بازگشت به صفحه اول

 

 
 

تشديد سياست فشار و سرکوب برضد مدافعان حقوق بشر

اطلاعيه مطبوعاتي
پنجشنبه 17 بهمن 1387

روز: پاريس، ژنو- برنامه نظارت بر حمايت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه اي مشترک از "فدراسيون بين المللي جامعه ‏هاي حقوق بشر و "سازمان جهاني مبارزه با شکنجه" تشديد سياست فشار و سرکوب برضد مدافعان حقوق بشر در ايران را ‏به شدت محکوم مي کند. ‏

خانم ژينوس سبحاني، منشي اداري "کانون مدافعان حقوق بشر" تاريخ صدور اين اطلاعيه همچنان در حبس بسر مي برد و ‏امکان ملاقات با او وجود ندارد. اين درحالي است که وي حتي نمي تواند با وکيل مدافع خود تماس بگيرد. حبس او ظاهراً به ‏دليل اعمال فشار بيشتر بر کانون مدافعان حقوق بشر، که مأموران پليس در اواخر ماه دسامبر در آن را بسته و پلمب کردند، مي ‏باشد. برنامه نظارت بيم آن دارد که دولتمردان ايراني با اعمال فشار بر خانم سبحاني از او اعترافات جعلي بگيرند و متعاقباً از ‏آنها برضد کانون مدافعان حقوق بشر استفاده کنند، زيرا هيچ گونه مجوز قانوني براي حبس خانم سبحاني وجود ندارد.‏

برنامه نظارت همچنين مطلع شده که در خلال ماه ژانويه، يک سازمان دولتي همنام [سازمان غيردولتي به نام "کانون ‏دانشجويي مدافعان حقوق بشر" در ايران تأسيس شده و به احتمال زياد هدف از تأسيس آن اخلال در فعاليت هاي کانون مدافعان ‏حقوق بشر از طريق تشابه اسمي است. به نظر مي رسد اين اقدام آشکار که به هدف جلوگيري از فعاليت هاي کانون مدافعان ‏حقوق بشر صورت گرفته، واکنشي است بر تأثير روزافزون و کيفيت فعاليت هاي داخلي و خارجي کانون مدافعان که در ‏گزارش دبيرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران نيز بدان اشاره شده است.‏

يکي ديگر از استراتژي ها به کار گرفته شده براي جلوگيري از فعاليت هاي کانون مدافعان فيلتر کردن سايت اينترنتي آن است ‏که در نخستين روز آغاز به کار آن صورت گرفت و از آن پس در پيامي که روي صفحه مانيتور مشاهده مي شود نوشته شده: ‏‏"طبق تصميم گيري قوه قضاييه، کانون مدافعان حقوق بشر تعطيل است". ‏

حمله به کانون مدافعان حقوق بشر و اعضاي آن درحالي صورت مي گيرد که موج سرکوب برضد مدافعان حقوق زنان فعال در ‏کمپين "يک ميليون امضاء" نيز افزايش يافته است. خانم عاليه اقدام دوست که به اتهام شرکت در گردهمايي اعتراض آميز ۱۲ ‏ژوئن ۲۰۰۶ به ۳ سال حبس محکوم شده بود، در تاريخ ۲۹ ژانويه ۲۰۰۹ دستگير و به زندان اوين منتقل شد. همچنين خانم ‏نفيسه آزاد روز ۳۰ ژانويه درحال جمع آوري امضاء دستگير شد و همچنان در بازداشت بسر مي برد.‏

عبدالکريم لاهيجي، رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران و نايب رييس فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر در ‏اين رابطه اظهار داشت: "هدف از تشديد شيوه هاي گوناگون سرکوب اين است که گروه هاي جامعه مدني مستقل ايراني را ‏مرعوب و محکوم به سکوت سازند."‏

اريک سوتاس، دبير کل سازمان جهاني مبارزه با شکنجه مي گويد: "تأسيس اين سازمان دولتي غيردولتي به خوبي نمايانگر ‏سياست هاي فشاري است که توسط دولت جمهوري اسلامي به کار گرفته مي شود و در تناقض آشکار با تعهدات بين المللي ‏ايران، از جمله اعلاميه سازمان ملل در مورد مدافعان حقوق بشر قرار دارد. با اين حال، جامعه مدني در ايران بسيار پويا و ‏فعال است و کمپين يک ميليون امضاء همچنان درحال کسب محبوبيت در ميان مردم مي باشد. متأسفانه اعضاي آن به طور ‏مرتب متحمل خشونت و سرکوب هاي شديد مي شوند."‏

