|
کارگران "ایمن ظرف" 40 ماه بدون حقوق
کارگران کارخانه" ایمن ظرف" قزوین 40 ماه حقوق دریافت نکرده اند
دسترنج: "عباس کشاورز " فعال کارگری در قزوین گفت: کارگران این واحد تولیدی برای دریافت حقوق معوقه خود بارها به مراجع قانونی و نهادهای مر بوطه مراجعه کرده اند که متاسفانه تاکنون هیچ مسوولی به مشکلات حقوقی و شغلی کارگران رسیدگی نکرده است.
او گفت: اینک کارخانه تعطیل بوده و مدیریت دلیل بحران را ور شکستگی و رکود بازار فروش محصولات تولیدی می داند.
"کشاورز" گفت: بیش از 50 کارگر در این واحد تولیدی مشغول بکار بودند که تعداد انها بدلیل مشکلات مالی کارخانه در 3 سال گذشته به 20 نفر در حال حاضر رسیده است.
------
كارگران "لوله صدف" تا پايان سال اخراج مي شوند
درحالي كه تاكنون بيش از 80 درصد كارگران لوله سازي صدف بوشهر به دليل اتمام پروژ كار خود را از دست داده اند، باقيمانده كارگران مي گويند ما نيز تا پايان سال اخراج مي شويم
دسترنج: پيشتر 350 كارگر در اين كارخانه كه سازنده اصلي و نصب كننده لوله هاي نفتي در زير آب دريا است مشغول به كار بودند.
به گفته يكي از كارگر دليل اصلي اخراج كارگران لوله صدف عدم واگذاري پروژهاي عمراني و نفتي به اين پيمانكار منطقه عسلويه بوده است.
اين كارگران گفت: از زماني كه نهاد هاي دولتي به عنوان پيمانكار در مناقصه هاي نفتي شركت مي كنند، كارخانه لوله صدف در هيچ پروژه اي مشاركت نداشته است.
اسماعيل گوركي از اعضاي كانون شوراهاي اسلامي بوشهر كه پيشتر از معرفي كارگران اخراجي لوله صدف به بيمه بيكاري خبر داده بود گفت: درحال حاضر اين كارگران با كمك وكليل حقوقي براي بازگشت به كار خود تلاش مي كنند.
-----
کارگران کتک خوردند اما از نیروی انتظامی شکایت نمی کنند
درگيري نیروی انتظامی با كارگران درخشان یزد موجب جراحت تعدادی از آنان شد اما کارگران از مراجعه به پزشكي قانوني خودداري كرده اند چون از عواقبش می ترسند
دسترنج: كمتر از يك ماه به پايان سال 86 باقيمانده است اما هنوز 22 ماه مطالبات معوقه كارگران كارخانه درخشان يزد پرداخت نشده است.
محمد توكلي - از اعضاي شوراي اسلامي كار كارخانه نساجي درخشان - به دسترنج گفت: در دو سال گذشته كارگران اين کارخانه نتوانسته اند مطالبات خود را بطور كامل دريافت كنند.
اين فعال كارگري افزود، در اين 22 ماه مطالبات كارگران در قالب مبالغ ناچيز 2 تا 40 هزار توماني بصورت علي الحساب پرداخت شده است.
به گفته نماينده كارگران درخشان يزد، پرداخت نشدن اين مطالبات در روزهاي پاياني سال 86 در حالي ادامه دارد كه آخرين پيگيري اين كارگران ماه گذشته از سوي عوامل انتظامي سركوب شد.
توكلي ياد آور شد: در روز 21 بهمن تعداد از كارگران درخشان به اميد آنكه حداقل بخشي از مطالبات خود را دريافت مي كنند در مقابل كارخانه تجمع كردند، اما مدتي بعد عوامل انتظامي به اين بهانه كه تجمع كنندگان جاده را بسته اند با آنها برخورد كردند.
او گفت: در اين روز سرد زمستاني كارگران علاوه بر آنكه به جاي دريافت مطالبات خود با ضربات باتوم و گاز اشك آور مواجه شدند از سوي عوامل انتظامي با پاشيده شدن آب فشار قوي متفرق شدند.
اين فعال كارگري از دستگيري و احضار حداقل 4 نفر از كارگران تجمع كننده خبر داد و گفت در حال حاضر با پيگيري نهادهاي كارگري تمامي اين افراد آزاد شدند.
جبار علي سليميان از كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان يزد نيز با تاييد اين اظهارات گفت: در اين درگيري گروهي از كارگران دچار جراحت شدند اما از مراجعه به پزشكي قانوني خود داري كرده اند چون از عواقبش می ترسند.
كارگران نساجي درخشان معتقدند كه از زمان اجراي طرح نوسازي و بازسازي به بعد وضعيت اين واحد توليدي روز به روز وخیم تر شده است.
در همين رابطه يكي از مديران فعلي كارخانه درخشان يزد در گفتگو با دسترنج دليل بحران به وجود آمده را نبود نقدينگي عنوان كرد و گفت: مشخص نيست كه چرا مديران سابق از اندوختن سرمايه روز مبادا براي كارگران خودداري كردند.
او گفت در حال حاضر به دليل كمبود نقدينگي كارخانه نه تنها قادر به پرداخت مطالبات كارگران نيست بلكه از تامين موادخام نيز عاجر است و به همين دليل بصورت سفارشي مشغول به كار است.
وي بابيان اینکه براي نجات كارخانه بايد در ساختارماشين آلات و تركيب كارگران تغيير اساسي ايجاد كرد، گفت: اگر دولت قبول كند كه كارگران اين كارخانه نيز مانند كارگران برخي واحد هاي نساجي از مزاياي بازنشستگي سخت و زيان اور استفاده كنند، مي توان نسبت به حل اين بحران اميدوار بود.
|