اميد معماريان
o.memarian@roozonline.com
روز: منيژه گازراني، همسر محسن حکيمي فعال کارگري، نويسنده ومترجم وعضو کانون نويسندگان که همراه چندتن ديگر ازفعالان جامعه کارگري روز جمعه 23 آذر ماه درپارک چيتگر دستگير شدند درگفت وگو با روز اعلام کرد که قاضي پرونده از پاسخگويي نسبت به اين بازداشت، که وي آن را غيرقانوني مي داند، خودداري مي کند. گازراني مي گويد: فشار را برجامعه کارگري آنچنان زياد کرده اند که حتي نمي توانند تجمع خانوادگي آنها در پارک را هم تحمل کنند. اين گفت وگو درزير مي آيد.
ده روزي از دستگيري همسرتان و ديگر فعالان کارگري مي گذرد. با توجه به اينکه خود شما شاهد بازداشت بوديد بگوييد ماجرا ازچه قراربود؟
ما وجمعي ازفعالان کارگري به همراه خانواده هايشان درجمعي دوستانه به پارک چيتگر رفته بوديم و آنجا مشغول صحبت بوديم که ماشين گشت نيروي انتظامي آمد. اول آقاي ابراهيم گوهري را صدا زدند و کارت شناسايي خواستند. بعد همسرم وآقاي اختري رفتند که اوراق هويت آنها را خواستند. سپس انها را همراه آقاي حسين غلامي به پاسگاه مستقر درپارک چيتگر بردند. خانواده ها به نحوه دستگيري اعتراض کردند، اما مامورين پاسخي ندادند. عصرهمان روزهم همسران ما رابه پاسگاه 137 نصر منتقل کردند وشب آنجا نگه داشتند. ما هم تا آخر شب پشت در پاسگاه بوديم. آخرين جوابي که به ما دادند اين بود که دستگيرشدگان را فردا به دادگاه انقلاب منتقل مي کنيم تا موضوع در آنجا بررسي شود. صبح روز بعد به دادگاه انقلاب، شعبه دوم دادياري امنيت ملي مراجعه کرديم. معلوم شد آنها رامورد بازپرسي قرارداده اند و آنها هم به دستگيري شان اعتراض کرده اند. اتهامي که به اين فعالين کارگري تفهيم شد "تباني براي اقدام عليه امنيت ملي" بود. آنها اعتراض کردند واين اتهام را نپذيرفتند وآن را واهي دانستند. درنهايت براي همسرم محسن حکيمي، آقاي عليرضا عسگري و آقاي حسين غلامي قرارکفالت و ضمانت بيست ميليون توماني و براي آقاي ابراهيم گوهري قراروثيقه بيست ميليون توماني صادر شد. اين قرار به آنها ابلاغ شد وبه رويت عزيزان ما رسيد وامضا کردند. قاضي رسيدگي کننده به پرونده هم به صورت تلفني اين قرار را به ما ابلاغ کرد و گفت فردا به همراه مدارک لازم به دادگاه برويد؛ درصورتي که مدارک آماده باشد، دستگير شدگان را آزاد مي کنند. روز بيست وپنجم حتي مدارک آقاي عسگري وغلامي راپذيرفتند و کارهاي اداري هم انجام شد. اما ازخانواده حکيمي وگوهري، درحالي که کفيل ووثيقه آماده بود، مدارک را نپذيرفتند. درنهايت هرچهار نفر را به زندان اوين منتقل کردند والان مدت ده روز است که اينها در بازداشت هستند بدون اينکه قراربازداشت برايشان صادر شده باشد.
درقبال چنين روندي واکنش شما و فعالين ياد شده چه بوده؟
ما، خانواده ها، شکايت خود را به رييس دادگاه انقلاب ومعاونت دادستان تهران ارائه کرده ايم. البته ثبت اين شکايت بسيار دشوار بود. عزيزان ما هم ازداخل زندان شکايتي را تهيه کرده اند. آقاي محمد شريف، وکيل همسر من هم نسبت به اين دستگيري اعتراض کرده است.
