاکمان نمي پسندند چیست؟

بهاره هدایت گفت: استفاده از فضاي عمومي جامعه و انتشار عقايد و آرا خصوصا در محيط دانشگاه حق طبيعي و مسلم آحاد جامعه و دانشگاهيان است. سلب اين حقوق از شهروندان يقينا هيچ دستاورد بلند مدتي را نصيب جامعه و امنيت آن نکرده و دستگيري و بازداشت فعالين سياسي و دانشجويي به اتهام تصميم به برگزاري تجمع با محورهاي برابري خواهانه و ضد جنگ با هیچ منطقي قابل توجيه نیست
بهاره هدایت با اشاره به اینکه آزاديخواهي و رفع تبعيض ريشه ي همه ي حرکت هاي دانشجويي است گفت : مگر ميشود کسي را به اتهام دغدغه ي فقر مردم را داشتن و رنج از تبعيض طبقاتي و شعار صلح طلبي در حصر و بند کرد؟

هدایت در پایان خواهان آزادی هرچه سریعتر سعید حبیبی و سایر بازداشت شدگان اخیر شد.

 3 هفته بعد از بازداشت:دادگاه انقلاب از قبول مسئولیت بازداشت سعید حبیبی خودداری می کند

ادوارنیوز: دادسرای انقلاب از پذیرفتن مسئولیت بازداشت سعید حبیبی، عضو کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر خودداری کرد. صبح امروز محسن حبیبی، پدر سعید حبیبی جهت اطلاع از وضعیت وی به دادگاه انقلاب مراجعه نموده و با عدم پاسخگویی مسئولیت دادسرا مواجه شد.

از طرف دادسرای انقلاب به پدر سعید حبیبی گفته شده که چنین شخصی از سوی این نهاد بازداشت نشده است. پیش از این تعدادی از خانواده های دانشجویان بازداشت شده به دادسرا مراجعه و رسیدهایی مبنی بر تاریخ مراجعه فرزندان خود به دادگاه انقلاب و اتهام اول آنان که اتهام علیه امنیت داخلی ذکر شده دریافت کرده اند.

دستگیری سعید حبیبی در حالی از سوی دادگاه انقلاب تکذیب می شود که ماموران وزارت اطلاعات در همان روز بازداشت با حکم دادستانی به منزل وی مراجعه و اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل و دست نوشته های شخصی وی نمودند.

سعید حبیبی ظهر یازدهم آذرماه نزدیک محل کار خود از سوی ماموران امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است. گزارش ها از نگهداری وی و سه تن دیگر از بازداشت شدگان در بند ۳۲۵ سپاه حکایت می کند و اخبار نگران کننده ای مبنی بر شکنجه این چهار نفر در بند سپاه منتشر شده است.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

 

 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه