درگیری نظامی میان نیروهای تحت حمایت ایران و روسیه در سوریه

جمعه, 5ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

یک نشریه آلمانی گزارش داد که یگان‌های دو لشکر ارتش سوریه در استان حما با یکدیگر درگیر شده‌اند. یکی از این لشکرها از نظامیان ایران دستور می‌گیرد و دیگری از حمایت روسیه برخوردار است. نظامیان طرفدار ایران شکست خورده‌اند.

وبسایت مجله آلمانی اشپیگل روز جمعه، ۵ بهمن (۲۵ ژانویه) گزارشی از کریستف رویتر، کارشناس و گزارشگر این هفته‌نامه در منطقه خاورمیانه منتشر کرد. این گزارشگر می‌نویسد که به یک مکالمه بی‌سیمی لشکر چهارم ارتش سوریه دست‌یافته که حاکی از درگیری مسلحانه میان نظامیان ایرانی و روسی در روستای الغاب در استان حمای سوریه است.

به گفته کریستف رویتر، نیروهای دو کشور پشتیبان رژیم بشار اسد در شامگاه ۱۹ ژانویه با تانک و خمپاره‌انداز و مسلسل‌های سنگین به جان یکدیگر افتادند.

از قرار معلوم، زورآزمایی ایران و روسیه در سوریه در راستای کنترل مناطقی از استان حما واقع در شمال غربی سوریه صورت گرفته است.

در گزارش اشپیگل آمده است که برای این منظور، ایران لشکر چهارم سوریه را به این منطقه فرستاده و در هفته‌های گذشته شماری از روستاها را به کنترل خود درآورده است. لشکر چهارم توسط ماهر اسد، برادر رئیس جمهوری سوریه فرماندهی می‌شود اما عملا از نظامیان ایرانی دستور می‌گیرد.

روسیه نیز خواهان تسلط یافتن بر همان مناطق است و در این راستا برای لشکر پنجم سوریه که توسط ژنرال سهیل الحسن رهبری می‌شود و در استان حما حضور دارد، تجهیزات و نیروهای پشتیبانی فرستاده است.

این گزارشگر می‌نویسد: «معلوم نیست که دیکتاتور بشار اسد چه می‌خواهد؛ اما خواست او هرچه باشد، نقش مهمی بازی نمی‌کند.»

در ادامه گزارش، چگونگی برخورد دو لشکر با یکدیگر توصیف شده است: «بامداد ۱۹ ژانویه دو طرف به‌سوی یکدیگر آتش گشودند. لشکر سوری-روسی به‌سرعت برتری خود بر لشکر سوری-ایرانی را به نمایش گذاشت و تا شامگاه همان روز روستاهای منطقه را یکی پس از دیگری فتح کرد.»

به گفته گزارشگر اشپیگل، از آن پس آرامشی نسبی در منطقه حاکم است و نیروهای لشکرهای چهارم و پنچم هر از گاهی با جنگ‌افزارهای سبک با یکدیگر درگیر می‌شوند. گفته می‌شود شمار قربانیان دو طرف میان “ده‌ها نفر تا ۲۰۰ نفر” بوده است.

کریستف رویتر می‌نویسد که هیچکدام از دو طرف مایل نیست، این تنش نظامی را علنی کند و به همین دلیل خبر درگیری‌های مسلحانه به مرور توسط شاهدان عینی، بستگان نیروهای درگیر و شورشیانی که در ادلب مستقر هستند و مکالمه‌های بی‌سیمی منطقه را شنود می‌کنند، منتشر شده است. 

“کشمکش ایران و روسیه در سوریه تازه نیست”

گزارشگر اشپیگل تاکید می‌کند که کشمکش میان ایران و روسیه در سوریه و درگیری‌های مسلحانه میان نیروهایی که از جانب این دو کشور حمایت می‌شوند، امری تازه نیست. او ضمن اشاره به نبردهایی در ژوئن و اکتبر ۲۰۱۸ تصریح می‌کند که علاوه بر خواست دو طرف مبنی بر کنترل مناطق گوناگون سوریه، روسیه خواهان برقراری آرامش در سوریه است، زیرا از این طریق می‌تواند در سطح بین‌المللی به امتیازهایی دست یابد و نیز از درگیری‌های قومی و مذهبی بپرهیزد.

رویتر معتقد است که ایران اما در سوریه به دنبال “اهداف مهم‌تری” است و در این راستا تلاش می‌کند، با “هزینه‌های کلان” علوی‌ها را به “شیعیان واقعی” تبدیل کند و مشابه حزب‌الله لبنان با خود همراه سازد.

ایران “قربانی” خواهد شد؟

در گزارش اشپیگل به اظهارات بهروز بنیادی، نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره شده است. بنیادی در تیرماه سال جاری گفته بود: «دور نیست که اسد و پوتین ما را در راه منافع خود و نتانیاهو و دونالد ترامپ قربانی کنند».

این نماینده مجلس در نطق پیش از دستور خود تصریح کرده بود که «امروز بشار اسد با تمام وقاحت وزنه هم‌نوایی خود با پوتین را سنگین‌تر کرده است».

نماینده کاشمر در مجلس، همیچنین این پرسش را مطرح کرده بود که «چرا باید به جای اولویت هزینه‌کرد در مسیر منافع ملی و ریشه‌کنی فقر و بیکاری و گرسنگی، ثروت ملی را بدون کسب منافع اقتصادی ثانویه در سایر نقاط جهان به راحتی هزینه نماییم؟».

روز پنجشنبه ۴ بهمن (۲۴ ژانویه) حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با ایرنا از روسیه انتقاد کرد. به اعتقاد او، ارتش روسیه در زمان حمله‌های اسرائیل به مواضع ایران در سوریه، سامانه‌ی پدافند هوایی اس ۳۰۰ خود را غیرفعال کرده است.

او گفته است که اگر سامانه اس ۳۰۰ روس‌ها “به‌درستی عمل کند” اسرائیل نمی‌تواند به راحتی حمله‌های هوایی را در خاک سوریه انجام دهد.

در نوامبر سال گذشته رسانه‌های غربی گزارش دادند که مسکو به آمریکا پیشنهاد کرده است که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را در ازای خروج نیروها و مستشاران ایرانی از سوریه لغو شود. دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این باره گفت، گزارش‌‌های منتشره در رسانه‌های غربی را تفسیر نمی‌کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.