وال‌استریت‌ژورنال: روسیه بیشترین سود را از تحریم ایران می‎برد| واشنگتن‌پست: ترامپ رویکردش درباره ایران را تغییر دهد

جمعه, 18ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


روسیه در حال ربایش مشتریان نفتی ایران و استفاده از فرصت تحریم‎های امریکا به نفع خود است

واشنگتن‌پست: دولت ترامپ می‌خواهد ایران تغییر کند آیا می‌تواند به این هدف دست یابد؟ / تغییر رژیم رویایی است که آمریکا از سال ۱۹۷۹ میلادی در مورد ایران داشته و تحقق نیافته است/ ترامپ باید از در آغوش کشیدن بیش از حد عربستان سعودی خودداری کند / وال استریت ژورنال: مسکو بیشترین سود را از تحریم‌های امریکا علیه ایران خواهد برد/ بعید به نظر می‌رسد که ایران به خواسته‌های امریکا تن دهد/ تحریم فعلی بعید است که به همان اندازه تحریم‌های سابق موثر باشد/ فشار جدید علیه ایران می‌تواند با واکنش‌های شدید آن کشور همراه باشد

آفتاب‌‌نیوز: از توصیه به ترامپ تا سودی که روسیه از تحریم نفتی ایران خواهد برد؛ موضوعاتی هستند که روزنامه‌های امریکایی در روزهای آغازین دور تازه تحریم نفتی ایران از سوی امریکا به آن پرداخته‌اند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه امریکایی “واشنگتن پست” در گزارشی اشاره می‌کند که یک مورد برای تحریم شدیدتر ایران وجود داشته که ترامپ طبق آن دست به این کار زده است. با خروج آمریکا از توافق هسته‎ای، ترامپ با از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران می‌خواهد آن کشور را مجبور به پذیرش خواسته‌های امریکا کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: “با این حال، علیرغم اعمال فشار بعید به نظر می‌رسد که ایران به خواسته‌های امریکا تن دهد. واقعیت آن است که تحریم‌ها احتمالا به میزان یک سوم از صادرات روزانه نفت ایران خواهد کاست. با این حال، تحریم فعلی بعید است که به همان اندازه تحریم‌های سابق موثر باشد و ایران را به پای میز مذاکرات هسته‌ای باز گرداند. اکنون چین، هند، روسیه و ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد. ایران بعید است که از عراق یا سوریه عقب‌نشینی کند حتی اگر هزینه‌های آن زیاد باشد. برخی از مقام‌های دولت ترامپ و اطرافیان او به وضوح امیدوارند که فشار اقتصادی تازه باعث تغییر در ایران شود. اما واقعیت آن است که واشنگتن از سال ۱۹۷۹ میلادی این افکار ضدانقلابی را در مورد ایران به گونه‌ای بیهوده در سر داشته است و انتظارش به نتیجه‌ای نرسیده است. واقعیت ان است که فشار جدید علیه ایران می‌تواند با واکنش‌های شدید آن کشور همراه باشد و از حمله به اهداف امریکا در عراق و سوریه تا به چالش کشیدن ناوگان دریایی امریکا در خلیج فارس را در بر گیرد. این اقدامان می‌توانند بهانه‌ای از سوی ایران برای از سرگیری برنامه هسته‌ای باشند به خصوص آن که ترامپ برجام را ترک کرده است. در آن صورت ترامپ با گزینه حملات نظامی محدود مواجه خواهد بود”.

این روزنامه در پایان با توصیه به دولت ترامپ برای تغییر سیاست کنونی‌اش در قبال ایران می‌نویسد: “ترامپ می‌گوید که خواستار توافقی تازه با ایران است که بیش از صرف برنامه هسته‌ای آن کشور را پوشش دهد. اگراو در این مورد جدی است باید رویکرد خود را در قبال تهران تغییر دهد. تهران هیچ‌وقت موافقت نخواهد کرد که به طور یکجانبه عراق یا نقاط دیگر در خاورمیانه را ترک کند. کلید توافق بزرگی ایجاد راهی برای توزان صلح‌آمیز قوا و منافع امریکا با عربستان و متحدان سنی آن کشور در منطقه است. ترامپ باید از در آغوش گرفتن اغراق‌شده ریاض و مقام‌های سعودی خودداری کند”.

روسیه بیشترین سود را از تحریم ایران می‎برد

روزنامه امریکایی “وال استریت ژورنال” نیز در گزارشی اشاره می‌کند که روسیه نفع اصلی را از تحریم نفت ایران می‌برد. این روزنامه امریکایی می‌نویسد: “مسکو می‌گوید که تحریم‌های امریکا را نقض می‌کند و از ایران نفت خواهد خرید. از سوی دیگر، روسیه تبدیل به جایگزین ایران برای فروش نفت خواهد شد. امریکا در تحریم‌های تازه خود اعلام کرده که مانع از خرید نفت مورد نیاز اروپا و اسیا از ایران می‌شود. بدین ترتیب، خریداران بزرگ نفت ایران به دنبال منابع جایگزین برای خرید نفت هستند. شرکت‌های نفتی روس از این فرصت استفاده کرده و وارد مرحله‌ای شده‌اند که مشتریان نفت ایران را به نوعی می‌ربایند. دو کشور ایران و روسیه نفت تقریبا با درجه مشابهی را تولید می‌کنند و در نتیجه، تغییر جهت خریداران نفت ایران به سوی خرید نفت از روسیه تقریبا آسان خواهد بود. مسکو اما دریچه‌ای را برای حیات اقتصاد نفتی ایران باز گذاشته است و گفته که قصد دارد برخلاف تحریم نفتی امریکا از ایران نفت خریداری کند. البته این خرید تنها در قالب تهاتری خواهد بود. واقعیت آن است که روسیه در حال بازی با همه بازیگران و طرفین است”.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: “روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان در ماه اکتبر روزانه ۱۱٫۴۱ میلیون بشکه نفت صادر کرد که افزایش تولید و صادراتی به میزان ۴٫۳ درصد است. به نوعی روسیه بیش از نیم میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش داده است. بخش مهمی از این نفت به مشتریان سابق ایران به فروش می‌رسد؛ به ویژه به مشتریان اروپایی که به طور ناگهانی با مانع در مسیر خرید نفت از ایران مواجه شده‌اند. از سوی دیگر ترکیه نیز واردات نفت از روسیه را در ماه ژوئن پس از سه ماه عدم خرید بار دیگر از سر گرفت. در نتیجه، روسیه هم چنین جایگزینی برای نفت خام ایران برای مشتریان خارج از اتحادیه اروپا نیز خواهد بود. وضعیت کنونی بیشترین سود را به شرکت‌های انرژی در مسکو خواهد رساند. روز سه شنبه رزنفت اعلام کرد که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل افزایش درآمدی سه برابری داشته است. همچنین، در مورد چین میزان واردات آن کشور از ایران تا ماه سپتامبر کاهشی ۳۴ درصدی داشته و در همان زمان فروش نفت روسیه رشدی ۷ درصدی داشته است. در مورد کره جنوبی نیز همزمان واردات نفت آن کشور از ایران در ماه آگوست کاهشی ۸۵ درصدی و خرید نفت آن کشور از روسیه رشدی ۲۹ درصدی داشته است”.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.