جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای از کار انداختن سیستم مالی حزب‌الله لبنان

سه شنبه, 3ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

آمریکا ضمن تاکید بر «تعهد» خود برای استفاده از تمامی امکاناتش برای از بین بردن شبکه مالی حزب‌الله لبنان، ده میلیون دلار دیگر جایزه برای شناسایی منابع مالی این سازمان و اطلاعاتی که به دستیابی آمریکا به سه تن از گردانندگان امور مالی این سازمان شیعی لبنانی شود، تعیین کرد.

بیانیه مشترک وزارت‌خانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا در شامگاه دوشنبه دوم اردیبهشت تاکید دارد که پاداش ده میلیون دلاری به کسانی داده خواهد شد که آگاهی‌های متقنی در مورد مراودات بانکی، نقل و انتقال پول و اموال و معاملات حزب‌الله در جهان، در اختیار آمریکا بگذارند.

این مبلغ نقدی در ردیف «پاداش برای عدالت» به ارائه کنندگان اطلاعات مورد نیاز پرداخت خواهد شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، بیانیه آمریکا در زمینه افزایش نگرانی واشینگتن از گسترش نفوذ حزب‌الله در دولت لبنان صادر شده است.

مقامات ارشد دولت آمریکا در یک نشست خبری تاکید کردند که حزب‌الله گروه تروریستی است که ایران آن را تجهیز و آموزش می‌دهد و امکانات مالی در اختیار آن می‌گذارد و تصمیم تازه آمریکا علیه حزب‌الله، ادامه کارزار علیه ایران در سراسر جهان نیز محسوب می‌شود.

مارشال برینگزلی، مشاور استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این نشست گفت، این تصمیم با هدف منزوی کردن هرچه بیش‌تر حزب‌الله و موثرتر بودن تحریم‌ها علیه آن گرفته شده است.

بلندپایگان آمریکا در این نشست از ادهم حسین تباجا، محمد ابراهیم بزی و علی یوسف چراره به عنوان سه تن از مسئولان مالی حزب‌الله، که واشینگتن خواهان دسترسی به آن‌ها است، نام بردند.

حزب‌الله از سال ۱۹۹۷ در دولت وقت بیل کلینتون در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفته اما این نخستین بار است که چنین جایزه نقدی برای این نوع اطلاعات مرتبط با حزب‌الله تعیین شده است.

آمریکا ارزیابی می‌کند که حزب‌الله لبنان سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد دارد که آن را غیر از دریافت کمک مالی مستقیم از ایران، از راه تجارت و سرمایه‌گداری بین‌المللی و عمدتا فعالیت‌های مرتبط با پولشویی و فساد کسب می‌کند و بخشی از درآمدش نیز مبالغی است که هواداران این سازمان به آن اعطا می‌کنند.

مشاور وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت، واشینگتن ۴۰ نهاد مرتبط با حزب‌الله، از آمریکای لاتین تا خاورمیانه را شناسایی کرده و با دولت‌های متعددی برای از فلج کردن شبکه‌های مالی این سازمان همکاری می‌کند.

دو سال پیش زمانی که آمریکا تحریم‌هایی علیه بانک‌های لبنان برقرار کرد تا آن‌ها را از مراوده با حزب‌الله دور کند،حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، گفت که «خورد و خوراک، موشک‌هایی که با آن اسرائیل را تهدید می‌کنیم و پول ما از ایران می‌آید و تا ایران پول دارد، حزب‌الله هم پول دارد».

با وجود این، حسن نصرالله به تازگی تایید کرد که سازمانش در تنگنای مالی قرار گرفته و از هواداران خود خواست کمک مالی خود را از این سازمان دریغ نکنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیداری که به تازگی از لبنان داشت، گفت «خبر خوبی است که حزب‌الله کاسه گدایی به دست گرفته است».

به گزارش المنار، شبکه تلویزیونی حزب‌الله، حسن نصرالله، ساعتی پیش از اعلام تصمیم آمریکا در ارتباط با تلاش برای فلج کردن سیستم مالی حزب‌الله، در یک سخنرانی در واکنش به تصمیم آمریکا برای پایان اعطای معافیت برای شماری معدود از کشورهای خریدار نفت ایران، گفت، «ملت‌ها و دولت‌هایی که در برابر تجاوزهای (دونالد) ترامپ علیه ایران ساکت بمانند باید بدانند که درهای خود را برای تجاوزات آمریکا علیه کشورها و ملت‌ها باز خواهند کرد».

حزب‌الله از اوایل دهه هشتاد میلادی، شصت خورشیدی، از سوی هسته‌ای از نیروهای سپاه پاسداران ایران در لبنان برپا شد و بازوی اجرایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان محسوب می‌شود و پس از گذشت بیش از ۳۵ سال، هنوز مهم‌ترین هم‌پیمان تهران در «محور مقاومت»، از جمله در سال‌های اخیر در سوریه بوده است.

با وجود مخالفت‌های بخشی از سیاستمداران، دولتمردان و افکار عمومی لبنان با حزب‌الله، این سازمان با تکیه به حمایت‌های بخشی از مردم این کشور، در سال‌های اخیر جایگاه خود را ارتقا داده و به بخشی از نهادهای قانونی در مجلس و دولت لبنان مبدل شده است.

اسرائیل، آمریکا، امیرنشین‌های خلیج فارس و چند کشور اروپایی کلیت حزب‌الله را تروریستی می‌دانند اما شماری از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، به تازگی تکرار کردند که شاخه سیاسی حزب‌الله را در فهرست ترور نمی‌گذارند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.