برنامه نظارت بدينوسيله از دولتمردان جمهوري اسلامي مي خواهد که موارد ذيل را در چارچوب تعهدات بين المللي شان ‏رعايت کنند:‏

‏۱. تحت هر شرايطي، سلامت روحي و جسماني خانم ژينوس سبحاني، خانم عاليه اقدام دوست و خانم نفيسه آزاد را تضمين ‏کنند.‏
‏۲. هرچه سريعتر محل حبس خانم سبحاني را مشخص و آن را به صورت عمومي اعلام کنند.‏

‏۳. بلافاصله و بدون هيچ گونه قيد و شرطي خانم ها آزاد، اقدام دوست و سبحاني را آزاد کنند، زيرا بازداشت آنان کاملاً ‏خودسرانه است و صرفاً به هدف سرکوب فعاليت هاي آنان در زمينه حقوق بشر صورت گرفته.‏

‏۴. سريعا به هرگونه اقدام تهديدآميز و آزاردهنده برضد اعضاي کانون مدافعان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان و به طور کلي ‏تمامي مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند.‏

‏۵. هرچه سريعتر امکان باز شدن مجدد "کانون مدافعان حقوق بشر" را فراهم نمايند، زيرا تعطيل شدن اين کانون کاملاً ‏خودسرانه و در تناقض کامل عهدنامه هاي بين المللي حقوق بشر در آزادي تشکيل انجمن مي باشد.‏

‏۶. به طور کلي، مفاد اعلاميه جهاني حقوق بشر، اعلاميه بين المللي حمايت از مدافعان حقوق بشر و ديگر عهدنامه هاي حقوق ‏بشر که ايران متعاهد آنهاست را رعايت نمايند.‏

منبع: فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر، ۳ فوريه‏
مترجم: علي جواهري

----

حمله برنامه ريزي شده به "بالاترين"

اعلام همبستگي وبلاگ نويسان با سايت مشترک خود
پنجشنبه 17 بهمن 1387

شهرام رفيع زاده

روز: سايت "بالاترين"، مشهورترين سايت وب 2 فارسي، که مکاني براي به اشتراک گذاشتن لينک اخبار و گزارش ‏هاي سايت ها و وبلاگ ها و بحث در باره آنهاست، روز سه شنبه مورد حمله هکرها قرار گرفت.‏

هکرها علاوه بر از کار انداختن سرور"بالاترين"، "دومين" آن را ربودند، و مديران"بالاترين" اعلام کردند که ‏سرور اين سايت پرطرفدار تا ساعت ها قابل دسترسي نخواهد بود. "عزيز آشفته" يکي از مديران بالاترين در ‏‏"فرندفيد" به کابران "بالاترين"اعلام کرد که حمله هکرها به بالاترين"کاملا برنامه ريزي شده بوده"، و هکرها ‏‏"طبق لاگ دوشنبه شب به سرور دسترسي پيدا کرده يا از آن زمان حمله خود به بالاترين را شروع کرده اند."‏

به گفته وي هکرها "سرور بالاترين" را در شلوغ ترين ساعت کاري بعد از ظهر سه شنبه 15 بهمن هک کرده و ‏کل هارد آن را پاک کردند، و کوشيدند تا "حساب پي پال بالاترين" را نيز در اختيار بگيرند. اين عضو مديريت ‏سايت بالاترين با اشاره به وجود نسخه پشتيبان از محتواي بالاترين به کاربران و مخاطبان اين سايت وب 2 فارسي ‏خبر داد که مديران اين سايت در حال تلاش براي بازگرداندن "بالاترين" هستند و "دومين بالاترين" را نيز از ‏هکرها پس خواهند گرفت. وي افزود که مديران بالاترين براي بازسازي و بازگشت اين به روال عادي به زمان ‏نياز دارند.‏

هنوز مشخصات هکرهايي که به بالاترين حمله کرده اند اعلام نشده و هکرها از معرفي خود يا بيان درخواست و ‏انگيزه خود از هک "بالاترين" را اعلام نکرده اند. برخي از وبلاگ نويسان به طرح اين گمانه زني پرداخته اند که ‏که آنها به "دستگاه سانسور" وابسته يا از آن دستور گرفته باشند.‏

حمله به سايت "بالاترين" اعتراض صدها وبلاگ نويس ايراني را برانگيخته است. وبلاگ نويسان مي گويند که ‏‏"بالاترين نقطع عطفي در وب 2 فارسي است"، و حمايت از آن را "حمايت از وب 2 فارسي مي دانند." شماري ‏از وبلاگ نويسان ايراني از زمان هک بالاترين با قرار دادن لوگوي آن در وبلاگ هاي خود به نشانه اعتراض به ‏هکرها حمايت خود از اين سايت را اعلام کرده اند.‏

