اخبار ضد و نقیض درباره پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج

دوشنبه, 30ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

اخبار ضد و نقیضی از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران یاسوج منتشر شده است. در حالی که خبرگزاری ایرنا خبر از پیدا شدن این لاشه داده، ایسنا کشف لاشه را تایید نکرده است.

با وجود اعلام خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای سانحه دیده، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران گفت که پیدا شدن لاشه هواپیما را تایید نمی‌کند .

او با بیان اینکه اخبار مستند در این خصوص باید از مدیرکل دفتر نظارت بر هوانوردی دریافت شود، گفت: «روال بررسی سانحه این است که از تیم بررسی سانحه اخبار درست را دریافت کنیم.»

پیشتر مدیرکل حوزه استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفته بود لاشه هواپیما پیدا شده است.

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی روز دوشنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) به خبرگزاری ایرنا گفت، هیأتی هفت نفره از فرانسه شامگاه دوشنبه وارد تهران خواهد شد تا در جلسات بررسی دلیل سقوط هواپیمای “ای تی آر” شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران – یاسوج شرکت کند.

به گفته او سه تن از اعضای این هیأت فرانسوی عضو کمیسیون بررسی سوانح هوایی فرانسه و چهار تن دیگر نیز از کارخانه سازنده‌ی هواپیمای “ای تی آر” هستند.

این مقام رسمی همچنین از آمادگی شرکت کانادایی سازنده‌ی موتورهای این هواپیما برای اعزام کارشناس به ایران به منظور بررسی دلیل سقوط هواپیمای مزبور سخن گفت.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور گفت که “جعبه سیاه این هواپیما تا کنون پیدا نشده، اما اطلاعات ضبط شده در آن در ایران قابل استخراج است”.

ادامه تلاش‌های امداد گران

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از جلال پوران فرد، رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد گزارش داد که نیروهای امدادی تمامی امکانات خود را بسیج کرده و با کمک ۸۰ تکنسین در تلاش برای یافتن لاشه‌ی هواپیمای تهران – یاسوج هستند.

طبق گفته‌ی او عملیات جستجو بامداد دوشنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) با مشارکت ۱۵ تیم امدادی و گروه‌های محلی از سر گرفته شده است.

هواپیمای آی تی آر شرکت هواپیمایی آسمان که ساعت هشت و پنج دقیقه‌ی صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) به وقت محلی فرودگاه مهرآباد را ترک کرده بود، حدود ۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار ناپدید شد.

به گفته‌ی مقامات رسمی این هواپیما در اطراف شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان در منطقه‌ای کوهستانی سقوط کرده است. همه ۶۶ مسافر و خدمه آن در این سانحه کشته شده‌اند. شرایط نامساعد جوی تلاش‌های امدادگران برای یافتن لاشه هواپیما را در روز وقوع حادثه دشوار کرده بود.

پوران فرد با اشاره به وجود یکصد قله در این منطقه‌ی کوهستانی گفت که در عملیات روز دوم، احتمال به‌کارگیری پهپاد و بالگرد در صورت مساعد بودن شرایط جوی وجود دارد.

خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که بالگردهای سازمان اورژانس کشور بامداد دوشنبه بر فراز رشته کوه‌های دنا به پرواز درآمده‌اند، اما توده‌های سنگین و پرفشار در ارتفاعات باعث کاهش دید عمودی و افقی شده، به طوری که عملیات جستجو همچنان با مشکل روبرو است.

ناوگان کهنه

شرکت هواپیمایی آسمان از نظر ایمنی جزو شرکت‌های هواپیمایی خوشنام نیست و در فهرست سیاه اتحادیه‌ی اروپا قرار دارد. سقوط هواپیما در ایران در سال‌های گذشته بارها اتفاق افتاده است و دلیل آن کهنه بودن ناوگان هوایی و وضعیت بد فنی برخی هواپیماها عنوان می‌شود.

بسیاری از هواپیماها در ایران، بویژه هواپیماهای شرکت‌های کوچک، بیش از ۴۰ سال قدمت دارند. هواپیمای تهران – یاسوج که حال دچار سانحه شده، ۲۵ سال پیش ساخته شده بود.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره “نقص فنی” این هواپیما را رد کرده و “شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج” را علت سانحه ذکر کرده‌اند.

این درحالی است که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران از “ایمن بودن فرودگاه یاسوج” سخن گفته است.

ایران به دلیل تحریم‌های ناشی از مناقشه ‌بر سر برنامه‌ی اتمی خود، سال‌ها از خریدن هواپیماهای مدرن محروم بود. پس از توافق هسته‌ای، قراردادهایی با ایرباس، بوئینگ و ATR برای خرید هواپیماهای جدید منعقد شد و تا کنون حدود ۱۰ فروند هواپیمای جدید به ایران تحویل داده شده است.

به گزارش رسانه‌ها، شرکت هواپیمایی آسمان در پروازهای کوتاه داخلی از شش فروند هواپیمای ATR-72 استفاده می‌کند. این هواپیما یک هواپیمای ملخی دو موتوره از خانواده‌ی هواپیماهای منطقه‌ای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی ـ فرانسوی ATR تولید شده است.

هواپیمای تهران ـ یاسوج هر روز یک پرواز رفت و برگشت دارد و به صورت میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر حمل می‌کند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.