|
یکی از دانشجویان دربند تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار گرفت
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران :
بنابه گزارشات رسیده از زندان سپیدار اهواز آقای جواد علیخانی 27
ساله دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز در تاریخ 28 مهر 1386
همراه با تعدادی دیگر از دانشجویان در کیانپارس اهواز دستگیر و به یکی از
زندانهای مخفی وزارت اطلاعات در اهواز منتقل شدند. در حین انتقال به
بازداشتگاه مخفی وزارت اطلاعات مورد ضرب وشتم وحشیانه 6 مامور دستگیر
کننده قرار داشتند. پس از آن دانشجویان زندانی را به سلولهای انفرادی
منتقل کردند . بازجویان وزارت اطلاعات در اواخر شب آقای علیخانی و سایر
دانشجویان را در نقاطی مجزا مورد بازجوئی قرار می دادند. همراه هر بازجو 2
الی 3 مامور دیگر بودند که در حین بازجوئی دانشجویان را تحت شکنجه های
وحشیانه جسمی و روحی قرار می دادند. یکی از شیوه های شکنجه بازجویان این
بود که به مدت طولانی دانشجویان را مورد شدید ترین شکنجه های فیزیکی خود
قرار می دادند که منجر به زخمی شدن و خونریزی زندانی می گردید شکنجه
اینقدر ادامه می یافت تا اینکه توان جسمی زندانی به تحلیل رود سپس بازجو
بازجوئیهای خودش را شروع می کرد و اگر جوابهای مد نظربازجو داد نمی شد
علاوه بر بی خوابی شکنجه های فیزیکی با شدت بیشتر ادامه پیدا می کرد که
همراه با تحقیر و توهین بود. بازجویان خواهان گرفتن اعتراف به مواردی که
از قبل تعیین کرده بودند.
آقای جواد علیخانی به مدت 3 هفته متوالی در سلولهای انفرادی یکی از
زندانهای مخفی وزارت اطلاعات اهواز تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار داشت،
بطوریکه در این مدت در حدود 10 کیلو وزن کم کرده بود. سپس او به شعبه 1
بازپرسی دادگاه انقلاب توسط فردی بنام بارانی که قبلا بازجوی وزارت
اطلاعات بوده و در حال حاضر به عنوان بازپرس مشغول بکار است مورد بازپرسی
قرار گرفت.
آقای علیخانی پس از 3 هفته زندانی بودن در سلولهای انفرادی وزارت
اطلاعات، او را به زندان کارون منتقل کردند و 2 هفته در این زندان بازداشت
بود سپس به زندان سپیدار اهواز که محل نگهداری مجرمان عادی و خطرناک است
انتقال داده شد و تا به حال در این زندان بسر می برد.
آقای جواد علیخانی تا به حال در 2 دادگاه مورد محاکمه قرار گرفته
است ، در دادگاه اول به اتهام توهین به مقدسات توسط فردی بنام طباطبائی
مورد محاکمه قرار گرفت که پرونده او رادر این مورد به دادگاه کیفری استان
ارجاع داده شد. دومین دادگاه او در دادگاه انقلاب که در حدود 2 ماه پیش
برگزار گردید که تا به حال حکمی علیه او صادر نگردیده است. زمانی که او در
دادگاه حاضر شد در اثر شکنجه های وحشیانه قادر به ایستادن و یا نشستن بر
صندلی نبود.
خانواده علیخانی در 3 هفتۀ اول بازداشت فرزندشان هیچگونه اطلاعی از
وضعیت فرزندشان نداشتند. زمانی که پس از پیگیریهای مستمر موفق به ملاقات
با فرزند خود شدند، و وقتی که با جواد روبرو شدند او بسیار لاغر و در اثر
شکنجه دردمند بود ولی روحیۀ بالائی داشت.او 11 کیلو وزن کم کرده بود . این
خانواده علیرغم اینکه در کرج ساکن هستند و برای مراجعه به اهواز صدها
کیلومتر مسافت را با هزینه های زیاد می بایست بپیمایند ولی دائم با
توهینها و تهدیدات مامورین وزارت اطلاعات مواجه هستند. تلاشهای مستمر آنها
برای آزادی فرزندشان تا به حال بی نتیجه بوده و وزارت اطلاعات از آزادی او
ممانعت می کند و با پرونده سازی قصد محکومیت او را دارند. ملاقاتها این
خانواده در حال حاضر با حضور مامورین انجام می گیرد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، خواستار آزادی فوری تمامی
زندانیان دانشجوئی در زندانهای ایران است و از دبیر کل سازمان ملل و کمیسر
عالی حقوق بشر و سازمانهای حقوق بشری خواستاراقدامات عملی برای آزادی
دانشجویان زندانی در ایران است.
