تجمع كارگران صدرا وارد پنجمين روز شد
بهرغم اينكه شركت صدرا تاكنون چندين بار به اخراج نيروي خود اقدام كرده، مسوولان مربوط هيچ برخوردي با اين شركت نداشتهاند
دسترنج: جمعي از كارگران شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) در بوشهر امروز اعلام كردند كه از كار اخراج شدهاند و بايد بر سركار خود بازگردند. اين افراد كه روز شنبه در برابر استانداري بوشهر تجمع كرده بودند، اين خواسته را بيان كردند. آنان گفتند: علت اصلي اخراج از اين شركت بكارگيري پيمانكار و نيروهاي غيربومي درپروژههاست و به رغم اينكه پنج روز از اعتراض ما ميگذرد، مسوولان هيچ اقدامي براي حل مشكل انجام ندادهاند. ايرنا گزارش داده است که يكي از تجمعكنندگان كه نام خود را ذكر نكرد گفت: شركت صدرا در 28 اسفند سال گذشته با 400 كارگر بومي اين شركت تسويه حساب و ما را بيكار كرد. وي افزود: هماكنون تنها بهانه مسوولان اين شركت براي اخراج كارگران بومي فقدان كار و سفارش كار است اين درحالي است شركت صدرا اخيرا سفارش ساخت 10 كشتي را از كشور آلمان گرفته است. وي با اشاره به اينكه مسوولان از واژه خصوصيسازي دولت سوءاستفاده كردهاند افزود: شركت صدرا پذيراي سيل عظيم پيمانكاران و نيروهاي غير بومي از شمال و جنوب كشور است. يكي ديگر از تجمعكنندگان گفت: چرا بايد كارگري كه تا بازنشستگياش فقط چهار ماه باقي نمانده، از كار اخراج شود و به دنبال بيمه بيكاري باشد. محمد اكبري اضافهكرد: بيمه بيكاري نيز پاسخگوي زندگي ما نيست. وي بيان كرد: از بدو اخراج كارگران بومي شركت صدرا در بوشهر به بهانه پايان كار و نبود كار، اين شركت با پيمانكاري از بندرعباس قرارداد بسته واين پيمانكار نيز باآوردن 250 نيرو از اين شهر،زمينهاشتغال استان بوشهر را بر نيروهاي بومي بسته است. وي افزود: اخراج كارگران بومي شركت صدرا دربوشهر درحالي است كه اين شركت بطور مكرر به منظور ايجاد اشتغال جديد وحفظ اشتغال قبل از بانكهاي عامل استان بوشهر تسهيلات دريافت ميكند. شماري ديگراز اين كارگران، اظهارداشتند: بهرغم اينكه شركت صدرا تاكنون چندين بار به اخراج نيروي خود اقدام كرده، مسوولان مربوط هيچ برخوردي با اين شركت نداشتهاند. آنان بيان كردند: استاندار بوشهر در تجمع هفته گذشته كارگران اخراجي شركت صدرا قول دارد در زمينه حل اين مشكل كمك كند اما تاكنون هيچ گرهاي از مشكل ما باز نشده است. اين كارگران افزودند: درصورت حل نشدن اين مشكل در روزهاي آينده راه ورودي به جزيره صدرا را كه تاسيسات اين شرگت در آنجا مستقر است خواهند بست و از ورود كارگران غير بومي به اين جزيره جلوگيري خواهند كرد. اين عده اضافه كردند:كارگران اخراجي شركت صدرا بين هفت تا 20 سال سابقه كار دارند. رييس سازمان كار واموراجتماعي استان بوشهر در تجمع هفته گذشته كارگران اخراجي از شركت صدرا در بوشهر گفته بود: در روز پايان سال گذشته مسوولان اين شركت بدون هماهنگي بااين اداره اقدام به اخراج كارگران قراردادي خود كردهاند. حسين باشي زادگان افزود: در آمار اعلام شده 384 كارگر اخراج شدهاند اما نفرات اخراجي احتمالا بيش از اين شمار باشد. وي گفت: ادعاي مسوولان شركت صدرا مبني بر اخراج كارگران خود پايان پروژه است. باشي زادگان اظهار داشت: براي بررسي صحت اين ادعا نشستي با مسوولان شركت يادشده برگزار خواهد شد. وي با بيان اينكه مشكل بيكاري و تبعات آن بر زندگي كارگران اخراجي باعث نگراني آنان شده است، يادآور شد: براي دفاع از حقوق كارگران اخراجي اين موضوع به طور ويژه رسيدگي خواهد شد.
----
دادگاهی محمود صالحی و ارجاع پرونده وی به دادستانی
دادگاهی محمود صالحی و ارجاع پرونده وی به دادستانی
کارگران ايران: طبق گزارش رسیده، روز شنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۳۸۷ محمود صالحی را به دادگاه انتقال دادند و وی آخرین دفاعیات خود را در دادگاه پیش قاضی پرونده عنوان کرد. لازم به ذکر است که پرونده محمود صالحی به دادستانی، جهت اجرای حکم ارجاع داده شده است. محمود صالحی در حالیکه هنوز در اعتصاب غذا به سر میبرد، از لحاظ جسمانی کاملا لاغر شده اما همچنان از لحاظ روحی مصمم و استوار است. وی پس از دادگاهی، دوباره به زندان مرکزی شهر سنندج انتقال داده شد.
قابل ذکر است که خانواده محمود صالحی موفق شدند که وی را ملاقات کرده و پیام دوستان و فعالین کارگری مبنی بر پایان دادن به اعتصاب غدا را به او برسانند. محمود صالحی به پاس زحمات همه کسانی که برای نجات جان وی تلاش کردهاند موافقت کرده است که به اعتصاب غذای کامل خود پایان دهد.
کمیته دفاع از محمود صالحی
شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۸۷
kdms50@yahoo.com
www.kdmahmodsalehi.blogfa.com
|