ارتش پاکستان: چهار مرزبان ربوده شده ایرانی را آزاد کردیم

جمعه, 2ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

ارتش پاکستان از عملیات منجر به آزادی چهار مرزبان ایرانی خبر داده است.

روابط عمومی ستاد مشترک ارتش پاکستان در اطلاعیه‌ای گفته است که طی عملیاتی در منطقه چاغی در ایالت بلوچستان این کشور چهار نظامی ربوده شده ایران از “یک مخفیگاه انتقالی” آزاد و به نیروهای ایرانی تحویل شدند.

براساس این اطلاعیه مرزبانان ایرانی با اجرای موفقیت آمیز “عملیات مبتنی بر یافته‌های اطلاعاتی” توسط نیروهای پاکستانی در نقطه‌ای واقع در حدود ٣ تا ۴ کیلومتری مرز پاکستان با افغانستان آزاد شدند.

این اطلاعیه می‌افزاید که “گزارش شده بود که تروریست‌های یک سازمان ممنوعه همراه با نظامیان ربوده شده ایرانی از طرف افغانستان مرز مشترک وارد خاک پاکستان شده‌اند” و “پس از تبادل آتش، چهار ایرانی از مخفیگاه انتقالی گروه آزاد شدند.” ارتش پاکستان از “سازمان ممنوعه” نام نبرده و مقامات افغانستان نیز تاکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

پیشتر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از آزادی این چهار مرزبان خبر داده بود. آقای قاسمی از دولت و ارتش پاکستان برای “عملیات موفق آزادسازی این مرزبانان” سپاسگزاری و ابراز امیدواری کرد که سایر مرزبانان باقیمانده نیز هرچه سریعتر آزاد شوند. گروه جیش‌العدل که مسئولیت ربودن این افراد را برعهده گرفته گفته بود که دوازده نفر را به “اسارت” گرفته است.

مرزبانانچند ماه پیش جیش العدل پنج تن از ربوده شدگان را آزاد کرد اما بعدا گفت که مقامات جمهوری اسلامی به این اقدام واکنش مورد انتظار را نشان نداده اند

اواخر مهرماه سال جاری، گروه جیش‌العدل اعلام کرد که به یک پایگاه مراقبتی در شهرستان میرجاوه حمله کرده و دوازده مرزبان ایرانی را به “اسارت” گرفته است. در آن زمان، قرارگاه قدس سپاه پاسداران “خیانت عامل یا عوامل نفوذی” را علت این حادثه معرفی کرده بود. چندی بعد، پنج تن از ربوده‌شدگان آزاد شدند و اگرچه منابع پاکستانی، آزادی آنان را حاصل اقدامات “نیروهای امنیتی پاکستان” قلمداد کرده‌اند، گروه جیش‌العدل، که مسئولیت ربودن آنان را برعهده گرفته بود، گفته است که آنان را به نشانه حسن نیت آزاد کرده است.

روز شنبه این هفته، این گروه در اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه به مرزبانان ربوده شده امکان تماس تلفنی با خانواده‌هایشان داده شده است، گفت که پیشتر تعدادی از این افراد آزاد شده بودند و گفت که مقامات جمهوری اسلامی به خواسته‌های این گروه توجه نکرده‌اند.

جیش العدل در اطلاعیه خود گفت “متاسفانه سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه با مرگ چند مامور تغییری در میزان قدرت حاکمیت پیش نمی‌آید حاظر [حاضر] به گفتگو و مذاکره با سازمان جیش‌العدل پیرامون اسیران مورد اشاره نشده” و افزود: “این سازمان مستقلا درباره وضعیت این افراد تصمیم‌گیری خواهد کرد و نتیجه آن در اسرع وقت به اطلاع عموم خواهد رسید.” این گروه در مورد رهایی چهار تن دیگر از ربوده شدگان اظهار نظری نکرده است.

روز یکشنبه این هفته، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، روز یکشنبه گفت که جیش العدل “به دنبال امتیاز بیشتری است و خواهان آزادی افراد خود در ایران است.” وی گفت که ” این کار شدنی نیست.” محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران هم گفته بود که جیش‌العدل خواستار آزادی تعدادی از اعضای زندانی خود در ازای آزادی مرزبانان است اما جمهوری اسلامی “قبول نکرده” و “درست نیست که زیر بار این خواسته برود.”

مقامات جمهوری اسلامی جیش‌العدل را گروه “تروریستی” می‌خوانند و آن را به حملات متعدد به نظامیان و غیرنظامیان متهم می‌کنند. در مقابل، این گروه با متهم کردن جمهوری اسلامی به تبعیض علیه مسلمانان سنی استان سیستان و بلوچستان، هدف خود را دفاع از حقوق آنان عنوان کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.