به چه کسي شکايت کرديد وموضوع آن چه بود؟
رياست دادگاه انقلاب تهران و به معاون دادستان تهران، آقاي حداد. موضوع شکايت، يکي دستگيري است وديگري رد اتهامات ياد شده واينکه به هرحال هيچ توجيهي براي دستگيري يک جمع دوست و خانواده که در پارک نشسته اند وجود ندارد و اتهامي که به اين افراد نسبت داده اند را مورد اعتراض قرارداديم. ديگر اينکه چرا وقتي قرار کفالت و وثيقه آماده بوده انها را بازداشت کردند که اين غيرقانوني است.
پاسخ شان به شما چه بود؟
هيچ پاسخي ندادند. ما توانستيم معاون دادستان را ملاقات کنيم، اما به ما گفتند قرارها تشديد خواهدشد. يعني قاضي بعدا به اين نتيجه رسيده که اين قرار ناکافي بوده وبايد قرارسنگين تري براي اين افراد تعيين مي کردند.
مي دانيد وثيقه هاي سنگين تر چقدر است؟
نه؛ منتها اين کار هم انجام نشده و قراربازداشت صادر نشده و اينها بدون اينکه قراربازداشت برايشان صادر شود تا الان مدت ده روز است که درزندان به سرمي برند؛ اين بازداشت غيرقانوني است.
با همسرتان درتماس هستيد؟
هرچهارنفر دربند عمومي هستند وازامکان ملاقات هفته اي يک بارو تلفن برخوردارند. من توانستم همسرم را روز شنبه ملاقات کنم. حال جسمي وروحي اي او خوب بود.
آيا طي روزهاي اخير بازجويي شده اند؟ تفسير همسرتان از ادامه ماجراچه بود؟
بازجويي شده اند. همسرم درملاقات گفت ممکن است دستگيرکنندگان بخواهند ما را با قرارسنگين تر وبه مدت طولاني تر نگه دارند.
دليلشان تنها همان تجمع خانوادگي درپارک بوده است؟
آن چيزي که آنها مي گويند خيلي پوچ است. به هرحال آدم ها با همديگر معاشرت مي کند. هيچ تجمع ويا سخنراني نبوده و فقط ملاقات دوستانه بوده است.
تفسير خودشما ازچنين بازداشت عجيب وغريبي دروسط پارک چيست؟
برداشت ما اين است که به هرحال اعتراضات کارگري رو به گسترش است. فشار روي طبقه کارگر بسياراست. اخراج، اعتصاب و بازداشت فراوان شده. مسائل کارگري هر روز به علت فشار اقتصادي بيشتر مي شود، کارگرها هر روز از کارخانه ها بيرون مي ريزند و اعتراض مي کنند. 9 ماه 9 ماه حقوق نمي گيرند. درنتيجه کارگرها براي احقاق حقوقشان درپي ايجاد تشکل هاي خود هستند. بنابراين فشار مي آورند و حتي اين فشار را به جايي رسانده اند که ازاينکه چهار خانواده هم که با هم رابطه دارند ودور هم جمع شوند وبا هم حرف مي زنند، ممانعت به عمل مي آورند. مي خواهند حتي مانع چنين روابطي هم بشوند.
رابطه دستگيرشدگان با هم چيست؟
اقاي گوهري عضو هيات مديره سنديکاي شرکت واحد هستند، بقيه اين دوستان هم در جاهاي مختلف کارمي کنند اما فعال کارگري هستند.
آيا قراري براي ديدار با مسئولين مربوطه براي درخواست آزادي همسرتان داريد؟
درطي اين مدت ما هر روزبه دادگاه انقلاب مراجعه و تلاش کرديم با قاضي پرونده ومسئولين ديگر ملاقات کنيم. قاضي پرونده که اصلا اجازه ملاقات با ما را نمي دهد. او به سردفترش سپرده که وقتي ما زنگ مي زنيم اصلا جواب ندهد؛ حتي اجازه نمي دهد به دفترش برويم. گفته است به ما بگويند پرونده درمرحله تحقيق است و بعدا با ما تماس مي گيرند. ما به مسئولين بالاتر رسيدگي کننده شکايت کرديم که با دشواري زياد توانستيم حرف خودمان را به گوش آنها برسانيم. حالا منتظريم ببينيم نتيجه اين اقدامات چه خواهد بود.