بازگشت به صفحه اول

 

 
 

منصور اسانلو در راه بيمارستان ـ زندان

همزمان با خودسوزي يک راننده شرکت واحدmansorosalno.jpg
ياسمين منطقي‎ ‎

روز: درحالي که به نظر مي رسيد‎ ‎جراحي چشم رييس دربند سنديکاي رانندگان شرکت واحد در مهرماه سال جاري با ‏موفقيت انجام شده‎ ‎است، خبرهاي تازه از وخامت حال منصور اسانلو و انتقال او به بيمارستان و عمل جراحي‎ ‎مجدد‎ ‎حکايت دارد‎.‎

در همين ارتباط همسر اسانلو به‎ ‎سايت خبري دسترنج گفته است که: "منصور اسانلو روز پنجشنبه گذشته با ‏نظارت ماموران از‎ ‎زندان اوين به بيمارستان لبافي نژاد منتقل شد و هم اکنون حال عمومي او خوب‏‎ ‎است".‏

همسر اسانلو همچنين درباره‎ ‎وضعيت جسمي اسانلو که از ناراحتي قلب، کليه و چشم رنج مي برد، گفته:‏‎ ‎‏"بنا بر‎ ‎نظر پزشکان، منصور اسانلو پس از عمل جراحي بايد بين سه تا چهار هفته تحت مراقب پزشکي‎ ‎قرار بگيرد‎.‎‏ البته ‏با توجه به ضعف جسمي‎ ‎او، کميسيون پزشکي و مسئولان زندان با مرخصي يک ماه و نيمه او موافقت کرده اند ‏اما‎ ‎مسئولان قضايي در شعبه چهارده هنوز نظري در اين مورد ابراز نکرده اند".‏

منصور اسانلو، رييس سنديکاي‎ ‎رانندگان شرکت واحد که در پي اعتراض و اعتصاب دو سال گذشته رانندگان ‏شرکت واحد و‎ ‎اعضاي سنديکا بارها به همراه ساير فعالين اين سنديکا بازداشت ، زنداني و احضار شده‏‎ ‎است، در ‏تيرماه امسال براي چندمين بار پياپي بازداشت شد. شبکه چشم چپ منصور اسانلو‎ ‎نيز که هم اکنون مورد جراحي ‏دوباره قرار گرفته است "درتيرماه امسال، موقع دستگيري‎ ‎‏" پاره شد‎. ‎

‎خودسوزي راننده شرکت‎ ‎واحد‎

خبر بستري شدن و جراحي چشم منصور‏‎ ‎اسانلو درحالي منتشر شد که رسانه هاي داخلي و مطبوعات از انعکاس ‏اخبار اعتراض هاي‎ ‎کارگري و همچنين فعالان سنديکايي منع شده اند و خبرگزاري ايلنا، تنها خبرگزاري که طي ‏سال هاي گذشته اخبار مربوط به اعتراضات کارگري را منتشر مي کرد، با شکايت دولت توقيف شده است.‏
با اين حال هنوز اخبار کارگران و اعتراضات کارگري، اگرچه در ابعاد کمتري، انتشار مي يابد. در همين راستا ‏روز گذشته سايت‎ ‎خبري دسترنج خبر داد که:"يک راننده شرکت واحد درمقابل هيات نظارت بر خصوصي سازي ‏شرکت‎ ‎واحد واقع در ميدان پاستور دست به خودسوزي زده و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود‎ ‎را از دست ‏داده است‎."‎

اين کارگر که يکي از رانندگان‏‎ ‎اتوبوس هاي خصوصي شرکت واحد بوده است پس از مراجعه مکرر به هيات ‏نظارت بر خصوصي‎ ‎سازي، به دليل مشکلات اقتصادي و معيشتي دست به خودسوزي زده است‏‎. ‎

مرگ اين راننده و همچنين ادامه‎ ‎بازداشت منصور اسانلو دبير سنديکاي کارگران شرکت واحد درحالي است که ‏بسياري از رانندگان شرکت واحد اتوبوسراني تهران‏‎ ‎و حومه پس از اعتراضات سنديکايي خود طي سال هاي 84 ‏و 85 ،بازداشت و از کار اخراج و با مشکلات فراوان معيشتي‎ ‎مواجه شده اند.‏

