|
ابراز نگرانی آمریکا از افزایش اعدام در ایران
راديو
فردا: بر اساس آمارهای رسمی، بیشترین تعداد اعدام ها در جهان بعد از کشور چین در ایران اجرا می شود.
ايالات متحده آمريکا از آنچه افزايش «قابل توجه اعدامها در ايران» خوانده، ابراز نگرانی کرد و اين اتهام را مطرح کرد که بسياری از محکومين به اعدام در ايران، «از محاکمه عادلانه برخوردار نيستند.» شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه گفت که دست کم ۳۶ مورد اعدام، از اول ژانويه سال جاری ميلادی - يک ماه پيش تاکنون - در مطبوعات داخل و خارج از ايران انعکاس يافته است.
وی گفت: «ايالات متحده همراه با جامعه بين المللی درمورد آمار بالای اعدام ها در ايران نگران است.»
آمريکا خود از جمله کشورهايی است که همراه با کشورهايی چون چين، ايران، پاکستان و عراق، از سوی سازمان های معتبر دفاع از حقوق بشر، به دليل اجرای مجازات اعدام، با انتقاد رو به رو است.
در حال حاضر بسياری از کشورهای جهان از جمله تمامی اعضای اتحاديه اروپا، رسما مجازات اعدام را از فهرست مجازات های خود خارج کرده اند و در گروه بزرگی از کشورهای جهان نيز، اجرای مجازات اعدام، متوقف شده است.
شان مک کورمک افزود: «ما همچنين ازاين موضوع نگرانيم که در ايران شمار اعداميانی که از محاکمه ای عادلانه برخوردار نمی شوند رو به افزايش است.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «متاسفانه محکومين در ايران با روش هايی اعدام می شوند که با کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی و سياسی سازمان ملل متحد که ايران خود از امضاء کنندگان آن است مطابقت ندارد؛ روشهايی از جمله سنگسار.»
ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی در شش بخش و شامل يک مقدمه و ۵۳ ماده است. در حقيقت اين مواد مشروح حقوق مدنی و سياسی است که به طور خلاصه در اعلاميه جهانی حقوق بشر آمده است و دولت های امضاء کننده اين ميثاق، متعهد به اجرای آن هستند. در ايران، در ماه های اخير کسانی که عمدتا با اتهاماتی چون تجاوز، قتل و پخش مواد مخدر رو به رو بودند، در چارچوب طرحی که مقامات از آن با عنوان مبارزه برای تامين امنيت اخلافی نام می برند، دستگير و به اعدام محکوم شده اند.
این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، بیشترین تعداد اعدام ها در جهان بعد از کشور چین در ایران اجرا می شود.
در يکی از آخرين پرونده های خبرساز يک جوان ۲۲ ساله به جرم چهار بار نوشيدن مشروب الکلی، به اعدام با چوبه دار محکوم شده است.
حکم اعدام اين جوان اکنون برای اجرا شدن بايد به تاييد دادستان کل جمهوری اسلامی ايران برسد.
-------
محکومیت محمد خاکساری، معلم بازنشسته، به یک سال حبس تعلیقی
خبرنامه امیرکبیر:
شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب محمد خاکساری، مدیر مسئول نشریه قلم معلم، را به یک سال حبس تعلیقی محکوم نمود.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر دادگاه انقلاب به سبب شرکت این معلم بازنشسته در تجمع اردیبهشت ماه سال جاری در مقابل سازمان آموزش و پرورش و سخنرانی در این تجمع، وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک حبس محکوم نموده است. دادگاه با توجه به آن چه «وضعیت خاص متهم» نامیده، این حکم را به صورت تعلیقی، به مدت ۲ سال، صادر کرده است.
خاکساری پیش از این نیز مدتی را در بازداشت موقت به سر برده است.
-------
دو دانشجوی کرد بازداشت شدند
دو دانشجوی کرد، صبح دیروز در
مریوان بازداشت شدند.
جمشید بهرامی دانشجوی رشته هنر
دانشگاه تبریز و سلام نباتی دانشجوی رشته
روانشناسی دانشگاه پیام نور مریوان بامداد روز
چهارشنبه از سوی نیروهای امنیتی در منازل خود در
شهر مریوان بازداشت شدند.