23 اسفند 1386 برابر با 13 مارس 2008
شرایط زندانیان سیاسی فوق به سازمانهای زیر گزارش شد
1- عفو بین الملل
2- شورای حقوق بشر سازمان ملل
3- کمیسر عالی حقوق بشر
4- دیدبان حقوق بشر
----
درخواست کمک برای نجات جان یک زن محکوم به اعدام
از سایت تلاش برای لغو اعدام :
اکرم مهدوی، زنی که در سال 82 به کمک یک مرد دیگر شوهر 74 ساله خود
را که نزدیک به 50 سال از وی بزرگتر بوده به قتل رسانده با تأیید حکم صادره در
دیوان عالی کشور و ارسال آن جهت استیذان رئیس قوه قضاییه در معرض اعدام قرار
دارد.
وی در نامه ای که اخیراً منتشر کرده جهت پرداخت دیه و رهایی از اعدام
درخواست کمک نموده است. متن نامه به شرح زیر است:
باسلام و احترام
احتراماً بدین وسیله به استحضار می رسانم اینجانبه، زندانی، "الف.م"،
32 ساله به اتهام قتل شوهر 74 ساله ام مدت چهار سال و نیم در زندان اوین بسر می
برم. آنچنانکه شنیده ام اوایل سال 87، اجرای حکم اعدام را در پیش رو دارم.
شاکیان پرونده ام شرط گذاشته اند که با دریافت مبلغ 60 میلیون تومان،
رضایت خود را اعلام کنند. اما من و خانواده ام فاقد استطاعت مالی برای پرداخت این
مبلغ به شاکیان هستیم و نمی توانیم این مبلغ را تهیه نماییم. دارای یک دختر 17 ساله
هستم و همچنین دچار بیماری صرع می باشم . دخترم اکنون مشغول به تحصیل بوده و نیاز
زیادی به حضور مادر دارد. اما متاسفانه در این مدت فقط یک بار توانسته ایم همدیگر
را ببینیم. دخترم به کسی جز من نمی تواند اتکا کند و با مرگ من، تکیه گاهش را از
دست خواهد داد.
لذا خواهشمندم چنانچه در توان و امکان مالی شما مردم عزیز باشد، برای
زنده ماندن این حقیر کمک مالی نمایید.
با احترام
میم. الف
جهت جمع آوری کمک برای پرداخت دیه این زندانی و از آنچایی که به
شناسنامه وی دسترسی وجود ندارد، شماره حسابی توسط وکیل وی افتتاح شده است.
شماره 0302917750001 حساب سیبا نزد شعبه مبارزان بانک ملی، به نام
وکیل پرونده، مینا جعفری آماده دریافت کمک های انسان دوستانه به منظور نجات جان این
زن است.
----
وضعیت نامناسب جسمانی عباس لسانی در زندان یزد
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱٣٨۶ - ۱۷ مارس
۲۰۰٨
دوازده روز از اعتصاب غذای عباس
لسانی که در اعتراض به انتقال اجباری از محل اقامت
خود در زندان اهر به زندان مرکزی شهر یزد، دست به
اعتصاب غدا زده بود میگذرد.
طبق گزارش موثق وضعیت جسمانی او
به شدت رو به وخامت است. و بخاطر اعتصاب غذاهای
دراز مدت، شکنجه های فیزیکی قبلی او هم اکنون از
درد کلیه رنج می برد و محرومیت از مداوای موثر،
سلامتی جسمانی او را به مخاطره انداخته است.
مسئولین زندان نه تنها به او
اجازه مراجعه به پزشک متخصص را نمیدهند بلکه از
لحاظ روحی نیز وی را تحت فشار گذاشتهاند. او را
به بند قرنطینه زندان مرکزی شهر یزد انتقال داده
که از لحاظ امکانات بهداشتی مطلقا شایسته نگهداری
یک بیمار کلیوی و در اعتصاب غذا نیست، علیرغم همه
اینها او را از ملاقات با خانواده اش نیز محروم
کرده اند.
کمبته دفاع از عباس لسانی از کلیه
نهادها و اشخاص مستقل فعال در زمینه حقوق بشر
میخواهد برای رسیدگی به وضعیت لسانی هرچه
سریعتر از حداکثر توان خود استفاده کنند تا ضمن
بهرهمندی این زندانی سیاسی از کلیه حقوق خود،
زمینه مرخصی فوری برای رسیدگی به وضعیت جسمی وی
فراهم آید.