‎بازداشت هفت ماهه‎

غروب روز 19 تيرماه امسال‎ ‎ماموران لباس شخصي،‎ ‎اتوبوس عمومي حامل منصور اسانلو، رئيس هيات مديره ‏سنديکاي‎ ‎کارگران شرکت واحد تهران و حومه را در نزديکي منزل مسکوني او در شرق تهران متوقف کردند و ‏پس از ضرب و شتم اسانلو و اطرافيانش، او را به زوربردند. در جريان اين ربايش،ماموران لباس شخصي که از ‏دخالت مردم که از پس فرياد هاي‎ ‎اسانلو و رانندگان اتوبوس به سمت ماموران آمده بودند، نگران شده بودند با ‏اعلام اينکه"‏‎ ‎دزد گرفته ايم" ، رييس سنديکاي کارگران شرکت واحد را به نقطه نامعلومي منتقل‏‎ ‎کردند‎.‎

اسانلو که پيش از اين نيز‎ ‎نزديک به هفت ماه در زندان به سر برده بود پس از آزادي بارها مورد تعقيب و آزار‎ ‎ماموران لباس شخصي قرار گرفته بود‏‎.‎

اسانلو پيش از دستگيري در 19‏‎ ‎تيرماه در سفري به لندن و بروکسل در کنگره فدراسيون جهاني حمل و نقل در ‏انگليس شرکت کرد. او در اجلاس فدراسيون هاي جهاني اتحاديه هاي‎ ‎کارگري در لندن، با تشريح وضعيت فعلي ‏طبقه کارگر ايران و اقدامات خلاف قانون‎ ‎جمهوري اسلامي در جلوگيري از تشکيل تشکل هاي آزاد کارگري، ‏خواستار توجه محافل حقوق‎ ‎بشري و نيز کارگري جهان به سنديکاي کارگران شرکت واحد و احقاق حقوق اتحاديه ‏اي‎ ‎کارگران ايران شد.‏‎ ‎

رييس هيات مديره سنديکاي‎ ‎کارگران شرکت واحد اتوبوس راني تهران و حومه در سخنراني هاي خود که علت ‏مجدد بازداشت‎ ‎او شد، تاکيد کرده بود که کارگران ايراني چشم به راه رسيدگي به موارد فوق توسط سازمان‎ ‎بين ‏المللي کار هستند تا بتوانند فعاليت هاي سنديکايي خود را پيش ببرند و‎ ‎اتحاديه يا فدراسيوني سراسري درکشور ‏تشکيل دهند‎.‎

اسانلو همچنين اعلام کرده بود‎ ‎که: "چنين حمايت هايي به ما کمک مي کند تا درجهت رفع مشکلات فراوان طبقه ‏کارگر در‎ ‎ايران گام هاي موثري برداشته شود و در اين راه نيزآماده پرداختن هزينه در اين راه‎ ‎حق طلبانه هستيم‎." ‎
اسانلو پس از بازگشت‎ ‎به ايران، توسط نهادهاي امنيتي بازداشت شد و هنوز برغم وضعيت جسمي نامناسب در ‏بازداشت به سر مي برد‏‎.‎

هرچند که پس از بازداشت مجدد‎ ‎اسانلو، به دعوت نمايندگان اتحاديه ها و نهادهاي کارگري بين المللي در سراسر ‏جهان‎ ‎،کارگران بسياري از کشورها در روز پنجشنبه 18 مردادماه با اعلام همبستگي با اسانلو‏‎ ‎و کارگران شرکت ‏واحد در مقابل سفارتخانه هاي ايران در کشور هاي خود تجمع کردند و‏‎ ‎خواهان آزادي وي شدند، اما مقامات ‏قضايي و امنيتي جمهوري اسلامي توجهي به اين مساله‎ ‎نکرده و همچنان اين فعال کارگري را در بازداشت نگه ‏داشته اند.‏

-------

بیکاری هزاران کشاورز مرز نشین به دلیل واردات شکر

هزاران نفر از کشاورزان چغندرکار در شهرستان مرزی اسدیه به دلیل واردات بی رویه شکر موفق به فروش محصولات خود نشده اند.

دسترنج: "غلامعلی فیروزی" از فعالان کارگری خراسان جنوبی در این باره به دسترنج گفت: واردات بی رویه شکر سبب توقف تولید شکر در کارخانه قند قهستان شده است و کارگران این کارخانه به مدت پنج ماه حقوقی دریافت نکرده اند.

او ادامه داد: این در حالی است که معیشت هزاران کارگر و کشاورز مرزنشین در گرو تولید و فروش شکر قرار دارد و با وجود شکر وارداتی ارزان قیمت این افراد در فقر و تنگدستی به سر می برند.

-----

اعتصاب کارگران تصفیه خانه آب طبس

کارگران تصفیه خانه آب طبس صبح امروز در اعتراض به عدم دریافت چهار ماه حقوق و سودجویی های مدیریت شرکت پیمانکار، اعتصاب کردند

دسترنج: "غلامرضا محمدی" از فعالان کارگری طبس گفت: مدیریت شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با تصفیه خانه آب به خواسته های بحق کارگران توجهی نداشته و نسبت به پرداخت حقوق آنان اقدام نمی کند.