بنابه گزارش های رسیده راس ساعت 6
صبح روز چهارشنبه 7 فوریه، نیروهای امنیتی و لباس
شخصی منازل این دو را محاصره کرده و پس از بازرسی
کامل منزل و وسائل شخصی آنها، به مکان نامشخصی
منتقل شدند.
هنوز اطلاعاتی در مورد دلایل
دستگیری بهرامی و نباتی مخابره نشده است.
جمشید بهرامی نویسنده و بازیگر
تأتر و یکی از شخصیتهای فرهنگی – هنری مریوان
بشمار می آید.
گفتنی است با بازداشت این دو
دانشجوی کرد، در حال حاضر 11 دانشجوی کرد در
بازداشت به سر می برند که اسامی آنها به شرح زیر
است: هدایت غزالی، صباح نصری، یاسر گلی، هانا
عبدی، روناک صفازاده، محمد صالح ایومن، سهراب
کریمی، جواد علیزاده، حبیب الله لطفی و جمشید
بهرامی و سلام نباتی. همچنین چندی پیش فرشاد دوستی
پور، دانشجوی کرد، پس از 50 روز بازداشت، با قرار
وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شد.
-------
فراخوان برای شرکت فعال استادان و دانشجویان در
راه آزادی دانشجویان دربند
جمعی از
خانواده های دانشجویان دستگیر شده، 20-13 بهمن را
به هفتۀ آزادی دانشجویان دربند اختصاص داده اند و
جمعی دیگر دردمند و پریشان چشم به راه آزادی
فرزندان شان از زندان های رژیم اند. جمعی هنوز از
سرنوشت و محل فرزندان ربوده شده شان بی خبرند،
جمعی در تکاپوی فراهم آوردن وثیقه های سنگین و
طاقت فرسایند
و جمعی نیز برای ساکت شدن و انتظار کشیدن مورد
تهدید و آزار قرار می گیرند. رژیم از وحشت گسترش
جنبش اعتراضی دانشجویان ایران حتی از حد و مرز
سرکوبگری و بی قانونی خود عبور کرده و برای ایجاد
ترس و چشم زهر گرفتن از دانشجویان به هر عملی از
آدم ربائی، شکنجه، کشتار و ابداع انواع اتهامات
ساختگی دست زده و می زند.
ما همه واقفیم
که در حکومت آخوندها و بر اساس عدالت مورد ادعای
اسلامیان به آسانی "زبان سرخ سر سبز میدهد بر
باد". می دانیم که در جائی که امنیت قضائی نباشد،
سرکوبگران رژیم می توانند هر اتهامی را به هر کسی
بچسبانند و هر قتل، شکنجه و سرکوبی را به سببی
موجه جلوه دهند. بر این نیز واقفیم که رژیم ستمگر
اسلامی به سبب وحشت از گسترش جنبش اعتراضی
دانشجویان، سرکوبی اعتراضات دانشجوئی را با وحشیت
بی نظیری پیش می برد.
در این شرایط،
آن چه بر جوانان بی دفاع ما می گذرد، وجدان هر
انسان، از آن جمله ما اعضای خانوادۀ دانشگاهی
ایران را به سختی آزار می دهد و هر انسان با وجدان
را در برابر پرسش "چه باید کرد و چگونه میتوان از
تهاجمات و تجاوزات رژیم اسلامی جلوگیری کرد" قرار
می دهد. آیا باید فقط نظاره گر بود و گذاشت تا
سرکوبگران رژیم در برابر چشم همه، عریان و آشکار و
بدون هر اعتراض و مانعی جوانانی را که حداکثر
جرم شان شرکت در روز دانشجو بوده، سلاخی کنند، یا
که نه، هر انسان با وجدان وظیفه دارد که به
هراقدام انسانی یی که ممکن است مانع این سرکوبی
انتقام آمیز و وحشیانه شود، سر بزند.