اطلاعات تماس:
کميته دفاع از عباس لساني
e-mail:
committee.lisani@gmail.com
----
بی خبری از سرنوشت یک زندانی کارگری
هيچ اطلاعات دقیقی از وضعيت "بختيار رحيمي" فعال كارگري در مريوان وجود ندارد
يك عضو كميته هماهنگي براي ايجاد تشكيل هاي كارگري که نخواست نامش فاش شود به دسترنج گفت: حتي اعضاي خانواده اين فعال كارگري از گفتگو در رابطه با وضعيت آقاي رحيمي خودداري مي كنند.
پیش از این یکی از فعالان سیاسی که به تازگی از بند 209 آزاد شده است اعلام کرده بودند بختیار رحیمی عضو کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری که در روز 28 تیرماه بازداشت شده بود، هم اکنون با گذشت حدود 9 ماه از زمان بازداشتش، در بند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی نگهداری می شود. اتهامات این فعال کارگری، شهر مریوان، ارتباط با گروههای غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده بود.
منابع ما در این مورد معتقدند كه بختيار رحيمي از زمان بازداشت تا چندي پيش در محل نامعلومي در منطقه كردستان بازداشت بوده و به تازگي به بند 209 منتقل شده است.
وي يادآور شد: بختيار رحيمي از فعالان كارگري منطقه مريوان است كه در برگزاري مناسبتهاي كارگري به ويژه مراسم اول ماه مه حضور فعالي داشته است.
وي با بيان اينكه در مسائل صنفي گرايش هاي فكري و عقيدتي معني ندارد، از گرايش هاي فكري آقاي بختياري اظهار بي اطلاعي كرد.
او گفت رحيمي كه در چند سال اخير در كارگاه هاي كوچك و كوره پزخانه ها شاغل بوده است تا پيش از بازداشت براي چند بار از سوي عوامل امنيتي تهديد به بازداشت شده بود.
----
خواهر سعید فیض الله زاده دانشجوی بازداشتی:مسئولین دانشگاه علامه برای برادرم پرونده سازی کرده اند
ادوارنیوز: خواهر سعید فیض الله زاده دانشجوی بازداشتی دانشگاه علامه با انتقاد شدید از پرونده سازی مسئولین دانشگاه علامه برای برادرش خواهان آزادی وی در آستانه سال نو گردید.
خانم فیض اله زاده با اعلام این مطلب به ادوارنیوز گفت: برادر من بی گناه است. بیش از 1 سال است که با صدور احکام انضباطی از ادامه تحصیل او جلوگیری می کنند و او برای بازگشت به تحصیل تمامی راهها را طی کرد و با نهادهای ذیربط نامه نگاری نمود اما هیچ پاسخی نگرفت و امروز همان کسانی که او را از تحصیل و ورود به دانشگاه محروم کرده اند، با پرونده سازی سعید را به زندان انداخته اند.
خواهر این دانشجوی زندانی ادامه داد: ما آقای سیدی رییس حراست دانشگاه علامه را مسئول این وضعیت می دانیم و ایشان با برادر من مشکل شخصی دارد چنانکه پیشتر تاکید کرده بود از ادامه تحصیل برادرم جلوگیری خواهد کرد و امروز به بهانه های واهی او را در زندان نگه داشته اند.
خانم فیض اله زاده با اشاره به پیگیری های انجام شده توسط خانواده این دانشجو گفت: ما به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم اما اجازه ملاقات با قاضی را به ما ندادند و در حالی که 2 روز تا آغاز سال نو باقی مانده است هنوز خبری از آزادی سعید نیست و به ما چیزی در مورد تبدیل قرار گفته نشده است.
خواهر این دانشجوی زندانی در پایان با تاکید بر بی گناهی سعید فیض الله زاده گفت:ما خواهان آن هستیم که برادرم در آستانه سال جدید از زندان آزاد گردد.
گفتنی است در سال گذشته نیز مسئولین دانشگاه امیرکبیر با پرونده سازی و شکایت از دانشجویان دانشگاه خود، زمینه بازداشت بیش از 10 دانشجوی این دانشگاه را فراهم اوردند. که از این میان 3 دانشجوی این دانشگاه همچنان در زندان اوین به سر می برند و برخی دیگر از جمله بابک زمانیان به حبس تعزیری محکوم شده اند.
|