بالاترين که براساس ايده سايت انگليسي زبان"ديگ" اما به زبان فارسي فعاليت مي کند، محل به اشتراک گذاشتن ‏لينک ها و مطالب منتشر شده در وب فارسي است که در آن کاربران علاوه بر اشتراک لينک، با استفاده از يک ‏سيستم راي گيري و دادن امتياز دهي مثبت يا منفي به لينک هاي ارسالي، آنها را به عنوان "لينک داغ" روز ‏انتخاب و به يکديگر معرفي مي کنند. ‏

امکان بحث و دادن نظر از سوي کاربران براي هر لينک ارسالي در بالاترين، بارها بحث هاي پردامنه اي را ‏ميان ده ها کاربر اين سايت در مورد مباحث ممنوعه در قوانين جاري يا حتي عرف اجتماعي در ايران به نمايش ‏گذاشته است.‏

اين امکان همان قدر که از سوي کاربران اينترنت و وبلاگ نويسان ايراني مورد استقابل قرار گرفته، از سوي ‏رسانه هاي وابسته به جمهوري اسلامي مورد اعتراض و حمله قرار گرفته است.‏

سايت بالاترين تنها چند ماه پس از آغاز به کار چون 5 ميليون سايت و وبلاگ، براي کاربران داخل ايران فيلتر ‏شد، اما وبگردها و وبلاگ نويسان داخل ايران که در اثر سال ها دست و پنجه نرم کردن با فيلترينگ به ‏کارشناسان دور زدن فيلترينگ تبديل شده اند، کماکان بخش اصلي کاربران و مخاطبان بالاترين را به خود ‏اختصاص داده اند.‏

‎رسانه شهروندان، نگراني حاکمان‏‎

بنيانگذار اصلي بالاترين که از مرداد سال 85 فعاليت خود را آغاز کرد، مهدي يحيي نژاد برنده مدال برنز المپياد ‏جهاني فيزيک در سال 1993 و دانش آموخته دانشگاه صنعتي شريف تهران است که فوق ليسانس خود را در ‏رشته فيزيک تجربي از دانشگاه تورنتو، و دکتراي فيزيک و بيوانفورماتيک را از دانشگاه ام آي تي گرفته است. ‏يحيي نژاد که هم اکنون ساکن شمال کاليفرنيا است و فوق دکتراي بيوانفورماتيک را نيز از دانشگاه استانفورد ‏دريافت کرده است.‏

وي مرداد ماه گذشته در دو سالگي بالاترين به سايت صداي جهاني (گلوبال ويس) که به انعکاس اخبار وبلاگ ‏نويسان دنيا اختصاص دارد گفت: " من بالاترين را در 16 ماه اوت سال 2006 راه انداختم. تا الان 300 هزار ‏مطلب جديد در اين سايت گذاشته شده و پنج ميليون راي و يک ميليون نظر هم به ثبت رسيده است. البته من ‏موفقيت بالاترين را فراتر از اين اعداد و ارقام براورد مي کنم."‏

وي خاطر نشان کرد: "اين سايت توسط خبرنگاران و بلاگرهاي ايراني و نيز خارجي خيلي زياد خوانده مي شود" ‏و به همين دليل "بحث ها و گفتگوهايي که در اين سايت صورت مي گيرد در خيلي از کشورها و مناطق مختلف ‏انعکاس چشمگيري داشته است‏‎.‎‏" وي تاکيد کرد که "بلاگرها اکثريت بازديدکنندگان فعال اين سايت را تشکيل مي ‏دهند" و "بالاترين جايي است براي بلاگ هاي فارسي که بتوانند خوانندگان زيادي براي نوشته هايشان پيدا کنند."‏

او به بحث ها و نظراتي که در مورد لينک ها در بالاترين در مي گيرد را مهم دانست و اظهار داشت "انتقادات و ‏نظراتي که درباره مطالب بلاگ هاي بالاترين مي دهند بيشتراوقات از نظراتي که درباره نسخه اصلي آن مطالب ‏مي دهند خيلي بيشتر است." ‏

مهدي يحيي نژاد با يادآوري اين که "ايران در زمينه رسانه هاي مردمي پيشرفت داشته چرا که از جمله کشورهايي ‏است که وبلاگ ها در آن خيلي طرفدار پيدا کرده اند"، اظهار داشت که به رغم گرايش گسترده ايرانيان به وبلاگ ‏ها، ايران "براي نگه داشتن اين ريتم خيلي دچار مشکل بوده است." يحيي نژاد گفت که "هر رسانه شهروندي بايد ‏با برگزاري سمينارها تقويت شده و از سوي بخش خصوصي حمايت شود.‏‎ ‎ولي در ايران چنين اتفاقي نيافتاده ‏است‎.‎‏"‏