برای ایجاد
توجه ویژه به این ضرورت مهم است که اینجانب به
عنوان فردی از خانوادۀ استاد- دانشجوئی ایران
وظیفۀ خود می داند که در برابر این سرکوب ظالمانۀ
فرزندان مان ساکت ننشیند و از همۀ هم میهنان و به
خصوص اعضای "خانوادۀ دانشگاهی ایران" که در داخل و
خارج کشور به تدریس، تحقیق و تحصیل آکادمیک
مشغولند، دعوت کند تا برای اعتراض به این سرکوبی
وحشیانه به پا خیزند و نسبت به شرایط، برای رهائی
دانشجویان مان کاری انجام دهند. ما باید بتوانیم
نسبت به مورد و محل، 1- از سوئی با چنگ و دندان هم
که شده هر موج سرکوب را با موج مقاومت و ایستادگی
بیشتری پاسخ دهیم و 2- از سوی دیگر، به گسترش
افشاگری در داخل و خارج، صدای مظلومیت مردم و
دانشجویان ایران را به گوش جهانیان برسانیم.
انتظار دارد که
تا زمانی که همۀ دانشجویان دربند آزاد نشده اند،
حمایت همگانی از دانشجویان ادامه یابد و استادان و
دانشجویان داخل کشور نیز به هر شکل ممکن و میسر
حمایت از دانشجویان دربند را تکرار کنند و با
تداوم و تدارک امواج جدیدتر و متنوع تر مقاومت،
رژیم سرکوبگر را به عقب نشینی وادار سازند. انتظار
این است که در جائی که کارگران کارخانه ها، کشت و
صنعت ها و شرکت واحد با ابراز همبستگی صنفی خود هر
خطری را به جان خریده و می خرند، استادان
دانشگاه ها نیز با ابراز همبستگی صنفی شان، به نحو
ممکن و مناسب، به دستگیری، شکنجه و قتل
دانشجویان شان اعتراض کنند؛ دانشجویان به کار
افشاگری خود ادامه داده و با استفاده از فرصت های
فراهم آمده، به انواع متنوع و پیچیده تر اقدامات
اعتراضی دست بزنند، و استادان با ارسال نامه های
اعتراضی و دادخواست از مجامع حقوق بشر جهانی و
بین المللی به حمایت معنوی از دانشجویان دربند خود
برخیزند.
ما استادان و
دانشجویان ایرانی در خارج باید بتوانیم قدم های
بلندتری در راه محدود کردن سرکوب وحشیانۀ اسلامیان
حاکم برداریم. ما باید بتوانیم اعتراضات صنفی و
بشردوستانه مان را به سازمان ها حقوق بشر و
انسان های بشر دوست جهان برسانیم و با توضیح
چگونگی سرکوبی، دستگیری و شکنجۀ دانشجویان مان به
مردم و مسئولین این کشورها، صدای مردم تحت ستم و
فریاد فرزندان در بندمان را به گوش مردم بشردوست
جهان برسانیم. افتتاح حساب های بانکی و جمع آوری
کمک مالی برای جبران هزینه های مالی دانشجویان و
خانواده های شان یک ضرورت است و دادخواست علیه این
تجاوزات آشکار به حقوق بشر، چه در دادگاه های حقوق
بشر بین المللی و اروپا، یا دادگاه های کشورهای
اروپائی یی که به شکایات تجاوز به حقوق بشر در
سایر کشورها رسیدگی می کنند ضرورت دیگری است. از
استادان ایرانی در دانشگاه های خارج کشور دعوت
می کند که با صدور فراخوان و بیانیۀ مستقل بر این
فراخوان بپوندند، و از دانشجویان ایرانی در خارج
کشور انتظار دارد که با استمداد از سازمان ها،
انجمن ها و اتحادیه های دانشجوئی در دانشگاه های
کشورهای صنعتی، اروپا، امریکا، کانادا وغیره رژیم
را برای قطع این تجاوزات تحت فشار قرار دهند.
می داند که ما
استادان و دانشجویان ایرانی در این راه مقاومت و
مبارزه تنها نبوده و نخواهیم ماند و سازمان ها،
رسانه ها و شخصیت های ایرانی کماکان با استفاده از
امکانات و تجربیات مبارزاتی خود به سازمان دهی
اعتراضات ما دانشگاهیان در داخل و خارج یاری
خواهند رسانید.
