حسین مجاهد
ادوار
نيوز: شعبه 106 دادگاه عمومي همدان نه نفر ازمعلمان را به جرم تحريک سايرمعلمان به اعتصاب، تجمع و تحصن غير قانوني و..... به زندان محکوم کرد و اين درحالي رخ داد که معلمان محکوم شده درنشستي صنفي درمحل کانون معلمان دستگير و به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شدند و از زدن دستبند در انتقال و چشمبند در بازجويي ها بي نصيب نماندند و همزمان از الطاف بعضي از مسوولين با القابي همچون معلم نما همراه با توهين هاي رنگا رنگ بهره مند شدند. برابر با اصل 27 قانون اساسي تشکيل اجتماعات و راهپيمايي¬ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است اما مروري به حوادث سال هاي بعد از انقلاب نشان مي دهد که اين اصل نه تنها تحقق نيافته بلکه همه¬ي تجمع ها و راهپيمايي¬هاي مسالمت آميز مورد تهاجم و سرکوب واقع شده و دست اندرکاران آن نيز مورد تعقيب امنيتي، قضايي قرار گرفته و از محکوميت و مجازات آن در امان نبوده¬اند. برخوردهاي اخير با اجتماعات مسالمت آميز کارگران، دانشجويان، زنان، فرهنگيان و اقليت هاي قومي و مذهبي و حتي تحصن نمايندگان مجلس که آثار آن در رد صلاحيت ها مشهود است مصاديقي از اين مدعا است. اينگونه برخوردها مختص جريانات منتقد وضع موجود بوده و شامل اجتماعات و راهپيمايي¬ها و... که درهواداري از حاکميت صورت گرفته و مي¬گيرد نمي باشد بلکه اجتماعات وحرکت هاي خشونت آميز آنها نيز تحت عناويني همچون اقدام هاي خود جوش مردمي يا امت حزب الله توجيه شده است. يقينا هدف قانون گزاران از اين اصل موافقان وتاييد کنندگان حاکمان نبوده است چرا که هيچ حکومت مستبد، ديکتاور و حتي فاشيستي با موافقين خود مشکلي ندارد و براي حمايت از خود محدوديتي قايل نمي شود بلکه وضع اين قوانين براي مخالفان ومعترضان است تا بتوانند در پناه آن حقوق خود را دنبال کنند مسوولان امر روشن کنند منظور از تجمع و راهپيمايي قانوني چيست و مصداق آن کدام است تا معلمان، کارگران، زنان، دانشجويان، احزاب ، اصناف و اقشار مختلف منتقد بتوانند مطالبات خود را بدون پرداخت هزينه¬هاي يادشده دنبال کنند تا همچون معلمان همداني بخاطر حداقل خواسته صنفي سر از زندان در نياورند. راه ديگر اين است که با اصلاح اصل 27 قا نون اساسي به اين مضمون که تشکيل اجتماعات، راهپيمايي، اعتصاب و تحصن به اين شرط که در حمايت از حاکمان باشد آزاد است خود را از دغدغه منتقدان راحت کنند. بي دليل نيست که مي گويند ايرا ن تنها کشوري است که هر راهپيمايي در آن مي شود در حمايت از صاحبان قدرت است ، دوستي هم مي گفت مردم ايران آزادند اما به قيد وثيقه.