برخي از مقامات جمهوري اسلامي از اينترنت به عنوان"گرگ درنده" نام برده و تعدادي از نهادهاي حکومتي ‏ادعا مي کنند که اينترنت ابزاري براي "براندازي نرم" يا "وقوع انقلاب مخملي" در ايران است.‏

مقامات دولتي به همين بهانه نه تنها از انحصار اينترنت در ايران در دست موسسات حکومتي حمايت مي کنند، ‏بلکه از راه هاي مختلف از جمله فيلترينگ، بازداشت و برخورد با وبلاگ نويسان، وضع مجازات هايي چون ‏زندان (تا 15 سال) براي برخي اتهامات اينترنتي، و سرانجام پيشنهاد مجازات اعدام براي برخي از مطالب منتشر ‏شده در وبلاگ ها، مي کوشند جلوي فعاليت آزادانه و طرح انتقادات کاربران اينترنت و وبلاگ نويسان ايراني را ‏بگيرند.

----

گفتگو با امیدرضا میرصیافی، حکم زندان به اجرای احکام ارسال شده است

چهارشنبه، 16 بهمن 1387

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران: امید رضا میرصیافی 28 ساله روزنامه‌نگار و وبلاگ نویسی است که به علت انتشار عقایدش در وبلاگ روزنگار در تاریخ 3 اردیبهشت 1387 دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. 

اتهامات وی توهین به رهبران جمهوری اسلامی و توهین به مقدسات اسلام اعلام شد. وی در پس از 41 روز  بازداشت در سلول انفرادی با قرار وثیقه بسیار سنگین صد میلیون تومانی آزاد شد.  میرصیافی در تاریخ 12 آبان در شعبه پانزده دادگاه انقلاب محاکمه و به دوسال و نیم حبس به دلیل آنچه که توهین به رهبران نظام و تبلیغ علیه نظام خوانده شده محکوم شد. وی پرونده‌ی مفتوح دیگری نیز در دادگاه عمومی تهران با اتهاماتی چون توهین به مقدسات اسلام دارد که زمان برگزاری آن اردیبهشت ماه سال آینده است. با وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌اش به گفت‌وگو نشستیم

آقای میر صیافی پرونده‌ی شما در دادگاه انقلاب در چه مرحله‌یی است؟
بعد از محاکمه‌ام که در تاریخ دوازده آبان در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد،  در روز 26 آذر از دادگاه  با من تماس گرفتند به شعبه پانزده رفتم و حکم را خواندم و امضا کردم
حکم صادره با استتناد به مواد500 و 514  قانون مجازات اسلامی به دلیل آنچه که توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب و همچنین تبلیغ علیه نظام خوانده می‌شود بنده را به تحمل دو سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد.

 آیا این حکم به وکیل شما نیز ابلاغ شده بود؟

 حدود هفده روز پیش از طرف دادگاه انقلاب با وکیلم آقای دادخواه تماس گرفتند و ایشان را برای ابلاغ حکم به دادگاه فرا خواندند، آقای دادخواه نیز صبح روز گذشته 14 بهمن برای رویت حکم و اعتراض به آن به دادگاه رفتند ولی در کمال تعجب آقای صلواتی قاضی دادگاه به ایشان گفتند که حکم به دایره اجرای احکام ارسال شده است

این یعنی وکیل شما نتوانست به حکم صادر شده در مدت قانونی 20 روزه اعتراض کند، شما و وکیل‌تان اعتراضی به ارسال پرونده به اجرای احکام کردید؟

من نمی دانم آیا می شود اقدامی در جهات جلوگیری از اجرای حکم انجام داد یا خیر ولی قرار است آقای دادخواه اقداماتی در مورد بازگشت پرونده به شعبه و اعتراض به رای صادره را انجام دهند. امیدوارم بشود این کار را انجام داد ولی تا کنون اقدامی صورت نگرفته است

در خصوص دیگر اتهام‌ها و پرونده‌ی دیگرتان وضع به چه صورت است؟

بررسی به دیگر اتهامات موجود در پرونده یعنی توهین به مقدسات اسلام و توهین به مسئولان حکومتی به علت عدم صلاحیت دادگاه انقلاب برای رسیدگی  به دادگاه عمومی تهران ارجاع شده که دادگاه رسیدگی به این اتهامات در تاریخ 12 اردیبهشت سال آینده در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران برگزار خواهد شد. در برگه‌ی احضاریه دادگاه عمومی نوشته شده است: در خصوص شکایت علیه شما!

 

 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه