طرح مجلس نمایندگان آمریکا درباره ایجاد خط ارتباطی با ایران در خلیج فارس

یکشنبه, 25ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

قایق‌های تندروی سپاه در حال نزدیکی به یک کشتی در جریان یک رزمایش آبی در تنگه هرمز

مجلس نمایندگان آمریکا، با تصویب متممی برای قانون دفاع ملی آمریکا، از پنتاگون خواست برای پرهیز از درگیری تصادفی با نیروهای ایرانی در خلیج فارس، یک خط ارتباطی با ایران برقرار شود.

جان کانیرز و روبن گالگو دو نماینده دموکرات از ایالت‌های میشیگان و آریزونا پیشنهاد این متمم را به قانون دفاع ملی داده بودند که در مجلس نمایندگان به‌تصویب رسید.

در خبرنامه مجلس نمایندگان آمریکا که روز ۱۲ ژوییه منتشر شده، نمایندگان مجلس آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته‌اند برای جلوگیری از اتفاق‌های دو جانبه یا چندجانبه در دریا، به دنبال راهی برای نیل به توافق نیروهای آمریکایی با نیروهای نظامی ایران و کشورهای دیگر باشند که در خلیج فارس و تنگه هرمز حضور دارند.

قانون دفاع ملی آمریکا روز جمعه با رأی ۳۴۴ به ۸۱ در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. این متمم روز پنجشنبه به این قانون الصاق شد.

این قانون که متضمن بودجه و سیاست‌های نیروهای مسلح آمریکاست، برای بودجه سال ۲۰۱۸ پنتاگون ۶۹۶ میلیارد دلار در نظر گرفته است.

این متمم در حالی به تصویب رسیده که در ماه‌های اخیر آمریکا نیروهای نظامی ایران در خلیج فارس را به رفتار غیرحرفه‌ای و تحریک‌آمیز متهم کرده است. سپاه پاسداران که در خلیج فارس فعالیت می‌کند، این اتهامات را رد کرده است.

پیشتر در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، با رد ایجاد خط ارتباطی بین دو ایران و آمریکا، گفته بود که «[آمریکایی‌ها] سه چهار سال گذشته دنبال یک خط ارتباطی مستقیم با نیروی دریایی سپاه هستند و این تحت هیچ شرایطی مورد تأیید مقامات جمهوری اسلامی ایران نیست و مصوبه‌ای در این باره وجود ندارد».

مقام‌های آمریکایی بارها اقدامات شناورهای سپاه در نزدیک‌شدن به ناوهای آن کشور را «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده‌اند. مقام‌های کاخ سفید پیش از این نیز در مورد «خطر اشتباه محاسباتی» ناشی از این رویارویی‌ها هشدار داده‌ بودند.

از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی همواره می‌گویند ماموریت شناورها در مرزهای آبی ایران انجام می‌شود. وزارت دفاع ایران می‌گوید نظارت یکان‌های دریایی ایران بر رفت‌و‌آمد شناور‌های خارجی در خلیج فارس «به طور طبیعی در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی، اگر شناورهای تندروی ایرانی برای ناوهای آمریکایی «مزاحمتی ایجاد کنند» او دستور خواهد داد تا شناورها هدف قرار گیرند. آقای ترامپ در شهریور ماه ۹۴ گفته بود «وقتی آن‌ها بخواهند با قایق‌های کوچکشان دور ناوشکن‌های زیبای ما بچرخند… به آنها شلیک کرده و از آب‌ها بیرون انداخته خواهند شد».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.