با احترام
رضا آیرملو، استاد اخراجی پیشین
دانشگاه تبریز و پروفسور جامعه شناسی در دانشگاه "West
University
" سوئد
-----
انتقال مجدد صباح نصری و هدایت غزالی به زندان
اوین
دانشویان کرد،صباح نصری و هدایت
غزالی؛ در ادامه روند بازجویی ها برای با دوم به
بازداشتگاه اوین منتقل شدند.
صباح نصری و هدایت غزالی دو
دانشجوی کرد که از 7 ماه پیش در بازداشت نیروهای
امنیتی به سر می برند همچنان در بلاتکلیفی به سر
می برند. این دو دانشجوکه در ابتدای بازداشت و تحت
شدید ترین فشارها در زندان سنندج به سر می بردند،
در ادامه روند بازجویی ها به تهران منتقل گردیدند.
این دو پس از 2ماه که در بند 209 زندان اوین تحت
بازداشت قرار داشتند مجددا به زندان سنندج انتقال
داده شدند. در حال حاضر این دو دانشجوی زندانی
برای بار دوم به زندان اوین انتقال یافته اند.
شنیده ها حاکیست که انتقال مجدد
صباح نصری و هدایت غرالی به زندان اوین بنا به
اعلام عدم صلاحیت دادگاه سنندج در رسیدگی به
پرونده آنان صورت گرفته است و پرونده مربوطه نیز
به همراه دانشجویان در بند به تهران ارجاع داده
شده است.
پیشتر اعلام شده بود که خانواده
این دو دانشجو از طرف مقامات اداره اطلاعات سنندج
به منظور عدم پیگیری وضعیت نامبردگان به شدت تحت
فشار قرار گرفته و حتی در طول زمان بازداشت خبر
خود کشی هر دو دانشجو را در بازداشتگاه به اطلاع
پدر صباح نصری اطلاع داده بودند!
صباح نصری دانشجوی دوره ی کارشناسی
ارشد رشته علوم سیاسسی دانشگاه تهران و مدیر
مسئول نشریه دانشجویی
"روژامه" می باشد و هدایت غزالی
دانشجوی کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه طباطبائی
تهران و از اعضای هیات تحریریه این نشریه می
باشد.
هر دو دانشجو در اعتراض به بد
رفتاری بازجویان و بلا تکلیفی خود به مدت 2 هفته
دست به اعتصاب غذا زده بودند.
بازداشت این دو دانشجو همواره مورد
اعتراض شدید دانشجویان کرد بوده است به طوری که در
مراسم بزرگ 16 آذر امسال، دانشجویان کرد به طور
گسترده خواستار آزادی بدون قید و شرط آنها شده
،
و مجامع بین المللی حقوق بشر را
در ارتباط با وضعیت وخیم دانشجویان زندانی و دیگر
زندانیان سیاسی در کردستان خطاب قرار دادند.
همچنین اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد، به عنوان
تنها تشکل سراسری دانشجویان کرد بارها و طی
اعلامیه های جداگانه خواستار آزادی این دانشجویان
شده بود.
------
بنا بر گزارشات رسیده نیروهای
انتظامی و امنیتی در شهرستان سقز از برگزاری جلسه
کانون مدافعان زنان این شهرستان جلوگیری کرده است
.
در پی قتل ناموسی در شهرستان سقز
که منجر به کشته شدن دختر 23 ساله به دست برادرش
شده بود کانون مدافعان زنان که یک تشکل مدنی در
این شهر می باشد برای ریشه یابی چنین قتل های سعی
داشت در روز 15/11/86 در بلوار انقلاب این شهر
جلسه ای را برگزار نماید که با دخالت نیروهای
امنیتی و انتظامی از برگزاری آن در مسجد نبی
شهرستان سقز جلوگیری شد .
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
ایجاد محدودیت های بی رویه از سوی نیروهای امنیتی
جهت جلوگیری از برگزاری جلسات که منجر به آموزش
نسل جوان به منظور جلوگیری از قتل های ناموسی می
شود را محکوم می نماید.
|