خامنه‌ای خواستار خودداری از سفرهای خارجی شد

جمعه, 25ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

روز جمعه، ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن،) مراسم نماز عید فطر تهران به امامت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مصلای تهران برگزار شد.

رهبر جمهوری اسلامی بخشی از خطبه‌های نماز را به ذکر دیدگاه‌های خود در مورد مسایل جاری ایران و جهان اختصاص داد و گفت که پیشرفت مردم در زمینه “معنویت و کارهای نیک و اعمال مقرب انسان به خدا” هر سال بیشتر می شود و رواج افطاری در مساجد و خیابان‌ها ذکر کرد به عنوان نمونه‌هایی از این پیشرفت ستود.

آیت‌الله خامنه‌ای شرکت در راهپیمایی روز قدس را نشانه “هیجان و شور و نشاط” قشرهای مختلف مردم دانست و با اظهار اینکه امسال میزان شرکت در این راهپیمایی از سال‌های قبل هم بیشتر بود، گفت که “این ملت بیدار و آماده است، این ملت خسته نیست و کسانی که تبلیغ می‌کنند که این ملت خسته اند، خودشان خسته اند، بی نشاط اند و این را تعمیم می دهند و قیاس به نفس می‌کنند.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت که براساس گزارش‌هایی که از کشورهای دیگر به او رسیده، “روز قدس امسال در میان ملت‌های دیگر هم رونق و شکوفایی بیشتری داشت و گسترده‌تر بود” و افزود “این به معنای آن است که علی‌رغم تبلغات دشمنان، نزدیکی ملت‌های مسلمان با ملت ایران بیشتر شده است.”

مقامات حکومتی و گروهی از مردم در مراسم نماز فطر تهران به امامت رهبر جمهوری اسلامی شرکت داشتند
آیت‌الله خامنه‌ای گفت که آمریکا در برنامه‌های منطقه‌ای خود شکست خورده است. او از وجود “توطئه دشمن” خبر داد و گفت: “ملت ایران باید توطئه‌ها را بشناسد” وافزود: “امروز توطئه دشمن عبارت است از فشار اقتصادی به توده ملت ایران برای اینکه این‌ها را ناامید کنند.” او از دولت و ملت خواست برای رفع مشکلات اقتصادی تلاش کنند و گفت که “یک مجموعه خوبی” با حضور مسئولان قوای سه گانه تشکیل شده که مساله اقتصاد را دنبال کند.”

رهبر جمهوری اسلامی از مردم خواست که از اسراف بپرهیزند، دارندگان نقدینگی آن را به سمت تولید هدایت کنند و درست اندرکاران تجارت، کالاهای مشابه داخلی را وارد نکنند. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین توصیه کرد که “کسانی که عادت کرده‌اند به سفرهای خارجی بروند، این سفرها را ترک کنند البته غیر از سفرهای زیارتی و حج و عتبات که مورد نظر نیست و این قدر خرج و هزینه هم ندارد و برکاتی هم دارد اما سفرهای تفریحی زائد را کنار بگذارند.”

اخیرا ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی به شدت سقوط کرده و مقامات دولتی برای جلوگیری از ادامه این روند، محدودیت‌های شدیدی را بر عرضه و خرید و فروش ارز اعمال کرده‌اند هر چند رسما اعلام شده که این وضعیت ناشی از کمبود ارزی نیست و ریشه “روانی” دارد. برخی نیز وابستگی شدید اقتصادی ایران به خارج را مسئول دانسته و افزایش نرخ ارز را به تصمیم ایالات متحده به خروج از توافق هسته‌ای نسبت داده‌اند.

آیت‌الله شبیری زنجانی – بعضی مراجع عید فطر در روز جمعه را تایید نکرده‌اند
آیت‌الله علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار “وحدت آحاد مردم و وحدت ملی و اجتماعی” شد و ظاهرا در انتقاد از اختلاف بین جناح‌های مختلف حکومتی و “اهانت و توهین” انها به هم در فضای عمومی و مجازی، گفت: “باید پرداختن به یکدیگر را به وقت دیگر بگذارند و امروز که دشمن در برابر کشور ایستاده، دست در دست هم کار کنند و در برخی روزنامه‌ها و مطبوعات حرف‌های دشمن را هم که در واقع جنگ روانی برای تضعیف روحیه مردم است، خواهش می‌کنم تکرار نکنند.”

رهبر جمهوری اسلامی در پایان خطبه دوم نماز از بهبود بیشتر شرایط کشور خبر داد و گفت: “به لطف الهی آینده کشور با چنین ملتی و با وجود این روحیه وحرکت و معنویت و استقلال، از امروز به مراتب بهتر خواهد بود.” او همچنین بر لزوم مبارزه با فساد تاکید نهاد.

در مراسم نماز عید فطر تهران، شعری هم توسط سراینده آن قرائت شد که مضمون اصلی آن حمایت از راهبردها و سیاست های حکومتی بود. این شعر در وبسایت آیت‌الله خامنه‌ای نیز منتشر شده است.

اختلاف در مورد عید فطر

در حالیکه آیت‌الله خامنه‌ای و بسیاری از مراجع تقلید شیعه روز جمعه را عیدی فطر اعلام کرده‌اند، برخی دیگر از مراجع نظر دیگری را ابراز داشته‌اند.

وبسایت دفتر آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع شیعه ساکن عراق، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که: “با توجه به اینکه رؤیت هلال ماه شوال بعد از غروب امروز پنجشنبه ٢٩ ماه مبارک رمضان با چشم غیر مسلح ثابت نشده است، طبق فتوای آیت الله سیستانی (مد ظله) فردا جمعه آخرین روز ماه رمضان وپس فردا شنبه روز عید سعید فطر اعلام می گردد.”

همچنین، وبسایت آیت‌الله موسی شبیری زنجانی، از مراجع تقلید در ایران، عید فطر در روز جمعه را تایید نکرده و در یک “اطلاعیه فوری” نوشته است: “بسیاری از مقلدین در تماس با کانال و روابط عمومی دفتر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی درباره رؤیت هلال سؤال کرده‌اند. به اطلاع می‌رساند که اگر هلال ماه شوال نزد معظم له ثابت شود بلافاصله از طریق همین سایت و کانال تلگرامی ( ShobeiryZanjani@ ) اطلاع‌رسانی خواهد شد.”

ازپ: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.