احضار سفیر پاکستان و تندتر شدن انتقاد مقامات ایرانی از آن کشور

یکشنبه, 28ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

وزارت خارجه ایران سفیر پاکستان در تهران را در واکنش به حمله به اتوبوس سپاه پاسداران احضار کرد و رئیس مجلس ایران به این کشور هشدار داد که در صورت برخورد نکردن با گروه‌های مسلح مخالف حکومت جمهوری اسلامی در خاک این کشور «سطح همکاری دو کشور را به شدت مخدوش می‌کند».

در همین حال دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی نیز تلویحاً هشدار داد که در صورت برخورد نکردن با این گروه‌ها، نیروهای نظامی ایران به آنان در خاک پاکستان حمله خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه ۲۸ بهمن، رفعت مسعود، سفیر پاکستان در تهران، توسط دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد.

در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که در این دیدار از پاکستان خواسته شد که «اقدامات سریع و لازم» جهت شناسایی و دستگیری عوامل حمله به اتوبوس سپاه پاسداران را انجام دهد.

به گفته آقای قاسمی، در این دیدار همچنین به سفیر پاکستان اعلام شد که جمهوری اسلامی «از دولت و ارتش پاکستان انتظار دارد با قاطعیت و جدیت لازم علیه پایگاه‌ها، تحرکات و استقرار گروهک‌های تروریستی فعال در مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند».

چهارشنبه شب گذشته، در حمله انتحاری به اتوبوس حامل پرسنل سپاه پاسداران در محور خاش – زاهدان دست‌کم ۲۷ تن از سرنشینان اتوبوس کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

گروه «جیش العدل» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

چندین بار پس از اتفاقاتی مشابه در مناطق مرزی ایران و پاکستان، وزارت خارجه ایران سفیر این کشور در تهران را احضار کرده است.

همچنین بارها مقام‌های جمهوری اسلامی انتقادهایی مشابه از عملکرد پاکستان داشته و خواستار اقدامات دولت این کشور در قبال تامین امنیت مناطیق مرزی با ایران شده‌اند، اما معمولا دولت پاکستان به این هشدارها و انتقادها واکنشی نشان نداده‌ است.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز یک‌شنبه با اشاره به «طراحی» این حملات از خاک پاکستان هشدار داد که این اتفاقات «سطح همکاری دو کشور را به شدت مخدوش می‌کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی از دولت پاکستان خواست که درباره حضور گروه‌های مسلح مخالف حکومت جمهوری اسلامی در پاکستان «پاسخگو» باشد و «مسئولانه» برخورد کند.

رئیس مجلس همچنین از وزارت خارجه و نهادهای امنیتی ایران نیز خواست تا این موضوع را به صورت جدی رسیدگی کنند.

۱۸ اردیبهشت ۹۶ محمدحسین باقری تلویحاً تهدید کرده بود در صورت ادامه این وضع، ایران به این پایگاه‌ها در خاک پاکستان حمله خواهد کرد. پس از این سخنان، وزارت خارجه پاکستان سفیر ایران را احضار کرد.

در همین حال محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه تهدید کرده بود که اگر پاکستان با گروه های مسلح مخالف ایران در خاک این کشور برخورد نکند، ایران خود آنان را «مجازات» خواهد کرد.

روز یک‌شنبه نیز یحیی رحیم صفوی، دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی، نیز گفت: «نیرو‌های مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی سپاه، حق خود می‌دانند که برای دفاع و امنیت مرز‌های ایران و سرکوب عاملان این تروریست‌های جنایتکار به رسالت انقلابی خود عمل کنند».

آقای رحیم صفوی همچنین مدعی شد که گروه‌های مسلح مخالف حکومت جمهوری اسلامی توسط یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که «ولیعهد آن‌ها هم اکنون در پاکستان است تأمین مالی می‌شوند».

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز یک‌شنبه و در آغاز سفر خود به چهار کشور آسیایی وارد پاکستان شد. قرار است او به مالزی، اندونزی و هند نیز سفر کند.

دولت پاکستان برای استقبال از ولیعهد عربستان سعودی مراسم باشکوهی را تدارک دیده است.

در همین حال در همین حال محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در گفت‌وگو با روزنامه الحیاه روابط دو کشور را راهبردی خواند.

وی به سابقه حمایت‌های مالی عربستان از پاکستان اشاره کرد، از جمله اینکه پیش از این عربستان درخواست پاکستان مبنی بر تأخیر در پرداخت‌های نفتی را «برای کمک به جلوگیری از وقوع بحران در معاملات تجاری پذیرفت».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی حمله به اتوبوس سپاه پاسداران را به «‌سازمان‌های جاسوسی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه» نسبت داده است.

پیش از این نیز مقام‌های جمهوری اسلامی بارها عربستان سعودی را به حمایت از گروه‌های مسلح مخالف حکومت در شرق و غرب ایران متهم کرده‌اند اما مقامات این کشور این ادعا را رد کرده‌اند.

روز یک‌شنبه همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، گفت که اطلاعات مربوط به اتوبوس سپاه پاسداران، «در قالب جاسوسی اطلاعاتی» در اختیار مهاجمان قرار گرفته و آنان «از نفوذ استفاده کرده‌اند».

پس از ربوده شدن چند مرزبان ایرانی در آبان ماه توسط گروه جیش العدل قرارگاه قدس سپاه پاسداران پس از این اتفاق، در اطلاعیه‌ای رسمی «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.