او گفت: شرکت پیمانکاری دلیل عدم پرداخت دستمزد کارگران را پرداخت نشدن صورت حسابش توسط اداره آب و فاضلاب طبس ذکر کرده است اما اسناد مذکور حاکی از آن است که مطالبات پیمانکار پرداخت شده است.
"محمدی" با اشاره به اینکه پیمانکار تا کنون 18 کارگر را به دلیل اعتراض به عدم پرداخت دستمزد اخراج کرده است پیشبینی کرد 20 کارگر دیگر نیز در آستانه اخراج قرار دارند.

لازم به ذکر است که شرکت های پیمانکاری دلالان نیروی کار انسانی هستند که با اجاره دادن کارگران به کارفرمای اصلی باعث سلب مسئولیت های کارفرما در قبال کارگران می شوند.

-----

خودسوزی راننده شرکت واحد

گفته می شود هفته گفته یکی از رانندگان اتوبوس های درون شهری تهران براثر خودسوزی جان خود را از دست داد

دسترنج: "فریدون.د" از رانندگان اتوبوس های خصوصی بود که در خط میدان صنعت – میدان آزادی به جابجایی مسافران مشغول بود.

علت خودسوزی این راننده 42 ساله که از کارگران بازخریدی شرکت واحد است مشکلات او با تامین هزینه و نگهداری دستگاه اتوبوس بوده است.

او پس از آنکه برای حل مشکلات خود از مراجعه مکرر به هیات نظارت بر خصوصی سازی شرکت واحد – واقع در میدان پاستور - ناامید شده بود در اعتراض خودسوزی کرد.

-----

افشای اقدامات وزارت کار برای ساکت کردن کارگران

نمایندگان انجمن های امروز در نشست مشترك خود پشت پرده تشكيل مجمع نمايندگان كارگران را فاش کردند

دسترنج: رضا خادمي ـ رييس انجمن صنفي رانندگان خودروهاي مسافربري ـ در این نشست گفت:  دو ماه قبل براي تشكيل مجمع نمايندگان كارگران در سراسر كشور، وزارت كار در يك شب بيش از سه هزار و 500 نماينده كارگري را بدون برگزاري انتخابات معرفي كرد كه اعتراضات كارگران را در پي داشت و از سوي ديگر اعلام كرده بود كه علاوه بر شوراي اسلامي كار، نمايندگان كارگري نيز در جلساتي كه بايد نمايندگان كارگر حضور داشته باشند حاضر خواهند شد و به عبارتي آنها خواستند تنها كارگران را ساكت كنند و اینطور وانمود کنند که از هر دو نهاد شوراي اسلامي و نمايندگان كارگري در مجامع حضور دارند.

 خبرنگار دسترنج درباره حواشی این نشست گزارش داد: پس از آنکه یکی از سخنرانان (حاج اسماعيلي) ادعا كرد: «بيش از 95 درصد كارگران خواستار اصلاح قانون كار هستند و كارفرمايان نيز روي ادبيات قانون كار مشكل دارند» اظهارات ضد کارگری او باعث اعتراض تعدادی از فعالان انجمن های صنفی و برهم خوردن نظم جلسه شد.

-------

وام 88 میلیارد تومانی به کارخانه ای که کارگر ندارد

یک از شرکت های یزدی توانسته است علی رغم تعطیلی کارخانه خود در چند سال اخیر بیش از 88 میلیارد تومان وام از دو دولت هشتم و نهم با سود کم دریافت کند

سایت یزدنا: یک از شرکت های یزدی توانسته است علی رغم تعطیلی کارخانه خود در چند سال اخیر بیش از 88 میلیارد تومان وام از دو دولت هشتم و نهم سود کم دریافت کند.
دولت هشتم به این شرکت که از مجموع چند صد کارگر خود فقط 20 نفر را نگه داشته است در مجموع 70 میلیارد تومان و دولت نهم نیز در چند ماه گذشته 11 میلیارد تومان وام داده است. این در حالی است که از مبالغ فوق هنوز مبلغی به عنوان قسط توسط شرکت بازپرداخت نشده است.
این شرکت که در زمینه تولید مواد اولیه فعالیت دارد علی رغم دریافت تمامی این مبالغ هنوز کارخانه خود را فعال نکرده و مسئولین از بدقولی های "آقای رییس" به تنگ آمده اند.
مشخص نیست مسئولین ذیربط بر چه اساسی مجوز پرداخت وام به این شرکت که در یکی از شهرک های صنعتی نزدیک  یزد واقع شده است را صادر می کنند.

 

 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه