بازگشت به صفحه اول

 از روز

 
 

اعتراض به احکام قضايي فرهنگيان

نامه هاي سرگشاده‏‎ ‎معلمان

ياسمين منطقي‎ ‎

عليرضا هاشمي، دبير کل سازمان‎ ‎معلمان تهران با ارسال نامه سرگشاده اي خطاب به رئيس قوه قضاييه، ضمن ‏تقاضاي توقف حکم زندان، خواستار اعاده دادرسي خود شد.‏

اين نامه در شرايطي به رييس‎ ‎قوه قضاييه نوشته شده است که طي دو هفته گذشته ابتدا دبير کل سازمان‎ ‎معلمان ‏تهران و سپس علي پورسليمان، يکي ديگر از اعضاي اين سازمان از سوي دادگاه انقلاب‏‎ ‎تهران هر کدام به سه ‏سال حبس تعزيري محکوم شده اند‎.‎

پيش از اين و پس از‏‎ ‎اعتراض به راي صادره و درخواست رسيدگي مجدد به پرونده عليرضا هاشمي، شعبه 36‏‎ ‎دادگاه تجديد نظر استان تهران حكم مجازات سه سال حبس تعزيري وي را تاييد كرده بود. بر اساس راي تاييد شده، ‏اين فعال صنفي معلمان‏‎ ‎روز 19 بهمن ماه زنداني خواهد شد‏‎.‎

هاشمي در اين نامه با اشاره به‎ ‎سابقه 25 ساله اش در آموزش و پرورش، حضور 15 ماهه در جبهه هاي جنگ، ‏‏12 سال تدريس‎ ‎در مدارس شاهد و همچنين 5 سال حضور در ستاد وزارتخانه به عنوان کارشناس، فعاليت‎ ‎هاي ‏صنفي خود را امر به معروف و نهي از منکر مسالمت آميز و در چارچوب قانون خوانده و‏‎ ‎خطاب به آيت الله ‏شاهرودي پرسيده است: "فردي با چنين سوابقي چگونه مي تواند مصداق و مؤيد‎ ‎اتهام برهم زدن امنيت قرار ‏بگيرد؟"‏

دبير کل سازمان‎ ‎معلمان در ادامه نامه خود همچنين به محتويات مورد استناد قاضي براي محکوميتش اشاره کرده ‏و نوشته: "در حکم‎ ‎به اقارير بنده استناد شده است، متاسفم اعلام نمايم در دوران بازجويي از طرف مسولين‎ ‎ذيربط ‏به بنده پيشنهاد گرديد که با توجه به معلم بودن شما وجايگاه معلمان کشور براي‎ ‎حل موضوع تعهدي بدهيد و آزاد ‏شويد و با اطمينان به آن برادران، برگه‌ها را امضا‎ ‎نمودم ولي متاسفانه در روز دادگاه اين برگه‌ها به عنوان اقارير ‏متهم مورد استناد‎ ‎قرار گرفت"‏‎.‎

هاشمي همچنين در ادامه هدف از‎ ‎تجمع در برابر مجلس را ديدار با نمايندگان جهت پيگيري لايحه مديريت خدمات ‏دانسته‎ ‎ونوشته: "آنها [تجمع کنندگان] فرهنگياني بودند که مشکلات معيشتي و سختي زندگي‎ ‎وادارشان کرده بود به ‏نمايندگان خود مراجعه وخواسته‌هاي خود را با آنها در ميان‎ ‎بگذارند"‏‎.‎

همزمان با انتشار نامه سرگشاده‏‎ ‎دبيرکل سازمان معلمان تهران به رييس قوه قضاييه، فريده غيرت وکيل هاشمي ‏نيز در اين باره گفت: "طبق قانون مي‌توان ازاين حکم با دارا‎ ‎بودن شرايط خاص تقاضاي اعاده دادرسي کرد و ‏مهلت اين تقاضا تا يک ماه پس از تاريخ‎ ‎ابلاغ مي‌باشد ودر صورت موافقت با تقاضا، دستور رسيدگي مجدد صادر ‏خواهد شد".‏

همچنين سازمان معلمان ايران نيز با صدورنامه سرگشاده جداگانه‌اي خطاب به‏‎ ‎آيت‌الله شاهرودي، ازتلاش کساني ‏که مي‌خواهند اقدامات قانوني وحقوقي معلمان را به بن بست‏‎ ‎برسانند، انتقاد کرده‌است‎.‎

سازمان معلمان در اين نامه همچنين ‏‎ ‎خواستار ديدار نمايندگان اين سازمان با رئيس قوه قضائيه و دخالت آيت‌الله ‏شاهرودي و‏‎ ‎صدوردستور توقف حکم واعاده دادرسي از اين پرونده شده است‎.‎

عليرضاهاشمي، دبير کل سازمان معلمان‎ ‎اسفندماه سال گذشته درجريان تجمع هاي مسالمت آميز معلمان در مقابل ‏مجلس شوراي‎ ‎اسلامي بازداشت و بيشتر از۲۰ روز در بند ۲۰۹ اوين زنداني شد‏‎. ‎

‎خواسته هاي صنفي و برخورد‏‎ ‎هاي قضايي‎

از اسفند ماه سال گذشته معلمان‎ ‎در تهران و بسياري از شهرستان هاي کشور اعلام کردند که در صورت برآورده ‏نشدن‎ ‎خواست هاي صنفي شان دست به اعتصاب سراسري خواهند زد‏‎.‎‏ به دنبال اين مسئله و بي اعتنايي مسئولين ‏دولتي و نمايندگان مجلس، معلمان پس از تجمع‏‎ 15 ‎بهمن ماه در مقابل مجلس، جمع کثيري از معلمان بيش از 6 ‏استان‎ ‎کشور از روز اول اسفند ماه دست به تجمعات آرام و مسالمت آميز در اعتراض به وضعيت‎ ‎حقوق و ‏درآمدهاي خود و در واکنش به تصميم دولت در استرداد لايحه خدمات کشوري زدند و‏‎ ‎از حضور در کلاس هاي ‏درس خودداري کردند؛ تجمعات آرامي که با برخوردهاي‎ ‎امنيتي و عدم توجه دولت و مجلس مواجه شد‏‎.‎اما عاقبت
پس از کشمکش‎ ‎هاي فراوان و اعتراض معلمان، دولت از استرداد لايحه خدمات کشوري به مجلس منصرف شد، ‏هر چند اين بار شوراي نگهبان به اين لايحه ايرادات قانوني گرفت‏‎. ‎

از پس اين برخورد و همچنين‎ ‎احضار و بازداشت برخي از اعضاي سازمان صنفي معلمان در نقاط مختلف ‏کشور، اعتراض هاي معلمان شکل جدي تري به خود گرفت. پاسخ اعتراض آرام معلمان، بازداشت شبانه 5 نفر از ‏اعضاي سازمان صنفي معلمان [علي اکبر‏‎ ‎باغاني، محمود بهشتي لنگرودي، عليرضا هاشمي، محمد داوري و علي ‏پورسليمان] رو به رو‏‎ ‎شد‎.‎

به اين ترتيب بسياري از معلمان‏‎ ‎کشور در روزهاي 23 و 24 اسفندماه با درخواست آزادي همکاران خود و ‏همچنين برآورده‎ ‎شدن درخواست هاي صنفي شان دست به تجمع درمقابل مجلس زدند. اين بار نيروهاي امنيتي‎ ‎و ‏انتظامي صدها معلم را دستگير وده ها نفر از آنان، از جمله سران تشکل هاي‎ ‎صنفي فرهنگيان را در آستانه سال ‏نو زنداني کردند‎.‎

اين برخورد در حالي صورت گرفت‏‎ ‎که جلسه روز سه شنبه 22 اسفند معلمان با مسوولان در مجلس براي حل ‏مشکلات معيشتي‎ ‎فرهنگيان نيز نتيجه اي دربرنداشت و مشخص شد دولت و مجلس قصد برخورد با‏‎ ‎فرهنگيان را ‏دارند‎.‎

برخورد با معلمان در روزهاي‎ ‎آغازين سال جاري نيز همچنان ادامه يافت و بسياري از معلماني که در تجمعات و ‏اعتراض‎ ‎هاي صنفي حضور داشتند علاوه بر بازداشت هاي گذشته، محاکمه ودستکم 18 معلم تاکنون به حبس ‏محکوم و تعداد زيادي از آنها‎ ‎تبعيد و يا به انفصال از خدمت محکوم شدند.‏

صدورحکم زندان براي عليرضا‎ ‎هاشمي و علي پورسليمان در روزهاي اخير نيز همچنان از ادامه برخورد دامنه ‏دار با فعالان صنفي معلمان در کشورحکايت مي کند.‏

 
 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه